Măsurile de austeritate din educație – iluzia de a salva o corabie găurită punând mai multă marfă la bord / Op Ed Directoarea Silvia Marinescu

7.215 vizualizări
Foto: © Ilfede | Dreamstime.com

Cu încăpățânarea de exponent al unui grup socio-profesional lucid și responsabil, de profesor hârșit în reforme și obligat să trăiască o mulțime de „crize”, am ascultat, am încercat să înțeleg rațiunea măsurilor din educație, am căutat logica explicațiilor oficiale, am analizat datele invocate și actualizate despre alte sisteme de educație din școli europene, am așteptat și apoi am sperat că nimic nu este definitiv. Normă didactică mai mare, clase cu mai mulți elevi, comasarea unităților de învățământ – un pachet de măsuri care, puse cap la cap, arată ca o comprimare a educației până la punctul de rupere.

Toate acestea împreună au un numitor comun: logica economică superficială aplicată mecanic asupra unui domeniu profund uman. Am realizat, cu amară claritate, că de această dată nu vorbim de reforme, ci de erori sistemice a căror toxicitate transformă școala într-un mecanism tot mai obosit, aproape sufocat. Aceste măsuri chiar taie respirația școlii…

Măsurile de austeritate din educație sunt împachetate ca fiind „măsuri de supraviețuire în situații de criză. Promotorii acestor idei nu vin cu argumente brutale, ci cu explicații care poate sună, la prima vedere, rezonabil, mai ales pentru oameni care nu sunt direct implicați. Dar sub ambalaj se ascunde o realitate deloc onorabilă și total ilogică. Realitatea e simplă și dureroasă: în loc să sprijinim profesorii, îi împovărăm. În loc să  întărim sistemul, îl grăbim spre colaps tăcut, prin demotivare și epuizare.

„Avem deficit de profesori, mărim norma pentru a acoperi orele.” Aparent rezolvăm rapid lipsa cadrelor, fără costuri suplimentare. Dar: se evită cauza reală – profesia e puțin atractivă din cauza salariilor mici și a condițiilor grele. În loc de investiție, se face supraexploatare: mai multă muncă pentru aceeași plată, cu efect direct în oboseală cronică și plecări masive din sistem. Creșterea normei riscă să transforme relația cu elevii într-un proces mecanic, de tip „predare-încasare”, în care nu mai există spațiu pentru creativitate și adaptare. E ca și cum ai spune „nu angajăm pompieri noi, îi punem pe cei de acum să stingă focuri mai multe, mai repede”.

La prima vedere, creșterea normei didactice poate părea o soluție „economică”: mai multe ore prestate de fiecare profesor =  mai puțini angajați =  buget mai eficient. Dar educația nu este un exercițiu de contabilitate. Iar școala nu e o fabrică de ore, ci un spațiu de formare umană profundă.

Un profesor bun nu înseamnă un profesor care predă multe ore, ci unul care are timp:
– timp să se pregătească temeinic,
– timp să asculte elevii și să răspundă așteptărilor lor,
– timp să adapteze lecția, pentru remediere sau pentru excelență,
– timp să creeze resurse,

– timp să comunice cu părinții,

– timp pentru proiecte inovatoare, pentru pilotare și pentru încercări de a găsi soluții și calea cea mai bună,
– timp să evolueze profesional.

Creșterea normei didactice nu face decât să transforme profesorul într-un executant de ore, alergând de la o clasă la alta, cu mai puțin timp pentru reflecție, inovație, colaborare și – poate cel mai important – echilibru personal.

„Aglomerăm clasele pentru a folosi mai eficient spațiul și personalul.” Reducem costurile,  optimizăm „producția” educațională. Dar: educația nu este fabrică. Clasele mari reduc calitatea predării, cresc problemele de disciplină, fac imposibilă atenția individuală, generează uzura mai rapidă a echipamentelor și mobilierului, fac imposibilă personalizarea învățării, spațiu devine insuficient și ventilația deficitară, etc. Ce pare economie în buget se transformă rapid în costuri ascunse și pierderi ireversibile în calitatea învățării. Costurile reale – abandon școlar, rezultate slabe, integrare dificilă pe piața muncii – sunt mult mai mari decât economiile de pe hârtie.

„Comasăm școlile pentru a scădea cheltuielile de întreținere.” Menținem mai puține clădiri, deci plătim mai puține facturi. Dar: în teren, apar costuri noi: transport, absențe, pierderea identității comunitare. Elevii din zone defavorizate devin primii pierzători, iar comunitățile își pierd nucleul social. Deși „pe hârtie” aceste măsuri optimizează bugete, în practică slăbesc coeziunea socială și accentuează inegalitățile.

