Ministerul Educației: Legea Bolojan nu a mărit timpul de lucru al profesorilor de 8 ore pe zi, doar s-au reorganizat activități în cadrul aceloraşi 40 de ore pe săptămână

2.040 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ministerul Educației a transmis că Legea Bolojan nu a mărit timpul de lucru al profesorilor de 8 ore/zi, respectiv 40 de ore/săptămână, „doar s-au reorganizat activități în cadrul aceloraşi 40 de ore pe săptămână”. Informația a fost dată de Ministerul Educației în Parlament, în urma unei interpelări a unei deputate.
  • Din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Alte măsuri se referă la mărirea numărului de elevi în clasă, scăderea tarifului pentru plata cu ora și comasarea școlilor.

„De asemenea, precizăm că Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, nu a mărit timpul de lucru al personalului didactic de predare de 8 ore/zi, respectiv 40 de ore/săptămână, doar s-au reorganizat activități în cadrul aceloraşi 40 de ore pe săptămână”, se arată în răspunsul Ministerul Educației și Cercetării.

Ministerul Educației precizează că reducerea numărului de ore atribuite în regim de plata cu ora, peste norma bază, asigură o creştere a calităţii procesului educațional:

„Apreciem că reducerea numărului de ore atribuite în regim de plata cu ora, peste norma bază, asigură o creştere a calităţii procesului educațional. În condițiile în care un cadru didactic avea o normă de bază de predare de 18 ore/săptămână, la care se adăugau alte 8-10-12, până la maxim 18 ore/săptămână în regim de plata cu ora, efortul pentru activităţile de predare, evaluare şi pregătire metodico-ştiinţifică ale respectivului cadrului didactic erau mult mai mari (sic!)”.

Răspunsul Ministerului Educației și Cercetării poate fi consultat mai jos:

În luna septembrie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că nu i se pare un lucru neobișnuit „a trece de la 18 ore pe săptămână la 20”. „Eu, ca profesor, aș prefera, din cele 40 de ore, să predau cât mai mult”, a spus acesta joi dimineața, la Radio Guerrilla.

Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), cere să se facă o analiză a fiecărei fișe de post, pentru profesori, și să se renunțe la atribuțiile „care nu au nimic în comun cu educația”. Aceasta a oferit și câteva exemple: bursele sociale să fie eliminate din atribuția diriginților, introducerea formării profesionale continue în timpul de lucru de 8 ore, olimpiadele școlare să se realizeze tot în cele 8 ore pe zi. Declarațiile au fost făcute marți, 14 octombrie, la prezentarea Raportului privind starea Învățământului din Municipiul București pe anul 2024-2025.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat că „suntem perfect conștienți ca una dintre măsurile care afectează cel mai mult activitatea dumneavoastră este norma didactică”. Acesta a afirmat că „e o decizie luată. Anul acesta o ducem așa”. Secretarul de stat a precizat că această măsură trebuie să fie „temporară și pe cât posibil limitată la acest an”. 

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Despre reducerea mascată a salariului

La începutul lunii septembrie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis profesorilor că majorarea cu 2 ore pe săptămână a normei didactice din România (de la 18 la 20 ore de predare pe săptămână) nu înseamnă mărirea numărului de ore de lucru stabilite legal prin Codul Muncii. „Salariul pe care îl primește un cadru didactic acoperă 8 ore pe zi”, a amintit Daniel David la Digi 24.

Pe 11 septembrie, Daniel David a afirmat că salariul profesorilor nu a scăzut, în contextul creșterii normei didactice de predare. „Atenție, salariul nu a scăzut. Tu ești plătit pentru 40 de ore pe săptămână”, a spus ministrul joi dimineață, 11 septembrie, la Radio Guerrilla.

Președintele sindicatului SIPA Muntenia, Adrian Voica, a explicat ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice de predare. „Colegii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I au 4 ore în plus pe săptămână. Într-o lună sunt 16 ore efectuate fără a fi plătiți, ceea ce înseamnă o reducere mascată a salariului cu 25%”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Craiova.

