Inteligența Artificială și viitorul educației la Universitatea de Vest din Timișoara, unde tehnologia se transformă în experiență (P)

339 de vizualizări
Inteligența Artificială (IA) nu mai aparține viitorului. Este deja parte din prezentul nostru, influențând modul în care învățăm, lucrăm și ne conectăm. Mai mult decât un trend, IA devine un instrument strategic care deschide noi trasee educaționale, profesionale și sociale. Diferența reală nu o face accesul la tehnologie, ci capacitatea de a o înțelege, integra și utiliza responsabil.

La Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), tehnologia este asumată ca prioritate strategică. UVT își propune să fie un actor activ al transformării digitale, nu doar un beneficiar al acesteia, printr-o abordare care vizează:

  • integrarea competențelor digitale și a alfabetizării IA în toate domeniile de studiu;
  • formarea studenților pentru gândire critică și utilizare etică a tehnologiilor emergente;
  • pregătirea cadrelor didactice pentru pedagogie digitală și educație asistată de IA;
  • dezvoltarea cercetării interdisciplinare dedicate impactului IA asupra educației și societății;
  • promovarea eticii, securității datelor și responsabilității tehnologice.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea subliniază rolul esențial al universităților în acest proces de transformare: „Inteligența Artificială schimbă profund societatea, iar universitățile au responsabilitatea de a fi în avangarda acestei schimbări. La UVT, investim strategic în tehnologii emergente și în metode inovatoare de predare, pentru a le oferi studenților nu doar cunoștințe, ci competențe reale, gândire critică și capacitatea de a utiliza tehnologia într-un mod etic și responsabil, în strânsă legătură cu nevoile mediului economic și ale comunității.”

Când educația devine experiență: VR la UVT

Un pas major în această direcție a fost realizat prin câștigarea, în urma unei competiții internaționale, a unui proiect finanțat de Flex Foundation – o recunoaștere a viziunii UVT asupra educației viitorului. Prin acest proiect, universitatea investește strategic în dezvoltarea tehnologiilor emergente, prin dotarea a două laboratoare de Realitate Virtuală (VR), în cadrul Facultății de Economie și de Administrare a Afacerilor (FEAA) și al Facultății de Informatică (FI).

În următorii cinci ani, peste 500 de studenți și 20 de cadre universitare vor avea acces la experiențe educaționale imersive, care depășesc granițele învățării clasice și conectează universitatea cu nevoile reale ale economiei și societății. Absolvenții formați în acest ecosistem vor deveni profesioniștii pregătiți să susțină dezvoltarea companiilor locale și regionale, într-un context global competitiv.

Gamification și educație financiară aplicată, la Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor

Laboratorul VR din cadrul FEAA deschide accesul la tehnologie nu doar pentru studenții UVT, ci și pentru elevii din întreaga regiune de vest a României, oferindu-le o experiență de învățare bazată pe gamification – învățarea prin joc ca metodă educațională avansată.

În acest spațiu, participanții pot:

  • testa nivelul educației financiare prin tranzacții simulate pe piețele de capital;
  • explora competențe antreprenoriale esențiale, prin module dedicate asumării riscului, creativității, performanței și analizei de piață.
Explorare, tehnologie și creativitate, la Facultatea de Informatică

Laboratorul VR din cadrul Facultății de Informatică oferă studenților și elevilor oportunitatea de a explora lumi altfel inaccesibile: Stația Spațială Internațională, tururi virtuale prin orașe celebre ale lumii sau simulatoare de zbor, care transformă învățarea într-o experiență captivantă și memorabilă.

Prin aceste inițiative, Universitatea de Vest din Timișoara demonstrează că educația poate fi relevantă, interactivă și adaptată generației digitale. Mai mult, UVT arată că tehnologia, atunci când este integrată inteligent, devine un catalizator al creativității, competenței și responsabilității.


1 comment
  1. Examenele orale revin în universități pentru că tot mai mulți studenți folosesc inteligența artificială pentru proiecte . asta este realitatea. poveștile frumoase , altădată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nu cereți părintelui să „discute” cu copilul său, atunci când îl sunați să îi spuneți că a făcut ceva la școală – recomandări pentru formulări în cadrul apelurilor telefonice profesor-părinte de la un cadru didactic

Într-un articol publicat pe Edutopia, profesoara Liz Capone oferă șase sfaturi pentru cadrele didactice, pentru a face apelurile telefonice către părinți mai eficiente și mai puțin stresante. A fost profesor…
Vezi articolul

Reducerea normei didactice pentru profesorii cu peste 15 ani vechime în învățământ și cu gradul didactic I se aplică din acest an școlar? Răspunsul sindicatelor: E o problemă. Toate catedrele au fost făcute până la 1 septembrie, iar legea a intrat în vigoare din 3 septembrie. Surse din minister spun că s-ar aplica de anul școlar viitor, dar legea Educației nu prevede niciun termen specific

Legea învățământului preuniversitar prevede că norma didactică pentru profesorii cu peste 15 ani vechime în învățământ și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere,…
Vezi articolul

Profesori peste vârsta de pensionare 2025-2026. Inspectoratele școlare județene au publicat listele cu cadrele didactice titulare menținute în activitate până la 70 de ani

Profesori peste vârsta de pensionare 2025-2026. Inspectoratele școlare județene (ISJ) și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) au publicat listele cu cadrele didactice titulare menținute în activitate până la 70…
Vezi articolul