Ministrul David: Eu am cerut tot bugetul de la începutul anului. Mi s-a spus și atunci de deficit și că la rectificări completăm. Când am venit să discut la rectificare, deficitul financiar fiind atât de mare, rectificarea nu se mai putea face. Educației nu i s-a tăiat, fiindcă cele 400 de milioane vor rămâne în zona educației, doar că n-am mai primit cele 2 miliarde

1.584 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Ministrul Daniel David a afirmat că a cerut alocarea bugetului integral pentru Educație, la început de an. „Eu am cerut tot bugetul de la începutul anului. Mi s-a spus și atunci de deficit și în toate ministerele a fost această politică, ați văzut-o discutată și în spațiul public, că la rectificări completăm. Când am venit să discut la rectificare, deficitul financiar fiind atât de mare, rectificarea nu se mai putea face”, a declarat David marți, 16 septembrie 2025, la Curs de Guvernare. Însă în februarie 2025, după adoptarea bugetului pe anul 2025, ministrul Daniel David dădea asigurări într-un comunicat de presă că banii primiți de educație înseamnă „creșteri bugetare în educație” care „vizează atât investițiile, cât și asigurarea salariilor și a burselor”.

Ulterior, același ministru avea să susțină că „educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem” și că impactul real al măsurilor fiscale este că „nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde de lei și putem încheia anul 2025″. Este vorba despre 2 miliarde de lei care lipseau din bugetul Educației și care ar fi fost promiși la rectificare.  

După ce ministrul David a spus că nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul, ministrul Finanțelor Alexandru Nazare a declarat pe 31 iulie, la Antena 3, că „vor fi bani și de salarii și de pensii, vor fi bani”.

Redăm declarația ministrului pe acest subiect

Daniel David: Ca ministru al Educației, să nu vă imaginați că eu n-am cerut tot bugetul de la începutul anului. Eu nu l-am cerut doar din iunie-iulie. Eu am cerut tot bugetul de la începutul anului. Mi s-a spus și atunci de deficit și în toate ministerele a fost această politică, ați văzut-o discutată și în spațiul public, că la rectificări completăm. Când am venit să discut la rectificare, deficitul financiar fiind atât de mare, rectificarea nu se mai putea face. Și atunci, ca să înțelegem: Educației nu i s-a tăiat, fiindcă cele 400 de milioane vor rămâne în zona educației, doar că n-am mai primit cele 2 miliarde.

Acesta este adevărul. Ce puteai să faci? Aș fi putut să plec și-mi era bine dacă plecam înainte de 8 iulie. N-am plecat pentru că țara trebuia salvată. Degeaba, spuneți. Vorbesc ca un ministru de Finanțe dacă țara intră în junk. Educația, ca unul dintre cele mai mari sisteme bugetare, cu cei mai mulți angajați, suferă enorm. Ori miza mea era să nu dau oameni afară și să nu …”

Informații de context

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Pe 8 august ministrul Daniel David a recunoscut că bugetul pe 2025 a fost insuficient încă de la începutul anului: „Noi am solicitat bani pentru tot anul, am primit de la Ministerul de Finanțe pentru o parte din acest an„.

Reamintim că în februarie 2025, după adoptarea bugetului pe anul 2025 ministrul Daniel David dădea asigurări într-un comunicat de presă pentru faptul că aceste „Creșteri bugetare în educație vizează atât investițiile (preponderent prin PNRR cu obiective precum prevenirea abandonului școlar, dotarea școlilor, construcția de campusuri pentru învățământul dual etc.), cât și asigurarea salariilor și a burselor”. Spunea atunci Daniel David: „Mă bucur că educația este considerată prioritate națională în coaliție, așa cum s-a promis la începutul mandatului, și că s-a ținut cont de acest lucru în propunerea Guvernului și în decizia luată în Parlament, evident cu limitele și constrângerile generate de situația economico-financiară prin care trecem.”