„Și în alte țări profesorii au norme mari și clase numeroase.” Dacă funcționează acolo, ar trebui să meargă și la noi. Dar: modelele invocate vin la pachet cu infrastructură modernă, asistenți la clasă, suport psihopedagogic și salarii competitive. Se importă doar partea „ieftină”, fără investițiile care o fac sustenabilă.

„Nu avem bani.” Bugetul este limitat, trebuie să ne încadrăm. Dar: lipsa banilor este un pretext 

pentru a evita reformele reale. Educația nu e un consumator de fonduri, ci o investiție strategică. Tăierile de acum înseamnă pierderi masive în viitor: forță de muncă slab pregătită, economie fragilă și costuri sociale uriașe. Economia aparentă este erodată rapid de costurile suplimentare și de pierderile sociale. În realitate, seamănă mai mult cu un test de rezistență aplicat unui pod crăpat, în timp ce pe el trec zilnic zeci de  mii de oameni. 

Cei care iau astfel de decizii uită că educația nu înseamnă doar program încărcat la maxim – înseamnă prezență vie, pasiune, răbdare, relație umană. Iar toate acestea nu pot fi susținute la infinit de oameni obosiți și desconsiderați.

Școala românească duce lipsă de timp pentru calitate, de respect față de efortul nevăzut al profesorului și mai ales de  politici care să pună omul, nu sistemul, pe primul loc. Pentru că un profesor nu e doar o fișă de pontaj. Nu este o mașină de livrat lecții. Un profesor este un model. O sursă de echilibru. Un constructor de destine. Și totuși, i se cere mai mult timp, mai multă presiune, mai mult efort, fără a i se oferi sprijinul necesar. Se vorbește despre eficiență, despre ore suplimentare, despre economie.

Dar educația nu e un exercițiu de economie. Educația este un exercițiu de umanitate!

O normă didactică mai mare nu aduce calitate. Ci, dimpotrivă, aduce epuizare, retragere, abandon tăcut.

Vrem educație performantă?
Atunci haideți să ne întrebăm:
Ce fel de oameni vrem în fața elevilor noștri?
Obosiți? Grăbiți? Sufocați de hârtii?
Sau vii, inspirați, sprijiniți, valoroși!

Un profesor motivat poate schimba vieți!
Dar un profesor epuizat… abia mai are grijă de viața lui.

Educația de calitate nu se face cu presiune, ci cu încredere.
Nu cu mai multe ore, ci cu mai multă grijă față de omul care predă.

De aceea, azi profesorii nu cer privilegii. Cer respect pentru munca lor, cer condiții decente pentru performanță și să fie ascultați, nu doar numerotați și împovărați.

Pentru că, în final, nu cifrele (din bugete veșnic insuficiente pentru educație!) cresc o țară. Ci oamenii care cred în ea și sunt lăsați să o construiască, în liniște și cu rost.

Dacă vrem educație de calitate, nu trebuie să le cerem profesorilor „să muncească mai mult”, ci să-i sprijinim să muncească mai bine

________________

Despre autoare: Silvia Marinescu este directoarea Colegiului Național „Zinca Golescu” din Pitești.

Nota redacției: Opinia profesorului este importantă și vă încurajăm ca, dacă aveți ceva de spus, să ne trimiteți articolul dumneavoastră pe redactie@edupedu.ro. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Foto: Ilfede | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


9 comments
  1. Acești directorași ce pozează în reformatori nu sunt in stare în propria ogradă să ia decizii simple, de logică elementară referitoare la respectarea drepturilor unor profesori. Sunt obsedați de putere, își alimentază doar ambițiile și clientela de tot felul, tot râsul și tot nimicul. Se înconjoară de persoane submediocre, lingușitoare și lacome ce sunt răsplătite regește pentru MARELE NIMIC. Prin incoștiența și incompetența lor distrug tot ce mai funcționează prin efortul unor profesori serioși.

