Instrucțiune a ministrului Educației. Din anul școlar 2025-2026, toți profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul total de ore al disciplinei predate pentru activități remediale, de consolidare, fixare și transfer al competențelor în viața de zi cu zi / Cum se va face evaluarea acestor ore

99.360 de vizualizări
Foto: captură instructiune
Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi de transfer al competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului, potrivit unui document ajuns în școli. Este vorba despre o instrucțiune a ministrului Educației privind aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziția cadrului didactic, în învăţământul preuniversitar gimnazial și liceal.
  • Documentul ajuns în școli nu este încă semnat de ministrul Educației, ceea ce înseamnă că este în lucru și poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.

Noile prevederi se vor aplica pentru planificarea orelor de la gimnaziu și liceu, din anul școlar 2025-2026.

Art. 9 – „Prevederile prezentei instrucţiuni se aplică începând cu anul şcolar 2025-2026, la nivelul învăţământului preuniversitar, gimnazial şi liceal, în corelare cu planurile-cadru şi programele școlare în vigoare”, conform documentului.

Un procent de 25% din numărul total el oricărei discipline este alocat pentru remedierea, consolidarea fixarea, aprofundarea – extinderea și performanţa, precum şi transferul competenţelor în viaţa de zi cu zi, după cum se arată în document:

Art. 2 – „(1) Utilizarea orelor aflate la dispoziția cadrului didactic, reprezentând un procent de 25% din bugetul total de ore al oricărei discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmăreşte remedierea, consolidarea fixarea, aprofundarea – extinderea și performanţa, precum şi transferul competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului.

(2) Planificarea acestor ore respectă predictibilitatea, coerenţa și evitarea supraîncărcării curriculare, asigurând raportarea la bugetul anual de ore al fiecărei discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire.

(3) Utilizarea acestor ore reprezintă o completare şi o adaptare la contextului clasei a parcurgerii programei şcolare.”

În instrucțiune se arată că profesorii, în planificarea calendaristică, vor marca explicit orele planificate cu utilizarea procentului de 25% la nivel de unități de învăţare/secvenţe. Tot este menționat că în planificare se pot prevedea momente de diferenţiere- grupuri diferenţiate/subgrupuri- indicând resursele şi sarcinile diferenţiate.

Art. 3 – „(1) În planificarea calendaristică, cadrul didactic marchează explicit orele planificate cu utilizarea procentului de 25% la nivel de unități de învăţare/secvenţe, împreună cu finalităţile avute în vedere în relaţie cu competenţele formare/dezvoltate.

(2) Alegerea și ponderea acestor utilizări se fac pe baza unei diagnoze inițiale și după caz, periodice a achiziţiilor elevilor, și la competenţele vizate de programa şcolară.

(3) În planificare se pot prevedea momente de diferenţiere- grupuri diferenţiate/subgrupuri- indicând resursele şi sarcinile diferenţiate.

(4) Planificarea calendaristică reprezintă un document deschis care permite actualizări periodice; componenta de planificare, aferentă utilizării procentului de 25% din orele la dispoziția cadrului didactic, se recomandă a fi revizuită periodic, la fiecare debut de interval de săptămâni de cursuri/la finalul fiecărei unități de învăţare sau ori de câte ori diagnosticul/progresul elevilor o impune, astfel încât să răspundă cât mai fidel destinației acestor ore, specificului clasei și să fie în acord cu ritmul parcurgerii propriu-zise a programei şcolare.

(5) Distribuirea timpului alocat poate fi decisă de către cadrul didactic și fără partajarea sa în ore care se adresează programei şcolare (75%), respectiv ore la dispoziția sa (25%); în acest caz, cadrul didactic poate rezerva, pentru fiecare oră sau pentru o parte a orelor, timp didactic la dispoziţia sa, care – însumat – se încadrează în procentele prevăzute de lege (de exemplu, din fiecare oră de curs alocată disciplinei, 75% se adresează activităților care asigură parcurgerea programei şcolare, timpul final al orei de curs fiind rezervat activităților la decizia cadrului didactic, ținând cont de nivelul de atingere a obiectivelor educaţionale propuse la nivelul fiecărei ore de curs); în situația unei astfel de distribuiri a timpului didactic, în planificare se menţionează explicit această abordare.”

