Ministrul Daniel David: Mărirea numărului de elevi la clasă este un mit, adică sunt niște povești. Dacă ne uităm, spre exemplu, la numărul mediu de copii în clasă, la cele trei niveluri, creșterea a fost sub o unitate

850 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „mărirea numărului de elevi la clasă este un mit, adică sunt niște povești, adică sunt niște narațiuni pe care le folosești mai degrabă cu rol de manipulare”. Acesta a spus că „dacă ne uităm, spre exemplu, la numărul mediu de copii în clasă, la cele trei niveluri, creșterea a fost sub o unitate”. Declarațiile au fost făcute la podcastul Salvați Copiii.

Amintim că România se numără printre primele țări UE cu cei mai mulți elevi per profesor în toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial, liceal – date Eurostat din 2023

Ministrul a spus că au fost eliminate anomaliile, prin modificarea limitelor de elevi: „Nu vă supărați. În varianta veche, noi aveam clasa a VIII-a cu un copil, clasa a VIII-a cu doi copii, clasa de a VIII-a cu trei copii, cu patru copii, cu cinci copii”:

„Mărirea numărului de elevi la clasă este un mit, adică sunt niște povești, adică sunt niște narațiuni pe care le folosești mai degrabă cu rol de manipulare. Haideți să vă spun adevărul: dacă ne uităm, spre exemplu, la numărul mediu de copii în clasă, la cele trei niveluri, creșterea a fost sub o unitate. Dacă anul trecut am avut la nivel de liceu aproximativ 24,9 copii într-o clasă, acum am ajuns la 25. La nivel de gimnaziu am avut, în medie, la nivel național, 18,60 și ceva. Am ajuns la 19,20 și ceva. De ce? Pentru că cele mai multe clase nu se află la nivelul limitelor, se află între limite. Iar prin această modificare a limitelor, noi am eliminat anomalii. Nu vă supărați. În varianta veche, noi aveam clasa a VIII-a cu un copil, clasa a VIII-a cu doi copii, clasa de a VIII-a cu trei copii, cu patru copii, cu cinci copii.

Daniel David a precizat că „am fragmentat și școlile, am fragmentat și clasele, numărul de copii a scăzut, numărul de norme didactice a crescut, nu este regulă”:

„Câți profesori duceai pentru cei doi copii? Dacă unul se îmbolnăvea și unul nu venea la școală, nu mai puteai să faci educație. În loc să facem o clasă cu 16 copii, ceea ce este un număr rezonabil, ca să avem mai multe clase și să avem mai multe norme, făceam două clase cu opt copii. Noi am fragmentat și școlile, am fragmentat și clasele, numărul de copii a scăzut, numărul de norme didactice a crescut, nu este regulă.

Și, iarăși, n-aș fi avut nicio problemă nici cu acest model, dacă vedeam că funcționează. Dacă vedem că ok, bun, fragmentăm, am înțeles, vrem norme, vrem plata cu ora, le facem, dar să văd o școală care funcționează, dar văd o școală care produce 50% analfabetism funcțional, n-ai ce proteja.”

De menționat este că mărirea numărului de elevi în clasă este unul dintre motivele pentru care profesorii protestează încă din vară. Din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Astfel, creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi în clasă, scăderea tarifului pentru plata cu ora și comasarea școlilor provoacă nemulțumiri din partea cadrelor didactice.

Ministrul Educației și Cercetării și secretarul de stat Sorin Ion au prezentat cifre despre impactul Legii Bolojan privind numărul de elevi la clasă și comasările de școli pe 16 octombrie, la Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, organizată de Asociația Hands Across România la Consiliul Județean Timiș. Aceștia au respins scenariul școlilor-mamut și au anunțat o creștere medie sub un elev per clasă. „Povestea cu numărul de elevi la clasă a fost puțin exagerată”, a spus Sorin Ion.

Daniel David a menționat că, potrivit datelor analizate la nivel național, „nu au apărut supraaglomerări” în urma aplicării noii legi a învățământului care stabilește numărul maxim de elevi dintr-o clasă, însă nu a precizat câte clase au depășit pragul de 30 de elevi sau care este numărul de elevi per profesor.

Recent, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, pentru Edupedu.ro, că ministrul Daniel David „este într-o realitate paralelă cu ceea ce este în învățământul preuniversitar”.

Numărul de elevi dintr-o clasă crește, în medie, cu doi elevi, potrivit Legii 141/2025. Concret, Legea nr. 141/2025 a modificat astfel art. 23 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, în privința numărului de elevi și preșcolari din clasele și grupele școlare:

  • în educația timpurie, grupa mică antepreșcolari: medie 9, între 7 și 11 copii
  • grupa mijlocie: medie 14, între 10 și 17
  • grupa mare: medie 16, între 10 și 22
  • în nivelul preșcolar: grupa are în medie 17 copii, între 12 și 22
  • în învățământul primar: clasa are în medie 18 elevi, între 12 și 24
  • în gimnaziu: medie 20 elevi, între 12 și 28
  • în învățământul sportiv și de artă: clasa are în medie 16 elevi, între 8 și 24, grupă sportivă în medie 7 elevi, între 4 și 10
  • în liceu, inclusiv dual: medie 23 elevi, între 16 și 30
  • instruirea practică: grupe de 8 până la 15 elevi
  • clasele din liceele tehnologice pot fi formate din maximum 3 grupe cu calificări diferite
  • învățământul postliceal: medie 26 elevi, între 20 și 32
  • învățământul special:
  • pentru antepreșcolari cu sprijin nivel I-II: medie 6 copii, între 5 și 7
  • pentru primari cu sprijin nivel I-II: medie 7 elevi, între 6 și 8
  • pentru antepreșcolari cu deficiențe grave și sprijin III-IV: medie 4 copii, între 3 și 5
  • pentru primari cu sprijin III-IV: medie 5 elevi, între 4 și 6
  • pentru învățământ tehnologic special: medie 10 elevi, între 8 și 12

