Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat că masteratele științifice „n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu”. Declarația a fost făcută în cadrul dezbaterii „Masteratul didactic, încotro?”, eveniment organizat joi, 9 octombrie, de Academia Română, potrivit TVR Info.
- În urma publicării articolului, Universitatea din București a trimis redacției Edupedu.ro un punct de vedere. Precizările Universității din București pot fi consultate mai jos.
„Un singur lucru vreau să mai spun, apropo de rolul important pe care și eu cred că îl are pregătirea științifică în predare. Haideți să fim onești! Masteratele științifice, așa cum există ele acum la facultăți, că sunt profesionale, că sunt de cercetare, n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu”, a spus prorectorul Universității din București.
Lucian Ciolan a afirmat că formarea profesorilor pentru o singură disciplină „este un model păgubos și financiar, și din punct de vedere employability”:
„Spre deosebire de Liviu Ornea, eu cred – nu vreau să complic discuția, dar e ultimul lucru pe care îl spun azi, pentru că nu vreau să iau partea, cum am zis, celor două părți, care, de fapt, nu există – că un model de formare a profesorilor care formează profesori de o singură disciplină este un model păgubos și financiar, și din punct de vedere employability. Sunt foarte puține țările din lume care își permit să facă profesori de o singură disciplină pentru învățământul preuniversitar.
Eu am un prieten în Germania care predă istorie și educație fizică. Mereu îl dau ca exemplu. Are un minor și un major pe care el și le-a ales după ce a decis să fie profesor. Și eu cred că-și face treaba bine și la istorie, și la educație fizică. Acum, sigur, eu nu cred că la noi e posibil, prin sistemul nostru, să ajungem la o diversitate atât de mare de specializări, dar cred că, nu știu, un profesor care a studiat serios la licență o știință poate, cu ajutor și cu o specializare suplimentară, să predea și o altă știință.”
Acesta a vorbit despre cât de greu este constituită norma pentru profesorii care predau discipline cu 1-2 ore pe săptămână în planul-cadru:
„Cred că la câte probleme are școala noastră cu retenția profesorilor, cu constituirea normelor didactice, mai ales după ce s-au mai și mărit puțin recent din motive economice și așa mai departe, pentru profesorii de română și de matematică, ca să o spunem pe șleau, nu va fi o problemă, pentru că ei au câte 5 ore în planul de învățământ. Pentru profesorii care au o singură disciplină (…), pentru filosofie, de exemplu, unde să-ți faci orele, dacă te duci într-un liceu din mediul rural care are clase puține sau dacă, eu știu, predai geografie într-un gimnaziu unde nu sunt multe clase sau chiar istorie? Ai o problemă extrem de serioasă să-ți constitui o normă didactică, nu ai din ce. E foarte complicat.”
Cele mai importante declarații făcute de prorectorul Lucian Ciolan, în cadrul dezbaterii „Masteratul didactic, încotro?”:
- „Eu cred că în discuția asta cel mai riscant lucru e ceva ce am mai făcut în trecut: să ne împărțim în tabere, în două sau mai multe tabere. Ne putem împărți foarte ușor în vreo trei tabere. Dar mai simplu e să ne împărțim în două: ce e mai important pentru un viitor profesor, specialitatea sau pedagogia? Nu cred că cineva poate să judece și să spună cu fermitate și cu seriozitate că e mai important să știi pedagogie, dar să nu știi destulă specialitate sau, viceversa, că e mai important să știi destulă specialitate și să n-ai habar de pedagogie. Deci eu cred că oamenii maturi, cum sunt cei din această sală și mulți alții, trebuie să evite capcana asta în care soluția potențială pentru masterate este cine e mai important sau ce e mai important.
- Atâta timp cât suntem de acord că există un echilibru și o balanță între trei tipuri de pregătire, cum discutam noi pe vremuri – chiar la matematică, într-o sală -, între pregătirea de specialitate, pregătirea metodică și pregătirea psihopedagogică, atunci cred că lucrurile pot să se liniștească și se ducă spre o soluție.
