Ministrul Educației, Daniel David, a spus că este o problemă când copiii se plâng de prea multe teme și ore. Elevii vor merge la școală cu plăcere „când vor simți că lucrurile dobândite în școală au sens și pentru viața de zi cu zi”, a mai spus David în cadrul podcastului Salvați Copiii, din 7 noiembrie.
- Recent, ministrul Educației spunea că motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că „noi am ales” să avem mai multe săptămâni de vacanță.
- Ministrul spunea la prima dezbatere națională pe noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu: „Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline„
„Când văd că fetița mea, și alți copii că îmi spun «ministrul epuizației naționale», copiii se plâng de multe teme, multe ore și așa mai departe. Este o problemă. Eu totdeauna am spus scopul școlii nu este să te facă fericit. Să clarificăm și asta, eu nu cred că mergi la școală ca să fii fericit. Mergi la școală ca să înveți”, a spus Daniel David.
Ministrul Educației s-a dat exemplu: „mergeam cu plăcere la școală și era o școală grea și mergeam cu drag la școală.(…) Copiii nu sunt pur și simplu niște vase în care noi turnăm cunoștințe. Nu, nu, nu. Ei sunt niște ființe umane”, a mai spus ministrul.
Redăm răspunsul integral al ministrului
Adriana Nedelea, jurnalist: O ultimă întrebare, domnule ministru, într-o lume care e tot mai filtrată sau nu știu, e încărcată de filtre, mai degrabă într-o lume care e tot mai rapidă, tot mai zgomotoasă și mai haotică, auzim tot mai des, copiii noștri sunt nefericiți. Cum îți găsești sensul, echilibrul, luciditatea în această lume în care e nevoie să te adaptezi?
Daniel David, ministru al Educației: Mergând cu plăcere la școală. De aceea, când văd că fetița mea și alți copii îmi spun «ministrul epuizației naționale», copiii se plâng de multe teme, multe ore și așa mai departe, este o problemă. Eu totdeauna am spus scopul școlii nu este să te facă fericit, să clarificăm și asta, eu nu cred că mergi la școală ca să fii fericit. Mergi la școală ca să înveți. Asta înseamnă să dobândești competențe, dar sigur că oricine își dorește ca în procesul de a asimila competențe să te simți bine, să mergi cu plăcere la școală. Repet, eu mergeam cu plăcere la școală, era o școală grea și mergeam cu drag la școală. Deci trebuie să fim atenți la acest lucru. Copiii nu sunt pur și simplu niște vase în care noi turnăm cunoștințe. Nu, nu, nu. Ei sunt niște ființe umane.
Co-creăm competențe, trebuie să aibă un cuvânt de spus în procesul educațional alături de părinți. Să nu uităm acest lucru. Trebuie să cogenerăm aceste competențe, fiecare cu rolul lui. Nu înseamnă că copilul trebuie să dea subiecte sau că părintele face baremul. Trebuie să aibă un cuvânt de spus și când se vor simți parte din acest proces de decizie care are impact asupra vieții lor, când vor simți că lucrurile dobândite în școală au sens și pentru viața de zi cu zi, sunt convins că vor merge și cu plăcere la școală.
(…)
Moderator: Fiica dumneavoastră, care în clasa a IV-a, vă numește, mai în glumă, mai în serios – mărturiseați dumneavoastră într-un interviu pentru Dilema – „ministrul epuizației naționale”, din cauza faptului că are multe teme și că are un curiculum încărcat. Mi-e teamă că fiica dumneavoastră a pus diagnosticul, domnule David…
Daniel David: Da, da, așa este. Dar aici iarăși trebuie să ne uităm nuanțat. Într-adevăr, copiii noștri au pe parcursul unei săptămâni un număr mai mare de ore decât am avea, să spunem, la nivelul mediei Uniunii Europene sau la nivelul mediei OECD. Nu cu mult, dar mai mult decât media. Dar în același timp, noi, pe parcursul unui an școlar, suntem sub media OECD sub aspectul numărul de ore din școală. Asta pentru că avem o perioadă mai lungă de vacanță.
