Mi-ar fi plăcut ca, atunci când Ministerul a acuzat directorii și inspectorii că au devalizat bugetul statului, să precizeze și că ne-a ținut cu salariu mai mic decât cel al unui profesor, a spus Lucian Popa, director la Școala Centrală din București: Îmi datorați cel puțin 15.000 de euro pentru cei 3 ani și jumătate de mandat

32.305 vizualizări
Foto: © Rochu2008 | Dreamstime.com
Directorii și inspectorii școlari nu au devalizat bugetul statului în contextul în care au câștigat întotdeauna mai puțin decât profesorii, a subliniat Lucian Popa, directorul Școlii Centrale din București, într-un răspuns oferit secretarului de stat Zoltan Kallos, care a declarat că unii dintre aceștia sunt „vinovați” pentru măsura degrevării de normă. Afirmațiile au fost făcute la lansarea Raportului privind starea învățământului în București.
  • Zoltan Kallos le-a spus directorilor și inspectorilor că majorarea obligației de predare va fi printre primele măsuri de care Ministerul se va ocupa. El a subliniat, însă, că unii dintre ei „se fac vinovați” de implementarea degrevării de normă, întrucât „peste 70% din inspectorii și directorii din această țară aveau plata cu ora”, deși erau degrevați total sau parțial.

„Am rugămintea către Ministerul Educației în momentul în care mai aruncă către noi, directorii și inspectorii, că am scos din EduSal [n. red. aplicația de salarizare a personalului din învățământ] și că noi am avut plata cu ora și am devalizat bugetul statului… […]. Mi-ar fi plăcut ca această acuză să vină din partea Ministerului și cu precizarea că 3 ani și jumătate «v-am ținut pe directori și pe inspectori cu salariu mai mic decât al unui profesor obișnuit»”, a declarat Lucian Popa.

„Cum să cred că se schimbă ceva când celebra lege spune că, pe 4 ani de zile, norma didactică este de 20 ore? […] Am devalizat un an de zile cu cei 700 și cât de lei venea pe lună bugetul, dar aveți o datorie de cel puțin 15.000 de euro să-mi dați pentru cei trei ani și jumătate de mandat”, a mai adăugat el.

Directorul a explicat că, pentru cinci ore la plata cu ora pe care le are ca director, câștigă mai puțin cu aproximativ 300 de lei decât dacă ar fi avut aceste ore strict ca profesor.

„Dacă eu, ca director cu 5 ore în plata cu ora, pentru care luam aproximativ 873 lei pe lună, am devalizat un an de zile bugetul statului, dacă m-aș fi întors la catedră, eu timp de 3 ani și jumătate câștigam 1.200 lei brut ca profesor gradul I, cu dirigenție, nu ca director de școală cu 2.000 de elevi, 72 de clase și toată vara petrecută în toate examenele în care am participat”.

„Suntem și noi oameni. Nu or fi toți directorii perfecți, dar, înainte să mai vorbim așa, eu vă invit personal pe toți la Școala Centrală, str. Icoanei nr 3-5, într-o lună de început de an și, bineînțeles, și o lună de vară, să vedeți ce înseamnă logistica unui examen. Și apoi să-i scoatem doar pe directori vinovați”, a completat Lucian Popa.

Ce prevede HG privind degrevarea directorilor

Directorii de școală, grădiniță și liceu au o normă de predare de 10 ore pe săptămână, potrivit hotărârii de Guvern publicate în Monitorul Oficial pe 1 septembrie, cu o săptămână înainte să înceapă anul școlar 2025-2026.

Proiectul de HG publicat în Monitorul Oficial prevede că directorii de școală, grădiniță și liceu vor preda 10 ore pe săptămână. La fel și inspectorii școlari. Măsura este doar pentru anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025.

Directorii adjuncți au o normă de 12 ore iar cei de la CJRAE câte 16 ore.

Art. 2 alin (2) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, dacă unitatea de învățământ îndeplinește una dintre următoarele condiții:

a) are cel puțin 25 de formațiuni de studiu;

b) are între 10 și 24 de formațiuni de studiu și cel puțin 10 clase din învățământul primar și/sau grupe din învățământul antepreșcolar/preșcolar;

c) are cel puțin 5 structuri școlare arondate;

d) are cel puțin 20 de formațiuni de studiu, precum și internat și/sau cantină;

e) are cel puțin 4 niveluri de școlarizare dintre următoarele: antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal;

f) este unitate de învățământ special cu cel puțin 16 formațiuni de studiu.

(3) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu cuprins între 5 și 9 inclusiv efectuează 14 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.

(4) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de predare.

(5) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal, care nu se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1)-(4), efectuează 12 ore/săptămână în specializarea /specializările dobândită/dobândite prin studii.

(6) Directorii adjuncți ai unităților de educație extrașcolară și ai centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională efectuează 16 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.

(7) Directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal efectuează 12 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.

(8) Personalul didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.

Informații de context


Aproape trei sferturi din directorii de școli și două treimi din inspectorii școlari au avut ore la plata cu ora în anul școlar 2024-2025, arată datele Ministerului Educației.

O analiză Edupedu.ro arată că măsura comasărilor de școli, care a avut ca efect pierderea a sute de posturi de directori, poate duce la cheltuieli mai mari pentru Guvern, ci nu la economii.

Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad a declarat că „am avut săptămâna trecută ședință cu directorii, evident, ceva urgent, anunțată inopinat. Aveam oră, aveam ședința cu directorii. Întrebare: cine are prioritate? Din punctul meu de vedere, elevul are prioritate, ora este sfântă”.

Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, transmite pe pagina de socializare că „ne așteptam la reformă și am primit austeritate”. Referitor la ministrul Daniel David, aceasta a afirmat că „ne așteptam la respect, dar suntem certați cu toții, așa cum făcea un diriginte din anii ‘80 care s-a supărat pe întreaga clasă din cauza câtorva elevi indisciplinați.”

  • „După ce a implementat măsurile de austeritate cu directorii, care n-au avut o clipă de răgaz sau de concediu legal, i-a mai încălțat și cu obligația de predare mărită la cel puțin 10 ore (jumătate de normă)- management sau predare?”, mai scrie directoarea.
Citește și:
OFICIAL Directorii de școli, grădinițe și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână în anul 2025-2026, dacă îndeplinesc anumite condiții
Concursul de directori 2025, amânat de ministrul Educației, Daniel David, pentru 2026
Ministerul Educației a început consultările cu inspectorii și directorii de școli privind concursul pentru directori din 2026, debirocratizare și impactul măsurilor fiscale / Săptămâna viitoare vor fi întâlniri la București, Iași și Cluj-Napoca

Foto: © Rochu2008 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Comentarii îndreptățite pe alocuri dar pline de frustrări. Adevărul adevărat este că au reușit guvernanții să mascheze tăierile din învățământul preuniversitar folosind tehnici vechi de manipulare.Au aruncat cu noroi asupra tuturor DAR pe rând. Dezbină și Conduce e metoda aplicată corect și perfect. Așa că nu e cazul să ne mai plângem de milă. Cum am răspuns de-a lungul timpului la abuzurile care s-au făcut asupra noastră a dus la ce trăim astăzi.

  2. Directorii și secretarii școlilor au salariile cele mai proaste ,dar au cele mai multe responsabilități administrative în scoli .Un profesor cu ore suplinite încasează in medie 10000 lei lunar,iar un director in medie 8000.Un secretar de școală incaseaza după 35 de ani de muncă și răspundere aproape 4800 lei lunar,iar o educatoare necalificata cu dirigenție care nu are vechime încasează tot 4500 lei .

  3. Cred casunt mai multi inspectori si directori decat profesori in tot sistemul, iar daca adaugam si personalul auxiliar in mod sigur depasesc cu mult numarul profesorilor care intra efectiv la clasa. Cunosc o biata contabila de la o scoala dintr-un sat indepartat care dupa ce a intrat pe criterii relationale in invatamant in nici 10 ani a ajuns insector scolar la tehnologii, are gradatie de merit obtinuta pe hartii (documente contrafacute) ponosite, dupa ce a luat si in urma cu cinci ani gradatie de merit pa aceleasi hartii.
    Eu cred ca activitatea cea mai importanta dintr-o scoala este activitatea de la clasa, aceasta ar trebui remunerata suplimentar, nu birocratia din inspectorate sau directorii incompetenti numiti politic si incurajati tot politic sa hartuiasca profesorii care muncesc serios. Directoroii si inspectorii au un singur rol, sa descurajeze invatarea ca generatiile tinere sa poata fi manipulate cu usurinta. La un grad de analfa etism functional de 42%, tot personalul din ministere, inspectorate si directorii ar trebui sa-si dea demisis. Ar fi eficienta dieta aparatului acesta obez din invatamant.

  4. maestre, după grevă cui i-au crescut salariile la greu? aud? plus toți sunteți cu gradații de merit pe spatele colegilor, să nu mai pomenim de Erasmus, de plata cu ora, etc
    plus, nu am auzit vreunul dintre voi să își dea demisia de onoare dacă era așa de greu si stresant
    dar va place scaunul…

    1. Daca este atât de avantajos să fii director/inspector,de ce nu,, dai din coate”,pentru o funcție?? Aa,este mai comod sa îți faci orele și să pleci acasă,să îți fie vacanta ,vacanță,să nu fii responsabil de tot ce se întâmplă în școală sau să îți spune telefonul ,pe probleme de serviciu,indiferent de ora / zi!?!???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rapoartele elevilor care participă la testarea standardizată „nu conțin datele copiilor”, dă asigurari Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Acesta mai spune că testele „nu reprezintă nici pentru elevi și nici pentru profesori vreo unitate de măsură”, dar ar putea duce la eliminarea unor conținuturi din programă, dacă unii itemi nu vor fi rezolvați, de exemplu

Datele copiilor nu vor fi introduse în platforma privată pe care Ministerul Educației a anunțat că va organiza o testare standardizată pentru elevii din clasele I-XI, fără cei de clasa…
Vezi articolul

Școlile pot depune o nouă cerere la inspectoratele județene pentru a obține bani pentru programul „Săptămâna Verde” în acest an școlar, chiar dacă activitățile se desfășoară în 2026, spune profesoara Iuliana Căplescu, consilier în Ministerul Educației

Școlile mai pot depune un nou formular la inspectoratele școlare pentru a primi bani alocați programului „Săptămâna Verde” pentru acest an școlar, 2025-2026, chiar dacă activitățile sunt programate abia în…
Vezi articolul
Ligia Deca / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

SURSE Atac dur în interiorul PNL la Ligia Deca. Ministra susținută de președintele Iohannis, comparată cu Ecaterina Andronescu de liberali și criticată pentru legile Educației și pentru ignorarea sensibilităților religioase, prin anularea vacanței de Paște

Critici dure lansate astăzi la adresa ministrei educației, Ligia Deca, de către o parte dintre liderii liberali prezenți la ședința Biroului Executiv (BEX) al PNL. Liderii cu cele mai vocale…
Vezi articolul