- Noi mai avem niște probleme, pe care eu le-am pus pe tapet și colegii mei din științele educației le știu: În momentul de față, noi avem două programe de master, care de fapt nu sunt mastere Bologna: cele didactice. Unul este de 1 an de zile și unul este de un an și jumătate. Oricum am aduna creditele de la licențele de 3 ani cu masteratele astea, ne dă cu minus. Eu vorbesc despre ce scrie în lege. Noi pentru alea ne-am adunat, să vedem cum le modificăm și cum le schimbăm.
- Deci, în momentul de față, în forma lor actuală, cele două masterate didactice au o problemă, că ele respectă legea în sensul în care legea spune că un master poate avea între 1 și 2 ani, dar în condițiile în care au un an sau un an și jumătate, un student nu adună creditele Bologna. Și asta are două consecințe simple și directe:
- 1. nu se poate duce la doctorat dacă va dori vreodată
- 2. are o problemă cu cadrul european al calificărilor, cu recunoașterea calificărilor la nivel european, unde dacă n-ai atâtea credite cât au alții, calificarea ta nu va fi recunoscută. Și asta cred că e în detrimentul tuturor studenților. Asta este o problemă legată de durata celor două masterate și nu de conținutul lor.
- După aceea, din câte-mi aduc eu aminte, a fost într-adevăr o discuție, cred că a spus și doamna Zafiu, că se pot face masteratele astea, într-o formă sau alta, ambele. Și eu sunt total de acord că ordinea contează mai puțin, atâta timp cât statul e dispus, cum zicea și Liviu mai devreme [referire la intervenția profesorului Liviu Ornea în cadrul dezbaterii – N.Red.], dacă are bani să finanțeze două masterate de la buget. Ordinea în care le face un student nici mie nu mi se pare relevantă. Spre deosebire de Liviu, eu cred – nu vreau să complic discuția, dar e ultimul lucru pe care îl spun azi, pentru că nu vreau să iau partea, cum am zis, celor două părți, care de fapt nu există – că un model de formare a profesorilor care formează profesori de o singură disciplină este un model păgubos și financiar, și din punct de vedere employability. Sunt foarte puține țările din lume care își permit să facă profesori de o singură disciplină pentru învățământul preuniversitar.
- Eu am un prieten în Germania care predă istorie și educație fizică. Mereu îl dau ca exemplu. Are un minor și un major pe care el și le-a ales după ce a decis să fie profesor. Și eu cred că-și face treaba bine și la istorie, și la educație fizică. Acum, sigur, eu nu cred că la noi e posibil, prin sistemul nostru, să ajungem la o diversitate atât de mare de specializări, dar cred că, nu știu, un profesor care a studiat serios la licență o știință poate, cu ajutor și cu o specializare suplimentară, să predea și o altă știință.
- Cred că la câte probleme are școala noastră cu retenția profesorilor, cu constituirea normelor didactice, mai ales după ce s-au mai și mărit puțin recent din motive economice și așa mai departe, pentru profesorii de română și de matematică, ca să o spunem pe șleau, nu va fi o problemă, pentru că ei au câte 4-5 ore în planul de învățământ. Pentru profesorii care au o singură disciplină sau una cu slash cu altele, pentru filosofie, de exemplu, unde să-ți faci orele? Dacă te duci într-un liceu din mediul rural care are clase puține sau dacă, eu știu, predai geografie într-un gimnaziu unde nu sunt multe clase sau chiar istorie – ai o problemă extrem de serioasă să-ți constitui o normă didactică. Nu ai din ce. E foarte complicat.
- Așa că un singur lucru vreau să mai spun, apropo de rolul important pe care și eu cred că îl are pregătirea științifică în predare. Haideți să fim onești! Masteratele științifice, așa cum există ele acum la facultăți, că sunt profesionale, că sunt de cercetare, majoritatea covârșitoare n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu.
- Mă ajuți, Liviu, să-mi amintesc un pic un master de la voi din mate. Nu cel didactic, nu discut despre el. Aveți probabilități în finanțe și nu știu mai ce?
Răspunsul profesorului Liviu Ornea:
- […] Aici ai spus ceva rău.
Lucian Ciolan:
- Ce?
Liviu Ornea:
- Nu e că nu au nicio legătură. Au foarte mare legătură. Deschid mintea oamenilor, le arată istoria disciplinei, le fac clar în minte cum se înlănțuie ideile. Ceea ce propui tu este niște oameni care au citit manualele și se duc și le spun profesorilor.