Moderator: Tăiați din vacanța de vară?
Daniel David: Eu nu tai din vacanță de vară.
Moderator: Dar ați vrea, ar fi benefic, credeți?
Daniel David: Nu știu, aici trebuie trebuie discutat. Eu doar vreau să problematizăm lucrurile corect, fiindcă am observat, ca ministru, că încep niște narațiuni în spațiu public și fiecare merge pe bucățica și pe bula proprie. Iar eu vreau să adun împreună aceste direcții și să decidem, având toată informația. Deci, este drept că copiii noștri au un program încărcat la școală? Da, este drept. Dar în același timp trebuie să știm că este tot drept că copiii noștri au un număr de ore pe parcursul unui an școlar sub media OECD. Și atunci trebuie să ne hotărâm ce vrem să facem. Dacă mai reducem numărul de ore, ca să nu fie atâtea ore pe parcursul unei săptămâni fără să modificăm altceva, vom fi și mai rău sub media OECD.
Moderator: Sunt curioasă ce i-ați răspuns fiicei dumneavoastră, când va numit așa?
Daniel David: Ministrul epuizației naționale?
Moderator: Da.
Daniel David: Ce să spun…?
Moderator: V-a surprins?
Daniel David: Nu m-a surprins, fiindcă știam că se plângea de numărul de ore, de curiculum încărcat. Eu încerc să o încurajez să meargă la școală cu plăcere. Eu, de exemplu, mergeam la școală cu plăcere. Vă dați seama că dacă acuma ne plângem de numărul de ore, nu vreau să socotesc câte ore aveam în perioada comunistă. Eu am prins o parte din liceu în perioada comunistă, o parte după revoluția din 1989. Sigur nu vreau să spun că trebuie să ne întoarcem la acel lucru, doar că depinde și cum te raportezi la școală? Chiar dacă ai multe ore dar le faci pe un curicolum atractiv, le faci cu metode moderne, copiilor s-ar putea să le placă. Apropo de ce ați spus, hai să socotim: afterschoolul, școala după școală. Hai să presupunem, faci până la ora 12 orele clasice și după aceea mai ții copiii la școală și faci teme sau alte activități până la orele 16 sau 17, când vin părinții“.
Informații de context
Daniel David a precizat că durata temelor este reglementată, „doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare”:
„Orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative. Și cred că punctul de vedere este unul corect. Va trebui să gândim – nu doar în timpul activităților educaționale, ci și în vacanțe – ce facem cu aceste teme. Repet, durata este reglementată, doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare. Știu că sunt un pic ciudat: să reglementăm respectarea reglementării, dar se pare că va trebui să o facem într-o manieră care să ajute procesul educațional și pe profesor și, în final, și pe copii.”
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
În martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Ministrul Educației, Daniel David, spune că motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că „noi am ales” să avem mai multe săptămâni de vacanță. „Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una și alta”, spune David invitat la podcastul „În banca din spate” al elevilor de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
16 comments
sincer nu va inteleg ca părinte, de ce trebuie parintii sa se adreeze dirigintelui, directorului, inspectoratului si ministerului pentru ca unii profesori dau multe teme? de ce mutati responsabilitatea la parinti? ca profesorii sa se razbune pe elevii a caror parinti solicita o normalitate? numai bine reglementati mai bine acest?
Ma bucur că s-au reluat discuția cu epuizată națională!
Nu se face un plan de țară pe educație pornind de la particular (un copil) la general.
E evident că neavând bani nu pot aduce profesori de remedial distincți față de cei de dimineață. Ăsta e modelul văzut de mine in afară: alt prof de la 14-16, mă rog, poate fi de la 13-15, că la noi nu toți au prânz în farfurie, nici joacă după prânz.
