EXCLUSIV Campusurile școlare rurale, singura investiție propusă pentru eliminarea din PNRR de către Ministerul Educației, deși ministrul Daniel David a anunțat intenția de a pilota în ele măsuri pentru ca elevii de la sate să aibă „aceeași șansă” ca cei din urban

4.427 de vizualizări
Sursa foto: Bogdan Ivan si Doru Crisan, Facebook / colaj Edupedu.ro
La începutul anului 2024, Ministerul Educației a lansat un apel pentru construirea a trei campusuri școlare rurale de aproape 30 milioane euro pentru a reduce decalajul educațional major dintre mediul rural și cel urban, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Situația din martie 2025: lucrările propriu-zise nu au început la niciunul dintre campusuri, iar România riscă penalități de aproape 30 milioane euro, dacă proiectele nu vor fi finalizate până pe 30 iunie 2026, potrivit unui document de lucru consultat de Edupedu.ro.

Inițial, șapte proiecte din județele Gorj, Buzău, Bistrița-Năsăud, Suceava și Galați au fost eligibile. Doar trei proiecte – Runcu (Gorj), Valea Bârgăului (Bistrița-Năsăud) și Giulești (Maramureș) – au rămas pe lista finală de finanțare. 

Contractele au fost semnate în toamna lui 2024, dar până în februarie 2025, construcția efectivă nu începuse la niciun campus, iar execuția bugetului PNRR era de 0 (zero), potrivit documentului.

  • Edupedu.ro a solicitat ministerului Educației și Cercetării clarificări privind situația campusurilor școlare rurale, dacă se va continua investiția prin PNRR sau nu și ce planuri are ministerul pentru ele. Când vom primi un răspuns, vom reveni cu detalii.
Semnarea contractelor de finanțare a fost promovată politic, cu imagini spectaculoase din proiecte

Semnarea contractului pentru campusul Valea Bârgăului (Bistrița-Năsăud) – Ligia Deca, ministrul Educației și Bogdan Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, la acea vreme

Semnare contract campus școlar în Valea Bârgăului / Sursa foto: Bogdan Ivan, Facebook
Consorțiu școlar rural Valea Bârgăului – Bistrița- Năsăud / Foto: Doru Crisan, Facebook
Consorțiu școlar rural Valea Bârgăului – Bistrița- Năsăud / Foto: Doru Crisan, Facebook

Semnarea contractului pentru campusul Maramureș Nord

Semnare contract campus Maramureș Nord (Giulești, Maramureș) Sursa foto: Laurentiu Batin, Facebook

Campus Maramureș

Campusul din Runcu (Gorj):

Campus școlar rural comuna Runcu, județul Gorj / Sursa foto: Pagina de Facebook Runcu Gorj

La finalul mandatului, în decembrie 2024, fostul ministru al Educației, Ligia Deca, anunța semnarea a patru contracte în valoare totală de aproape 30 milioane euro pentru consorții școlare rurale, neprecizând care sunt cele 4 campusuri, din moment ce Ministerul stabilise că vor fi finanțate doar trei, iar conform documentului obținut pe surse de Edupedu.ro sunt trei contracte de finanțare semnate. În realitate, nici măcar lucrările preliminare nu demaraseră.

La începutul anului 2025, proiectele întâmpinau deja dificultăți majore:

  • Campusul din Runcu (Gorj) avea autorizația de construire emisă, dar lucrările nu începuseră.
  • În Prundu Bârgăului (Bistrița-Năsăud), licitația a fost reluată din cauza neregulilor grave identificate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), inclusiv cerințe excesive, responsabilități greșit atribuite și neclarități în caietele de sarcini.
  • Proiectul din Maramureș se afla încă în faza achiziției studiului de fezabilitate.

Investiția în campusurile școlare rurale avea execuție buget PNRR 0, progres financiar PNRR 0% la 25 februarie 2025, conform documentului consultat de Edupedu.ro, în care se precizează:

„Proiect 1 – Runcu:  autorizație de construire emisă; 

Proiect 2 – Prundu Bârgăului: achiziție publică proiectare – în derulare; 

Proiect 3 – Maramureș:  achiziție publică studiu de fezabilitate – în derulare.

Lucrările de construcție nu au început la niciunul dintre proiecte.”

Risc major de penalități și pierderea finanțării pentru acest apel. Singurul pentru care Ministerul Educației și Cercetării a recomandat eliminarea investiției

Astfel că atât Ministerul Educației și Cercetării cât și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene au recomandat eliminarea investiției din cauza riscurilor majore și a întârzierilor, potrivit aceluiași document. 