S-a introdus posibilitatea ca, în situații excepționale, clasele să funcționeze cu până la 2 copii sub limita minimă și până la 4 peste limita maximă, cu avizul inspectoratului și justificare din partea școlii. Acest lucru poate face ca o clasă de elevi de liceu să aibă din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent, ca în perioadele de dinainte de 2022. La gimnaziu, la fel, clasele vor putea avea, cu aprobare, chiar 32 de elevi, față de 26 în prezent.

În localitățile izolate geografic sau lingvistic, unde nu există suficiente efective și nu poate fi asigurat transportul școlar, se pot organiza clase simultane, prin metodologie aprobată de minister.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David: Nu avem clase supraaglomerate. Media numărului de elevi la clasă a crescut sub un punct / Sorin Ion: Povestea cu numărul de elevi la clasă a fost puțin exagerată
Marius Nistor, FSE: Ministrul Daniel David este într-o realitate paralelă cu ceea ce este în învățământul preuniversitar. După ce ai ajuns să plătești profesorul ca un zilier, mai ai pretenția ca cineva să aibă încredere în ceea ce poți face?
FOTO VIDEO Profesorii cer demisia ministrului Daniel David. Un nou protest a avut loc, luni, 10 noiembrie, în fața Ministerului Educației și Cercetării
Profesorii continuă protestele față de creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora, anunță FSLI: Premierul Ilie Bolojan și ministrul Daniel David continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025. Calendarul protestelor


6 comments
  1. Desigur, un mit este si cresterea normei didactice, un mit este si taierea burselor elevilor, un mit este si suma alocata pentru plata cu ora, un mit este si comasarea profesorilor in scoli, etc, etc. Cam multe mituri pentru gandirea stiintifica a lui DD, nu credeti? Vedeti sa nu cadeti in „capcana ” pseudostiintei, ca de acolo nu mai este scapare!

  2. MITOMANUL, plimbătorul lui Pinocchio, a ieșit prin piața să mai inducă in eroare societatea.

    Care nepăsătoare si indiferenta va aprova corespunzător.

    Peste nici un an va lua si ea profesorii la țintă.
    Când se va trezi rușinată va fi prea târziu.

  3. Atunci schimbați lege minim 15 copii maxim 20 de copii într-o clasă!! La ce vorbiți acolo faceți o medie, de exemplu într-o clasă sunt 30 iar în alta 10 , evident media este bună.
    Dacă pun o mână pe un cub de gheață iar cealaltă pe o plită încinsă media este bună, dar mâinile mele sunt distruse

  4. Mit e doar în accepțiunea dânsului. La multe școli considerate bune numărul de elevi din clase depășește 30. Anomaliile despre care vorbește se puteau rezolvă crescând limita minimă nu pe cea maximă și nimeni nu avea obiecții. Dar, domnul continuă să manipuleze!

  5. stiti de ce scoala scoate 50 % analfabetisti functionali?(conform declaratiei dvs)
    va spun eu:
    -parintii stau acasa pe ajutor social
    -elevii au burse sociale
    -alocatia vine
    -daca e mama minora(mai ales la romi) primeste 800 ron
    -2 mese calde pe zi
    -transport la scara asigurat
    -daca este prost(ca parintii nu se ocupa) i se fac remediale si li se dau bani pe fonduri u.e
    -bani de rechizite(care sunt vandute la bar de parinti)
    -bani de calculator (se va folosi doar la jocuri)
    -dus in excursii gratis 1 data pe an de Primarie
    -si lista poate continua
    -nu pot fi exmatriculati chiar daca sunt un pericol
    exemplu: o familie de asistati sociali cu 5 copii din care 2 fete gravide:
    burse,alocatii,bursa mama minora,ajutoare sociale= peste 5000 ron pe luna

    singura lor grija este sa se trezeasca la 7 sa nu piarda microbuzul
    in timp ce elevului cu 9.50 nu ii da ti nimic ca nu sunt fonduri decat pentru primi 3.
    in schimb burse sociale etc la toata lumea care cere
    dvs ca minister incurajati si hraniti analfabetismul functional

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației: Urgent controale la toate after school-urile şi verificate sistemele anti-incendiu, precum şi reacția la alarme / În țara în care eşti luat de nebun dacă respecți reguli, e un miracol că se întâmplă catastrofe doar o dată la cinci ani

„Acest tip de catastrofe arată vina noastră comună, pactul cotidian pe care îl facem cu ‘merge şi aşa’. Şi când vine unul care spune ‘nu, nu merge şi aşa’, i…
Vezi articolul

Sorin Radu, rectorul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, despre interesul scăzut pentru Istorie: Reducerea dramatică a numărului de ore și înlocuirea unor profesori de istorie cu suplinitori au generat această reacție

Istoria nu mai este un domeniu atractiv pentru studenți. ”În ultimii ani, unele măsuri luate la nivelul Ministerului Educației, adică reducerea dramatică a numărului de ore de Istorie, înlocuirea unor…
Vezi articolul