Exemplul său nu include elevii mari, de liceu, care pot face teme de ore (și ore lungi pe weekend) având fiziologic și mental aceste capacități după 15-16 ani, când se mai domolește spiritul de superficialitate adolescentin și pricep toți că școala este despre învățare, învățarea e despre job (curând!)și viață.
E un fel de lamentare acest interviu, ce poate doar anunță voalat eliminarea vacanțelor de după modulele 1 și 3.
Fără bani de buget pt Edu, profesorul de după-amiază ar putea apărea numai dacă mediul privat are interes să vină spre șc pentru deduceri fiscale, win-win.
Altfel, dacă nema putirința, ce mai chichirez gâlceava?!
Ai ajuns să facă te persifleze si propriul copil si tu faci din asta o bravură Davide?
Ești fix ca idolul tau Câțu.
Un intership scurt si te-ai americanizat superficial.
Transformi ziceri de moment ale copiilor fără discernământ in programe si regulamente naționale.
Asculți un podcast si schimbi viața unei țări întregi.
Te uiți la un serial pe Netflix si apoi cerți sute de mii de ,, oameni ai educației”
Întrebare?
Nu e așa că e epuizant să fii un ministru marionetă?
Sa stai din podcast in ședința foto, din YouTube in sesiune de Facebook si apoi un interviu la radio sau la TV?
Că abia mai ai timp seara să întrebi ChatGPT:
„Fa-mi o listă cu teme care ar enerva orice profesor pe care sa o folosesc o săptămână.
Extrage cele mai frustrante afirmații și scoate-le din context”
PS
Orice politruc poate face de faci tu impostorule.
Dar nu orice parvenit poate fi și ministru.
Măcar câteva zile.
În țara asta sunt milioane de copiii cărora le distrugi viața.
Încă te poți opri.
Ia o foaie și un pix si scrie:
DEMISIA !
Îmi pare rău…
Îmi voi rezerva restul zilelor să încerc să repar ce am distrus poate iremediabil…
și așa își fac temele cu AI ul lui pește , in juma de ora termina tot pe urma intra pe tiktok și gata . când vine noaptea stau pe filme si normal că a doua zi sânt epuizați.
Domnule sinistru ,nu făceai teme când erai elev ? Scuzați ,nu aveai iPhone și internet la acea vreme să ți petreci timpul ca elevii de acum ..
>> Eu totdeauna am spus scopul școlii nu este să te facă fericit.
Este foarte dubios cum individul asta care zice ca e psiholog doctor academician profesor universitar ignora complet aspectul uman al invatarii.
Este o mentalitate invechita. O mentalitate mecanicista, fara empatie, fara o intelegere profunda a rolului scolii.
Fericirea la scoala nu inseamna distractie. Inseamna in primul rand siguranta emotionala. Copilul invata mai bine cand se simte bine si cand ce invata are sens si ii foloseste la ceva.
Pentru ca avem o scoala in care nu s-a redefinit relatia profesor – elev si care ignora dimensiunea afectiva avem abandon scolar, anxietate si lipsa de motivatie. Peste asta mai avem si unministru incompetent care trancaneste incontinuu si nu face mare lucru.
Te-ai gândit, domnule sinistru, că poate sunt epuizați din cauza timpului petrecut pe net, rețele fara niciun sens și legătura cu școală? De la lipsa unui somn suficient? Te-ai gândit, domnule ,,epuizat”?
Scoateți temele, scoateți lecțiile, desființați școala. Trăiască TikTok -ul!
Domnule sinistru, sigur stați bine cu țiglele?
Un ministru slab pregătit! Nu are capacitatea de a vedea nevoile sistemului. Educația nu se poate face rara efort si resurse. Ar fi bine daca ar lua ca exemplu tarile cu o educația buna. Corea de sud, Japonia, Germania etc.
pe de-o parte dai vina pe profesori ca elevii sunt analfabeti functionali, apoi tot profesorii sunt de vina ca dau teme, pai cum vrei sa invete cineva daca nu exerseaza, cu ce ii intra pe o ureche la scoala si ii iese pe amandoua.
