Înscrierea la grădiniță, creșă și servicii de educație timpurie complementară 2025. Părinții depun o singură cerere-tip și pot opta pentru cel mult trei unități de învățământ / Cererea se poate depune și prin e-mail

4.701 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Părinții care trebuie să își înscrie copiii la creșă, grădiniță sau la un serviciu de educație timpurie complementară pot alege dintre 3 unități de învățământ pe o singură cerere tip, potrivit metodologiei de înscriere, publicate de Ministerul Educației. Din acest an școlar, metodologia rămâne neschimbată, potrivit ordinului de proiect de calendar privind înscrierea copiilor în învățământul antepreșcolar și preșcolar. Cererea tip, împreună cu alte documente pentru înscriere pot fi depuse în perioada 26 mai-13 iunie 2025.

Părinții/reprezentanții legali ai copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 luni și 3 ani (în cazul creșei) și 3 ani și 6 ani (în cazul grădiniței) pot solicita înscrierea copiilor lor în unități de învățământ depunând, pe locurile libere rămase după operațiunea de reînscrieri, o cerere-tip de înscriere la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune, însoțită de documentele justificative.

Cererea-tip de înscriere de creșă, grădiniță sau servicii de educație timpurie, se poate transmite prin e-mail, prin poștă, cu confirmare de primire, sau se poate depune la sediul unității de învățământ la care părintele/reprezentantul legal dorește înscrierea copilului, în perioada prevăzută de calendarul înscrierii copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare. În cazul înscrierii într-o unitate de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/ sau antepreșcolar, părintele/reprezentantul legal are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

Dacă se transmit datele prin e-mail sau prin poștă, părintele trebuie să transmită unității de învățământ o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.

„În situația depunerii cererii-tip de înscriere și a documentelor justificative direct la unitatea de învățământ, verificarea și validarea datelor introduse se fac în prezența părintelui/reprezentantului legal și a cel puțin unui membru din comisia de înscriere și distribuire, conform programării realizate de către unitatea de învățământ. Pentru cererile-tip de înscriere transmise prin e-mail sau prin poștă, cu confirmare de primire, validarea cererii-tip se va face la unitatea de învățământ la care părintele/reprezentantul legal a transmis cererea.

În limita numărului de locuri din planul de școlarizare, copiii din grupa mare, la creșă pot fi reînscriși, la cererea părinților/reprezentanților legali, în grupa mică — nivel preșcolar din unitatea respectivă”.

Pentru copiii care ar trebui să fie înscriși la clasa pregătitoare dar nu primesc aviz favorabil al Centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), sau dacă nu se adaptează la regimul școlar al clasei pregătitoare, nu se înscriu în învățământul primar sau se retrag, „se asigură
continuitatea/reînscrierea în unitatea de învățământ pe care au frecventat-o anterior
“.

Dacă numărul de cereri de înscriere este mai mare decât numărul de locuri într-o creșă sau grădiniță, „inspectoratele școlare, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, pot decide școlarizarea unor formațiuni de studiu în spații adecvate și disponibile din alte unități de învățământ”, potrivit ordinului de ministru privind metodologia de înscriere a copiilor de nivel antepreșcolar și preșcolar 2023-2024. Anul acesta, metodologia rămâne neschimbată, reiese din proiectul de ordin publicat de Ministerul Educației, pe 18 februarie.

Planul de școlarizare, care cuprinde numărul de locuri și numărul de grupe alocate pentru nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar, este afișat la fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar, conform Calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar
și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Pe lângă înscrierea la creșă și grădiniță, în aceeași perioadă au loc înscrieri și la servicii de educație timpurie complementare:

Potrivit definiției din metodologie, prin serviciu de educație timpurie complementar se înțelege o structură a unității de învățământ preuniversitar cu nivel preșcolar și/ sau antepreșcolar, înființată în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, respectiv:

(i) în localitățile izolate/dezavantajate în care creșa sau grădinița nu se află în apropierea domiciliului copiilor;
(ii) în localitățile în care numărul populației școlare, inclusiv al copiilor sub 6 ani, este scăzut și nu funcționează o unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate juridică;
(iii) în localitățile în care se înregistrează, din cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un număr semnificativ de cel puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare.

În situații deosebite cum ar fi, dar fără a se limita la acestea: reîntoarcerea familiei din străinătate, lipsa locurilor în creșe și grădinițe în situația reluării/începerii serviciului de către
părinte, situații medicale, care pot împiedica înscrierea copilului în cadrul serviciului de educație timpurie complementar, în perioada stabilită prin calendarul înscrierii aprobat anual de Ministerul Educației, copiii antepreșcolari și preșcolari pot fi înscriși în serviciile de educație timpurie complementare și în timpul anului școlar.