Lucian Ciolan:
- Nu am propus așa ceva, te rog.
Liviu Ornea:
- Ba da! Asta ai zis. Că cu puțin ajutor, dacă a făcut fizică o să predea și matematică.
Lucian Ciolan:
- Da, asta susțin în continuare.
Liviu Ornea:
- Rău faci.
Lucian Ciolan:
- Cu puțin ajutor cu studii de specialitate, cu o conversie.
Liviu Ornea:
- Nu există studii de specialitate la seral, dă-o naibii măi! Iar o luăm cu d-astea?
Lucian Ciolan:
- Nu seral. Aici e singurul punct în care ne diferențiem.
Liviu Ornea:
- Știu ce spui. Am și eu o prietenă care a făcut Construcții în România, iar în Germania predă liniștită matematică și teologie, la liceu. Nicio problemă. A făcut acolo un semestru și cât o ști ea, a făcut un an și jumătate de matematică la Construcții. Am vorbit cu ea, știu ce matematică știe. Nicio problemă, merge. Asta vrem?”
Informații de background
Invitații care au participat la dezbaterea organizată de Academia Română:
Acad. Marius Andruh, vicepreședinte al Academiei Române
Acad. Nicolae Zamfir, vicepreședinte al Academiei Române
Acad. Mircea Martin
Prof. univ. dr. Daniel David, membru corespondent al Academiei Române
Prof. univ. dr. Romiță Iucu, membru corespondent al Academiei Române
Prof. univ. dr. Rodica Zafiu, membru corespondent al Academiei Române
Prof. univ. dr. Liviu Ornea, membru corespondent al Academiei Române
Prof. univ. dr. Alexandru Babeș, membru corespondent al Academiei Române
Prof. univ. dr. Lucian Ciolan
Prof. univ. dr. Cătălin Glava
Prof. univ. dr. Daniela Dumitru
Prof. univ. dr. Liviu Papadima
Prof. univ. dr. Oana Fotache Dubălaru
Prof. univ. dr. Marian Ilie
Conf. univ. dr. Florentina Sâmihăian
De menționat că la dezbatere n-a fost invitat niciun profesor din învățământul preuniversitar, potrivit Academiei Române.
Context: Masteratul didactic, în centrul dezbaterilor publice după criticile mediului universitar
Consultarea publică privind metodologia pentru masteratul didactic de un an din Legea educației Deca-Iohannis a fost prelungită, după ce reacțiile universităților au generat nevoia de dezbateri suplimentare, potrivit anunțului făcut de ministrul Daniel David pe 24 iulie.
Acesta a explicat atunci că proiectul este impus de legea actuală a educației, dar că va fi „ajustat în urma consultărilor”.
- „Am văzut emoțiile generate. Proiectul a fost propus de o comisie de oameni care vin de la marile universități ale țării – UB, UBB, ASE, Politehnica, Universitatea din Timișoara. Oameni care au fost de bună credință, dar și ei a trebuit să implementeze o lege pe care o avem în vigoare”, a spus ministrul.
Masteratul didactic, în forma pusă în transparență pe 19 iulie 2025, poate avea 60 sau 90 de credite ECTS, adică o durată de un an sau un an și jumătate, și se va organiza doar cu frecvență.
Legea educației nr. 199/2023 prevede că actualul masterat didactic de doi ani va intra în lichidare din anul universitar 2025-2026, iar noul format devine obligatoriu din 2029 pentru toți cei care doresc să devină profesori.
Criticile vin din partea mai multor profesori universitari, printre care Oana Fotache Dubălaru și Ionel-Dumitrel Ghiba (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași), care au avertizat că scurtarea duratei masteratului ar putea reduce calitatea pregătirii viitorilor profesori.
Totodată, fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, autorul masteratului didactic de doi ani introdus prin Legea educației 1/2011, a afirmat că actuala formulă „diminuează pregătirea de specialitate” și că Daniel David este „prizonierul unei legi care nu îi aparține”.
Precizările Universității din București:
„București, 10 octombrie 2025. Universitatea din București (UB) face următoarele precizări cu privire la articolul „Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Masteratele științifice n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu. Haideți să fim onești”, publicat pe site-ul de informații www.edupedu.ro, în data de 10 octombrie 2025, sub semnătura doamnei Diana Ghimiși:
- Articolul prezintă unele informații inexacte și decontextualizate cu privire la poziția Universității din București (UB) și a prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prorector UB pentru Proiecte de Dezvoltare și Învățare Continuă, față de situația programelor de masterat didactic.
