INTERVIU Romulus Simion, director de școală gimnazială: Nu trebuie să ne fie teamă de părinți sau să cerem ajutor părinților / O școală pentru comunitate și o comunitate pentru școală

11.589 de vizualizări
Foto: Romulus Simion
“Cine vede părinții “o povară” nu are ce căuta în învățământ. Trebuie să înțelegem că mulți părinți nu cunosc detaliile sistemului de învățământ decât prin ochii subiectivi ai copiilor sau prin intermediul mass-mediei și nu întotdeauna se creează o imagine care favorizează cadrul didactic sau școala”, declară pentru EduPedu.ro Romulus Simion, director al unei școli din Sibiu care organizează periodic întâlniri cu părinții și profesorii, în afara cadrului formal.

Romulus Simion este director al școlii gimnaziale “I. L. Caragiale din Sibiu” de peste 5 ani și acesta spune pentru EduPedu.ro că părinții au un rol esențial în misiunea școlii, aceea de a dezvolta competențe pentru copil. Într-un interviu, integral mai jos, acesta afirmă că “un adevărat lider educațional trebuie să creeze oportunități de învățare alături de partenerii săi, trebuie să realizeze încercări conștiente de includere a familiei și comunității în învățare și în dezvoltarea școlii”.

“Rolul nostru este și de a deschide căi de comunicare cât mai diverse, de a explica de ce se întâmplă ceva, de ce vrem să facem o anumită activitate, cum dorim să desfășurăm un proiect într-un limbaj specific comunității în care ne desfășurăm activitatea”. “Cu calm, claritate, răbdare și tact putem discuta diferite situații educaționale ce îl privesc pe un elev, ce se referă la un colectiv, un proiect sau la școală. Nu trebuie să ne fie teamă de părinți sau să cerem ajutor părinților!”, consideră acesta.

Concret, asociația de părinți, spre exemplu, a organizat în luna aprilie 2022 drumeții montane în parteneriat cu o asociație montană din județ, iar copiii lor au putut învăța aspecte din geografie în călătorii. Banii necesari s-au asigurat prin colectarea de formulare 230 de la părinții copiilor care “au înțeles că un gest simplu aduce bani pentru educația fetelor și băieților noștri”. Mai mult, tot părinții sunt și cei cu care directorul organizează întâlnirile periodice unde profesorii se joacă, pictează cu elevii și pun pe picioare expoziții împreună.

  • Formularul 230 înseamnă virarea unui procent de până la 3,5 din venitul anului anterior, în contul unei entități nonguvernamentale, operațiune pe care o face ANAF, la cererea oricărei persoane fizice care obține venituri în Romania.

Părinții mai spun, pentru EduPedu.ro, că “în acest fel, prin implicarea tuturor, avem fonduri de la părinții doritori să completeze formularul 230 (nu-i costă nimic), avem idei de la profesorii școlii, părinți, elevi. Avem implicarea noastră ca asociație prin timpul oferit pentru discutare, gestionare, obținem rezultate prin care creăm altfel de contexte de învățare pentru copii. Se realizează astfel parteneriatul dintre școală-părinți-copii”.

Vezi și un articol din august 2021: INTERVIU Cine este și cum conduce școala directorul care organizează întâlnirea tuturor celor 3.300 de absolvenți și profesori din istoria de 60 de ani a școlii? Romulus Simion: Apelăm permanent la părinți pentru că vor să ajute, dar și pentru că avem nevoie de ei

Interviul complet, mai jos:

EduPedu.ro: Pentru dumneavoastră, ca director, cât de mult contează parteneriatul cu părinții în realizarea proiectelor legate de școală?

Romulus Simion, director: Este esențial în educație. Colaborarea cu părinții reprezintă o oportunitate și o resursă extrem de bogată pentru orice director de școală. Dacă oferim transparență și reușim o comunicare deschisă, putem crea o legătură puternică, reală bazată pe interesul reciproc al școlii și al părinților din comunitate. Un adevărat lider educațional trebuie să creeze oportunități de învățare alături de partenerii săi, trebuie să realizeze încercări conștiente de includere a familiei și comunității în învățare și în dezvoltarea școlii. 