Cum se pot desfășura activitățile

Conform instrucțiunii, activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect. Tot în document se mai arată că se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ:

Art. 5 – „(1) Activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect, menţinând accesul tuturor la oportunităţi de învăţare.

(2) Cadrul didactic poate alterna în aceeaşi oră intervenţia pe subgrupuri, de exemplu remediere ţintită, cu sarcini autonome pentru ceilalți elevi (portofoliu, proiect, platformă digitală).

(3) Pentru extindere și performanţă se recomandă resurse complementare, care pot să nu fie obligatorii pentru toţi elevii, dar care sunt în relație directă cu programa şcolară.

(4) În completarea prevederilor alineatului (1), în situația armonizării orarelor elevilor de la o aceeași disciplină, pentru un acelaşi an de studiu, pentru eficientizarea atingerii tipului de finalitate a orelor la dispoziţia cadrelor didactice, pentru aceste ore, total sau parţial, se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ, care monitorizează eficiența acestei abordări în vederea luării celor mai bune decizii educaţionale pentru fiecare elev.

(5) Se recomandă ca la nivelul unității de învăţământ să se identifice strategiile potrivite de organizare a timpului didactic aferent orelor la dispoziția cadrelor didactice, pentru a sprijini fiecare elev să-şi atingă optimul de potențial în învățare.”

Cum se face evaluarea acestor ore

Art. 6 – „(1) Evaluarea în cadrul acestor ore este preponderent formativă, (de exemplu, probe scurte, rubrici, autoevaluare, evaluare colegială), cu rol de reglare a demersului didactic.

(2) Evidența activităților se face în planificarea calendaristică, sintetic și având în vedere evitarea birocratizării suplimentare.

(3) Orice evaluare sumativă derivată din aceste activități respectă standardele naţionale de evaluare, după aprobarea acestora prin ordin al ministrului educației și cercetării şi menţine echitatea între elevi.”

Directorul școlii este cel care avizează planificările calendaristice care includ alocarea orelor la dispoziția cadrului didactic în procentul prevăzut de lege. Inspectoratele şcolare consiliază unităţile de învăţământ și cadrele didactice prin: webinare/seminare tematice, ghiduri, activități metodice, mentorat de specialitate.

Art. 7 – „(1) Directorul avizează planificările calendaristice care includ alocarea orelor la dispoziția cadrului didactic în procentul prevăzut de lege și susţine diferențierea (orar, resurse, spaţii).

(2) Comisia pentru curriculum/Comisiile metodice/Catedrele oferă consiliere internă și schimb de bune practici; se recomandă o bancă de activități, dezvoltată la nivelul unității de învăţământ, pe categorii de finalități.

Art. 8 – (1) Inspectoratele şcolare consiliază unităţile de învăţământ și cadrele didactice prin: webinare/seminare tematice, ghiduri, activități metodice, mentorat de specialitate. (2) Monitorizarea, prin inspectoratele școlare, se realizează pe eșantion, prin analiza planificărilor şi a câte 2-3 produse de învăţare/disciplină/clasă, cu feedback formativ, fără sarcini birocratice suplimentare.

(3) Inspectoratele scolare colectează date şi informaţii în cadrul procesului de monitorizare și, după caz, la solicitarea Ministerului Educaţiei și Cercetării, raportează sinteze (bune practici, dificultăți, recomandări).”

În luna aprilie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că „la nivelul învățământului liceal, vom începe să stabilim acel procent de 20-25% din timpul alocat pentru fiecare disciplină, care să nu mai fie dedicat lecțiilor clasic”.