Edupedu, nu mă cenzurați.
BĂ ȚĂRANE, tu ești ministrul educației sau tăticul fetei tale?? Tu ai ca reper un copil care evident nu vrea teme, cum nimeni nu vrea să facă efort, sau studiile științifice legate de educație? Competențele nu se formează din apă și aer și soare, ai nevoie să EXERSEZI!!
Ce e cu scuzele astea idioate? ”Nu vor copiii”. Copiii nu vor nici să mănânce legume când sunt mici, trebuie convinși/obligați, altfel ar mânca doar dulciuri. Ce o deranjează pe fetița ta, că are teme și nu se poate duce la mall sau juca pe telefon?!
Am ajuns la nivelul la care ministrul face ce vrea copilul lui dar aplică asta la toți copiii din țară??
Vino mă cu argumente reale, nu cu lacrimogene de-astea. De ce e nevoie de atâtea teme?? Poate pentru că programele au rămas blocate în paleolitic dar tu și tribul tău de babuini ne-ați tăiat din săptămânile de școală ca să introduceți aberații nefinanțate de cai verzi pe pereți, iar acum ne-ai mai tăiat un sfert din puținele ore rămase ca să facem, auzi, ”consolidare și remediere” – te anunț pe această cale habarnistule că se făcea deja așa ceva la fiecare oră, fără să fie nevoie de constatările tale de trei lei. Vii și spui că avem cele mai puține săptămâni de școală dar nu tai din vacanțe – TAIE MĂ SĂPTĂMÂNILE ALTFEL ȘI VERZI pe care nu le mai suportă nimeni, e un experiment eșuat, renunță la el!! Tu continui să te cramponezi de aceste aberații pentru că ești un diletant și îți este frică să asculți de alții, să nu-ți cadă tichia de mărgăritar și să descopere lumea cât de nepriceput ești!
Lucrează și tu cu fetița ta două teme înainte să te duci la radio sau la podcast sau să dai declarații ca ministru că sunt prea lungi temele – nu sunt lungi dacă al tău copil chiar lucrează CÂND TREBUIE, nu pe sărite, la final de zi sau săptămână, sau în pauza dinainte de oră!
Copiii au nevoie nu doar de fericiri și distracții, au nevoie de DISCIPLINĂ între altele. Înainte să nenorocești mai multe generații, educă-ți propriul copil.
Dar în mod special… mai taci din gură din când în când, mitomanule. Lumea s-a săturat să te audă aberând, insultând, căutând probleme unde nu-s și ignorând probleme unde sunt și afectează întreg sistemul de care, teoretic, răspunzi.
DEMISIA DAVID!!
Un comentariu de nota 10!
DA! Foarte bine spus! Ați expus in aceste câteva rânduri mult mai coerent și mai argumentat decât o face castorul asta de când a venit.
dar cand profesorii se plang?
le mai pui ore
scazi sporuri
le mai dai de facut harti
ii pui sa faca obligtoriu cursuri pe banii lor
le tai la jumate voucherele de vacanta
le tai banii de pe carduri educationale
mars
Multe ore? Cine a bagat remediale la primar, eu? Cine a gestionat planul cadru, astfel incat la clasele 11-12, elevi de la mate-info au tot felul de materii de umplutura, dar scoatem matematica de la pedagogic? Cine nu gandeste? Nu cei din minister, care fie sunt habarnisti, fie vor sa distruga tot? Iprocritilor!
Si noi ce suntem? Bataia ta de joc? Omul asta nu are pic de decenta, sa il opreasca cineva din a strica tot, din a-i demotiva total pe profesori… Aloooo, partidele??