Foto: Arhiva personală

EduPedu.ro: Ca profesor, cât de important este să existe un parteneriat între dumneavoastră și părinți?

Romulus Simion: În relația profesorului cu părintele intervine cointeresarea directă a părților cu privire la extinderea oportunităților educaționale oferite celor mici.

Părinții pot să te ajute pe tine, profesorul, cu diversificarea actului de învățare comună, suport direct și indirect în activitățile formale sau nonformale, sprijin prin acțiuni de voluntariat, folosirea experiențelor profesionale în alte domenii pentru a ajuta în orientarea profesională sau în carieră. 

EduPedu.ro: Preferați, ca director, să aveți părinți care să vă întrebe cu ce să ajute și despre cum să se implice? Sau sunt o povară?

Romulus Simion: Cine vede părinții “o povară” nu are ce căuta în învățământ. Trebuie să înțelegem că mulți părinți nu cunosc detaliile sistemului de învățământ decât prin ochii subiectivi ai copiilor sau prin intermediul mass-mediei și nu întotdeauna se creează o imagine care favorizează cadrul didactic sau școala. Rolul nostru este și de a deschide căi de comunicare cât mai diverse, de a explica de ce se întâmplă ceva, de ce vrem să facem o anumită activitate, cum dorim să desfășurăm un proiect într-un limbaj specific comunității în care ne desfășurăm activitatea. Cu calm, claritate, răbdare și tact putem discuta diferite situații educaționale ce îl privesc pe un elev, ce se referă la un colectiv, un proiect sau la școală. Nu trebuie să ne fie teamă de părinți sau să cerem ajutor părinților!

În ultimele două școli unde am fost director am reușit să realizăm site-urile școlilor cu ajutorul părinților ce lucrau în domeniu (gratuit), tot un părinte a îndrumat școala să obținem licența gratuită Google Suite for Education direct de la Google, cu ei ne consultăm în anumite domenii care ne depășesc specialitățile dobândite (spețe juridice delicate ce au fost rezolvate în favoarea școlii), sprijin medical din partea celor care lucrează în domeniu (analize gratuite pentru sănătatea muncii, întâlniri cu elevii pentru educația sanitară sau recomandări cu privire la securitatea sanitară din unitate) ș.a.m.d.

Recent, cu Asociația de Părinți, am reușit, pentru al doilea an consecutiv, să câștigăm proiecte cu finanțare în cadrul Agendei Educaționale a Sibiului în valoare de aproximativ 50.000 de lei; părinții au organizat și sprijinit financiar Clubul de chitară din școală, drumeții montane gratuite pentru toți elevii doritori, sprijin financiar pentru anumite nevoi urgente din școală, au sprijinit donații de carte, au propus organizarea de evenimente pentru elevi (în 7 iunie vom avea prezentare de carte cu prezența autoarei), bunici ce invită clase în vizită la munte ș.a.m.d. 

Elevi în drumeție cu părinții și profesorii / Foto: Părinți

EduPedu.ro: Cum ați reușit să formați comunitatea și să organizați evenimentele din oraș, într-o manieră unită, așa cum relatați?

Romulus Simion: O comunitate este un grup de oameni ce alege să crească împreună. Nimeni nu este condamnat să lucreze într-o anumită școală și nimeni nu este condamnat să își țină copilul într-o anumită școală.

Totul depinde însă și de specificul comunității despre care discutăm: specific economic, social, educațional. Dacă școala, direcțiunea păstrează ușa deschisă permanent reprezentanților și membrilor comunității, dacă realizează sisteme diversificate de comunicare, dacă se implică și sunt interesați permanent de elevi – părinții devin interlocutori activi. În această școală am reușit în câțiva ani să avem un mic grup implicat de părinți care a preluat o parte din inițiativele educaționale propuse elevilor și împreună am reușit să aducem o plus valoare reală.

Înainte de pandemie reușisem să promovăm și să activăm instituția noastră drept Școală comunitară și aveam o serie de acțiuni comune cu părinții: întâlniri informale, discuții și proiecte comune de tipul Târguri de Antreprenoriat, picnic cu părinții, colaborări în realizarea de clase out-door. Perioada următoare a fost extrem de provocatoare pentru că a testat încrederea reciprocă a ambelor părți, dar și rezistența noastră în fața diferitelor spețe speciale aduse de schimbările legislative punctuale, lipsa coerenței acestora și aruncarea responsabilității asupra școlii.

