Subiecte de admitere făcute “în afara colegiilor”, care vor putea organiza admitere doar după ce toți elevii de clasa a VIII-a vor susține Evaluarea Națională – printre schimbările majore aduse proiectului legii Educației

2.528 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat oficial, vineri, că se revine la sistemul în care Evaluarea Națională este obligatorie pentru toți elevii, iar examenele de admitere la colegii, care rămân în proiectul de lege a învățământului preuniversitar, vor avea loc după această evaluare. El a anunțat, totodată, că examenele de admitere se vor da cu subiecte elaborate “în afara unității de învățământ”, iar astfel de concursuri vor putea fi organizate “la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale)”.

Chestiunea examenelor de admitere la colegii, înaintea Evaluării Naționale, a fost una dintre subiectele care au stârnit cele mai multe discuții și critici în săptămânile de consultări pe tema legilor educației, fiind considerată de contestatari drept o sursă de inechitate.

O măsură nou agreată de ministru, după discuțiile cu sindicatele, este ca examenele de admitere să poată fi organizate și de alte unități de învățământ liceal, nu doar de colegiile naționale.

Ce a anunțat pe această temă ministrul Cîmpeanu vineri, detaliat:
  • “Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat. 
  • Astfel, Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD. Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii. 
  • Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii. 
  • Aceste prevederi sunt prevăzute a fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.”

Declarațiile complete cu privire la punctele agreate de ministru cu sindicatele din învățământ.

Context:

Proiectul de lege a învățământului preuniversitar, în formula în care a fost pus în dezbatere, prevede la art. 74 alin. (2) că “unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale”. Tot în actuala versiune a proiectului e prevăzut că “desfășurarea concursului de admitere se va finaliza cu cel puțin 3 săptămâni înainte de prima probă a evaluării naționale”, iar elevii care nu au fost admiși pot participa la Evaluarea Națională.

Examenul în sine, faptul că el s-ar desfășura înaintea Evaluării Naționale, precum și lipsa unor elemente care să garanteze că subiectele nu sunt realizate de profesorii colegiilor au fost subiecte criticate de asociații ale elevilor, părinților și profesorilor ca fiind discriminatorii.

Au solicitat eliminarea examenelor de admitere la colegii sau cel puțin modificarea substanțială a prevederilor profesorii din comunitatea Merito, reprezentanții părinților, ai elevilor, organizații precum World Vision și Salvați Copiii. Ministrul Cîmpeanu a spus, în ultima perioadă, că acesta este unul dintre “subiectele deschise” în consultările pe tema proiectului de lege.

Pe de altă parte, colegiile naționale, care au susținut introducerea examenelor de admitere, au răspuns valului de critici cu unele propuneri referitoare de organizarea acestora, dar au insistat pentru menținerea lor. Iar ministrul Cîmpeanu a susținut, recent, că “altă șansă pentru a susține excelența nu există”.

Momente-cheie în consultările privind examenul de admitere la colegii:

Examen de admitere la colegii, nu doar la cele naționale, din 2024, Evaluarea Națională pentru toți elevii, limba română – probă distinctă la bacalaureat din 2027, anunță Sorin Cîmpeanu după discuții cu sindicatele

Examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”, reafirmă ministrul Cîmpeanu, după valul de critici și amendamente legate de aceste teme. El invocă și o a treia posibilă probă în cadrul examenelor de la Colegii

Eliminarea examenelor de admitere la colegii sau organizarea lor cu subiecte unice la nivel național – propunere a profesorilor Merito

DOCUMENT Consiliul Național al Elevilor: Examenele de admitere la colegiile naționale sunt “imposibil de acceptat”, “promovează segregarea” / Solicitările organizației: un fond național al burselor sociale, calendar clar pentru creșterea alocărilor pentru educație, rescrierea capitolului privind educația specială și cea incluzivă

DOCUMENT Consiliul Național al Elevilor: Examenele de admitere la colegiile naționale sunt “imposibil de acceptat”, “promovează segregarea” / Solicitările organizației: un fond național al burselor sociale, calendar clar pentru creșterea alocărilor pentru educație, rescrierea capitolului privind educația specială și cea incluzivă

“Altă șansă pentru a susține excelența nu există”, afirmă Sorin Cîmpeanu referitor la examenele de admitere la Colegiile Naționale