- Conducerea Universității din București rămâne fidelă observațiilor transmise de Senatul UB sub forma unui Memoriu, în urma ședinței din 18 iunie 2025, în care au fost analizate Standardele de calitate specifice privind modul de desfășurare a activităților aferente programelor de studii universitare la forma de organizare cu frecvență, din ciclul II de studii, diferențiate în raport cu domeniile de studii universitare (cf. mai ales cap. IV), trimise spre consultare publică de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior în data de 13 iunie 2025.
- Cadrul din care au fost scoase din context declarațiile prof. univ. dr. Lucian Ciolan a fost unul informal și dominant convergent, toți participanții la discuție și, deci, inclusiv prof. univ. dr. Lucian Ciolan, fiind de părere că atât pregătirea de specialitate, cât și cea psihopedagogică sunt esențiale pentru viitorii profesori. Acest scenariu ideal, pe care conducerea Universității din București l-a susținut public prin Memoriul menționat anterior, semnat de o majoritate a facultăților UB, este cel în care ambele componente de pregătire (atât pregătirea de specialitate, cât și cea psihopedagogică) sunt solide, iar studenții ar putea parcurge atât un masterat profesional, cât și unul didactic, cu finanțare de la bugetul de stat.
- De altfel, în cadrul dezbaterii organizate de Academia Română, de unde au fost extrase declarațiile decontextualizate, prof. univ. dr. Lucian Ciolan a reiterat interesul comunității profesionale, care solicită o pregătire solidă pentru viitorii profesori, atât în disciplina / disciplinele pe care urmează să le predea și în didactica acestor discipline, cât și în domeniul psihopedagogic.
- În contextul încercărilor actuale de a identifica soluții oportune și fezabile la implementarea unor prevederi legale cu privire la formarea cadrelor didactice, antagonizarea comunității profesionale prin materiale scoase din contextul dezbaterii, inexacte și incomplet redate nu pot decât să dăuneze demersului asumat instituțional de Universitatea din București și, deopotrivă personal și instituțional de prof. univ. dr. Lucian Ciolan.
În aceste condiții, în vederea unei corecte informări a publicului, Universitatea din București solicită corectarea de îndată a informațiilor scoase din contextul dezbaterii, inexacte și incomplet redate și publicarea precizărilor de mai sus.”
10 comments
Din ciclul…
Cum să mai mulgem ceva din învățământul preuniversitar fără să pierdem nimic de la noi.
Sau și mai scurt.
David Demisia și-a adus câțiva prieteni care să il susțină im timpeniile debitate.
Observați ce se insinuează?
Ca profesorii din preuniversitar sunt slab pregătiți, de asta nu au rezultate bune elevii lor.
Dar cei universitari sunt pregătiți sa ii mai școlească pe profesori deși tot ei i-au școlit si înainte.
Sa curgă banii in numele unui bine iluzoriu declarat in ,,dezbateri academice între prieteni.
Prorectorul Ciolan bate campii si nici ministrul David nu se dezminte! Are dreptate un comentator ca ne-am saturat de ideile ridicole ale psihologilor despre predare. Cand te uiti la programele scolare vezi 3-4 pagini despre materia respectiva si 10 pagini de ineptii psiho-pedagogice! Nu cred ca cei doi profesori au macar idee despre ce trebuie predat la matematica, fizica, informatica sau chimie…
In ShanghaiRanking 500 se găsesc 7 (șapte) unversități din România pe domeniul Matematică și 0 (zero) pe domeniul Științele Educației. Îmi pun speranțe mari in domnii Ciolan, David et al., că, după o luptă crâncenă, plină de beneficii (pentru ei) și de sacrificii (ale altora), Reforma va fi dusă la bun sfârșit și se va concretiza printr-un istoric 0-0.