Ce conține dosarul pentru înscrierea la creșă / grădiniță 

Dosarul de înscriere a copilului într-o unitate de învățământ, precum și în serviciul de educație timpurie complementar cuprinde următoarele documente, conform art. (6) din metodologie: 

a) copie de pe certificatul de naștere al copilului

b) copie de pe actele de identitate ale părinților/ reprezentantului legal

c) adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire a copilului, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar; 

d) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere.

La dosarul de înscriere se adaugă, la începutul anului școlar, următoarele documente: 

a) adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic; adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de învățământ; 

b) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat(ă) de medicul de familie al copilului înainte de a începe frecventarea unității, potrivit art. 7.

În situația în care numărul cererilor-tip de înscriere primite este mai mare decât numărul de locuri libere, comisia selectează copiii în ordinea descrescătoare a vârstei și aplică criterii de departajare generale și specifice.

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea la creșă 2025

Criteriile generale de departajare care se aplică pentru nivelul antepreșcolar, inclusiv pentru unitățile de învățământ pentru care autoritatea publică locală are statutul de fondator și care au optat pentru derularea înscrierii prin utilizarea aplicației informatice pentru înscriere, sunt următoarele: 

a) copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului calendaristic în curs

b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea de înscriere

c) ambii părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în momentul validării cererii/în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar, sau părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului; situațiile în care părintele/reprezentantul legal face dovada existenței unei activități de tip PFA/S.R.L. se asimilează cu cea a părinților/reprezentanților legali care lucrează; 

d) cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi

e) existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 

f) existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);

g) cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una dintre situațiile

(i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; 

(ii) cu certificat de handicap; 

(iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă; 

h) părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea. 

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea la grădiniță 2025

Criteriile generale de departajare care se aplică pentru nivelul preșcolar sunt următoarele: 

a) copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la data de 1 septembrie; 

b) domiciliul copilului/reședința/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de înscriere; 

c) cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi

d) existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 

e) existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă); 

f) ambii părinți/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile

(i) pensionat în conformitate cu prevederile legale

(ii) cu certificat de handicap

(iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă;

g) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului și/sau a certificatului de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE

h) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea. 

Unitățile de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar cu program prelungit se adresează cu prioritate părinților care lucrează și, în acest sens, ambii părinți vor depune la dosarul de înscriere adeverințe de angajat. 

Criteriile generale de departajare pentru serviciile de educație timpurie complementare

Criteriile generale de departajare care se aplică în situația prevăzută la alin. (1) pentru nivelul antepreșcolar și preșcolar din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare (grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă) sunt următoarele: 

a) domiciliul copilului/reședința/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea de înscriere; 

b) părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în vârstă de 3—6 ani la nicio unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar din apropierea domiciliului — pentru serviciul tip grădiniță comunitară; 

c) existența unei dovezi privind solicitarea înscrierii copilului într-o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a respingerii înscrierii acestuia ca urmare a lipsei de locuri — atât pentru serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă; 

d) copilul are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între 3 și 4 ani și părinții/reprezentantul legali nu au/nu a făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar — pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă.

Metodologia privind înscrierea copiilor în unități de învățământ cu grupe de nivel antepreșcolar și preșcolar 2023-2024
Citește și:
Copiii de la grupele mijlocie și mare pot fi retrași de părinți dacă „se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare la regimul grădiniței” / După o evaluare a educatorului pot fi înscriși la un serviciu complementar în anul în curs sau reînscriși în anul școlar următor – ROFUIP 2024


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Din 22 noiembrie, în localitățile cu rata de incidență sub 3/1000, activitățile didactice se pot desfășura la școală independent de vaccinarea profesorilor / Regulile aplicate în cazul testărilor pozitive – noul ordin comun, trimis spre publicare la Monitorul oficial

“Prin excepție de la dispozițiile art. 3^1, începând cu data de 22 noiembrie 2021, în localitățile în care rata de incidență este sub 3/1000, activitățile didactice se pot desfășura cu…
Vezi articolul

Lecții demonstrative pe 10 discipline și formare pentru metode de predare noi, susținute de cele mai performante colegii din Oradea – Eminescu și Gojdu – pentru toți profesorii din județul Bihor, pe 5 octombrie, de Ziua Educației. Înscrieri deschise – se acordă certificate de participare CCD

Eveniment de amploare, făcut de profesori, pentru profesori, la Oradea. Toți profesorii din școlile din județul Bihor sunt așteptați chiar de Ziua Educației la o serie inedită de workshopuri de…
Vezi articolul