Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat vineri că mare parte din conflictele pe care le vedem în școală „sunt alimentate și de ce facem și cum ne comportăm la nivel social”. Oficialul, la bază profesor universitar psiholog, a subliniat că profesorii trebuie să fie mai atenți și să aibă competente minimale pentru a detecta probleme psihologice, psihice, depresie dar și un circuit foarte clar într-o procedură la nivelul școlilor.
- Edupedu.ro a transmis vineri după-amiază în regim live text declarațiile de la prima conferință de presă a ministrului Educației și Cercetării, Daniel David. Citește aici articolul integral cu principalele declarații.
„Eu cred că mare parte din tensiunea, conflictele pe care le vedem în școală, sunt alimentate și de ce facem şi cum ne comportăm şi noi la nivel social. Asta, sigur, nu înseamnă că este o justificare. Cred că este pur şi simplu un element care are o contribuţie la asta. De aceea este foarte important, spre exemplu, când ai astfel de situații tragice, măcar să înveți din ele şi să schimbi lucrurile”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în prima conferință de presă de la preluarea portofoliului din Guvernul Ciolacu 2 învestit la finalul lunii decembrie 2024.
Daniel David a continuat: „Profesorii trebuie să fie mai atenți şi mai sensibili şi să aibă competențe minimale pentru a detecta elemente de bază în ceea ce privește problemele psihologice, problemele psihice, în mai ales cele legate de depresie”.
„Trebuie să existe un circuit foarte clar într-o procedură la nivelul şcolii. Când ai această ipoteză, când vezi această problemă, unde îl orientezi, cine e consilierul psihologic care va lucra cu copilul respectiv? (…) Noi încercăm cu adevărat să sensibilizăm şi nu numai să sensibilizăm, să cerem proceduri foarte clare pentru a avea un circuit de la clasă, până la consilierul psihologic de specialitate”, a explicat ministrul.
Ministrul Daniel David a precizat că „nu putem cere de la orice consilier şcolar să se ocupe, de exemplu, de astfel de lucruri, de depresie sau alte lucruri, dacă consilierul şcolar a terminat sociologia sau a terminat pedagogia sau a terminat filozofia sau nu există” consilieri școlari. „Numărul de copii arondați [unui consilier școlar] este prea mare”, a recunoscut oficialul.
„Noi am tot angajat consilieri şcolari, aşa cum ştiţi, în ultimii ani. Vom continua acest proces. Avem nevoie şi de consilieri şcolari care sunt sociologi pentru analize, pentru alte lucruri la nivel de grup. Dar dacă vrem să țintim probleme legate de droguri, ADHD, depresie, adică probleme psihocomportamentale, îţi trebuie specialiști în psihoterapie şi psihologie. Nu vreau să spun că consilierii școlari trebuie să fie psihologi. Avem nevoie și de celelalte profesii, dar nu poți să ceri unui profesor care predă sau unui consilier școlar care n-are o pregătire în psihologie să se ocupe de tratarea sau prevenția tulburărilor psihice, că nu este competența lui”, a mai spus David.
Context: un consilier școlar la 800 de copii (date din mai 2024) / Consilierii școlari pot fi și diriginți
Amintim că există Planul național de combatere a violenței școlare, aplicabil din anul școlar 2024-2025, publicat în Monitorul Oficial în septembrie 2024. Planul este structurat pe 6 capitole și cuprinde măsuri pentru creșterea gradului de siguranță în școli, prevenirea violenței școlare, reducerea și managementul cazurilor de violență, formarea profesorilor, responsabilitățile școlilor și inspectoratelor, dar și modul în care va fi monitorizată aplicarea acestor măsuri.
- Planul național de combatere a violenței școlare are o valabilitate de 3 ani. Începând cu data intrării în vigoare a acestuia, Planul Național Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară, semnat de opt miniștri, pe 5 septembrie 2023, își încetează aplicabilitatea, conform documentului.
Unui consilier școlar îi reveneau 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, în loc de 500 de elevi, cum prevedea Legea învățământului preuniversitar, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi, conform datelor transmise de ministerul Educației, la solicitarea Edupedu.ro. Mai exact, erau 3.354 de consilieri școlari încadrați în anul școlar precedent școlar, față de 2.288 în anul școlar 2022-2023, după cum a scris Edupedu.ro în mai 2024.
