Legea care ar fi permis folosirea gratuită a terenurilor de sport din curtea şcolilor şi în afara orelor de program “are un caracter neclar şi imprecis în privinţa modalităţii în care se realizează acest drept de a folosi”, arată Curtea Constituțională, în motivare, după ce a declarat-o neconstituțională

917 vizualizări
Foto: Pexels.com
Curtea Constituţională a publicat motivarea deciziei prin care practic respinge modificarea Legii educației fizice și sportului care ar fi permis elevilor accesul liber în curtea școlii și în bazele sportive școlare și înafara orelor de program și consideră neconstituțională Legea.

Curtea Constituțională a admis contestația Guvernului, motivând formulări neclare.

Guvernul României contestase la CCR legea depusă de USR pentru modificarea unui articol din Legea educaţiei fizice şi sportului 69/2000. Aceasta prevedea introducerea unui nou alineat, 9, la art. 6, potrivit căruia:

“(9) Cu obligația respectării desfășurării normale a programelor și activităților de învățământ, infrastructura sportivă școlară din învățământul preuniversitar este utilizată și de terți după cum urmează:

a) copiii au acces gratuit în infrastructura sportivă școlară în aer liber, în baza unui regulament de folosință. În infrastructura sportivă acoperită, persoanele fizice pot avea acces gratuit sau cu plată;

b) persoanele juridice pot avea acces gratuit sau cu plată.”

Practic, diferența față de vechea lege era introducerea termenului terți și a sintagmei în baza unui regulament de folosință. Iată forma inițială a legii:

(9) Bazele şi instalaţiile sportive proprii pot fi puse la dispoziţie, gratuit sau cu plată, comunităţilor locale, persoanelor fizice sau juridice interesate, cu obligaţia respectării desfăşurării normale a programelor şi activităţilor de învăţământ şi ale cluburilor sportive şcolare şi universitare.

Curtea Constituțională spune că reglementarea criticată creează dificultăţi legate de cine beneficiază de accesul liber la infrastructura sportivă școlară și subliniază că din noua lege ar reieși că adulții nu ar mai avea acces la infrastructura sportivă școlară.

“Aşa cum rezultă şi din compararea diverselor variante normative (iniţiator, Camera de reflecţie, Camera decizională), în forma legii adoptate nu este clar dacă o categorie de terţi (aşa-numiţii ‘adulţi’ din forma iniţială a legii) mai au acces sau nu la infrastructura sportivă şcolară în aer liber şi în ce condiţii, întrucât această ipoteză normativă nu se mai regăseşte în alin.(9) al art. 6 în forma adoptată de Parlament. Astfel, în privinţa persoanelor fizice, in lege se stabileşte accesul gratuit al copiilor în infrastructura sportivă şcolară în aer liber, fără a se referi în niciun mod la categoria adulţilor. Ar rezulta că, de fapt, adulţii nu mai au deloc acces la infrastructura sportivă şcolară în aer liber”, explică magistrații.

Noţiunea generală de ‘persoane fizice’ este utilizată numai atunci când se referă la ‘infrastructura sportivă acoperită’, unde ‘persoanele fizice pot avea acces gratuit sau cu plată'”, mai spune CCR.

Actuala lege precizează nu face însă nici o referire la termenul de adulți.

Conform motivării, lipsa de predictibilitate a legii este determinată, de asemenea, şi de modul de reglementare a art. II, care stabileşte că unităţile şi instituţiile de învăţământ sunt cele care întocmesc “după caz”, un “regulament ce va cuprinde norme privind modul de utilizare al bazelor şi instalaţiilor sportive proprii, prevăzute la art.6 alin.(9) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr.69/2000”.

De asemenea, magistrații spun că: “Nu sunt stabilite criterii obiective şi condiţii clare în funcţie de care, să se reglementeze modul de utilizare a infrastructurii sportive şcolare în general, precum şi distincţia între gratuit sau cu plată. În absenţa unor criterii clare, circumscrise prin lege, este dificilă adaptarea conduitei destinatarilor legii.

Astfel, rezultă, că, deşi intenţia de reglementare a fost aceea de a facilita accesul persoanelor fizice la infrastructura sportivă a şcolilor, legea rezultată are un caracter neclar şi imprecis în privinţa modalităţii în care se realizează acest ‘drept de a folosi”, precizează judecătorii constituţionali.

Purtătorul de cuvânt al USR, Ionuţ Moşteanu, a anunţat, imediat după ce CCR a declarat neconstituțională legea, că va redepune, alături de deputatul Tudor Rareş Pop, proiectul care permite folosirea gratuită a terenurilor de sport din curtea şcolii şi în afara orelor de program.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Parlamentul din Polonia dezbate o lege care ar spori controlul guvernului asupra școlilor. Șeful adjunct al sindicatului profesorilor: Dacă ești directorul unei școli, iei decizii, iar dacă știi că ele s-ar putea să nu fie pe placul cuiva, atunci autonomia școlii, a directorului, a părinților, a profesorilor devine fictivă

Parlamentarii din Polonia dezbat miercuri un proiect de lege al partidului naţionalist Lege şi Justiţie (PiS) despre care criticii spun că ar putea limita accesul la educaţia despre drepturile LGBT…
Vezi articolul

Salvați Copiii: Trebuie respectată distanța fizică de minim 1,5 m între elevi, nu cea propusă în normele Ministerului Sănătății / Organizația oferă consiliere primăriilor și școlilor din 150 de comune și orașe mici, în sprijinul a 30.000 de copii

Organizația Salvați Copiii România anunță că specialiștii săi vor oferi consiliere autorităților locale și unităților de învățământ din 150 de localități din mediul rural și urban mic, pentru ca acestea…
Vezi articolul