Examene comune pentru admitere în universitățile din Finlanda, din 2025, pentru a ușura condițiile de acces în învățământul superior

757 de vizualizări
Foto: © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com
Finlanda aplică, începând din acest an, o reformă a admiterii în instituțiile de învățământ superior, pentru a susține accesul candidaților la studii universitare, așa cum, recent, a spus că dorește să se întâmple și în România noul ministrul al Educației Daniel David. Potrivit unei prezentări făcute pe platforma europeană Eurydice, schimbările vizează în principal modul de organizare a examenelor de admitere, urmând să fie desfășurate examene comune pentru mai multe universități.

Prezentarea precizează că, în Finlanda, cei mai mulți studenți sunt admiși la facultate pe bază de dosar, ce ia în calcul rezultatele de la examinarea de final de liceu. Există însă un număr de absolvenți de liceu care dau examen de admitere la facultate, examinare ce urmărește să evalueze pregătirea lor academică generală și unele competențe specifice domeniului.  

Numărul acestor examene, la nivel național, va fi redus, însă, prin decizia de organizare a unor examene comune pentru admiterea la diverse facultăți. Astfel, dacă până acum pentru admiterea la facultățile finlandeze erau organizate în total 120 de examene, de acum vor avea loc doar 9, iar acestea vor combina mai multe domenii de studiu.

  • Ele vor fi organizate în așa fel încât să fie evitate suprapunerea testelor, lucru care va permite candidaților să dea admitere la oricâte programe doresc.

Totodată, aceste examene vor fi organizate mai târziu decât până acum, așa încât acei candidați care nu au primit încă rezultatele la examinarea de final de liceu să poată să le primească și eii și, astfel, să nu mai fie nevoiți să se pregătească pentru examenul de admitere, dacă nu este nevoie de acesta.

O a treia schimbare este reducerea „semnificativă” materialelor de pregătire pentru examenul de admitere.

Scopul reformei este, potrivit prezentării Eurydice, reducerea dificultăților pentru candidați și acordarea mai multor oportunități de înscriere în diverse programe de studii sau la mai multe universități. Reforma nu vizează decât examenele, nu și testele de aptitudini, precum cele care se dau în cazul programelor de formare a profesorilor.

  • Examenele de admitere vor avea două componente – o secțiune comună pentru toți candidații, care să evalueze pregătirea lor academică generală și competențele general relevante pentru domeniile de studiu acoperite de acel examen, respectiv o secțiune specifică fiecărui domeniu de studiu, care să evalueze competențele și abilitățile specifice acelui domeniu.

Potrivit sursei citate, reforma reprezintă o extindere a unei practici existente deja în domenii precum ingineria sau educația, unde examene comune au loc de mai mulți ani și și-au dovedit eficiența atât pentru candidați, cât și pentru universități.

Foto © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dispută între o profesoară și ministrul Educației pe tema formulărilor din proiectele legii învățământului: „Dacă am o disciplină care se numește Educație pentru Viață, nu înseamnă că celelalte nu sunt relevante pentru viață?”, întreabă profesoara Antoaneta-Firuța Tacea

Discuțiile de la o dezbatere organizată pe linie de partid, luni, la sediul PNL București, pe tema proiectelor de legi ale Educației, au dus la dispute între ministrul Sorin Cîmpeanu…
Vezi articolul
Cursurile Universității Politehnica

Curs online gratuit de educație financiară pentru profesorii care predau la clasa a VIII-a, acreditat de Ministerul Educației, cu 10 CPT-uri / Înscrierile sunt deschise și locurile limitate

Cursul „Educație economico-financiară pentru profesori”, destinat celor care predau Educație socială la clasa a VIII-a a fost lansat de trei instituții: Asociaţia Română a Băncilor, Banca Națională a României şi…
Vezi articolul