Într-un interviu la Academia Europa FM, Daniel David a spus că vrea ca sugestiile metodologice să fie obligatorii. Vorbind despre planurile cadru la liceu, ministrul a menționat că focusul trebuie să fie pe conținutul disciplinelor, pe modul în care se predă la clasă.

Instrucțiunea ministrului Educației poate fi consultată mai jos:

Informații de context

Sugestiile metodologice includ, de asemenea, exemple de activităţi de învăţare/evaluare, precum şi referinţa la un suport de curs complet şi alte resurse utile. De obicei, aceste sugestii sunt transmise de Minister atunci când apar discipline noi, în general, discipline opționale în cadrul curriculumului la decizia școlii.

Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor.

Ministrul Educației a spus, pe 9 ianuarie, că învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă, ci de „profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.

Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.

Citește și:
Elevii au conținuturi prea încărcate, spune Ministrul Educației / 25% din timpul alocat disciplinelor va fi dedicat activităților de consolidare, remediale și pentru aplicarea cunoștințelor în viața de zi cu zi, pentru toate ciclurile de învățământ
Daniel David: La nivelul învățământului liceal, vom începe să stabilim acel procent de 20-25% din timpul alocat pentru fiecare disciplină, care să nu mai fie dedicat lecțiilor clasice
Daniel David: Nu trebuie să fie lecția și ora. Până la 25% din oră pe o disciplină ar trebui să fie altceva: consolidare remedială, aplicabilitate la viața de zi cu zi / Sugestiile metodologice am să le fac obligatorii
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor


18 comments
  1. Dacă nu-i semnat de ce a ajuns în școli?
    Încă nu în toate școlile, eu nu l-am primit.
    De ce ați publicat așa ceva?
    Oricum, nu cred că este disciplină de studiu în timpul predării ei profesorul să nu facă referire la cazuri reale, să facă conexiuni cu viața reală.
    Acum să stăm să ne cronometrăm?
    Văd că unora le place cifrele.

  2. a avut un vis……părea coșmar….profu de mate nu este economist, cel de biologie nici atât, anatomia nu e predata de medici…..tu ! grofule ! faci chestii din domenii unde nu ai competențe? și dacă da cum creste asta performanta ? ce vreți? sa ținem contabilitatea firmelor lui mama și tata ? cultura generala e acasă, aprofundarea e la universitar !

  3. Din păcate, se poate lesne constata cât de multă carte știu cei de la minister, care vorbesc de „un procent de 25%”. Iată ce înseamnă lipsa studierii limbii latine… Un procent reprezintă a suta parte dintr-un întreg! Și această greșeală este atât de frecventâ, că îți vine să îi trimiți din nou la școală – să spună „25 de procente”!

  4. Dacă a mers cu 2 h în plus la predat de ce să nu rupă și 25%, ,din timpul alocat parcurgerii programei , pentru
    activități remediale. Probabil e un test pentru profesori. Trebuie să identifice care este limita maximă de suportabilitate a cadrelor didactice. Până luni mai are timp să mai adauge ceva. Dar se poate chiar și după ce începe școala. Vai de…………

    1. Din păcate, se poate lesne constata cât de multă carte știu cei de la minister, care vorbesc de „un procent de 25%”. Iată ce înseamnă lipsa studierii limbii latine… Un procent reprezintă a suta parte dintr-un întreg! Și această greșeală este atât de frecventâ, că îți vine să îi trimiți din nou la școală – să spună „25 de procente”!

  5. Foarte bine zice Andrei Pleșu „Prostul se pricece la toate”.

  6. Psihanalistul vieții vremelnic ministru nu e normal sau habar nu are. Ce remediale si consolidări visează, când programa este atât de stufoasă ca abia este timp sa o parcurgi si sa.o evaluezi echilibrat pe module si ca nr de note? Macar de aia din jurul lui i-ar deschide ochii. Nu stiu la alte discipline, dar Matematica gimnaziu clasele a VI-a și a VII-a este enorm de mult continut se parcurs.

