Ministerul Educației, explicații după proiectul care desființează peste 14.000 de posturi din școli: Nu au fost anulate posturi de titulari în sistemul de învățământ, ci doar norme libere, neocupate

12.394 de vizualizări
Foto: G4Media – Ilona Andrei
„Nu au fost anulate posturi de titulari în sistemul de învățământ, ci doar norme libere, neocupate, orele din cadrul acestor norme fiind redistribuite în normele cadrelor didactice majorate cu cele 2 ore/săptămână”, potrivit unui comunicat dat vineri seara de Ministerul Educației și Cercetării. Instituția precizează că „reducerea cu aproape 50% a posturilor ocupate temporar in regim de plata cu ora”, este cauza diferenței de posturi între situația actuală din învățământ și proiectul care prevede desființarea a 14.048 de posturi din școli.

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică pe 2 octombrie, numărul total de posturi din învățământul preuniversitar scade de la 307.900 la 293.852, ceea ce înseamnă o reducere cu 14.048 de posturi.

Edupedu.ro a arătat vineri că „Ministerul Educației nu a prezentat niciun document detaliat ca să arate ce posturi dispar, pe ce categorii, în ce județe sau dacă erau ocupate ori vacante. Narativul ministrului Daniel David și al premierului Ilie Bolojan a fost constant că ar fi posturi ale suplinitorilor, aruncând o umbră asupra capacității lor de a preda și lăsând de înțeles că ar fi necalificați sau mai slabi ca titularii. De fapt, profesorii suplinitori sunt calificați, în marea lor majoritate; ceea ce îi face suplinitori este doar tipul de contract încheiat cu școala: pe perioadă determinată. Spre comparație, profesorii titulari au contract pe perioadă nedeterminată cu școlile la care predau.

Nota de fundamentare a HG care taie cele peste 14.000 de posturi în învățământ se rezumă la o formulare vagă: măsurile din Legea 141/2025 „au influențat implicit numărul de posturi”. Ministerul condus de Daniel David nu spune nimic despre ce fel de profesori este vorba – angajați pe perioadă determinată/nedeterminată, personal din creșe sau consilieri școlari, profesori de învățământ primar, de gimnaziu, de liceu, de educație timpurie. Nu există nicio proiecție a efectelor asupra elevilor”.

Ministerul susține și acum, în comunicatul de reacție, același lucru pe care l-a tot declarat ministrul, și anume că „Măsurile fiscal-bugetare au fost implementate fără a fi afectate pozițiile de titulari sau salariile acestora (așa cum apar în grila de salarizare)”.

Ministerul nu publică însă lista posturilor vizate, nici o defalcare pe județe sau discipline, nici câte dintre acestea erau ocupate efectiv la data reducerii.

În raportul oficial de 9 luni de mandat, publicat de Ministerul Educației la final de septembrie, instituția precizează că numărul normelor la plata cu ora a scăzut de la peste 30.000 la 14.500 și că numărul profesorilor necalificați a scăzut cu 17%.

Edupedu.ro a solicitat oficial Ministerului Educației date complete privind: statutul posturilor reduse (ocupate/neocupate), tipul de contract (determinată/nedeterminată), distribuția pe județe și discipline. La momentul publicării acestei știri, nu am primit încă un răspuns.

Redăm comunicatul MEC:

„Informare privind interpretarea corectă a proiectului de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 731/2024, supus consultării publice

Ca urmare a discuțiilor apărute în spațiul public privind proiectul de Hotărâre de Guvern supus recent consultării publice de către Ministerul Educației și Cercetării, prin care se actualizează și stabilește numărul total de posturi din învăţământul preuniversitar de stat în anul școlar 2025 – 2026, se impun următoarele precizări pentru a evita interpretări eronate:

Diferența între numărul total de posturi din anul școlar 2024 – 2025 (prevăzut în Anexa nr. 4 a HG 731/2024) și numărul total de posturi propus pentru acest an școlar este dată de reducerea cu aproape 50% a posturilor ocupate temporar in regim de plata cu oraîn condițiile aplicării măsurilor fiscal-bugetare. În contrapondere, a crescut (cu circa 3%) numărul de norme ocupate cu profesori titulari, în timp ce numărul de norme ocupate pe perioadă determinată (cu profesori suplinitori calificați) a rămas relativ constant. Așadar, nu au fost anulate posturi de titulari în sistemul de învățământ, ci doar norme libere, neocupate, orele din cadrul acestor norme fiind redistribuite în normele cadrelor didactice majorate cu cele 2 ore/săptămână. 