Diferența dintre mesajul optimist din februarie și recunoașterea din august a unui buget insuficient subliniază un dublu discurs al ministrului: public, în prima jumătate a anului, asigurări că banii ajung, iar în spatele ușilor închise, acceptarea unei finanțări incomplete, mizând pe o rectificare bugetară incertă.

Dublu discurs a avut ministrul David și în privința susținerii măsurilor care acum dau peste cap Educația. În urmă cu 2 luni spunea ca „liniile mele roșii sunt două – nu sunt dați oameni afară din educație, banii salvați prin acele reorganizări trebuie să se întoarcă în sistem, nu voi fi ministrul unui minister auster, care nu se dezvoltă” și că „dacă suntem la nivelul mediei sau chiar peste medie, eu nu voi susține o mărire de normă didactică”. Citiți aici cronologia unui recul politic.

Pachetul fiscal-bugetar adoptat de Guvern și Parlament, cunoscut drept „Legea Bolojan” (Legea 141/2025), a introdus măsuri drastice în educație: creșterea numărului de elevi pe clasă, majorarea normei didactice și reorganizarea școlilor.

Aceste măsuri au fost justificate de Daniel David inclusiv prin „necesitatea reducerii deficitului”, spunând chiar că „Educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”, fără a menționa că deficitul pe educație fusese în realitate creat prin subfinanțarea deliberată de la începutul anului.

Așa cum Edupedu.ro a semnalat public încă de la primele discuții legate de aceste măsuri,
Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 prevede, la art. 6 alin. (1), că „planificarea bugetară are la bază principiul anualității, asigurându-se resursele necesare finanțării cheltuielilor aprobate”. Practic, asumarea deliberată a unui buget insuficient pentru plata integrală a salariilor și burselor contravine acestui principiu.

Pe 31 iulie, după declarațiile lui Daniel David care le răspundea sindicatelor ce amenințau cu proteste, că „direct spus, nu mai sunt bani pentru plata salariilor și burselor pentru tot anul”, ministrul de Finanțe, Alexandru Nazare, a spus că „vor fi bani și de salarii și de pensii, vor fi bani”.

„Avem această meteahnă să construim bugetul și la un moment dat anumiți ordonatori de credite la final de an să aibă mai puțini bani în buget decât le trebuie”, a explicat Nazare.

„Din nefericire, nu e singurul [N. Red. Ministerul Educației și Cercetării] ordonator de credite în situația asta. Am făcut o analiză amplă pe toți ordonatorii de credite și în general pe toată structura bugetului așa cum a fost el aprobat pentru 2025. Și într-adevăr ipotezele lui nu stau în picioare”, a mai spus ministrul Finanțelor.

Impactul real al tăierilor din educație operate prin Legea Bolojan este marginal pentru bugetul României – doar 0,02% din PIB în 2025 și 0,20% în 2026, se arată în estimările Consiliului Fiscal. 0,02% din PIB reprezintă 378 de milioane de lei, adică 0,6% din bugetul Ministerului Educației alocat pentru acest an. Edupedu.ro a scris pe acest subiect pe 1 august.

Ministrul Educației spune despre impactul măsurilor din Legea Bolojan în educație, de doar 0,02% din PIB pe 2025, prezentat de Consiliul Fiscal și analizat și de Romanian Economic Monitor de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: „Datele sunt reale, dar trebuie interpretate corect. Noi, practic, nu mai cerem 2 miliarde și am salvat 400 de milioane. În total 2.400.000 lei – este o sumă mare”.