  7. Programele școlare dense, clasele aglomerate, norma crescuta și acum o alta imparteala? Va invitam în scoala o luna domnule ministru. sa ne arătați concret cum se fac toate acestea încât sa iasă elevi cu competente reale la final. Cu tot respectul pentru meseria asta, nu pentru dumneavoastră, ca se pare ca veniți din alt univers, nu sunteți zdravăn la cap!!

  8. Doamne ferește!NU SE MAI POATE! ASTA O FACE INTENȚIONAT. Nu mai poti da vina pe incompetența. Continuturile au ramas la fel, programele sunt la fel, dar el vrea procentaje. Din ce?? Ca nu avem de unde timp. Si asa materia e condensata de nu ai timp sa reiei cu toata clasa, darmite pe grupuri. Numai de planificări nu se legau, ca in rest in fiecare an se mai adaugau alte si alte hartii.
    NU VREI MAI BINE SA PREDEA CHATGPT?? CA TOT NE VRETI ROBOTIZATI.

  9. Pentru disciplinele de cultură generală de la profilul tehnologic măsura propusă este imposibil de aplicat. Un elev de clasa a XI-a, spre exemplu, are o singură oră de biologie în care trebuie să parcurgă aceeași programă pentru examenul de bacalaureat ca și un elev de la un profil real. Diferența este că, dacă cei de la profilul real au 36 de săptămâni de școală, cei de la profilul tehnologic au doar 32 de săptămâni, deci minus patru ore. Dacă mai iei din orele de predare cei 25%, atunci ce mai rămâne de predat pentru a fi remediat?

  10. Va rog sa na scuzati, stimati cokegi, omul e nebun de-a dreptul! Cei care lucrari in sistem stiti si ati si indicat corect( Lili si Hybris).
    Sper sa nu gresesc, dar omul asta vrea sa reorganizam, adica sa consam grupe de elevi din clase diferite de acelasi nivel, pentru oerformanta, sa zicem, sau cei mai slabi, pt. remediale???
    Tot timpul spune ca „se pot”, deci nu va fi obligatoriu, fie sa modificam in planificari, fie in momentele lectiei…Pai, schimbam structura momentelor lectiei din pix??? Be jucam de-a cifrele, 25, de ce nu 40 sau 15? Si apoi, ce inseamna „nevoile reale ale elevului” si aplicarea in practica….ce mă??? Cum pot eu cuantifica cei 25% sau ne bagam picioarele in ea de programa?

  11. Asta înseamnă același conținut mai concentrat in cel 75% din timp? Alt meșteșug de tâmpenie fără a schimba conținuturile întâi? Ar fi bună metoda de ar fi făcută după asigurarea premisei – alte conținuturi, altfel prezentate, cu resurse suport mai bune.

  12. Foarte bună terapie!
    Pacientul ajunge la chirurg, care intervine rapid, fără a face o investigație amânunțită. Pacientul mutilat revine la consultație și chirurgul îi spune:
    -Fi atent, trebuie să execuți neapărat exercițiile recomandate!
    Pacientul răspunde:
    -Domnule doctor, l-aș urma dar mi-ați tăiat un deget!
    Doctorul ridică tonul:
    -Dacă comentezi, nu te mai pot ajuta.
    Morala: Nu se merge la doctor fără o PLANIFICARE REMEDIALĂ a întrebărilor care trebuie puse înainte de operație.

  13. S-au aerisit programele incat sa aloci cam 1/4 din timp altor activitati?

    Sa faci un fel de instruire diferentiata in astea 25% din ore inseamna o planificare de cel putin tot atatea ore, sau poate academicianul international crede ca planificarea pica de undeva din cer.

    Este cel putin o naivitate sa crezi ca dupa ce ai creat haos si ura o sa reusesti pocnind din degete sa introduci instruirea diferentiata in scoli printr-o simpla hartie.

