Inspecții an școlar 2025-2026. Contractele pentru plata cu ora și încadrarea profesorilor vor fi verificate în școlile din județul Dolj – document

11.029 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Încadrarea profesorilor și contractele pentru plata cu ora vor fi verificate în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj, potrivit unui document publicat de inspectoratul școlar. Este vorba despre graficul inspecțiilor școlare, an școlar 2025-2026. Cursurile au început, oficial, pe 8 septembrie 2025, potrivit calendarului anului școlar 2025-2026. 

Potrivit documentului publicat de inspectoratul școlar, în cadrul inspecțiilor tematice, printre aspectele vizate se află încheierea contractului individual de muncă și înregistrarea acestuia, emiterea deciziilor pentru plata cu ora, încheierea contractelor pentru plata cu ora.

Verificarea încadrării pe discipline de studiu:

  • Încheierea contractului individual de muncă și înregistrarea acestuia.
  • Verificarea încadrării cadrelor didactice;
  • Emiterea deciziilor pentru plata cu ora;
  • Încheierea contractelor pentru plata cu ora;
  • Aprobarea/revizuirea, dupa caz, a fișelor de post în Consiliul de administrație, ca anexă la contractul individual de muncă”, se arată în documentul inspectoratului școlar.

Obiectivele prioritare, pentru inspecțiile tematice, sunt următoarele, conform ISJ Dolj:

  • „Verificarea managementului unității de învățământ (documente manageriale, organizare, planificare, respectarea legislației în vigoare);
  • Verificarea modului în care s-a realizat remedierea disfuncțiilor constatate în cadrul controlului mixt coordonat de Instituția Prefectului, conform raportului nr. 1229 /05.09.2025.
  • Verificarea încadrării personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic, a respectării normarii și legislației;
  • Monitorizarea respectării orarului școlii și realizării lecțiilor în format fizic/online de către toți profesorii, asigurarea condițiilor necesare desfășurării activității conform programului școlar aprobat, verificarea ritmicității notării;
  • Verificarea modului de recuperare a materiei din anul școlar 2025-2026 și a realizarii orelor remediale;
  • Verificarea parcurgerii programelor școlare;
  • Asigurarea cu combustibil pentru perioada de iarnă;
  • Modul de atragere și de gestionare a resurselor pentru buna funcționare a unității de învățământ – utilități, organizarea transportului școlar/orar microbuze, asigurarea necesarului de produse igienico-sanitare, achiziționarea tabletelor/altor dispozitive electronice, necesare desfășurării procesului instructiv-educativ atât in format fizic, cat și online; 
  • Verificarea modului în care se acționează concret pentru siguranța și securitatea elevilor și a cadrelor didactice, monitorizarea absențelor și a situațiilor de risc, programul de funcționare aprobat și comunicarea cu ISJ, DSP, comunicarea intra și interinstituțională;
  • Verificarea aplicării Planului National de Combatere a Violenței Școlare, în rândul elevilor, respectiv siguranța la incendii, prevenirea faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în școli;
  • Consiliere pentru încheierea situației școlare în anul școlar 2025 – 2026.” 

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Dolj poate fi consultat mai jos:

Toate școlile din județul Buzău au de actualizat în aplicația informatică SIIIR, până la data de 25 septembrie, datele profesorilor titulari și lista posturilor didactice, potrivit unui document al Inspectoratului Școlar Buzău.

Din această toamna, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, stabilește în premieră națională raportarea plății cu ora (PCO), pentru orele predate în învățământul preuniversitar, de către cadrele didactice, la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, fapt care determină o scădere de aproximativ 50% a tarifului brut pe oră suplimentară. 

Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate (de la 30.128 la circa 14.500), în anul școlar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. „Suplinitorii nu au dispărut (suplinitorii calificați au rămas relativ stabili), iar normele la plata cu ora și-au găsit cadre didactice care să le susțină”, conform sursei citate.

  • În septembrie 2024, Edupedu.ro a scris că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024.
Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Inspecții an școlar 2025-2026. Verificarea evaluării anuale a profesorilor – unul dintre aspectele vizate de Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu
Inspecții an școlar 2025-2026. Semnarea condicii de prezență și notarea ritmică, printre aspectele verificate de către Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu – document


2 comments
  1. Daca vin la ore ,sau fac activități școlare la ore verifica cineva?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere Edupedu.ro – UiPath Foundation - Brio.ro

VIDEO Raluca Negulescu-Balaci, director executiv UiPath Foundation: În educație nu funcționează intervențiile pe termen scurt, ci exact opusul – intervenții pe termen lung, în așa fel încât elevii să recupereze decalajul educațional

În educație nu funcționează intervențiile pe termen scurt, ceea ce funcționează în schimb este exact opusul – „intervenții pe termen lung, în așa fel încât elevii să recupereze decalajul educațional…
Vezi articolul

Profesorii vor include inteligența artificială în predare la nivel preuniversitar, ei și elevii vor fi evaluați cu ajutorul unor instrumente IA, iar domeniul va fi abordat în discipline opționale la liceu, conform proiectului Strategiei naționale pentru IA

Inteligența artificială urmează să fie studiată în cadrul unor discipline noi, opționale, sau în module opționale la nivel de liceu, iar profesorii o vor îngloba în activitățile de predare, reiese…
Vezi articolul