Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a vorbit despre cauzele analfabetismului funcțional și a adus în atenție și goana după note. Aceasta a afirmat că „pentru foarte mulți dintre părinți sau din societate nu contează ce știe neapărat un elev, ci ce note are”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara a afirmat că „dacă este un elev de 10, nu contează cât știe din materia respectivă, doar că ne place să ne lăudăm cu diplomele, să ne lăudăm cu premiile”:
„Dacă mi se permite, aș dori să spun câteva cuvinte și despre cauzele analfabetismului funcțional. Pe lângă cele enumerate de colega noastră, cu care sunt întru totul de acord, aș vedea foarte mult și goana după un tip de rezultat, să spunem așa, după note, o goană după note, pentru că pentru foarte mulți dintre părinți sau din societate nu contează ce știe neapărat un elev, ci ce note are. Dacă este un elev de 10, nu contează cât știe din materia respectivă, doar că ne place să ne lăudăm cu diplomele, să ne lăudăm cu premiile, pe de o parte”, a spus Violeta Estrella Bontilă.
În luna iunie, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat, pentru TVR Info, că „sunt copii care se tăvălesc pe jos la propriu, pentru că au luat un 9 și au media 9.49”. Aceasta a afirmat că „este o vânătoare de note. E puțin spus vânătoare, s-a transformat într-o adevărată teroare”.
Bogdan Cristescu, directorul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, a anunțat că standardele de evaluare și notare a elevilor de gimnaziu și primar vor fi pilotate în școli în primul trimestru din anul 2026:
El a mai precizat că „până la finalul acestui an, poate începutul lunii ianuarie, cel târziu, drafturile de standarde la toate disciplinele de primar și de gimnaziu, la toate competențele, sunt gata pentru a fi pilotate. Încercăm să facem lucrurile cum trebuie. Ele vor fi pilotate în școli în primul trimestru din anul 2026, urmând ca pe final, adică termenul nostru este iunie, în mai să le punem sub forma finală și să le aprobăm, pentru gimnaziu și pentru primar”.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că „probabil în iunie anul viitor [N. Red 2026], vom încheia procesul care implică elaborarea standardelor de evaluare și notare, pregătire a profesorilor, pentru primar și gimnaziu și tot atunci îmi propun să terminăm și aceste standarde pentru învățământul liceal”.
Redăm declarațiile directoarei despre analfabetismul funcțional și goana după note:
Violeta Estrella Bontilă: „Dacă mi se permite, aș dori să spun câteva cuvinte și despre cauzele analfabetismului funcțional. Pe lângă cele enumerate de colega noastră, cu care sunt întru totul de acord, aș vedea foarte mult și goana după un tip de rezultat, să spunem așa, după note, o goană după note, pentru că pentru foarte mulți dintre părinți sau din societate nu contează ce știe neapărat un elev, ci ce note are. Dacă este un elev de 10, nu contează cât știe din materia respectivă, doar că ne place să ne lăudăm cu diplomele, să ne lăudăm cu premiile, pe de o parte.
Pe de altă parte, este vorba și despre structura examenelor noastre. Haideți să discutăm puțin despre Evaluarea Națională și despre bacalaureat. Evaluarea Națională a devenit un șablon, adică nu te încurajează să știi neapărat foarte multe, ci să știi cum să aplici un șablon. Ori acest lucru nu încurajează alfabetizarea funcțională, să spunem așa.
La bacalaureat, mai ales la Limba și literatura română, sunt foarte multe aspecte care ar putea fi discutate și schimbate. (…) Sunt copii care nu știu să fac o cerere bine pusă la punct. Și nu este în programă suficient de bine stabilită, pentru că ne interesează să reproducem și mai puțin să gândim. Sunt multiple cauze ale analfabetismului funcțional.
Din acest punct de vedere, în mod cert, sunt câțiva elevi și în școala noastră care ar avea acest profil. Nu pot să spun că sunt mulți. În general, noi avem foarte multe activități, pe lângă cele școlare, curriculare, și extracurriculare, și tipuri de învățare nonformală care-i ajută foarte mult, dar ne luptăm și noi cu acest fenomen în care, în rezolvarea unui exercițiu, să spunem așa, cerința este cea care ne ridică cele mai mari probleme.
