Două poziții contradictorii despre același subiect la doar 5 luni distanță ale ministrului Daniel David, ministrul Educației și Cercetării. Acesta susținea în februarie 2025, într-un comunicat pus pe site-ul edu.ro, că bugetul Educației, care fusese tocmai aprobat de Parlament, acoperă integral salariile și bursele elevilor și studenților pentru anul în curs. Cinci luni mai târziu, același ministru avertizează public într-un comunicat publicat pe site-ul ministerului pe care îl conduce că aceste cheltuieli de bază nu mai pot fi susținute.
Pe 7 februarie 2025, Ministerul Educației anunța, într-un comunicat oficial, că bugetul pentru anul în curs a fost majorat cu 9,58% față de execuția bugetară din 2024 și că „asigură atât investițiile, cât și plata salariilor și a burselor”.
„Creșterile bugetare în educație vizează atât investițiile (preponderent prin PNRR cu obiective precum prevenirea abandonului școlar, dotarea școlilor, construcția de campusuri pentru învățământul dual etc.), cât și asigurarea salariilor și a burselor”, scria ministrul în urmă cu cinci luni.
Ministrul Daniel David declara atunci că educația este tratată ca „prioritate națională” și că obiectivul rămâne alocarea a 6% din PIB pentru educație.
„Acum, când paradigmele lumii se schimbă, țesutul social se redefinește, iar instituțiile se transformă, diferența între cine va pierde, cine va supraviețui și cine va fi câștigător va fi făcută de «cunoaștere». Iar cunoașterea – generată prin cercetare-dezvoltare-inovare – este transferată în răspunsurile cognitiv-comportamentale ale oamenilor prin educație.
Mă bucur că educația este considerată prioritate națională în coaliție, așa cum s-a promis la începutul mandatului, și că s-a ținut cont de acest lucru în propunerea Guvernului și în decizia luată în Parlament, evident cu limitele și constrângerile generate de situația economico-financiară prin care trecem.
Ținta noastră rămâne 15% din Bugetul General Consolidat (pe cheltuieli – aproximativ 6% din PIB) pentru educație și 1% din PIB pentru cercetare-dezvoltare-inovare, cu obiectivul de a eficientiza utilizarea bugetului actual între timp”, a declarat ministrul pe 7 februarie.
Reamintim că bugetul pe 2025 a fost de 60.2 miliarde de lei, cu aproape 10% peste cel de anul trecut. Anul acesta nu au crescut salarii, nu au crescut burse, nu au crescut angajările, iar o serie de cheltuieli au fost înghețate sau amânate prin celebra „ordonanță trenuleț” 156/2024.
Optica ministrului asupra bugetului Educație s-a schimbat fundamental cinci luni mai târziu. Acesta a declarat mai întâi, pe 29 iunie, că bugetul Ministerului Educației e pe terminat: „Dacă peste câteva săptămâni nu facem nimic și nu înțelegem prin ce trecem, mă tem că nu mai putem da nicio bursă”, apoi, din 6 iulie, în ieșiri publice repetate a susținut că „Educația are o contribuție mare la deficitul bugetar”.
Confruntat cu proteste de stradă și cereri de demisie din partea sindicatelor și a multor profesori, ministrul duce mesajul de avertizare, la unul de amenințare, pe 31 iulie, în contextul aplicării Legii 141/2025, „Legea Bolojan”: „Direct spus, nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul!”
Daniel David justifică aplicarea unor măsuri de austeritate prin criza bugetară și afirmă că scopul restructurărilor din educație este „să ne salvăm din toamnă salariile și bursele”.
Este de remarcat că, potrivit monitorizării Edupedu.ro, Daniel David este singurul ministru din Guvernul Bolojan, cel puțin în ultima lună, care avertizează public că nu mai sunt bani pentru plata salariilor angajaților și burselor elevilor și studenților din domeniul pe care acesta îl reprezintă în Executiv de 7 luni.
Declarația că nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul, făcută de un demnitar al Statului Român, înalt oficial guvernamental, care a depus jurământul la preluarea mandatului, pune sub semnul întrebării legalitatea construcției bugetare inițiale, care nu ar fi trebuit aprobată fără acoperire pentru întreg anul.
Conform Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, Ministerul Educației era obligat să planifice și să susțină toate obligațiile asumate prin lege: salarii, burse, funcționare.
Conform articolului 4 din lege, Guvernul are obligația de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod prudent și de a gestiona resursele și obligațiile bugetare astfel încât să asigure sustenabilitatea poziției fiscale pe termen mediu și lung.
