Examene comune pentru admitere în universitățile din Finlanda, din 2025, pentru a ușura condițiile de acces în învățământul superior

684 de vizualizări
Foto: © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com
Finlanda aplică, începând din acest an, o reformă a admiterii în instituțiile de învățământ superior, pentru a susține accesul candidaților la studii universitare, așa cum, recent, a spus că dorește să se întâmple și în România noul ministrul al Educației Daniel David. Potrivit unei prezentări făcute pe platforma europeană Eurydice, schimbările vizează în principal modul de organizare a examenelor de admitere, urmând să fie desfășurate examene comune pentru mai multe universități.

Prezentarea precizează că, în Finlanda, cei mai mulți studenți sunt admiși la facultate pe bază de dosar, ce ia în calcul rezultatele de la examinarea de final de liceu. Există însă un număr de absolvenți de liceu care dau examen de admitere la facultate, examinare ce urmărește să evalueze pregătirea lor academică generală și unele competențe specifice domeniului.  

Numărul acestor examene, la nivel național, va fi redus, însă, prin decizia de organizare a unor examene comune pentru admiterea la diverse facultăți. Astfel, dacă până acum pentru admiterea la facultățile finlandeze erau organizate în total 120 de examene, de acum vor avea loc doar 9, iar acestea vor combina mai multe domenii de studiu.

  • Ele vor fi organizate în așa fel încât să fie evitate suprapunerea testelor, lucru care va permite candidaților să dea admitere la oricâte programe doresc.

Totodată, aceste examene vor fi organizate mai târziu decât până acum, așa încât acei candidați care nu au primit încă rezultatele la examinarea de final de liceu să poată să le primească și eii și, astfel, să nu mai fie nevoiți să se pregătească pentru examenul de admitere, dacă nu este nevoie de acesta.

O a treia schimbare este reducerea „semnificativă” materialelor de pregătire pentru examenul de admitere.

Scopul reformei este, potrivit prezentării Eurydice, reducerea dificultăților pentru candidați și acordarea mai multor oportunități de înscriere în diverse programe de studii sau la mai multe universități. Reforma nu vizează decât examenele, nu și testele de aptitudini, precum cele care se dau în cazul programelor de formare a profesorilor.

  • Examenele de admitere vor avea două componente – o secțiune comună pentru toți candidații, care să evalueze pregătirea lor academică generală și competențele general relevante pentru domeniile de studiu acoperite de acel examen, respectiv o secțiune specifică fiecărui domeniu de studiu, care să evalueze competențele și abilitățile specifice acelui domeniu.

Potrivit sursei citate, reforma reprezintă o extindere a unei practici existente deja în domenii precum ingineria sau educația, unde examene comune au loc de mai mulți ani și și-au dovedit eficiența atât pentru candidați, cât și pentru universități.

Foto © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu vizează modificări în CNATDCU, instituția cheie în gestionarea plagiatelor: Am o problemă cu lipsa de coerență și de responsabilitate în asigurarea suportului pentru deciziile Consiliului

Ministrul educației are în vedere modificări în instituția cheie care soluționează sesizările de plagiat în doctorate. „Am o problemă cu lipsa de coerență și cu lipsa de responsabilitate în asigurarea…
Vezi articolul

Fosta directoare Felicia Stroe de la Colegiul Tehnologic „Viaceslav Harnaj” din București, ajunsă în atenția Parchetului după ce ar fi semnat acte ca să-și angajeze soțul ca profesor în liceu

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a anunţat, marţi, că a sesizat Parchetul, după ce a descoperit că Vasilica Felicia Stroe, fostă directoare [editare ulterioară] la Colegiul Tehnologic „Viaceslav Harnaj” din…
Vezi articolul

VIDEO Jean Marie Lehn, laureat al Premiului Nobel pentru Chimie: Educația științifică oferită în școlile, liceele și universitățile noastre, precum și publicului larg, trebuie să fie o prioritate

Jean Marie Lehn, laureat al Premiului Nobel pentru Chimie, a declarat că „educația științifică oferită în școlile, liceele și universitățile noastre, precum și publicului larg trebuie să fie o prioritate”.…
Vezi articolul

Bursele de excelență, de merit, de reziliență și tehnologică în anul școlar 2024-2025, condiționate de media 10 la purtare sau de calificativul foarte bine, la finalul anului școlar anterior și de numărul de absențe nemotivate

În anul școlar 2024-2025 elevii vor primi burse de excelență, de merit, de reziliență și tehnologică doar dacă au media 10 la purtare la finalul anului școlar anterior, potrivit proiectului…
Vezi articolul