De aici e vorba de răbdare, este vorba de lectură, este vorba de satisfacția imediată pe care învățătura nu ți-o dă. Ți-o dau telefonul, internetul, care la mine astăzi nu merge bine și mă frustrează și pe mine. Ori acest proces de învățare poate fi frustrant și necesită multă răbdare, atât din partea elevilor, cât și din partea părinților. De foarte multe ori nu avem sprijin din partea părinților. Și eu, ca și colega mea, am întâlnit părinți cu care am discutat. Unul dintre ei mi-a spus la un moment dat: «dumneavoastră sunteți experți în educație, dumneavoastră faceți ceva cu copilul meu». Ori sunt multiple cauze, după cum am spus.”
Despre notarea și evaluarea elevilor
Standardele de evaluare ar fi trebuit să se aplice din acest an școlar, potrivit ROFUIP 2024. Rezultatele evaluării sunt exprimate prin calificative, note sau rapoarte, iar respectarea acestor standarde este supravegheată prin inspecția școlară. Nerespectarea standardelor de evaluare este considerată abatere disciplinară, potrivit legii Educației.
Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 prevede că din septembrie 2025 vor fi folosite „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire” în notarea elevilor.
Iată ce prevede ROFUIP 2024 (articolul 101 alin.(3)): „Începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual”.
Ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar
Art. 103 – „(1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.
(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:
a) evaluări orale;
b) teste, lucrări scrise;
c) experimente şi activităţi practice;
d) referate;
e) proiecte;
f) probe practice;
g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.
(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar.
ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:
a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;
b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;
c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.
(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: «Calificativul/data», respectiv «Nota/data», și/sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar, prin compartimentul secretariat, în conformitate cu prevederile cuprinse în Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic, aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.”
11 comments
Dam vina pe părinți? Dar cine sunt părinții? Oameni care au fost educați ca trebuie sa fie notați,altfel nu prea au mare valoare.Oamen care au constata ca altfel nu se poate și vor pentru copiii por reușită în condițiile date.
Care condiții?
1. „invatat” de la 14 la 19 ,apoi teme ,apoi nite
2. meditații-altfel copilul are mai puține șanse sa între la un liceu bun sau la facultate. De ce exista licee bune sau mai puțin bune? De ce nu exista loc pentru ca fiecare copil sa-si poate găsi un loc în societate( în funcție de posibilitățile lui și nu de ale părinților) unde sa poată munci,produce,plăti taxe?
De ce nu se discuta și despre programul de școală? Cum pot învața niște copii cu vârste cuprinse între 10-51 ani de la 14 la 19 sau 20. Si-a pus cineva întrebarea ce urmari asupra dezvoltării lor fizice și psihice are acest program?Medici,pedagogi,psihologi au fost întrebați dacă este în regulă un astfel de program?
Dacă este în regulă sa nu existe în realitate ore de educație fizica ci doar pe hârtie?
Deci acest analfabetismul funcțional are multe cauza și iar( oare pentru a cata oara) este tratat ciuntit în funcție de interesele unuia sau a altuia.?
De ce nu se discuta și despre conținutul materiilor predate atât în gimnaziu cât și în liceu? Volum este atât de mare, nu exista timp suficient pentru înțelegerea noțiunilor, utilitatea lor.In mod firesc apare adaptarea copiilor prin memorare ca să obțină nota și gata. Acestea nu sunt probleme noi. Ele sunt din era comunista și după Revoluție s-au edematiat. Industria meditațiilor care era și înainte de Revolutie( vezi examenele de admitere la medicina de exemplu pentru care era o anumita programa iar la examene te trezeai cu altceva- făcea meditații cu oameni”cunoscatori” ca să iei examenul). Este evident ca a apărut o vânătoare a notelor.(tot veche).Nu asa suntem evaluați de când intram în școală cât și după aceea? Ne urmăresc notele toată viața!
