Învățătoarea Simona Ghenea: Noi pregătim copiii de astăzi pentru un viitor care nu știm cum poate să fie. Vom eșua dacă nu le vom crea contexte în care să-i încurajăm să gândească critic – succesul va depinde doar de cei care se adaptează

2.712 vizualizări
Simona Ghenea / Foto: captură TVR Craiova
Noi pregătim copiii de astăzi pentru un viitor care nu știm cum poate să fie. Vom eșua dacă nu le vom crea contexte în care să-i încurajăm să gândească critic, pentru că succesul va depinde doar de cei care se adaptează, atrage atenția profesoara pentru învățământ primar Simona Ghenea, de la Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova, într-un interviu pentru TVR Craiova.

Simona Ghenea a subliniat, în materialul publicat miercuri, 5 iunie, de Ziua Învățătorului, rolul profesorului în ziua de azi: potrivit acesteia, rămâne valabil rolul de „sculptor de suflete pe care îl știm de ani de zile”, însă actualizat. Ghenea consideră că profesorii ar trebui priviți de societate „cu o lupă nouă” pentru eforturile de a diversifica ce-i învață pe copii.

  • „Pentru că profesorul, învățătorul de astăzi, este cel care duce mai mult. Transferă o busolă care activează mereu magneții curiozității, poate mai mult decât înainte, și magneții aceia ai integrării unui curriculum diversificat. Astăzi ar trebui societatea să valorizeze tot ceea ce înseamnă munca unui învățător și a unui profesor, în general”, a spus profesoara pentru învățământ primar la TVR Craiova.

„Am remarcat o recunoaștere a serviciilor pe care le propune un profesor, a tuturor mediilor în care sunt expuși copiii, contextelor educaționale. Iar faptul că recunoașterea aceasta vine către profesori te motivează. Eu consider că în ultimul timp poate societate a făcut un pas în față în recunoașterea profesorilor și în menirea lor”, a continuat Simona Ghenea.

Întrebată de reporterul Andrei Marinaș de la TVR Craiova despre nevoia de metode noi de predare, profesoara a declarat că este esențial pentru cadrele didactice să nu se oprească din a le crea elevilor contexte pentru diverse deprinderi:

„Gândiți-vă că noi pregătim copiii de astăzi pentru un viitor care nu știm cum poate să fie. Așa că vom eșua dacă nu le vom crea contexte în care să avem o încurajare, o potențare a gândirii critice, să avem o valorificare a tuturor competențelor lor, pentru că succesul va depinde doar de cei care se adaptează. Și atunci avem datoria, noi ca dascăli, să le insuflăm nu doar puterea de a învăța, de a descoperi, de a explora tot ce este nou, dar și să folosească tehnologia în scopuri pozitive”.

„Pentru că e adevărat că [elevii] stau pe device-uri, dar noi de asta – sunt și eu preocupată de acest domeniu -, încercăm să le integrăm în curriculum, de exemplu, acele aplicații, să le folosească pentru învățare și nu doar pentru distracție”, a adăugat Simona Ghenea, de la Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova

Iar profesoara pentru învățământ primar a continuat cu exemplu metodei de gamificare: „Dacă ne gândim la gamificare și la faptul că eu în lecții folosesc această metodă, gândiți-vă că [elevii] nu rețin doar concepte care poate altfel ar fi greu de reținut, dar o fac pe termen lung. Și atunci trebuie să existe un echilibru între învățarea pe bază de metode noi și metode tradiționale, la care nu putem renunța. Cred că succesul va fi al celor care îndrăznesc să încerce metode noi”.

„Fiecare profesor trebuie să apeleze la un caleidoscop de strategii”

Întrebată dacă aceste lucruri presupun ca ea să „iasă” din programa școlară, profesoara pentru învățământ primar a spus că „păstrăm programa pentru că mergem pe o abordare integrată”.