Mai mult, articolul 24 al aceleiași legi stipulează că, la elaborarea și dezbaterea strategiei fiscal-bugetare și a legilor bugetare anuale, nu pot fi aduse modificări care să conducă la deteriorarea nivelului soldului bugetului general consolidat prevăzut în strategia fiscal-bugetară anterioară sau la creșterea cheltuielilor și a plafoanelor de îndatorare și garantare.
Prin urmare, dacă bugetul Ministerului Educației pentru anul 2025 nu a fost construit în conformitate cu aceste prevederi, iar acum se impun reduceri semnificative ale burselor și creșteri ale normelor didactice, tăieri ale posturilor și comasări de școli, există indicii clare de nerespectare a Legii responsabilității fiscal-bugetare.
15 comments
Dl. ministru – profesor de psihologie, nici macar in acest domeniu nu sta prea bine, cum sa ne asteptam si la cunostinte minime de matematica? Nu are ce cauta in pozitia aceasta , de ministru.
Fraților.Sunt vrăjeli aruncate de acest parapsiholog hârciog sâsâit ca sa se justifice cu marirea normei cu 2 ore și sa ne prostească să acceptam măririle.Niciodată!!!!!! Nu ne lăsăm fraieriți.Vă rog sa fim uniți și să facem GREVĂ pe 8 septembrie,până nu abrogă aceste nemernicii cu măririle lui de norme.DEMISIA!!!!!!!!
Acum ar spune orice ca sa acopere debandada pe care a starnit-o. A facut-o dupa ureche, a iesit mai prost decat se astepta si acum baga la inaintare apocalipsa. Manevra straveche, de prostit publicul. Am elevi de clasa a cincea mai inventivi decat el cand vine vorba de smecherii…..
Un mincinos penibil …
Se vede că este un ministru bipolar, pup…..rist și ahtiat pentru a rămâne la putere. La cat rău este dispus să facă, nu mă miră nimic. O să rămână în istorie ca cel mai odios ministru al învățământului, un fripturist care este dispus să distrugă ceea ce mai este din învățământ. Teoria cu analfabeții funcționali este o metodă pentru a distrage atenția de la subfinanțarea învățământului. Și în perioada interbelică, in comunism erau elevi mediocri care intrau la liceu cu note de 1 și 2. Nu toți elevii sunt capabili pentru universități, aceștia trebuie să învețe meserii utile societății. Elevi buni au existat și vor exista in viitor. Loaze sunt la ordinea zilei și menirea noastră este aceea să-i îndreptăm pe calea cea bună. Atacarea zi de zi a celor care trudesc pe acest tărâm al educației este o metodă de lașitate. Mă întreb dacă acest ministru și-a pus întrebarea zilnic: ce rău sau bine am făcut intr-o zi? Eu cred că este lipsit de empatie, că este un spirit malefic, că este pus pe căpătuială, că îndeplinește ordinele fără să gândească. Dacă citește aceste rânduri, îi spun că în viață totul se plătește, mai devreme sau mai târziu.
Dacă nu s-a acordat bugetul cuvenit legal educației, cum pot afirma ca nu sunt bani de salarii și alte drepturi?!!! De ani de zile banii cuveniți educației nu sunt acordați în totalitate și au tupeul sa spună ca nu sunt bani pentru salarii! RESPECTAȚI EDUCAȚIA!!!!
Era doar marketing.
Stimate Domnule Mihai Peticilă,
Vă rog respectuos să adresați o interpelare oficială către Ministerul Educației și Cercetării în vederea clarificării următoarelor aspecte privind acordarea gradațiilor de merit în sistemul de învățământ:
1. Câte gradații de merit sunt acordate în prezent în România, pe întreg sistemul educațional public preuniversitar?
2. Câte dintre aceste gradații de merit sunt acordate personalului din structuri auxiliare și conexe ale educației, precum Inspectoratele Școlare Județene, Casele Corpului Didactic, ARACIP, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, minister, etc.?