Citește și:
Ministrul Educației, despre impactul măsurilor din Legea Bolojan în educație, de doar 0,02% din PIB pe 2025, prezentat de Consiliul Fiscal și analizat și de Romanian Economic Monitor de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Datele sunt reale, dar trebuie interpretate corect. Noi, practic, nu mai cerem 2 miliarde și am salvat 400 de milioane. În total 2.400.000 lei – este o sumă mare
UPDATE Impactul tăierilor din educație operate de Legea Bolojan este de doar 0,02% din PIB în 2025, marginal pentru bugetul României, dar pentru anul viitor „ar putea afecta semnificativ funcționarea sectorului” – arată Romanian Economic Monitor de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, citând și datele Consiliului Fiscal / Ministrul Daniel David susținea că „nu ei sunt experții”
Ministrul Educației recunoaște că bugetul pe 2025 a fost insuficient încă de la începutul anului, iar Daniel David știa foarte bine asta: Noi am solicitat bani pentru tot anul, am primit de la Ministerul de Finanțe pentru o parte din acest an
DOCUMENTE Sindicatele profesorilor cer președinților PNL, PSD și USR să susțină anularea creșterii normei didactice de predare din Legea Bolojan: Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, aşa cum era firesc, un studiu de impact
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, replică la afirmația ministrului Daniel David: Vor fi bani și de salarii și de pensii, vor fi bani
Pact al educației și cercetării pentru 10 ani, propus de ministrul Daniel David: În fiecare an, începând cu anul viitor, bugetul nu poate să fie egal sau mai mic decât bugetul din anul trecut


6 comments
  1. Sa recapitulam informatia: asadar ministrul sustine ca a cerut toti banii, dar a primit cu 2mld mai putini. In acelasi timp, vorbeste despre alte 0.4 mld.
    Prin urmare, stirea se refera la 2.4mld de lei care nu au fost alocate educatiei, desi legea bugetului de stat le includea.

    Adicatelea, de la inceput de an au fost TAIATE fonduri in valoare de 2.4mld de lei.
    Si, totusi, ministrul sustine ca educatiei nu i-au fost taiate fonduri? De fapt, trebuia sa spuna ca nu i-au mai fost taiate alte fonduri, in afara celor 2.4 mld.

  2. Nu i s-au tăiat, ,decat” că nu a mai primit 2 miliarde. Domnule sinistru, va și auziți când sloboziți astfel de inepții?

  3. Prostane ai primit suma corecta pentru perioada cat esti ministru. Ce ai fi vrut? suma pe urmatorii 10 ani.

  4. Și în loc să se lupte pentru finanțarea corectă (cum a și mințit la început de an că are, că educația are bugetul suficient pentru un an) ce a făcut mincinosul ăsta? A mărit din pix normele de predare, numărul de elevi din clasă, a tăiat din pix școli și clase și burse!!

    Toate în numele ”austerității” nu al reformei, că nu reformă e asta!!

    De ce? Pentru că a acceptat subfinanțarea și prietenii dragi din guvern nu voiau să corecteze ce a acceptat singur în primăvară! Pentru prostia lui trebuie să plătească 3 milioane de oameni (nu punem cum sunt influențate direct sau indirect familiile).

    DEMISIA DAVID!!!!

  5. Vad ca domnul ministru nu prezinta si dovezi in sprijinul afirmatiilor domniei sale, in schimb le pretinde altora. Nu sunt psiholog si nici nu trebuie sa fii ca sa realizezi ca prigoana acestui ministru si a superiorului sau impotriva intelectualitatii este prigoana iscata de mediocritate impotriva excelentei. Iar motivatia acesteia este, evident, teama.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Elevilor se adresează autorităților sanitare, nu celor din Educație: Să dezvolte un algoritm, în baza căruia școlile să decidă cum continuă cursurile, cu mai mulți parametri – incidența de la nivel local, infrastructura sanitară, capacitatea de testare și de menținere a distanțării fizice

Autoritățile sanitare sunt solicitate să dezvolte un algoritm, în baza căruia școlile să decidă cum continuă cursurile, cerere transmisă de Consiliul Național al Elevilor. Într-un comunicat primit de Edupedu.ro, reprezentanții…
Vezi articolul