 Măsurile fiscal-bugetare au fost implementate fără a fi afectate pozițiile de titulari sau salariile acestora (așa cum apar în grila de salarizare)”.


15 comments
  1. înfipți oncret, fără abureli.

    Câți profesori(oameni) au fost expulzați din sistem?

    Observ ca lor le place să numere băncile școlare, norme, scaune nu oameni.

    Cinici si cruzi oameni au fost infipti să demoleze educația.

  2. Pisălogul minte precum respiră. In momentul comasării a doua școli, dacă sunt doi titulari pe aceeași specialitate,unul va rămâne fără catedră; ori va primi în alta parte,ori va rămâne titular la dispoziția învățământului până i se va găsi o cârpeală!!( am trăit așa ceva,deci,știu ce spun!)

  3. Cu cât sistemul își continuă năravurile: mai mulți bani la SRI, mai puțini la Educație, mai mulți bani la presă și partide, mai puțini la profesori, mai mulți bani la speciali, mai puțini la cultură, mai mulți angajați în administrații, mai puțini în școli, cu atât devine mai evident că fraudarea alegerilor a reprezentat un succes colosal. Uzurpatorii democrației au obținut ce și-au dorit: permanentizarea la putere, evitarea oricărei sancțiuni publice sau juridice pentru corupția generalizată din mandatul trecut, jupuirea amărâților pentru lăfăirea nerușinată a unor hoți, ignorarea priorităților societății și promovarea propriilor interese.

  4. În condițiile desființării a peste 14000 de posturi, datorate în cea mai mare parte măririi numărului de ore de predare pe saptamana per profesor și ținând cont ca numărul de posturi trebuie sa rămână constant an se an se poate subînțelege ca revenirea la norma de 18 ore este un basm de adormit ……… profesori.
    Ce spun sindicatele despre acest lucru?
    Au un punct de vedere. Rusinica!

  5. Ceea ce domnul David se preface ca nu intelege este nedreptatea: nu suntem intr-o situatie grea pentru tara, provocata de factori externi sau independenti de vointa noastra a tuturor, astfel incat sa faca apel la solidaritate. Da, am intelege ca trebuie sa suferim si sa fim solidari intr-o astfel de situatie; dar nu e, nici pe departe, cazul. Ceea ce se intampla e ca tara a fost adusa in aceasta situatie de incompetenta, lipsa de scrupule, de etica si de viziune a clasei politice. Ei sunt raspunzatori de situatia financiara a tarii, nu altcineva. Un alt lucru pe care domnul David se preface ca nu-l pricepe este ca domnia sa nu e ministrul finaintelor, ci ministrul educatiei; in consecinta, misiunea lui este sa pastoreasca un sistem de invatamnt care sa performeze, nu să se gandeasca la „salvarea” finantelor (pentru asta exista un alt ministru, cel de la finante!). Daca imi explica domnul David in ce univers paralel masura cresterii numarului de copii intr-o clasa e benefica pentru calitatea actului educational, atunci o sa incep fiecare ora cu o Oda adusa maretiei lui. El vorbeste despre „salvarea” tarii in conditiile in care toate ministerele au primit rectificari fara sa faca modificari de substanta – vezi apararea, internele, sanatatea – , in conditiile in care ministrul muncii a spus si raspus ca sunt bani pentru pensii si salarii si in conditiile specifice in care partidele au primit mai multi bani decat educatia! (S-or fi scumpit si microbuzele lor si trebuie sa-i intelegem) Tot ce a „salvat” domnul David e propriul sau profil de suprem subaltern politic, dar asta cu pretul distrugerii actului educational in toata tara. Studiile – publicate unele si aici, pe edupedu – arata ca suntem primii sau printre primii la raportul elev/profesor in Europa. Aici nu mai conteaza media europeana? Ne uitam la ea doar cand ne convine (si, daca nu ne iese, o masluim putin, ca oricum suntem politicieni acum, noah?) Si mai e un aspect, la care domnul David – si nimeni altcineva – vad ca nu se gandeste: oare cat va scadea puterea noastra de cumparare reala in timpul domniei domnului David? Datorita luminatei conduceri a tarii, inflatia e galopanta, iar veniturile noastre tot scad, impreuna cu o ingreunare a conditiilor de munca si cu un sentiment al inutilitatii in fata inevitabilului. Si o ultima chestiune – daca tot e vorba de solidaritate: ce alta categorie sociala a mai participat la salvarea tarii, in afara de profesori?

