Inițiatorul actualei Legi pentru reducerea orelor de școală susține că vor fi angajați 50.000 de noi profesori: Generalizarea programului ‘Școală după școală’ de 4 ore/zi urmează să se aplice

Liviu Marian Pop / Sursa: Inquam Photos
Reducerea orelor formale de școală “va aduce în următorii ani 50.000 de noi locuri de muncă în sistemul de învățământ preuniversitar”, susține Liviu Pop, inițiatorul legii care taie 5 ore din orarul săptămânal de la gimnaziu și liceu, de anul următor.

Reducerea numărului de ore pentru elevi la 4 ore/zi pentru ciclul primar, 5 ore/zi ciclul gimnazial, 6 ore/zi liceu, se coroborează cu măsuri pe care PSD le susține. Generalizarea programului ‘Școală după școală’ este unul dintre ele și presupune faptul că în fiecare zi, maxim 4 ore/zi, fiecare elev va avea atât un program instructiv-educativ, cât și servirea unei mese calde sau a mai multor mese calde pentru elevii din învățământul primar și preșcolar. Asta face ca numărul de ore pe care îl petrec elevii la școală să se situeze în media europeană“, spune senatorul social-democrat Liviu Pop, pe contul său de Facebook.

Modificarea art.66 din Legea Educației Naționale va aduce, în următorii ani, 50.000 de noi locuri de muncă în sistemul de învățământ preuniversitar“, anunță Pop, ca răspuns la avertismentul lansat ieri de sindicaliștii din educație din Iași care spuneau că între 15.000 și 20.000 de profesori riscă să-și piardă locurile de muncă.

Precizările integrale ale lui Liviu Pop, inițiatorul revenirii la un număr limitat de ore în școală:

“Modificarea art.66 din Legea Educației Naționale va aduce în următorii ani, 50.000 de noi locuri de muncă în sistemul de învățământ preuniversitar

Constat că modificarea art.66 din Legea Educației Nationale constituie motiv de îngrijorare pentru unii dintre liderii de sindicat izolați.

Înainte de a emite comunicate de presă și puncte de vedere, ar trebui să lectureze întreaga Lege a Educației Naționale, precum și inițiativele legislative care se află pe rolul Senatului.

Reducerea numărului de ore pentru elevi la 4 ore/zi pentru ciclul primar, 5 ore/zi ciclul gimnazial, 6 ore/zi liceu, se coroborează cu măsuri pe care PSD le susține.

  • Generalizarea programului “Școală după școală” este unul dintre ele și presupune faptul că în fiecare zi, maxim 4 ore/zi, fiecare elev va avea atât un program instructiv-educativ, cât și servirea unei mese calde sau a mai multor mese calde pentru elevii din învățământul primar și preșcolar. Asta face ca numărul de ore pe care îl petrec elevii la școală să se situeze în media europeană.
  • Al doilea lucru pe care îl vom face va fi intrarea în legalitate privind numărul de elevi la clasă, în conformitate cu legea, să nu mai existe un număr dublu al elevilor față de cel prevăzut de lege. Acest aspect presupune o regândire a finanțării per elev [Nota Redacției: Amintim că guvernul PSD cu Liviu Pop ministru la Educație a eliminat în 2012 orice limită a numărului de copii pe clasă, introducând o exceptare de la lege, care a devenit regulă. Vezi aici cum a modificat Liviu Pop legea educației, în 2012, și a scos limitele de elevi la clasă].
  • Al treilea lucru, utilizarea materialelor, a auxiliarelor să fie făcută doar cu aprobarea Ministerului Educației Naționale. Greutatea ghiozdanului elevului va scădea semnificativ, odată ce doar auxiliarele autorizate se vor afla pe masa de studiu al elevilor.

Standardizarea evaluării pentru creșterea nivelului calității din învățământ este un alt proces necesar, atât la cadrele didactice cât și la elevi.

Trebuie să menționez și extinderea învățământului obligatoriu la grupa mică și clasa a XII-a.

Evident că, în interiorul planurilor cadru trebuie regândite toate programele școlare. Astăzi avem programe supraîncărcate, elevii au un număr mare de ore și de multe stau la clasă 8,9 ore/zi.

Acesta va fi un prim pas, care coroborat cu celelalte măsuri prezentate anterior nu vor face altceva decât să creeze între 50.000-60.000 de locuri de muncă în sistemul de învățământ preuniversitar în următorii zece ani. De aceea îi rog pe agitatorii de serviciu ai unor sindicate să se concentreze pe calitatea actului de predare, nu pe numărul de membri de sindicat.