Cu acest prilej mulți părinți au înțeles că doar dacă ne susținem reciproc putem să oferim elevilor noștri șanse mai bune să treacă peste provocările aduse de aceste vremuri… Un rol important în coeziunea comunității noastre a fost și organizarea comună a aniversării a 60 de ani de existență a școlii – organizarea evenimentului a fost făcut cu ajutorul foștilor absolvenți. Am apelat la memoria comună a cartierului – peste 60% din elevi au părinții și, uneori, și bunicii foști absolvenți ai acestei școlii. 

Despre elevi: “Dacă le oferi respect – îl primești, dacă comunici cu ei – au încredere în tine și comunică și ei cu tine; dacă le zâmbești – ajungi să devi parte din grupul lor social și un apropiat”

EduPedu.ro: Relația cu elevii – s-a îmbunătățit? Vedeți, la nivel relațional, la nivel de învățare, vreo schimbare după ce au făcut diverse activități împreună cu profesorii și părinții?

Romulus Simion: Îmi aduc aminte de o reacție a unui elev din actuala școală când, în pauză, l-am întrebat ce face și dacă totul este bine. S-a uitat mirat la mine și m-a întrebat dacă are probleme… pentru că “dacă un om mare vorbește cu noi înseamnă că avem probleme…”.

Dacă reușești să depășești toate problemele administrative și să stai printre elevi, le vei câștiga încrederea. Azi vin în birou (cu toate că mai sunt colegi care le recomandă “să nu îl deranjeze pe domnul director”), îmi spun micile-mari probleme și uneori mă mai atenționează când cred că se întâmplă ceva cu posibil impact negativ asupra colegilor sau școlii (discuții între elevi, posibile conflicte, mobilier distrus, un geam crăpat, dacă se simt amenințați de colegii mai mari etc.).

Pentru ei totul este extrem de serios, tratează totul cu seriozitate și trebuie văzuți și tratați drept micuții oameni mari. Dacă le oferi respect – îl primești, dacă comunici cu ei – au încredere în tine și comunică și ei cu tine; dacă le zâmbești – ajungi să devi parte din grupul lor social și un apropiat”.

“Când participă elevii alături de profesori în tabere de iarnă (organizăm anual tabere de zi sau săptămânale de ski la Păltiniș) sau de vară, mobilități Erasmus cu elevii (avem 3 proiecte în desfășurare în ultimii 3 ani), drumeții, vizite, participă la workshopuri, festivalul Astra Film, colaborarea cu Filarmonica de Stat Sibiu, Teatrul Gong, Forumul Democrat German, Muzeul Astra – se leagă legături mult mai puternice și uneori personale între membrii școlii”, încheie directorul. 

Activitățile, uneori îngreunate de “reticența autorităților”

“În desfășurarea activităților am întâmpinat de multe ori reticența autorităților sau opinii contradictorii referitoare la efectele proiectelor noastre: ‘ați devenit o școală supraaglomerată pentru că vă promovați activitățile’; ‘sunt destule proiecte, nu vă mai trebuie’; ‘nu puteți desfășura asemenea activități în timpul școlii sau în școală’ etc.”, remarcă Simion.

“Nu trebuie să uităm că Legea educației naționale nr. 1/2011 (art. 66 (5)) oferă unui cadru didactic 25% din timp la dispoziția fiecărei discipline (și pentru consolidarea cunoștințelor) și nu se spune că trebuie ca această activitate să se desfășoare în cadrul instituțional; Consiliul de Administrație poate să stabilească și să aprobe măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative (ORDINUL nr. 5.154 din 30 august 2021 referitor la METODOLOGIE-CADRU de organizare și funcționare a consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar, art.15, ll); avem prevederi clare în REGULAMENT-CADRU din 31 august 2020 de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar Aprobat prin ORDINUL nr. 5.447 din 31 august 2020, referitoare la implicarea părinților (voluntariat, sprijin, susținere).