Edupedu.ro a scris că profesorii cu peste 25 de ani vechime și grad didactic I vor avea 4 ore în plus de predare în anul școlar 2025-2026. Norma didactică de predare-învățare-evaluare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este acum de 20 de ore, în loc de 18, iar reducerea normei didactice cu 2 ore pentru profesorii cu vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic I nu se va mai face din norma didactică de predare, ca până acum, ci din celelalte activități, conform Legii nr. 141/2025

Despre reducerea mascată a salariului a vorbit și George Purcaru, vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu:

„Această reformă de austeritate, dacă vreți, a fost construită pe o minciună, minciuna fiind aceea că suntem sub norma europeană, în ceea ce privește norma didactică. N-am fost niciodată (sub media europeană – n.red). Asta nu înseamnă altceva decât o scădere mascată a salariilor, prin mărirea normei didactice. Aș vrea să fie un pic explicit pentru opinia publică, pentru că noi, cei din educație, înțelegem foarte bine. Noi nu muncim 18-20 de ore, într-o săptămână, la școală, ci acelea sunt ore de predare, dar în spatele acestor ore de predare stau foarte multe alte activități”, a precizat George Purcaru.

  • Nemulțumirile din educație au escaladat odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor. Măsurile prevăzute – printre care creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea plății cu ora – au fost criticate de sindicate, care le consideră abuzive și dăunătoare calității educației.
Citește și:
Efectul Legii Bolojan. Scădere cu peste 44% a numărului de profesori suplinitori în anul școlar 2025-2026, comparativ cu 2023-2024
Profesorii să nu mai aibă atribuții care nu au nimic în comun cu educația, cere Cornelia Popa Stavri, FSLI / Ședințele cu părinții, olimpiadele școlare și obligația formării profesionale să se realizeze în timpul de lucru de 8 ore pe zi, spune liderul de sindicat
Ministrul Educației, către profesori: A trece de la 18 ore pe săptămână la 20 nu mi se pare un lucru neobișnuit, chiar pentru spațiul vestic. Eu, ca profesor, aș prefera, din cele 40 de ore, să predau cât mai mult
Ministrul Daniel David: Atenție, salariul profesorilor nu a scăzut. Tu ești plătit pentru 40 de ore pe săptămână, dar nu predai 18 ore, ci predai 20 / Reducerea mascată a salariului a fost semnalată de liderii sindicali


8 comments
  1. Problema este că în învățământ, nu este normată și cuantificată decât activitatea de la clasă. Nimeni nu socotește, de fapt, cât presupune pregatirea unei ore, corectarea unor lucrări (aceste aspecte pot varia de la persoană la persoana, dar tot ar fi bine să existe niște repere). De aceea apar în spațiul public toate aceste discuții și neînțelegeri : profesorii vorbesc despre orele de la clasă deoarece sunt singurele activități pe care societatea le conștientizează, iar ministerul vorbește despre cele 40 de ore muncite de fapt (de multe ori sunt mult mai multe) dar despre care nu își prea face griji nici cum sunt realizate (profesorii muncesc folosind resurse proprii), nici unde, nici când. La clasă nu e ca și cum ai pregăti un spectacol pe care îl joci în mai multe locații. Fiecare oră e alt minispectacol, pentru alt public, cu alte scopuri, iar acest aspect consumă foarte multe resurse.
    Să spui că ai modificat doar structura programului de lucru în cadrul celor 40 de ore de muncă este ca și cum, din aceleași ingrediente, un bucătar ar trebui să pregătească mai multe porții, doar fiindcă timpul îi permite. Undeva, modificarea aceasta va crea niște dezechilibre fie în calitatea mâncării, fie în cantitatea oferită la porție.

  2. Asadar inainte aveam, sa zicem, 18+6.
    Dupa, avem 20+4.
    Calitate mai buna, pentru ca sunt mai putine ore platite in plus?
    Nu mai e adevarata egalitatea 18+6=20+4?

