Judecătorul Cristi Dănileț: Ce ne lipseşte din școli nu sunt legile, sunt practicile interne, sunt regulamentele interne. Să găsim trei, patru, cinci şcoli bune în România şi apoi profesorii din acele şcoli să promoveze practicile restaurative, că dacă vin eu autoritate şi impun, sunt refuzat

6.422 de vizualizări
Foto: Agerpres
Judecătorul Cristi Danileţ este de părere că profesorii ar trebui instruiţi să accepte că “discuţiile sunt mai importante decât disciplinarea şi pedepsirea”, și a vorbit de formarea unor reţele de consilieri şi psihologi şcolari. El crede că ar trebui dezvoltat un sistem de şcoli pilot în diferite regiuni ale României (…) iar procesul de instruire a profesorilor să fie filmat, documentat (…) şi după un an, un an şi jumătate, doi ani, când o să aibă succes, de prezentat ca model şi de răspândit în toată România ca bune practici”, a spus judecătorul Cristi Danileț vineri, la o conferinţă despre justiţia restaurativă, scrie Agerpres.
  • Declarația lui Cristi Danileț vine în contextul în care în ultima vreme au apărut multe cazuri de violență în școli, agresiuni ale unor elevi asupra profesorilor, cum a fost cazul de la Colegiul Național “Ion Creangă” din București sau cazul de la Școala Gimnazială din Brebu, unde mai mulți elevi au batjocorit o profesoară de engleză.
  • Ca urmare ca celor mai recente cazuri apărute în spațiul public privind violența în școli, sau consumul de droguri, ministerul Educației a reintrodus în proiectele noilor legi ale Educației, printr-un amendament, posibilitatea exmatriculării elevilor în cazuri grave și în anumite circumstanțe, chiar și doar temporar.

Judecătorul Cristi Danileț a spus vineri referitor la problemele legate de violență și droguri în școli, că în România nu ne lipsesc legile, ci practicile interne, regulamentele interne ale școlilor.

“Ar trebui stabilit rolul dirigintelui unei clase, al celui care răspunde pentru patru ani de zile de elevii dintr-o clasă şi (…) trebuie instruiţi, trebuie să înţeleagă conceptul de practică restaurativă, să accepte că discuţiile sunt mai importante decât disciplinarea şi pedepsirea, inclusiv prin formarea unor reţele de consilieri şi psihologi şcolari, la nivel naţional, care să îşi împărtăşească bunele practici (…), ar trebui dezvoltat un sistem de şcoli pilot în diferite regiuni ale României, în care întreg procesul acesta de instruire a profesorilor şi de evoluţie a lucrurilor cu privire la elevi trebuie filmat, documentat, aşadar şi după an un, un an şi jumătate, doi ani, când o să aibă succes, de prezentat ca model şi de răspândit în toată România ca bune practici”, a spus Cristi Danileţ.

El este de părere că ar trebui găsite câteva şcoli bune din România deschise la astfel de subiecte, iar ulterior profesorii din acele unităţi să promoveze practicile restaurative.

“Noi trecem printr-o reformă foarte importantă legislativă. Ce ne lipseşte nu sunt legile, sunt practicile interne, sunt regulamentele interne, deci, noi ce ar trebui de făcut este să găsim trei, patru, cinci şcoli bune în România deschise la astfel de subiecte şi să lucrăm cu ele şi apoi profesorii din acele şcoli să promoveze practicile restaurative, că dacă vin eu autoritate şi impun, sunt refuzat. Dacă vine un profesor din interior şi susţine astfel de practici şi arată cum au avut succes la ei în şcoală, cu atât mai mult şi am în cap vreo patru şcoli din România în care am putea face asta”, a adăugat Cristi Danileţ.

Citește și:
Psihologul Georgeta Pânișoară: E prea târziu ca la 12-14 ani să-l înveți pe adolescent limite, în raport cu profesorul, în raport cu părintele / Trebuie lucrat pe un sistem de valori corelat acasă-școală
Dosar penal pentru ultraj pe numele a doi elevi de clasa a VII-a care au batjocorit o profesoară în timpul orei
Ministerul Educației – observator la toate cazurile de violență asupra cadrelor didactice, din școli. Ca reacție la umilirea filmată a unei profesoare de către elevi de gimnaziu, instituția anunță că „a demarat discuții”