“Cred că frumusețea unei școli este dată și de flexibilitatea pe care o are aceasta. Cred că ne putem organiza activitățile prin implicare, colaborare, creativitate și bună dispoziție. Cred că putem dovedi că suntem profesioniști și putem realiza o educație pozitivă creativă bazată pe interesul direct al copilului. Cred că fiecare școală este specială și diferită. Fiecare colectiv și comunitate este valoroasă și deține cheia succesului propriu”, mai declară acesta.

5 Repere fundamentale pentru o școală flexibilă, în viziunea directorului Simion

“Cu toții trebuie să atingem câteva puncte fără de care nu putem să evoluăm:

1.     Să investim într-o comunicare clară cu personalul, elevii și părinții;

2.     Să ne implicăm total în susținerea intereselor copiilor;

3.     Să implicăm activ părinții și familiile în școală;

4.     Să oferim oportunități de învățare diversificate;

5.     Să apelăm direct la părinți și reprezentații comunității”.

Citește și: INTERVIU Cine este și cum conduce școala directorul care organizează întâlnirea tuturor celor 3.300 de absolvenți și profesori din istoria de 60 de ani a școlii? Romulus Simion: Apelăm permanent la părinți pentru că vor să ajute, dar și pentru că avem nevoie de ei

3 comments
  1. Ce sa zic! S a găsit un director sa vorbeasca despre munca la catedra cu copiii si munca separata cu părinții pe de alta parte … Atata timp cat nu ai tangente cu ei direct si zilnic, nu cred ca ești in măsură sa dai sfaturi, d nule director… Parintii nu mai sunt nici pe departe ce au fost odată… Nu au limite, sunt plini de neobrazare si dispret fata de profesori… Habar n ai cu ce se mănâncă, din spatele unui birou! Iesi pe teren in fiecare zi și te vei convinge cine sunt parintii din ziua de azi… Ferească Dumnezeu!…

    1. Si asta concis si exprimat cat de frumos despre părinți! Ti ar fi dragi copiii, mai ales cei mici, dar ajungi sa te saturi din cauza părinților, mai ales a mamelor – iscoditoare, intrigante, în lupte de putere intre ele si pt ierarhia odraslelor, barfitoare , reclamagioaice , nemulțumite , veșnic cu pretenții . Ele ii strica si pe copii ….
      DA! Mulți părinți sunt o povară ! Cand stii cum au fost parintii pe vremuri, cu bun – simț și ocupându se de disciplina copiilor , cu o prezență discretă , doar cand era necesară… Nu poti sa nu regreți zilele ușoare ale cadrelor didactice de atunci.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UTIL 5 motive pentru care să alegeţi Muzeul Simțurilor din București ca destinație pentru activitățile extracurriculare ale claselor / Modalități inovatoare de a oferi elevilor o educație captivantă și memorabilă (P)

Dacă sunteţi în căutarea unor modalități inovatoare de a oferi elevilor o educație captivantă și memorabilă, Muzeul Simţurilor și-a propus să fie o destinație esențială pentru activitățile extracurriculare ale claselor.…
Vezi articolul

LISTA Peste 3.700 de posturi de profesori și 1.600 pentru cadre didactice auxiliare și nedidactice, cerute de inspectoratele județene pentru începutul anului școlar / Solicitările de suplimentare a angajărilor în școli, grădinițe și în centrele de resurse și asistență educațională sunt puse și pe seama noii legi a educației – proiect

Majorarea numărului de clase, ca efect al reducerii numărului de elevi care pot face parte dintr-o formațiune de studiu și intrarea în vigoare a legilor educației pe 2 septembrie 2023…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

E extraordinar că la finalul anului ne aduce catalogul integral printat, nu mai facem noi asta, spune Olga Hrițcu, directorul Școlii Gimnaziale Scobinți, județul Iași, despre soluția aleasă de școala sa, cu finanțare de la primărie: „Tichetele din catalogul electronic funcționează la copii mai bine decât notele, am observat”

Directoarea Școlii Gimnaziale Scobinți, județul Iași, spune că prima experiență cu un catalog electronic a avut-o în timpul pandemiei, când întreaga educație a trecut online. La școala la care era atunci,…
Vezi articolul