După ani de comunism când valorile intelectuale au fost” călcate în picioare”, și după anii post-Revolutie când s-au continuat și perfecționat aceleași practici,abia acum ne miram de rezultate?
Pentru astfel de părinți nu contează pentru ca nici ei nu stiu prea multa carte și au impresia ca se întâmplă cine știe ce minune dar este ca în Caragiale se duce bou și pleacă vită!Este chiar ilar cum se lupta pentru ceva fără valoare.Se duc la facultate cu dosar dar și la facultate nu fac decât sa copieze,sa trișeze și iarăși se duc boi și vin vite prin urmare nu ii angajeza nimeni și se aduce forță de muncă din alte tari unde nu este prostia la putere ca la noi.Nici nu te poate angaja asa bâtă pentru ca i se duce afacerea de râpă.
Prin urmare vor fi niște ratați ca și părinții lor pentru ca prin furt și înșelătorie nu se obține nimic viabil ,pana și banii furați cum vin asa se duc.Adevarata comoara este ce înveți și ce ai în cap după ce termini o școală dar daca tu ești zero barat,zero barat vei fi și cu note de 10 pe o hârtie și cu note de 2.Cei care profita de toată înșelătoria sunt cei care au pile și atunci ii angajează asa proști pe posturi la stat unde nu fac nimic pentru că nu sunt în stare și ii duc alții in spate care poate ca pe diploma au 7 -6 și nu 10 trișat.
Cat timp educatia se va face pe placul parintilor, ne vom scufunda din ce in ce mai mult. Vorbim, analizam, dar ne ferim sa spunem lucrurilor pe nume: elevii au nivelul de educatie direct proportional cu efortul si seriozitatea cu care invata. Este atat de simplu.
Iar ministerul asta își dorește pentru ca de acolo vin multe voturi.Totul este politic.De la minister au pornit toate aberațiile acestea cu note puse cu acordul elevului,cu note puse pe placul elevului,cu note de la 5 în sus ca îl traumatizezi dar toate acestea nu sunt pentru ei sunt pentru politic și pentru voturi.Vor rămâne cu diploma și cu hârtia, se vor șterge cu ea la …..De aceea și angajatorii te întreabă ce știi sa faci,se da examen de concurs pe post pentru ca notele au început de mult timp sa nu mai reflecte adevărată munca și adevăratul nivel de cunoștințe al unui elev/student.
Și dacă se știe foarte bine cum sunt date notele mari, dacă se știe ce scandal fac unii părinți pentru note…….. ce măsuri se iau?
Sunt foarte mulți analfabeți funcțional care iau BURSE DE MERIT, pentru că fac părinții scandal, amenință profesorii.
Oare câți ani trebuie să mai treacă ca să se ia măsuri?
Să se dea burse de merit doar olimpicilor sau elevii se fie evaluați cu subiecte unice la nivel național la toate materiile.
Profesorii oferă note mari elevilor,una din cauze este că nu și fac orele ,iar părinții să nu facă reclamații.Aspectul asta nu l sesizează profesorii .
Ina ,aveți perfectă dreptate :curge cu note mari , părinții sunt liniștiți și profesorii ascund nemunca in spatele acestor note.Sunt profesoară și pentru că evaluez elevii cu tot șirul de note ,adesea aud de la părinți replica”copilul este de 10 la toate disciplinele numai la dvs.are 7sau 8sau 6″.Ce să le spun ,că sunt păcăliți?Că ar trebui să se îngrijoreze de avalanșa de note mari?
Am semnalat asta la diverse întâlniri cu ISJ dar se pare că este convenabil pt dumnealor să fie cataloagele pline de elevi de 10 și pe jumătate analfabeți.
Nimic nou sub soare. E de 35 de ani această problemă!
Dar acum se acutizează și angajatorii se orientează și ei:prefera sa aducă forță de muncă din alta parte unde sunt mai bine instruiți și sunt mai muncitori.