Ministrul Cîmpeanu – declarații împăciuitoare pentru Consiliul elevilor, aprecieri din partea Federației părinților, după săptămâni de tensiuni cauzate de lipsa de dialog

3.225 de vizualizări
Sorin Cîmpeanu / Foto: Silviu Matei – Agerpres Foto
Tonul discuțiilor dintre ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și principalele asociații de elevi și părinți, care s-au tensionat în ultima perioadă pe fondul lipsei consultărilor dintre reprezentantul guvernului și cei ai partenerilor de dialog social, a dat semne de ameliorare în ultima săptămână. Pe de o parte, ministrul Cîmpeanu a avut o intervenție într-o dezbatere online organizată de asociații ale elevilor și studenților, în care a menționat repetat colaborarea și dorința de colaborare cu acestea, iar apoi, după o lungă perioadă de critici neabătute, Federația asociațiilor de părinți a apreciat drept “corectă” o decizie a ministerului, apreciere însoțită de un apel la dialog pe un ton considerabil mai blând decât precedentele.
  • Schimbarea de ton în dialogul dintre ministru și aceste organizații se face simțită la apogeul discuțiilor pentru formarea unui nou guvern PNL-PSD, în care, după cum a semnalat G4Media.ro la sfârșitul săptămânii trecute, a apărut un nou nume în discuțiile pentru portofoliul Educației.

Miercuri, 17 noiembrie, la o dezbatere organizată de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Național al Elevilor (CNE), cu ocazia Zilei Internaționale a Elevului și a Studentului, ministrul Cîmpeanu a vorbit în mod repetat despre dorința de dialog cu aceste organizații și despre rezultatul discuțiilor cu ele, cu accent pe chestiunea burselor pentru elevi.

Discursul s-a făcut auzit după mai multe săptămâni în care, pe fondul vacanței forțate și a discuțiilor pentru reluarea școlii, Consiliul Național al Elevilor se plânsese în mod repetat de lipsa de consultări între minister și partenerii de dialog social, inclusiv CNE. Iar ministrul chiar taxase, declarativ, unele cereri ale elevilor.

La dezbaterea din 17 noiembrie, ministrul Cîmpeanu a spus, între altele, adresându-se ANOSR și CNE:

  • “(…) Știu că v-a fost greu. Este evident că v-a fost foarte greu în toată această perioadă de aproape 2 ani. Este un motiv în plus pentru a aprecia modul în care am colaborat atât cu ANOSR, cât și cu Consiliul Național al Elevilor. Chiar dacă nu întotdeauna am reușit să găsim acel numitor comun, vă asigur că apreciez în mod deosebit maturitatea abordării și, punctual exprimându-mă, m-am uitat și voi analiza încă și mai atent cele două materiale (două rapoarte elaborate de cele două organizații – n.red.)”
  • “(…) Ne bazăm foarte mult pe aceste două organizații, CNE și ANOSR, pentru revenirea în clase cu prezență fizică. (…)”
  • “Pentru bursele elevilor, în colaborare cu Consiliul Național al Elevilor, aș vrea să amintesc că avem un cuantum minim al burselor elevilor, pentru prima oară. (…) Avem nevoie să clarificăm condițiile de acordare a acestor burse și acest lucru se va face în parteneriat cu CNE (…)”
  • “(…) Închei prin a sublinia un rezultat extraordinar, l-aș aprecia, al colaborării cu Consiliul Național al Elevilor. Având în anul 2020 un buget total pentru bursele elevilor de 270 de milioane de lei, în anul 2021 am dublat acest buget la 540 de milioane, peste care cerem încă 112 milioane de lei, pentru a asigura plata tuturor burselor. Iar pentru anul următor, dincolo de discuții privind criteriile, esența rămâne solicitarea în comun a Consiliului Național a Elevilor și a Ministerului Educației pentru încă o dublare, de la 540 de milioane de lei la peste un miliard de lei – bugetul destinat burselor elevilor. (…) Cert este că toate acestea sunt un rezultat al activității celor două structuri care au organizat evenimentul de astăzi, motiv pentru care apreciez încă o dată și vă doresc mult succes”
Intervenția ministrului, de la minutul 13 pe înregistrarea dezbaterii:

Aprecierile ministrului s-au făcut auzite la doar o zi după ultima declarație critică a Consiliului elevilor cu privire la lipsa de dialog între minister și organizațiile neguvernamentale. Pe 16 noiembrie, CNE arăta, într-un comunicat pe tema testării în școli:

  • “Consiliul Național al Elevilor condamnă dezinteresul autorităților cu privire la lipsa de viziune în adoptarea unor măsuri de protecție suplimentare pentru elevi și profesori, precum și reglementările lacunare venite din partea Ministerului Sănătății și a Ministerului Educației, care nu au înțeles, nici în al doisprezecelea ceas, cât de important este dialogul cu reprezentanții societății civile în tot acest proces”.