Un ultimul aspect de menționat este acela că suntem singura țară din UE care avem necalificați în sistem. Aici vom introduce, prin LEN, obligativitatea ca în trei ani de zile toți cei care sunt deja în sistem, începând cu anul 2020-2021 să se califice.

Astăzi din 213.925 de profesori, 3771 sunt necalificați, din care 188 în București.

Este de la sine înțeles faptul că și implementarea Legii salarizării unitare va crea un plus valoare pentru condiția dascălului din România, alături de celelalte măsuri propuse”.

Declarațiile social-democratului Liviu Pop vin după ce partidul din care face parte a modificat masiv legea educației din 2011, iar acum trece la restaurarea unei părți importante dintre articolele anulate în guvernările PSD care s-au succedat la putere constant din 2012 până în prezent, cu excepția anului 2016 când la șefia executivului a fost tehnocratul Dacian Cioloș.

Informații de background

Senatul României, în calitate de cameră decizională, a votat luni un proiect al parlamentarului PSD Liviu Pop care scade, începând de anul școlar viitor, numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar.

Vezi aici traseul legislativ al proiectului inițiat de Liviu Pop și adoptat luni, 21 octombrie 2019, de Senat – cameră decizională

Proiectul de lege votat luni prevede “în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu. De precizat că proiectul lui Pop nu stabilește un număr maxim de ore, așa cum prevedea Legea 1 din 2011, ci o “medie”.

Cum va arăta de acum înainte articolul 66 din Legea educației, după ce va fi modificat de proiectul de lege inițiat de Liviu Pop și adoptat luni, la vot final:

Legea educației nr.1/2011 prevedea de la bun început 20 de ore pentru ciclul primar, 25 pentru gimnaziu și 30 pentru liceu.

Cum arăta varianta inițială a Legii nr. 1/2011, așa cum apare ea în forma inițiatorului, forma depusă de Guvern (premier Emil Boc, ministrul educației Daniel Funeriu):

 

La un an și jumătate de la adoptarea Legii educației nr. 1/2011, Ecaterina Andronescu a modificat-o printr-un OUG, trecând din lege în pixul ministrului decizia privitoare la numărul orelor.

Cum arată în prezent articolul 66 din Legea educației, ca urmare a modificării aduse de Andronescu:

 

Legea inițiată de Pop – care revine la forma inițială a legii 1/2011 – a fost respinsă în ianuarie 2019 de la promulgare de președintele Klaus Iohannis, care a susținut atunci că aplicarea ei ar aduce “un val de concedieri în sistemul de învățământ” (Detalii aici). Acum, președintele este obligat să promulge proiectul de lege.

Citește și:

 

 

Liviu Marian Pop / Sursa: Inquam Photos

 

3 comentarii
  1. Va bateti joc de elevi, de profesori si de toata tara asta. In invatamant macar, ar trebui sa avem stabilitate nu sa schimbati legile din mers, si-apoi sa vedeti ce se intampla.

  2. Si profesorii noi angajati cum vor fi incadrati? Tot ca suplinitori,cum sunt angajati acum un numar mare de profesori cu gradul 1 sau 2? Dar ce spune el sunt prostiile unui psd-ist, ca multi altii. Si inca ceva, cu coruptia din invatamant,multa si mare,cum ramane?

  3. Si cu …”fiecare elev va avea atât un program instructiv-educativ, cât și servirea unei mese calde sau a mai multor mese calde pentru elevii din învățământul primar și preșcolar.” unde gasim masurile?!?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate
Gabriel Ispas / Foto: Facebook Gabriel Ispas

Mutarea obținerii autorizației ISU de la director la primar, pentru acreditarea școlilor de stat este neconstituțională – Gabriel Ispas, fost secretar de stat în Ministerul Educației

Mutarea responsabilității obținerii autorizației ISU de la directorul de școală, la primar, pentru autorizarea și acreditarea școlilor de stat este neconstituțională, a declarat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat în…
Vezi articolul

Amnistierea plagiatorilor – Reacție dură a studenților: Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației. Să nu disimuleze lupta împotriva imposturii

Amnistierea plagiatorilor vechi, propusă chiar de forul care analizează acuzațiile de plagiat în doctorate, generează reacția dură a studenților. “Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei…
Vezi articolul