Formarea profesorilor în robotică, inteligență artificială și verificare formală, dezvoltată într-un proiect inovator de Universitatea de Vest din Timișoara (P)

3.220 de vizualizări
Foto credit: Universitatea de Vest, competiție robotică
Luni, 18 decembrie 2023 a avut loc deschiderea oficială a proiectul „AiRobo: Artificial Intelligence based Robotics”, proiect european Erasmus+ Parteneriate de Cooperare pentru Învățământ Universitar (KA220-HED-000152418).  Pentru proiectul ce va avea o durată de trei ani, UVT a atras fonduri europene de 400.000 euro. Robotica și inteligența artificială sunt domenii în creștere rapidă, cu o dezvoltare puternică, așteptată în viitor în diferite domenii.

Robotica bazată pe inteligență artificială are potențialul de a îmbunătăți educația, oferind studenților experiențe de învățare adaptate și captivante. Roboții pot servi ca asistenți de învățare, oferind feedback, răspunzând la întrebări și conducând elevii prin cursuri. De asemenea, își pot adapta instrucțiunile la stilul de învățare, viteza și preferințele fiecărui elev, făcând procesul de învățare mai reușit și mai eficient.

Materiale de suport didactic

Proiectul AiRobo este un proiect inovativ, axat atât pe cercetare, cât și pe instruirea cadrelor didactice în domeniile: roboticii, inteligenței artificiale și a verificării formale. În cadrul proiectului, va fi elaborat un set cuprinzător de materiale de suport didactic: cartea AiRobo, șapte aplicații robotice în diferite domenii (trei dintre ele sunt adresate persoanelor cu dizabilități și migranți), instrumente și tutoriale video; precum şi publicaţii ştiinţifice la conferințe internaționale. Aceste materiale vor fi utilizate ca suport în procesul de predare a cursurilor la universitățile partenere și chiar și în alte universități din lume.

În cadrul proiectului va fi realizată o rețea colaborativă între UVT și Universitatea Macedonia (Thessaloniki, Grecia), Universitatea Catolică Eszterhazy Karoly (Eger, Ungaria), Universitatea RWTH (Aachen, Germania), Universitatea Lorraine (Metz, Franța).

La evenimentul de deschidere au participat rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, și managerul de proiect, conf.univ.dr. Isabela Drămnesc, de la Facultatea de Matematică și Informatică a UVT, alături de cadre didactice, studenți, cercetători și invitați.

UVT și universitățile partenere au pornit conceperea acestui proiect un studiu despre nevoile studenților și cadrelor didactice, dar și cu companiile despre nevoile de pe piața muncii: 90% dintre studenți respondenți consideră că robotica va crește foarte mult în viitor și sunt interesați să participe la cursuri de robotică și de aplicare a roboticii în inteligența artificială și verificării formale. Cadrele didactice din universitățile partenere consideră că au nevoie de instruire făcută de experți care să-i instruiască pentru a preda cursuri de robotică, să poate introduce noi cursuri și programe de studii atractive pentru studenți și aplicații practice ale noțiunilor teoretice.

Formarea cadrelor didactice va conține, pe lângă cele trei domenii principale robotică, inteligență artificială și verificare formală, și module de metode noi de predare, centrate pe studenți, astfel încât să poată fi adresate probleme din viața reală, de mare interes pentru studenți.

De la 0 la expert este deviza sub care va fi dezvoltată cartea AiRobo, materialul didactic din cadrul proiectului, care va conține tutoriale și video cu proiecte de construcție roboți. (…) Verificarea formală este importantă deoarece atunci când vorbim de roboți care interacționează cu oamenii, trebuie să ne asigurăm că aceștia nu dăunează, nu fac rău în niciun fel“, subliniază managerul de proiect, conf.univ.dr. Isabela Drămnesc, Facultatea de Matematică și Informatică a UVT.


4 comments
  1. Eu am mai făcut cursuri de robotică la politehnică, cursuri fără credite, deci doar din pasiune și apoi am făcut un grupuleț pe școală ” Little Future Robots”. As participa cu drag la curs. Nu am primit nici un opțional pe școală sau un punct de credit, deci dacă ești interesat de normă didactică sau alte avantaje , nu prea ajută.

  2. specialiștii pe robotica și ai sunt plătiți cu de la 2000 de euro in sus , pentru ce ar sta la 3300 de roni salariul debutantului ??
    voi santeti pe alta planeta
    in plus acestea sunt cunoștințe de inginerie și informatica care se sprijină pe fizica și matematică , ce sa invete un copil care nu are bazele nici măcar la nivel de anul 1 de facultate tehnica
    e doar joaca și pretext de cheltuit fonduri .
    roboții se învață la facultatea de robotica .
    inteligenta artificiala este curs de anul 3 la fac de informatica , tocmai pt că se bazează pe alte discipline
    ce propuneți voi nu are sens.

  3. O poveste: implica ca intr-un curs „condensat” poti sa devii „expert”. Ce se intampla cu cei care studiaza ani si ani de zile oricare dintre acele domenii? Ei ce sunt?

  4. ”Formarea profesorilor în robotică, inteligență artificială și …”

    Fooooate drăguț! Și după formare cum o să predea profesorii formați disciplina (robotică?) respectivă? Intreb și eu că in curriculum (trunchi comun) nici vorbă de așa ceva!

    O să ziceți: fă dom’le un opțional și ai rezolvat. Pe bune??? Asta e soluția națională? Păi n-o să avem loc de (de ex) ”Istoria holocaustului” – alt opțional dar de data asta IMPUS

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

QS World University Rankings 2024: Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea din București revin în top 1000 global / 13 instituții românești prezente în ultima ediție a reputatului clasament al universităților lumii

Două universități românești – Babeș-Bolyai și Universitatea din București – apar din nou în QS World University Ranking, clasament QS World University Ranking, reputatul clasament internațional al Quacquarelli Symonds, a…
Vezi articolul

UPDATE Simion Hăncescu, FSLI, după întâlnirea cu premierul Ciolacu și mai mulți miniștri: Legea salarizării nu se face în 2023, trebuie să găsim soluții pentru Educație de la 1 ianuarie. Încă nu avem soluții clare / Marius Nistor, FSE: Guvernul trebuie să-și facă niște analize și să ia o decizie în privința inechităților salariale

UPDATE: Guvernul a anunțat că s-au găsit soluții privind eliminarea inechităților salariale, dar rămâne deschis dialogul în privința majorărilor salariale de la 1 ianuarie, în lipsa legii salarizării. Liderii sindicali…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Tinerii ne-au spus că vor să cunoască oameni care au făcut ceva în viață, pentru ca asta să-i inspire și pe ei să facă ceva, la rândul lor. Nimeni nu ne-a spus că vrea întâlnire cu un om care să-l învețe să fie bogat – Ionuț Stanimir, BCR, despre discuțiile cu tinerii care vin la ZBOR, cel mai mare proiect recent de huburi pentru tineret / Am constatat că vorbim prea mult despre ei, dar nu-i și ascultăm. Aici îi putem asculta pe tineri – Nicoleta Deliu-Pașol

Tinerii cu care am discutat vor să întâlnească oameni care au făcut ceva în viață, de la care să învețe ce să facă și ei, spune Ionuț Stanimir, director de…
Vezi articolul