Examenul de admitere la colegiile naționale să poată fi dat și cu subiecte realizate din afara acestora, procentul maxim de admitere să fie coborât de la 90% la 75%, limba română să fie probă separată la Bacalaureat – printre propunerile Alianței Colegiilor Centenare pe tema proiectului de Lege a Învățământului Preuniversitar

7 din 10 profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor duce la inechitate

Renunțarea la admiterea la colegiile naționale, reintroducerea bursei de studiu și desființarea inspectoratelor școlare actuale, „cosmetizate în direcții județene” – solicitări Salvați Copiii pentru proiectul legii Educației aflat în dezbatere

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


11 comentarii
  1. Era mai bine daca se dădea admitere la CN înainte de evaliare si ,dupa parerea mea ,din proba specifica profilului,de ex la filologie ori stiinte sociale din română ,engleză, istorie ,geografie etc…
    Nu are nevoie de admitere din mate pentru Filologie …
    Este parerea mea,am fata în clasa VIII si ne gandim cum e mai bine.

  2. Nu are nici o logica doua evaluări! Ori evaluare direct la colegii,ori cea nationala,cum a fost pana acm.Pentru ce sa supunem copiii la stres maxim,nu are sens!

  3. Nu este în limitele normalului ca un elev de 14-15 ani să susțină 2 examinări pentru același lucru.Prima variantă, cea în care examenul de admitere la colegiu se dădea înainte de Evaluarea Națională și se constituia într-o posibilitate pentru colegii de a-și selecta cei mai buni absolvenți, mai avea o logică.

  4. Domnule ministru, sunt mama unui copil de clasa a 7-a si doresc sa-mi exprim nemultumirea in legatura cu schimbarile ce vor urma la examenul de capacitate, incepand din anul 2024.
    Consider ca prin aceasta decizie se incalca dreptul copiilor la egalitate, in conditiile in care, TOTI elevii urmeaza aceeasi programa scolara in toata tara. De ce atunci colegiile ar putea sa aiba subiecte diferite? Ce va face diferenta intre copii? Posibilitatile materiale ale parintilor, respectiv meditatiile in particular? Programa este si asa foarte incarcata. Totodata, consider ca ar putea exista riscul de “clacare” a unor elevi, din cauza stresului si tensiunilor generate de examene, puse si pe seama oboselii.
    Schimbarea pe care o propuneti ar putea sa fie pusa in aplicare, din punctul meu de vedere, in situatia in care din clasa a 5-a elevul va putea sa opteze in ce domeniu va sustine capacitatea si atunci se va putea axa pe materiile pe care colegiile nationale ar trebui sa le anunte din timp.
    Intr-un cuvant VA SOLICIT in numele copilului meu, SA RENUNTATI LA ACEASTA SCHIMBARE PANA IN MOMENTUL IN CARE STRUCTURA MATERIEI STUDIATE IN SCOLI SE VA MODIFICA, SAU CEL PUTIN SA SE INCEAPA CU UN CICLU GIMNAZIAL COMPLET.
    In speranta ca solicitarile noastre, ale parintilor vor avea efectul scontat, va multumesc

  5. Să dai și Evaluare, apoi și Examen separat de admitere naște întrebarea: “Care o mai fi și logica din spatele unei așa decizii?” Elevii de clasa a 8-a se pot pregăti numai prin meditații pentru acest vârtej, dar pesemne cultura meditațiilor este o mândrie ce trebuie extinsă cât mai mult în jos

  6. Intr o țară corupta ca Romania,o să oferiți pe tava locurile la școlile ,,mai bine cotate” pe banii părinților.Hoti,corupți și mincinoși,ăștia sunteți voi politicieni români,voi care ați distrus tot și ați jefuit tot.