  3. Oare asa e, cum spune dl secretar de stat ?
    Anul trecut norma era tot de 40 ore pe saptamâna, din care 18 ore de activitati didactice de predare-invatare-evaluare.
    Anul acesta , 40 de ore pe saptamana, dar 20 ore activitati didactice. Cele doua ore in plus de actvitati didactie atrag dupa sine si pregatirea lor (1-2 ore). Deci in total apar intre 3-4 ore in plus .
    Pe cale de consecinta, pentru a ramâne in marja celor 40 de ore pe saptamana, celelalte activitati ar trebui reduse proportional pentru 3-4 ore de activitate aparute in plus. In realitate, nu doar ca au ramas aceleasi ca anul trecut. Dincontra, chiar au crescut direct proportional cu birocratia tot mai mare.
    Asadar, matematic situatia este urmatoarea:
    Anul trecut: 18 ore + 22 ore (alte activitati ) = 40 ore
    Anul acesta: 22 ore (alte activitati, aceleasi ca anul trecut, nu au scazut) + 20 ore (norma didactica) + 1-2 ore (pregatirea noilor ore) = 43-44 ore.
    Dar pentru cei din minister si domul secretar de stat, Sorin Ion, profesor de matematica, 22 + 20+2 =40 ore.

    In orice tara civilizata, unde exista stat de drept, orice activitate aferenta normei de lucru este raportata strict la timpul mediu necesar pentru indeplinirea acelei sarcini ( cat timp insemana corectarea testelor, elaborarea documentelor scolare, tot felul de sedinte, activitate in comisii, pregatirea orelor, consultatii cu parintii, ore remediale, partcipari la olimpiade si tot felul de concursuri etc). Altfel, cazul nostru, ajungem la abuzuri, suprasolicitarea unora (sub pretextul normei de 40 nu de 18/20 ) si viata usoara a chiulangiilor.

  4. tocmai, iar la anul or sa fie 24 ore de predare, pt profesori dedicati,tot la aceeasi leafa, ce sunt mai putine ca 40, deci se poate.

  5. Frauda electorală și guvernarea prin minciună merg mână în mână. Extremismul ilegitimității guvernanților legitimează extremismul. Ministrul „Demisia!” repetă minciuni crezând că devin adevăruri. Dacă nu a mărit normele, cum de a redus zeci de mii de posturi, concediind zeci de mii de profesori.

  6. Inseamna ca pot foarte simplu sa explice cum cuantifica cele 40 ore pe saptamana înainte de lege si cum le cuantifica acum.
    Matematic, pe hârtie.
    Hai, care e geniul de la ME care se baga sa explice public ca 2+2=3???

  7. La fel ca în universitar.
    La fel ca la primării.
    La fel ca la justiție.
    La fel ca in aparatul central.

    Multumim, ,,stimate iubit conducător ” nedemisionar ilegitim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Adriana Pistol (INSP): Dacă nu ne limităm activitățile, nu evităm aglomerația, nu purtăm mască și nu ne vaccinăm, estimarea de 15.000 de cazuri zilnice la sfârșitul lui octombrie poate fi depășită / Ar trebui revenit la purtarea măștii și în aer liber

Adriana Pistol, directorul Centrul Național de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile din cadrul INSP, a declarat vineri, într-o conferință de presă, că, dacă nu ne limităm activitățile, nu evităm…
Vezi articolul

OFICIAL Calendarul pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul preuniversitar dual și profesional pentru anul școlar 2024-2025

Ordinul Ministerului Educației privind aprobarea calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul preuniversitar dual și în învățământul profesional de stat pentru anul școlar 2024-2025 a fost…
Vezi articolul

Șerban Iosifescu, agenția care acreditează școlile: After school-urile organizate în regim privat nu sunt supuse vreunui proces de autorizare sau acreditare / Președintele ARACIP, în septembrie: Sute de grădinițe ilegale în București, mascate în centre pre/after school

Autoritățile au închis toate școlile și grădinițele din cauza pandemiei, dar au lăsat deschise creșele și after school-urile. Cele mai multe after school-uri funcționează în sistem privat, însă numărul exact…
Vezi articolul