3. Câți directori și directori adjuncți de unități de învățământ beneficiază în prezent de gradații de merit?
4. Care este valoarea medie lunară a unei gradații de merit, exprimată în lei?
5. Care este bugetul total anual alocat pentru plata gradațiilor de merit în sistemul de învățământ preuniversitar?
6. Ce economie bugetară ar realiza Ministerul Educației dacă ar elimina în totalitate gradațiile de merit?
7. Ce economie bugetară s-ar realiza dacă s-ar reduce numărul gradațiilor de merit la 10% față de nivelul actual?
Consider că aceste date sunt esențiale pentru o dezbatere publică transparentă cu privire la oportunitatea și eficiența acestei forme de recompensare, într-un context marcat de constrângeri bugetare și nevoia stringentă de reformare a criteriilor de performanță în educație.
Vă mulțumesc anticipat pentru sprijinul acordat în demersul de transparentizare și eficientizare a cheltuielilor din învățământul românesc.
Bună seara,
Am trimis, revenim cu răspunsul. Și noi vă mulțumim frumos pentru că ne citiți și ne scrieți!
O să primiți răspuns cu citate din David, cu peer-review făcut pe genunchi de internistele neplătite.
Excelent !
Aceleasi clarificari cred ca ar trebui cerute si despre doctoratele din preuniversitar, la punctele de mai sus putandu-se adauga si specializarile profesorilor care le-au obtinut si eventual la ce universitati si departamente.
De aici, de la deconcentrate & minister, gradatii, doctorate…, trebuia inceputa orice incercare de economisire in sistem, din motive care s-au tot discutat si se stiu. Si, nu in ultimul rand, de dragul transparentei, corectitudinii, echitatii si exemplului dat de sus in jos.
Mulțumim, Edupedu !!!
Felicitări pentru munca depusă in demascarea impostorului!
Lumea poate înțelege acum ce bine este sa avem o presă liberă !Toată stima.
P.S.Sindicatele profesorilor dorm in continuare!
Ați întrecut măsura, domnule David! Ajunge, domnule Bolojan! Vă numesc domni pentru că a fi domn este o întâmplare, a fi om este lucru mare!
Astăzi nu mai vorbim despre „dialog”. Nu mai vorbim despre „speranță”. Vorbim despre minciună, trădare și despre un guvern care își bate joc de educație cu o obrăznicie fără precedent.
Domnule David, dumneavoastră NU sunteți ministrul Educației. Sunteți ministrul promisiunilor încălcate, al tăcerii și al disprețului față de profesori. Ați venit cu zâmbetul pe buze, ați semnat hârtii, ați dat interviuri, ați promis „reformă” și „respect”. În realitate, ne-ați tratat ca pe niște naivi, ca pe niște cifre într-un tabel bugetar. V-ați bătut joc de noi!
Iar dumneavoastră, domnule Bolojan, ca premier, purtați responsabilitatea directă pentru această bătaie de joc. Ați girat un ministru incompetent, ați ignorat semnalele de alarmă, și acum încercați să ne liniștiți cu discursuri sterile. Dar nu ne mai puteți păcăli. Știm cine sunteți. Știm că pentru voi, educația este o cheltuială, nu o investiție.
Ne-ați mințit în față, ne-ați abandonat. Ați crezut că suntem slabi, că vom tăcea, că vom înghiți în sec. Dar v-ați înșelat!
NU SUNTEM SLABI. SUNTEM FURIOȘI. SUNTEM ORGANIZAȚI. SUNTEM UNIȚI.
Dacă ați uitat ce înseamnă respectul pentru profesori, vă vom aminti. Dacă ați uitat că fără educație nu există viitor, vă vom învăța lecția pe care n-ați vrut s-o învățați: că poporul educat nu se lasă călcat în picioare.
Aceasta nu este o revendicare. Este un ultimatum. Ori veniți cu fapte concrete, ori vă veți confrunta cu cea mai amplă mișcare de protest pe care a cunoscut-o acest sistem.
Noi nu cerem favoruri. Noi cerem ceea ce ni se cuvine: respect, salarii decente, condiții reale pentru educație. Dacă voi nu sunteți în stare să oferiți asta, plecați!
JOS MINCIUNA! JOS DISPREȚUL! JOS TRĂDĂTORII EDUCAȚIEI! DEMISIA!
S-a bucurat prea mult ca educatia este prioritate nationala.
Demisia pentru ca ai spus acum 5 luni ca avem buget pentru salarii si burse.
Cum au disparut banii?
Aceasta intrebare trebuie pusa de fiecare jurnalist care are posibiltatea sa-i puna intrebari.
Munchausen.
Pinocchio e minciuna.
Absolut tot ce a declarat de cand e ministru a modificat si făcut la 180 grade ulterior.
Cu seninătatea celui pentru care asta e ceva normal, ca mod de viata.