În plus, consilierii școlari pot desfășura și activități specifice funcției de diriginte în anul școlar 2024-2025, dacă directorul școlii solicită conducerii CJRAE/CMBRAE acest lucru, conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională, publicat în Monitorul Oficial, care intră în vigoare de la 1 septembrie 2024.
- Vezi și: Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții, potrivit noului regulament: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui
VIDEO Declarațiile, de la minutul 29:30:
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
în ce județe s-au angajat necalificați că și consilieri școlari?
nici unui consilier nu i cere,domnule ministru …e profesor,nu psiholog ! are ore de predare, face serviciu pe școală, se ocupa de comisii și comitete….nu sunt clinicieni !!! i ați denumit profesori!!
Domnule Minustru, sunt multe probleme în sistem și există multe abuzuri. De exemplu transferul profesorilor de sprijin/itineranți de la Centrele Școlare pentru Educatie Incluzivă către CJRAE, fără acordul cadrelor didactice, fără a le da posibilitatea să aleagă, să participe la etapele de mobilitate, fără a se crea condiții de desfășurare a activității acestora, fără a putea fi monitorizați de către conducerea CJRAE, care nu are posibilitatea să monitorizeze consilierii scolari. Da aveți dreptate, în ultima perioadă a crescut numărul de conslieri și au host făcute angajări în timpul anului școlar, cu necalificați p
pe pisturole de consilieri, care se joacă cu destinele copiilor….ceea ce este inadmisibil…..
Profesorii de sprijin trebuie să rămână la csei-uri, unde le este locul și unde sunt cât se poate de bine organizați și monitorizați, atât de către csei-uri, cât si de către conducerile școlilor incluzive, in care își desfășoară activitatea).
Sperăm, să fim respectați, atât ca oameni, cât și că părinți și cadre didactice!
Sa va sun un secret: consilierea scolara se adreseaza normalitatii.
Sa va spun un secret:școală și Programa și manualele din învățământul de masa se adresează normalității. Dar dacă vrem sa facem economii ii aruncam pe toți în aceeași oală. Nu mai plătim 25% în plus la salariu,nu plătim psiholog,nu ținem max 12 elevi în clasă…
Da, domnule ministru, detectam probleme minimale psihologice dar sa fim pusi sa facem cazuistica cu proceduri pentru comisia de violente e absurd. Ma simt jandarm, polițist, avocat. Orice dar numai profesor nu. Angajati mai multi consilieri scolari. INCETATI CU DIRIGENTIA COMUNISTA CARE S-A TRANSFORMAT INTR-UN MONSTRU cu ACTE.
In străinătate nu exista diriginte.
LASATI-NE SA FIM PROFESORI.
NU MAI AM TIMP SA IMI PREGATESC ORELE PENTRU CA AM DE SCRIS PROCESE VERBALE PENTRU COMISIA DE VIOLENTA. SAPTAMANAL, CATE UNUL, ALT ELEV. AM 30 ELEVI IN CLASA, CLASA CU PROBLEME, CU ABSENTEISM, CU MINOPARENTALI. CAT SA TE ÎMPARTI SI SA FII UMAN CU TOTI?
IMI IUBESC MESERIA DAR NU MAI POT. REFUZ SA MAI FIU DIRIGINTE PENTRU BATAIA ASTA DE JOC PENTRU SĂNĂTATEA MEA MINTALA. CAT SA DUCI?
Si mai vreti sa ieșim la pensie la 70 de ani? Acum vreau sa ies, la 25 de ani vechime. M-au obosit atâtea dezamagiri an de an in care nu se vede nicio speranta. Nu mai traim, ci supraviețuim. Nu mai suntem fericiti demult. De starea de bine a profesorului nu s-a preocupat niciun profesor niciodată.
Acum avem ministru psiholog. Poate are mai multa empatie si pricepe.
Lasati-ne dreptul de a fi profesori!
>> Nu-i poți cere unui profesor fără pregătire în psihologie să se ocupe de tratarea sau prevenția tulburărilor psihice <<
In scoala nu se trateaza tulburari psihice! Scoala nu e spital, nici cabinet de psihiatrie sau psihoterapie! Nici preventie nu se face decat in contextul mai larg al sanatatii mintale.
Rolul consilierului si/sau al profesorului de sprijin este sa identifice nevoile elevului si sa colaboreze cu profii de la clasa pentru ca acestia sa tina cont de ele.
A ajuns spital de nebuni dar noi suntem mai ieftini,bine ca recunoaște.