  2. Doamna Flori,un profesor,,leșinat,,la clasă nu folosește în primul rând elevilor . Așa că tot despre beneficii indirecte vorbim. Tot spre binele elevilor care doresc să învețe. Iar hTeach propune o școală profesională cu o spoiala de cultură. Păi nu e mai bine sa rămână 3 licee pe județ unde să se facă carte și restul la școală profesională că de atât sunt în stare.Si rezolvăm toate problemele economice și poate sociale.Ca la muncă nu vor să se ducă dar nici carte să învețe. Iar celor cu copii excepționali să nu uite ca sunt la școli cu învățământ de masă unde trebuie integrat și cei cu CES și cei obișnuiți și vârfurile. Dificil așa cum e organizat sistemul. Așa că…o să vină un an de criză cârpit cum s-o putea.

  3. Mi-e greata cand aud toti imbecilii comentand ca ce s-ar fi putut salva in Educatie sau cum ar fi putut salva Educatia eliminand gradatiile de medit, adică , un rahat dintr un rahat! Reveniti-va!

  4. nu vreau să comentez acest subiect, dar o mare majoritate au votat pro continuare în direcția greșită… mă refer la profesori și studenți…deci, nu tare le-aș plânge de milă…am avut ocazia să facem o schimbare, am ales același rahat 35 de ani…am copil in clasa a VI-a, cu performanțe la nivel internațional…(aur)…au tăiat bursele de excelență…ne-am dorit muci în nas, asta avem…n-are rost să plângem, post mortem, educația…

  5. Se merge spre privatizarea unui domeniu public!… Se vor vinde și se vor cumpăra școli pe sume simbolice!… Se vor achiziționa de către aceiași indivizii corupți din aparatul de stat… Grevă?! Nu, Revoluție!!!

  6. Dacă tot nu sunt bani suficienți se putea face o economie de peste 20% eliminând gradația de NEmerit (e luată de mulți ce nu se întâlnesc cu lunile cu elevii, habar nu au de evaluare, dificultate sau examene naționale doar adună niște hârtii fără valoare profesională) ce și-a pierdut demult rolul și redus numărul de ore/săptămână (scoase materiile ce nu au nici o legătură cu specializarea, bacalaureatul și facultatea urmată) oricum nu se efectuează. Aceste măsuri ale guvernului bulversează tot sistemul educațional și practic vor plăti o „rată” pentru a acoperi lipsurile din buget mulți profesori ce au muncit toată viața pentru un salariu modest.

  7. Oana ,elevii unde sunt in revendicărilor profesorilor?N am auzit de doua luni de zile nici măcar intenția de a se ține cont și de elevi în această criza.Din toate discuțiile,doar voi profesorii sunteți importanți ,jalnic.

  8. Singura solutie este greva generala in luna iunie, iar greva nu mai trebuie oprita pe promisiuni.
    Pana atunci trebuie pregatite studii de la conditii de munca pana la salarizare, iar cerintele sa fie clare, argumentate si prezentate din luna decembrie-ianuarie cand se voteaza bugetul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Daniel David, despre prima măsură de debirocratizare pentru profesori decisă deja, dar încă neanunțată: Planuri de diverse tipuri pentru lecție sau alte lucruri, să poată să fie făcute și într-o variantă electronică, online

Așa-zisa „digitalizare” a unor „planuri de diverse tipuri pentru lecție sau alte lucruri” a fost anunțată de ministrul Daniel David ca o primă măsură prin care „reduce biroctația din școli”.…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Definitivat 2025. Subiectele și baremele de corectare pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate. Eseu despre un fragment din „Cartea nunții” de George Călinescu, cerință pentru profesorii de Limba română

Subiectele și baremele de la Definitivat 2025 pentru profesorii din gimnazii și licee (clasele V-XII/XIII) au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) la ora 15:00. Proba scrisă a…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Regulile de organizare a celor 2 ore în plus de învăţare remedială pe care le au de luni toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au fost publicate de Ministerul Educației. Remedialul se va organiza pe grupe de 6-12 elevi

Învățarea remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, pe grupe de 6-12 elevi, iar durata unei activități este de 45 de minute, potrivit Metodologiei de organizare a orelor…
Vezi articolul

„Despre struțo-cămila numită titularizare”: Subalternii Ligiei Deca nu au avut curajul să-i spună că blocarea transferării profesorilor la altă școală în primul an după ce s-au angajat este o măsură care s-a dovedit greșită. Doar elevii au de suferit – Mihaela Popa, fost secretar de stat: Ne dorim politici publice reale, nu heirupisme

Fostul secretar de stat din Educație Mihaela Popa avertizează asupra unei decizii greșite introduse de ministrul Ligia Deca în noile Legi ale educației, cu efecte negative asupra elevilor. Noile legi…
Vezi articolul