  14. BĂ ȚĂRANE!!! (cu scuze pentru țăranii adevărați).

    AI SCHIMBAT BĂ CONȚINUTURILE???

    Dacă planurile de învățământ și conținuturile NU s-au schimbat (și nu s-au schimbat, cretinii ăștia întâi taie și după aia măsoară, ce predictibilitate, ce strategii pentru viitor, n-avem de-astea, noi avem niște reduși mintal puși la butoane), CUM naiba parcurgi toate conținuturile și mai și lași de o parte UN SFERT din timpul prevăzut pentru consolidare și remediere??! CUM MĂ???

    Ați înghesuit ca niște tâmpiți toate conținuturile care erau la clase superioare în clasele inferioare, ați adăugat chestii savante și n-ați mai scos nimic de-atunci, acum cu noile planuri cadru la liceu scoateți DIN ORE, dar de conținuturi nu s-a atins nimeni și acum tăiați ÎN PLUS din orele deja tăiate?!

    BĂ!!!!!!! TERMINĂ CU CRETINISMELE ASTEA HEIRUPISTE!!! Stai naibii la o masă cu oamenii care știu despre ce vorbesc și ascultă-i și pe ei măcar o dată-n viață!

    Edupedu, lăsați majusculele în mesaj, da, țip la el că e surd!!

  15. Iată o măsură pozitivă. Felicitări! Fără timp pentru consolidări, pentru fixări , pentru aplicarea teoriei în practică, învățarea nu este învățare, lipsindu-i temeinicia. Ar fi fost ideal să fie urmată de înființarea unei linii bugetare dedicată finanțării inițiativelor profesorilor sau acoperirii costurilor cu resursele educaționale. Vrei să ajungi la o pădure, pentru un proiect în natură, măcar să poți cumpăra biletele de transport sau o găleată de motorină. Vrei să construiești o machetă, măcar să poți cumpăra cartonul, lemnul și alte materiale necesare. Vrei să decorezi un zid, măcar să poți achiziționa pensulele și vopselele. Pentru că markerele, creta, pixurile, cartoanele duplex, hârtia flipchart oricum nu au fost niciodată furnizate gratuit. Sigur că statul te poate trimite la plimbare, să găsești agenți economici care să te sponsorizeze, însă dacă tot a crescut TVA-ul, dacă tot cresc taxele, accizele și impozitele, de ce să nu beneficieze și elevii? De ce ei doar să îndure?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bogdan Aldea, elev în clasa a XI-a la Liceul Tehnologic Auto Câmpulung, desemnat cel mai bun tânăr mecanic din România într-o competiție cu 600 de elevi din 89 de școli / Profesoara Daniela Măriuței: Ar trebui să existe o mai mare colaborare între școli, autorități locale, mediul de afaceri și universități pentru a oferi elevilor programe relevante și actualizate

Câștigătorul competiției Young Car Mechanic România, aflată la ediția a treia, este un tânăr de 18 ani din Câmpulung – Bogdan Aldea. Elev la Liceul Tehnologic Auto Câmpulung, în vârstă…
Vezi articolul

Site-ul Titularizare 2025 a fost actualizat joi seara. Lista posturilor pentru fiecare județ, după modificarea contractului de muncă din perioadă determinată de un an în contract pe durată de viabilitate a postului

Joi seara, lista posturilor pentru concursul național de titularizare 2025 a fost actualizată, după ce au fost aprobate cererile profesorilor pentru modificarea contractul de muncă din perioadă determinată de un…
Vezi articolul

Asociația Școlilor Particulare solicită Guvernului acordarea costului standard per elev și unităților autorizate, precum și scutirea de la plata contribuțiilor pentru angajați pe o perioadă de 3 luni

Peste 80 de școli și grădinițe particulare din România solicită Guvernului măsuri de sprijin în contextul în care „instituțiile de învățământ din România vor fi închise până după Paște”, ca…
Vezi articolul