13 comments
  1. Ceea ceea ce lipsește din sistemul de învățământ și după asta din școli sunt 3 lucruri esențiale:
    1. Ideile directoarea valide despre reformare în termeni de productivitate și nu de ideologie stearpă. NB: Când o firmă merge prost nu te apuci și nu încremenești în “filosofia planului managerial”!
    2. Dacă ideile sunt valide, formulate articulat și coerent – pe termen mediu și lung – nu-ți rămâne decât să le pui în practică! Prin legi, metodologii, proceduri. Simple și clare!
    NB: A nu găsi forma optimă de aplicare a unei idei, dovedește că-n mintea celui în care s-a născut n-a fost decât o nebuloasă!
    Conținuturile nu se nasc independent de forme și nici formele n-au, în sine înseși, vreo valoare!
    3. Diferențierea – prin salarizare – a celor care contribuie autentic și demonstrabil la crearea de plus-valoare, a celor care (motivați intrinsec, de felul lor) fac că lucrurile sa nu stea pe loc, să se miște (productiv) înainte…!
    NB: A te raporta la toți (din varii motive) sub un unghi de percepție singular, cu valențe întemeiate de patimă, tendențiozitate și consum irațional de opinii idioate, nu are decât 2 efecte:
    – conservarea mediocrității și centrarea oricărui demers productiv în limitele acesteia;
    – demotivarea (substanțială) a celor care au toate resursele necesare de a se detașa de acest palier, de a ridica și plasa lumea lumea într-un loc mai sus…!

  2. Domnul Dănileț nu zice nimic de finețea salarială, aici este îndreptățit să aibă opinii,să facă schimb de locuri cu un profesor, o lună, nu mai mult.

  3. Eu cred că se înșală. Nu este vorba de legi, practici sau lipsa profesorilor pregătiți . Toate aceste aspecte sunt în cea mai mare parte atinse în învățământul românesc. Eu cred că cea mai mare problema o reprezintă prea mica pondere a profesorilor cu finețe, cu o moralitate ridicată care să ofere elevilor un model de comportament, de eleganță și cultură. Din momentul în care acest tip de profesor va deveni dominant, ne putem aștepta la o evoluție pozitivă a societății după 15-20 de ani.

      1. Nu, nu poți! Așa cum nu poți garanta “finețea” pentru 20000 de lei, atât timp cât nu dispare titularizarea, iar evaluarea devine periodică (și nu doar d.p.d.v. intelectual) și concedierea – posibilă fără procese!

  4. De cand da licheaua asta lectii despre cum trebuie facuta scoala? Asta ne mai lipsea. El nu a fost in stare sa se apere singur in procesele pe car le-a avut cu CSM si da lectii despre invatamant. Siktir!

    1. Cuvintele alea turcești (probabil învățate în cei 7 ani de acasă, nu studiate la școală!) nu te fac “pașă” peste învățământ!

  5. Hai să discutăm și discuția să înceapă cu ”rolul dirigintelui unei clase, al celui care răspunde pentru patru ani de zile de elevii dintr-o clasă ”.

    Procurorii și judecătorii au o formație de care nu se pot dezbrăca indiferent despre ce este vorba.

    Edupedu, ați început să publicați opinii ale tuturor personajelor publice, începând de la așa-ziși jurnaliști și acum ajungând la foști judecători. Ce le dă dreptul acestora să emită judecăți de valoare despre orice nu le intră în pregătire sau experiența profesională? Pe când așteptăm un articol despre declarații de-ale unor somități precum Dani Mocanu sau alții ca el, evident, legate de optimizarea învățământului românesc?

    Publicați orice, doar-doar opinia publică să fie influențată și să se genereze valul de ură îndreptat asupra profesorilor, ca să nu aibă loc nicio acțiune de protest. Și vă mai dați drept site dedicat educației și problemelor din sistemul de învățământ.

    Sunt curioasă când și dacă acest comentariu va fi publicat.

    1. “Edupedu, ați început să publicați opinii ale tuturor personajelor publice, începând de la așa-ziși jurnaliști și acum ajungând la foști judecători.”

      Un profesor adevărat se informează înainte de a vorbi/ scrie despre cineva (cu nume și prenume), nu dezinformează în comentarii/ de la catedră! Numai așa-ziși profesori (cu așteptări de la alții, niciodată de la ei înșiși!) ar face asta…

      “Joi, 27 aprilie 2023, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii:

      – a constatat încetarea suspendării din funcție a jud. Cristi-Vasilică Dănileț, dispusă prin Hotărârea nr. 2001/21.07.2022 a Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, începând cu data de 24.04.2023, data rămânerii definitive a hotărârii;