România riscă penalități de aproape 30 milioane euro dacă proiectele nu vor fi finalizate până la termenul limită, stabilit pentru 30 iunie 2026.

Probleme identificate de ANAP și blocarea licitațiilor, conform gazetadebistrita.ro

Proiectul din Prundu Bârgăului s-a confruntat cu probleme grave identificate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP):

  • Cerințe exagerate pentru personalul tehnic (minimum 8 ani experiență pentru șeful de șantier);
  • Erori privind atribuirea riscurilor proiectării către beneficiar;
  • Caiet de sarcini neclar, cu lipsa informațiilor privind responsabilitățile experților implicați;
  • Erori privind valoarea estimată a contractului;
  • Probleme de claritate în privința etapelor lucrărilor și responsabilităților.

Aceste probleme au dus la anularea primei licitații și la relansarea procedurii în martie 2025.

Ministrul Daniel David a părut să nu știe de recomandarea propriului minister

La două zile după negocierile MIPE-MEC care au dus la elaborarea documentului consultate de Edupedu.ro, datata 25 februarie 2025, ministrul Daniel David a declarat că proiectele sunt în fază de pilotare. „Învățământul rural funcționează în mod de avarie. Deocamdată pilotăm campusurile rurale. Nu avem o soluție definitivă. Vom vedea cum funcționează înainte să generalizăm. Vrem mai mult decât acceptabil, vrem să fie aceeași șansă în rural pe care o ai și în mediul urban” afirma Daniel David, în cadrul unei conferințe de presă susținute pe 27 februarie 2025 la Minister.

Cronologia apelului pentru Campusuri Școlare Rurale

2024

2025

Situația campusurilor școlare rurale în martie 2025: Lucrările propriu-zise nu au început în niciunul din campusuri, iar investiția este în risc major de anulare și penalități din partea UE.

Citește și:
Învățământul rural funcționează pe „mod de avarie”. „Am început să gândim paradigme alternative”, anunță Daniel David: Un model pe care îl pilotăm sunt campusurile rurale
Trei campusuri școlare rurale vor fi finanțate prin PNRR cu 7,5 milioane de euro fiecare / Sorin Decă, Ministerul Educației: Dacă s-ar fi depus proiecte cu buget mai mic decât maximul eligibil, evident că am fi putut să finanțăm mai multe
Apel de aproape 30 de milioane de euro pentru construirea a trei campusuri școlare rurale, lansat de Ministerul Educației / Proiectele se depun până pe 8 mai 2024


1 comment
  1. Reducerea abandonului scolar, a saraciei la sate, a masinilor pt scolari care fac zeci de km pana la o scoala cereau scoli bune, moderne, cu internat, cu sali sport, biblioteci, cluburi pt copii. Dar scoala nu mai intereseaza pe nimeni iar banii sunt ca pierduti, doar pana in 2026. Guvernantii in ultimii 30 de ani nu au ajutat scoala rurala cu nimic, decat cu niste renovari si masini inghesuite de carat copiii de la comuna in alta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul strategiilor degeaba. Niciuna dintre cele patru strategii pe Educație din perioada 2015-2020, evaluate la 4,4 milioane de euro, nu și-a atins indicatorii propuși, iar „Ministerul Educației nu deține date despre sumele cheltuite pentru implementarea acestora” – raport al Guvernului

Ministerul Educației nu deține date referitoare la sumele cheltuite efectiv pentru implementarea acestor strategii, potrivit raportului „Diagnoza învățământului preuniversitar”, făcut de specialiști din Ministerul Finanțelor, Banca Mondială și Ministerul Educației.…
Vezi articolul

O școală din Botoșani a fost condamnată în prima instanță să-i acorde unui elev daune de 45.000 de lei / Peste copil a căzut o poartă de fier, fiind internat 16 zile în spital / Părinții au cerut daune de 100.000 de lei

Școala gimnazială „Tiberiu Crudu” din Tudora, județul Botoșani, a fost condamnată în primă instanță la daune în cazul unui elev rănit în timpul programului de școală, relatează Monitorul de Botoșani, potrivit…
Vezi articolul

Doar trei țări membre OCDE organizează examinări externe la finalul gimnaziului, în vederea înscrierii la liceu. În numai două state membre au loc examene de admitere, în anumite circumstanțe – raport

Estonia, Italia și Letonia sunt singurele state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)  unde elevii trec printr-o formă de examinare externă, de tipul evaluărilor naționale din România,…
Vezi articolul