Tensiunile dintre ministru și organizații au ieșit cel mai puternic la iveală pe 5 noiembrie, când Sorin Cîmpeanu lansa, în conferință de presă, atacuri la adresa acestora, după o perioadă în care fusese criticat pentru lipsa de dialog în probleme-cheie legate de școală în pandemie.

  • Despre organizația “care vorbește în numele tuturor părinților din România, bine, poate mai puțin al meu” – aluzie la Federația Asociațiilor de Părinți, el a spus că, în calitate de părinte, nu și-a dat “dreptul de reprezentare” acesteia. Iar despre elevi, care au cerut, prin organizații ale lor, unele criterii pentru redeschiderea școlilor după vacanța forțată, ministrul a spus: “Poate e bine ca nici un elev care nu a susținut Bacalaureatul să nu încerce să se substituie” autorităților medicale – detalii aici.

La rândul ei, Federația Asociațiilor de Părinți, după săptămâni de critici la adresa ministrului, pe fondul lipsei de dialog, a avut vineri un mesaj pozitiv la adresa Ministerului Educației, anume că decizia acestuia a descentraliza administrarea testelor pentru elevi este “corectă”. Spre deosebire de alte momente, în care se declara “consternată” în fața atitudinii ministrului, Federația părinților folosește acum expresii precum “întreaga disponibilitate la dialog”, “să ne așezăm la masa dialogului”:

  • “(…) Federația Națională a Părinților face apel către Ministerul Educației și Ministerul Sănătății ca împreună cu toți factorii  implicați în procesul de învățământ, profesori, părinți și elevi, să ne așezăm la masa dialogului pentru a găsi cele mai bune și aplicabile proceduri de testare. Federația Națională a Părinților își exprima întreaga disponibilitate la dialog, asigurând sprijinul necesar pentru responsabilizare părinților”.

Turnura discursurilor publice se face simțită în contextul în care PNL și PSD au negociat îndelung formarea unui nou guvern. G4Media.ro a scris, în weekend, citând surse politice, că două nume erau discutate, în ultimele zile, de PNL pentru funcția de ministru al Educației: Sorin Cîmpeanu, actualul ministru, și deputatul Alexandru Muraru, președintele PNL Iași și fratele geamăn al lui Andrei Muraru, consilierul lui Klaus Iohannis numit de șeful statului ambasador în SUA. Este pentru prima dată, de la escaladarea crizei politice, când e vehiculat un alt nume, decât cel al lui Sorin Cîmpeanu, pentru portofoliul Educației.

Citește și:
Cîmpeanu, atac la adresa asociațiilor de părinți și elevi: “Nu am dat dreptul de reprezentare”, ca părinte, unei organizații care “vorbește în numele tuturor părinților din România” / “Un elev care nu a susținut Bacalaureatul să nu încerce să se substituie autorităților sanitare”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susținută și de Dacia. Roboții și cursurile oferite alături de BCR ar putea ajunge anul acesta la 50.000 de elevi / Cele 4 stadii pentru introducerea unui elev în robotică și la ce vârstă trebuie să înceapă

Nextlab.TECH este cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susține coordonatorul acesteia, profesorul Răzvan Bologa, cadru didactic la Facultatea de Cibernetică…
Vezi articolul

Reprezentanții elevilor cer Ministerului Educației prelungirea mandatelor directorilor în funcție, în loc de numirea unor interimari până la concurs

Reprezentanţii elevilor solicită inspectoratelor şcolare să prelungească mandatele actualilor directori, „pentru a asigura atât continuitatea în managementul educaţional, cât şi coordonarea aspectelor care ţin de începerea anului şcolar în condiţii…
Vezi articolul