      – a hotărât repunerea în situația anterioară a jud. Cristi-Vasilică Dănileț, pe perioada suspendării din funcția de judecător, de la data de 20.07.2022 până la data de 24.04.2023, data rămânerii definitive a hotărârii referitoare la acesta, prin recunoașterea vechimii în magistratură și în funcție.” Sursa: https://www.juridice.ro/679170/jud-cristi-danilet-revine-in-magistratura.html

      1. Omul a fost dat afară din magistratură. Din ce motive, cât de reale sunt ele, nu știu, nu sunt judecător ca să pot da sentințe. De asemenea, n-am stat să-i urmăresc lupta cu sistemul, pentru că nu mă interesează, personal, problemele sale. (Notă: dacă a fost dat afară și a pierdut niște procese, iar apoi a câștigat altele pentru a fi repus în funcție, pe care sentință să o considerăm corectă, că sunt mai multe?)

        Dar ca fost SAU actual judecător, ce-l îndreptățește să-și dea cu părerea despre ce regulamente există sau cum sunt ele aplicate? Iar despre discuția calmă ce va liniști treburile, însă nu ”disciplinarea sau pedepsirea” să aducă vorba după ce elevul cuțitar din București va răspunde (cumva) în fața legii. Și elevul respectiv nu este un caz singular.

        Faptul să i se dă atâta importanță fiecărui băgător în seama ne-a adus aici. Le știu pe toate numai cei care nu intră la clasă.

        D-le, d-nă, văd că vă exprimați mai sus o părere și despre salarizare, titularizare, etc. Nouă ne e grozav de bine în sistem, haideți și dvs, să ne dați un exemplu de cum trebuie făcut ca să fie perfect. Văd că le știți și dvs pe toate. Vă așteptăm.

        1. @ Ana,

          1. D-voastră sunteți cea care le știe pe toate, nu acceptă părerea partenerilor sistemului de învățământ (părinții) și cea care a “trântit” cu vădită intenție denigratoare cuvintele “așa-ziși” și “fost” – când în titlu apare altceva. Puteați verifica informațiile, dacă doreați cu adevărat!

          2. “Le știu pe toate numai cei care nu intră la clasă.”

          Serios? Cam câți ani credeți că am fost ÎN clasă, doamnă? Dacă d-voastră ați văzut prima oară o clasă și ați cunoscut școala (și tot ceea ce ține de ea) doar în prima zi de practică pedagogică/ predare, asta vă privește! Acesta este și unul dintre motivele pentru care a ajuns sistemul de învățământ unde a ajuns, deoarece UNII dintre cei de la catedră se consideră singurii din clase/ școli/ sistem și nu acceptă ideea de colaborare cu un scop comun: educarea copiilor.

          3. “D-le, d-nă, văd că vă exprimați mai sus o părere și despre salarizare, titularizare, etc.”

          Da, ideea salariilor bune este binevenită (oriunde și oricând), dar la pachet cu sancțiuni serioase pentru abateri (nu oricum!). Altfel, vor exista profesori evazioniști/ neserioși la orice nivel salarial, așa cum există medici care încă pretind șpagă/ sunt inapți, deși au salarii mai mult decât decente. Este o realitate despre oameni (care sunt de toate felurile), nu doar despre profesori! Am particularizat deoarece la cazul ăsta s-a referit antevorbitorul meu, iar ce am scris… se întâmplă la alte locuri de muncă (pe lângă salariul mai bun) și dă rezultate. Vorbesc din experiență, nu din “auzite” și este soluția pentru ca oamenii onești și muncitori dintr-o profesie să nu plătească pentru “uscăturile” prezente peste tot.

          Dacă vă încântă banii în plus, dar vă repugnă ideea responsabilizării pe măsura recompensei (care există de ceva timp în domeniul privat)… nu este problema mea.

          1. Repet invitația, ușa e deschisă, bine ați venit în învățământ.

          2. @Ana,

            Mulțumesc pentru invitație, aștept să se elibereze posturi în municipiu! 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primarul Iașului, Mihai Chirică, proaspăt suspect într-un dosar DIICOT și plasat sub control judiciar, se afișează cu elita școlară și universitară, căreia îi promite că administrația locală va continua să “valorifice avantajul tinereții”

Două evenimente asociate cu excelența școlară și academică din Iași au fost ocazii pentru primarul orașului, Mihai Chirică, să “iasă în lume” în momentul în care tocmai a devenit suspect…
Vezi articolul

Amnistierea plagiatorilor – Reacție dură a studenților: Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației. Să nu disimuleze lupta împotriva imposturii

Amnistierea plagiatorilor vechi, propusă chiar de forul care analizează acuzațiile de plagiat în doctorate, generează reacția dură a studenților. “Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei…
Vezi articolul