O alta mare parte a problemei, usor de generalizat de la exemplul lui Ciolan, este ca o multime de asa-zoso ‘profesori universitari’, cu opera ~ 0, exista in sistem si sint promovati doar si numai pe spatele masei de studenti complet neinformata, care din motive inca greu de descifrat alege facultati total obscure pe piata muncii dintr-o societate bazata pe tehnologie si cunoastere (psihologii, sociologii, pedagogii, stidii europene si para-europene, etc.).
Exemplu caz: cum poate un personaj ca Ciolan sa existe ca ‘prof. univ.’ cu un factor h = 3 (!!!!) si cu asa-zise lucrari aparute in titluri cum ar fi ‘Supervising Doctoral Candidates’ ?
PE bune, un personaj care n-a lasat nici o urma in cunoasterea internationalizata, cum poate el sa pretinda ca-i poate educa pe altii si mai ajunge si profesor, iar apoi are opinii ‘de prorector’ ? D-le Bolojan, asta e marea problema a sistemului ! O masa f. mare de profesori si confi platiti regeste, la facultati ‘cu plata cu ora’, doar pt. a prosti studentii mai departe si a nu-i invata nimic cu adevarat util. Si apoi astia se erjeaza in vectori de opinie (cazul lui David, de asemenea).
Repet, d-alde astia spun ce e bine si ce nu in invatamint; personaje care exista academic doar din centrul orasului si pina in prima statie de metrou.
👍👍
@ master, corect, cu mentiunea ca nici doctoratul ala nu te ajuta …
Invatamantul a ajuns vaca de muls pentru toti cinicii astia care nu stiu ei ce sa mai inventeze sa mai bage pe gat profesorilor sa faca ei bani. Asa de curiozitate s-a uitat cineva in declaratia de avere a sotilor Ciolan? Romania se afla in situatia in care are un deficit urias de personal in orasele mari pentru materii cum ar fi matematica, fizica sau chimia dar onor Ministerul nu stie cum sa mai puna o scandura la sicriul Educatiei prin a alunga orice urma de tampit idealist care desi are studii in domeniu sa mai fie nevoit sa mai scoata din buzunar vreo cateva mii de euro si sa mai piarda cativa ani la studii la zi, ca sa aiba privilegiul de a fi umilit de o parte de stat, de partea cealalta de copii care nu au cei 7 ani de acasa sau parintii lor analfabeti functionali, dar care stiu ei cum ar trebui sa-ti faci treaba. A fi profesor este un dar, o menire pe care nu o poate suplini niciun curs de doi lei!! Oferiti salarii atractive, creati competitie si mai apoi faceti criterii dure de selectie. O clica de oportunisti cu puterea in mana..
👍👍
d-le Ciolan..prorector, ma rog..vrei sa fii serios ? Pai nici pasta aia de vinete pe care o numesti pompos ‘masterat didactic’ nu contribuie cu absolut nimic la buna-manifestare profesionala a unui cadru didactic. Aceasta ‘pasta de vinete’ este facuta pentru a prosti studentii, pentru normele celor implicati si cam atit. Crede-ma, planeta s-ar invirti mult mai frumos fara aberatiile pe alocuri abjecte, de psihologii care mai de care, de pedagogii, de invatat pe unii cum sa invete la rindul lor. Sinteti patetici, si ma exprim frumos.
Studentii ar trebui sa nu se mai lase prostiti si sa inteleaga ca acest masterat le pune punct hotarit la orice-si mai imagineaza ei pt. cariera lor, in cazul in care devin dezamagiti de profesia aleasa (un amarit profesor de scoala secundara). Si dupa aberatiile lui David, cum dracu’ sa mai vrei sa fii profesor ? Pai nu vezi ce te asteapta ? Sa-ti faci norma in 3 comune diferite, pt. 3-4000 ron/luna ? Macar cu un masterat stiintific mai poti opta pt. un doctorat, pt. o pozitie destepta intr-o firma desteapta, etc..la ala macar inveti cite ceva despre o nisa anume. Mai ai o a 2-a sansa in viata si cariera. Dar la ala didactic ? Pai cei ce urmeaza acest masterat nu sint decit fraierii, vaca de mult din care voi va scoateti norme, ore si cascaval.
Deci, viitori studenti masteranzi, cititi, ginditi, mai intrebati, si nu va luati dupa toate gogoasele astea despre masteratul didactic. Este o fundatura, v-o spune una trecuta prin asa ceva.
👍👍