  7. Ne jigniti!
    1. De fapt, nu s-a schimbat nimic. E chiar mai rau. In varianta aceasta, toti copiii stau si asteapta sa dea examen la colegii fiii ‘pilosilor’.
    2. Ce inseamna ‘in afara colegiului’?
    3. Sindicatele reprezinta interesele profesorilor, nu ale copiilor. Parintii trebuie sa spuna ce vor pentru copiii lor, nu profesorii care incaseaza meditatii si nu le pasa in mod real de copii. Ce cauta in aceasta discutie sindicatele?
    4. Performanta poate fi sustinuta sub egida Academiei sau a unor institute.
    5. In tarile cu sisteme educaționale recunoscut ca fiind de calitate, examenele importante se dau la 16 si la 18 ani. In rest, exista niste evaluari periodice.
    6. Mai bine v-ati ocupa sa nu mai exportati atat de usor tinerii valorosi. Toti tinerii care se misca un pic cauta sa plece din tara. Nu mai zic nimic de performeri.
    Va vindeti si ii vindeti pe tineri si pe copii pe 2 lei si 5 bani!

  8. Ce harababura: oferim colegiilor nationale o facilitate, care devine insa oportunitate pentru altii. Copiii vor trece prin evaluarea nationala, apoi prin posibilul filtru al colegiilor. Dar, oare, va avea vreo importanta nota de la evaluarea nationala? Caci daca n-are importanta, unii se vor prezenta de forma, pregatind mai serios admiterea la CN.
    Dar daca un CN a pus ochii pe un potential olimpic, cu rezultate in clasele mai mici (sa zicem, 5-8), de ce nu l-ar putea accepta pe baza rezultatelor deosebite pe care le-a obtinut?

  9. Curat condei, ca să parafrazăm pe cineva. Dacă prima variantă, cea în care examenul de admitere la colegiu se dădea înainte de Evaluarea Națională și se constituia într-o posibilitate pentru colegii de a-și selecta cei mai buni absolvenți, mai avea o logică, acum este doar o bătaie de joc, punând absolvenții de gimnaziu să susțină, în decurs de nici 10 zile , 6 examene, dacă ne gândim la absolvenții unor colegii cu predare în limba germană, de pildă. Din pacate l-am depășit pe Caragiale. Acum se schimbă în punctele esențiale fără, însă, să se schimbe nimic în esență pentru că nu este nicio reformă reală a învățământului. Este doar o schimbare, proastă așa cum se prefigurează, ca să justificăm că nu am ocupat niște funcții degeaba. Dacă ”altă șansă pentru a susține excelența nu există„ este trist.

  10. Ha, ha… Subiecte făcute în afara colegiilor… Se poate asimila și „în curte?”
    Au intrat sindicatele… Vor merge bine, cu siguranță treburile … Trebuie o reformă a sindicatelor! Ăștia 2 ani în pandemie au fost în concediu, iar acum stau la cioace cu guvernanții pe banii noștri. În funcția de președinte și de lider județean trebuie acceptat un singur mandat și maxim 5 ani… Așa pe banii noștri „fac cursuri de comerciant “…

  11. Da, elevul de clasa aVIII-a sa fie supus stresului de n ori sa dea examene pana in septembrie,ca doar nu i se întâmplă nimic!! Daca avea odrasla sa aiba examen de evaluare nationala, oare la fel schimba procedura de evaluare??!! Chiar nu il oprește nimeni pe acest individ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Ministrul Culturii anunță o anchetă, după ce un ziar de propagandă pro-rusă, legionară și antisemită a fost distribuit la un spectacol al lui Dan Puric, la Teatrul Național București: „Nu se poate face propagandă pe întâia scenă a țării și acest lucru va fi pedepsit”

Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, a anunțat că a trimis Corpul de Control al ministerului la Teatrul Național București (TNB) după ce, duminică, 27 martie, a fost distribuit în sală un…
Vezi articolul

Viitorul digital al învățământului superior: universitățile au acționat bine în pandemie, dar pentru programe online sustenabile au nevoie de mult mai multe resurse tehnice, educaționale și financiare – raport al Comisiei Europene

Instituțiile de învățământ superior au dovedit, pe parcursul pandemiei Covid-19, o capacitate foarte mare de adaptare la modelele digitale de predare, însă au nevoie de foarte multe resurse suplimentare și…
Vezi articolul
examen

Harghita: 86% dintre elevi au făcut lecții online, potrivit directorilor de școli, fie prin grupuri pe Facebook, fie prin aplicaţia Google Classroom sau prin grupuri pe WhatsApp

86% dintre elevii harghiteni au beneficiat de lecţii online, începând cu 11 martie, în această activitate de predare-învăţare fiind implicaţi, deopotrivă, elevii, cadrele didactice şi părinţii, a declarat inspectorul şcolar…
Vezi articolul