  6. Oameni buni, ăștia au impresia că normă desființată înseamnă ORE desființate?! Păi orele alea unde s-au dus? Sunt predate de alții, nu mai există deloc?

    Evident sunt predate de alții, cel mai probabil unii sunt calificați pentru ele, dar alții nu, pentru că norma de predare e crescută cu 10% pentru toată lumea. N-au ”plecat” 14 mii de oamenii, n-au mai VENIT 14 mii de oameni, titulari sau suplinitori, pentru că nu mai sunt orele, șterse metodologic de ministru!!

    Cea mai mare tâmpenie vreodată găsită de un ministru… Habar n-au despre ce vorbesc.

    DEMISIA, DAVID!!!

  7. Păi și orele alea cine le preda înainte?
    Că doar nu aveau toți titularii titularii ore suplimentare cum încearcă să mintă iar David DEMISIA.

    Revin la ce am spus in iunie.
    Între 8 si 10.000 suplinitori au rămas fără catedre.

    Mitomanul continuă sarabanda intoxicării cu falsuri a societății.

  8. întrebarea mea e simpla. Câți profesori, titulari sau suplinitori calificați, și-au pierdut locul de munca? Nu o mai dați la întors cu posturi, ore etc.

    1. s-a explicat de N ori, dar refuzi sa intelegi: niciun titular nu a iesit din sistem prin efectul legii Bolojan. a bon entendeur,

      1. Titulari sau suplinitori calificați am scris. Știi să citești?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mihnea Costoiu, rectorul Politehnicii București, anunță crearea Hubului Român de Inteligență Artificială, împreună cu alte 9 universități: Educația trebuie să devină un spațiu de structurare a gândirii, să încurajeze reflecția critică și aprofundarea ideilor. Transformarea vine cu sau fără acceptul nostru

Un Hub Român de Inteligență Artificială va fi lansat de Universitatea Politehnica din București, alături de alte nouă universități din țară, a anunțat sâmbătă, 24 mai, rectorul Mihnea Costoiu. Platforma…
Vezi articolul

Simulare Evaluare Națională la clasa a VIII-a 2025. Subiectele și baremele la Limba română și Matematică primite de elevii din județul Iași, 11-13 decembrie – descarcă / Caracterizare de personaj la subiectul II

Subiectele primite de elevii de clasa a VIII-a la simularea județeană organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași au fost obținute de Edupedu.ro și pot fi consultate și descărcate mai…
Vezi articolul

Elevul și părintele să poată vedea lucrarea înainte de contestație, iar notele tuturor profesorilor evaluatori, nu doar cele finale, să fie publicate – petiție pentru mai multă transparență la Evaluarea Națională și Bac

O petiție care a strâns peste 500 de semnături în doua zile solicită ministrei Educației, Ligia Deca, să emită un ordin de ministru astfel încât să existe transparență la examenele naționale. Prima…
Vezi articolul

BREAKING Marius Nistor, lider sindical: Profesorii au refuzat oferta Guvernului. Colegii mei vor o creștere a veniturilor cu 25%, nu acceptă o astfel de variantă / Nu avem nicio invitație de la premier pentru noi negocieri

Profesorii au refuzat oferta Guvernului Ciucă de a primi vouchere, în loc de creșteri salariale, a anunțat liderul Federației Sindicale „Spiru Haret”, Marius Nistor. „Colegii mei vor o creștere a…
Vezi articolul