„Și atunci, într-adevăr, este o provocare pentru fiecare profesor să adapteze curriculum, să integreze și să vină cu ceea ce potențează fiecare clasă, fiecare elev. Nu depășim programa. De exemplu, dacă ne referim la domeniul STEM, tot ce înseamnă și explorarea mediului și științe, noi acum privim nu separat matematică, știință, tehnologie, ci încercăm ca toate aceste discipline să aducă elevul în centrul învățării, să fie el agent care va reuși să înțeleagă aceste concepte, care, să fim să sinceri, sunt mai greu de înțeles pentru ei.

Fiecare generație are provocările sale. Eu consider că fiecare generație trebuie înțeleasă și gândiți-vă că ei sunt expuși la factori, că dacă e să cartografiem factorii la care sunt expuși, probabil că ne-ar lua mult timp. Și atunci trebuie să venim noi, profesorii, cu acele metode, cu acele strategii prin care să îi determinăm încă să învețe să fie exploratori, să fie conștienți de propria formare. Și cred că nu este atât de dificil.

Doar că fiecare profesor trebuie să apeleze la un caleidoscop de strategii. Și într-adevăr, poate aici este provocarea, pentru că generațiile de astăzi sunt, cum ați spus, axate mult pe utilizarea nativă a device-urilor, dar noi trebuie cu abilitate să-i formăm pentru a reuși să le folosească, exact cum am spus, în scopuri în care se creează învățare reală”, a conchis Simona Ghenea.


1 comment
  1. „De precizat, noua lege Deca-Iohannis care elimina pragul mediei la acordarea burselor de merit a stârnit controverse încă de la început. Amintim, în presa locală din Prahova și Sibiu au apărut mai multe cazuri de elevi cu medii sub 5 care vor primi bursă de merit în valoare de 450 de lei.”
    vă dați seama in ce dezastru suntem? COSMIC
    toți derbedeii care au fost și sunt la conducerea țării ăsteia nu au nici o linie directoare, in absolut nici un domeniu. au distrus tot. suntem holoangării, fara carte, in bătaia sorții. copila aia din Arad, șefa de promoție, avea dreptate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Academia Română cere institutelor de cercetare să taie salarii și să pensioneze forțat angajați pentru că Ministerul Finanțelor nu a alocat suficiente fonduri. Asociația AdAstra: ”Demers ilegal”

AdAstra, cea mai cunoscută asociația a cercetătorilor români, face publică o adresă oficială prin care Academia Română le cere tuturor institutelor, centrelor și filialelor din subordinea sa să taie salarii,…
Vezi articolul

Evaluare Națională și BAC 2026. Graficul pregătirii suplimentare pe baza unui lecturi personalizate a programei școlare, aspect urmărit în cadrul inspecțiilor din județul Vâlcea – document

Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a publicat graficul inspecțiilor școlare pentru primele două module de învățare, an școlar 2025-2026. Unul dintre obiective se referă la pregătirea pentru Evaluarea Națională și pentru…
Vezi articolul

România suspendă din 1 iunie participarea la Institutul Unificat de Cercetări Nucleare din Rusia / Cotizația României la institutul de lângă Moscova, de 4 milioane de dolari pe 2022, nu va fi achitată „atât timp cât situația din Ucraina se menține”

România își suspendă din 1 iunie a.c. participarea la Institutul Unificat de Cercetări Nucleare (IUCN) din Dubna, Rusia, în urma agresiunii ruse în Ucraina, iar declarația de suspendare va fi…
Vezi articolul

Subiecte Evaluare Națională 2024 – Limba și literatura română: Texte suport din Constantin Chiriţă – „Cireșarii” și din Cella Delavrancea – „Portret”. La subiectul al II-lea, elevii au avut de făcut o compunere în care să caracterizeze un personaj

Subiectele primite de elevii de clasa a VIII-a la proba scrisă de la Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024 au avut două texte suport: primul din Constantin Chiriţă –…
Vezi articolul
educația ecologică

Ce le cer elevii partidelor, înainte de alegerile parlamentare: Să introducă educația ecologică la orele de biologie, să restructureze Casele Corpului Didactic, clase de maximum 25 de elevi

Introducerea unui modul de educație ecologică în programa de la biologie sau chimie, pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă fenomenul schimbărilor climatice, reformarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și gimnazial…
Vezi articolul