Managementul mai multor sisteme tehnice militare, securitatea cibernetică, inteligența artificială – noi specializări universitare / Nomenclatorul domeniilor și specializărilor universitare, actualizat printr-un proiect de hotărâre a guvernului

876 de vizualizări
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com
Lista specializărilor/programelor de studii universitare în instituțiile de învățământ superior din România, în anul 2023-2024, este actualizată cu o serie de noi specializări, preponderent din domeniul tehnic militar, dar și de securitate cibernetică sau inteligență artificială, într-un proiect de hotărâre ce actualizează Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor / programelor de studii universitare, adoptat în primăvară. Proiectul se află pe agenda ședinței de guvern de joi.
  • UPDATE Hotărârea de guvern a fost aprobată în ședința de joi.

Nota de fundamentare a proiectului listează specializările nou introduse în Nomenclator. Astfel, pe lângă cele din primăvară, care includeau specializarea “Operațiuni de intelligence”, domeniul de licență Științe militare, informații și ordine publică este completat cu o serie de alte specializări, legate de managementul tehnic militar. Acestea sunt:

  • „Managementul sistemelor tehnice de tancuri și auto” se înființează în cadrul domeniului de licență Științe militare, informații și ordine publică.
  • „Managementul sistemelor tehnice de geniu” se înființează în cadrul domeniului de licență Științe militare, informații și ordine publică;
  • „Managementul sistemelor tehnice de apărare C.B.R.N” se înființează în cadrul domeniului de licență Științe militare, informații și ordine publică;
  • „Managementul sistemelor speciale de protecție și pază” se înființează în cadrul domeniului de licență Științe militare, informații și ordine publică.

Pe lângă acestea, două noi specializări sunt introduse în Nomenclator:

  • „Securitate cibernetică” se înființează în cadrul domeniului de licență Inginerie electronică, telecomunicații și tehnologii informaționale;
  • „Inteligență artificială” se înființează în cadrul domeniului de licență Informatică;

Totodată, proiectul de hotărâre prevede reducerea de la 53 la 52 a numărului instituțiilor de învățământ superior de stat, ca urmare a fuziunii dintre Universitatea Politehnica din București cu Universitatea din Pitești, prin care a fost înființată Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București.

Numărul universităților particulare acreditate rămâne același, dar crește numărul specializărilor oferite de acestea, de la 343 la 350.

HG din primăvară prevedea că 41 de programe cu 51 de specializări, de la 20 de universități de stat și private, intrau în lichidare, însemnând că se desființează și nu mai înscriu studenți din noul an.

În plus față de acelea, alte 8 specializări/programe de studii intră acum în lichidare, iar pentru ele nu se mai organizează admitere începând cu anul 2023-2024, la propunerea instituțiilor de învățământ superior.

Lista completă a specializărilor/programelor în lichidare:

Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Guvernul a aprobat desființarea specializării „Psihologie” de la Academia SRI. Din toamnă va fi înlocuită cu licența în „Operațiuni de intelligence”, ai cărei absolvenți vor fi „angajați ca agenți operativi” ai serviciului secret / Alte 51 de specializări de la 20 de universități intră în lichidare – LISTA


1 comment
  1. Aceeași Mărie, cu altă pălărie.Doar,denumiri moderne ,in rest nu se învață mai nimic,pierdere de timp,singurul scop obținerea la final a mult doritei diplome de licență.Singurele câștigătoare sunt doar universitatile care nu sunt reformate și care doar cheltuiesc banii inutil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Formarea profesorilor trebuie să pornească de la parteneriatul școlilor cu mediul universitar, spune șeful inspectoratului școlar București: Este o relație de tipul „win-win”, ca să ne asigurăm că formăm absolvenții de care are nevoie învățământul superior

Parteneriatul dintre școli și universități ar trebui să stea la baza formării profesorilor, a declarat Lixandru Florian, inspectorul școlar general al Municipiului București (ISMB), la evenimentul EduFest, organizat sâmbătă, 24…
Vezi articolul

Șase medalii pentru lotul de elevi olimpici români, la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori 2023 din Albania / Marius Perianu, profesor coordonator: O performanță excepțională pentru cele mai grele subiecte din ultimii 4-5 ani

Lotul de elevi olimpici români au obținut trei medalii de aur, două de argint și una de bronz la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori (JBMO) 2023, ținută la Tirana,…
Vezi articolul

Un elev din județul Suceava care a intrat la liceu cu 5 la Matematică a obținut nota 9,90 la Bacalaureat 2024: Am reușit cu ajutorul profesorilor, m-am pregătit permanent. De ce nu am făcut-o și înainte? Nu știu. Aveam altă idee despre școală

Un elev al Colegiului „Vasile Lovinescu” Fălticeni, admis cu nota 5 la Matematica la liceu, a reușit sa obțină 9,90 la Matematică, la Bacalaureat 2024. „Am reușit cu ajutorul profesorilor,…
Vezi articolul

Jandarmeria: Agresorul de la Ploiești avea la el un cuțit de bucătărie, un toporaș, o teslă, un patent, o foarfecă, un PET de 2 l tăiat în care se aflau cuie, o sticlă cu țuică

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Prahova, profesorul Aurel Graur, a declarat pentru Edupedu.ro că incidentul cu profesoara înjunghiată de fostul elev s-a petrecut la unul dintre liceele considerate printre cele…
Vezi articolul