Ministrul Educației, despre impactul măsurilor din Legea Bolojan în educație, de doar 0,02% din PIB pe 2025, prezentat de Consiliul Fiscal și analizat și de Romanian Economic Monitor de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Datele sunt reale, dar trebuie interpretate corect. Noi, practic, nu mai cerem 2 miliarde și am salvat 400 de milioane. În total 2.400.000 lei – este o sumă mare

1.762 de vizualizări
Foto: Gov.ro
„Este o interpretare greșită. Datele sunt reale, trebuie interpretate corect”, a spus ministrul Educației la Radio România Iași, întrebat joi, 11 septembrie, despre analiza Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB), care arată că impactul real al tăierilor din educație operate prin Legea Bolojan este marginal pentru bugetul României – doar 0,02% din PIB în 2025 și 0,20% în 2026. „Este o interpretare greșită care am văzut că în spațiul public este rostogolită de diverse partide politice, din opoziție, de diverși oameni care nu înțeleg ce înseamnă aceste date. Totuși, sunt colegii mei de la UBB, eu știu bine despre ce se vorbește acolo”, a mai spus David.  

„Datele sunt reale, trebuie să le interpretăm corect”, a spus Daniel David la postul public de radio. El a fost întrebat despre impactul real al măsurilor din legea Bolojan pornind de la analiza realizată de Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB). Aceasta arată că impactul real al tăierilor din educație operate prin Legea Bolojan este marginal pentru bugetul României – doar 0,02% din PIB în 2025 și 0,20% în 2026.

„Este o interpretare greșită care am văzut că în spațiul public este rostogolită de diverse partide politice, din opoziție, de diverși oameni care nu înțeleg ce înseamnă aceste date. Totuși, sunt colegii mei de la UBB, eu știu bine despre ce se vorbește acolo. (…)

Ce spune această analiză, alături de mai vechea analiza Consiliului Fiscal este că din bugetul insuficient pe care l-am primit ca urmare a acestor măsuri salvăm aproximativ 400 de milioane în acest an și 800 de milioane ar fi pe un an întreg, că vedeți, 400 de milioane se referă la aproximativ o jumătate de an, numai că este vorba de ce salvezi din bugetul insuficient pe care l-ai avut. Educație ar fi avut nevoie la rectificare de încă 2 miliarde.

Deci, altfel spus, făcând aceste măsuri, noi practic nu mai cerem 2 miliarde și am salvat 400 de milioane. În total 2.400.000 este o sumă mare”,a explicat David.

Răspunsul integral al ministrului Educației

Radio România Iași: „Impactul real al tăierilor din educație operate prin legea 141 este marginal pentru bugetul României doar 0,02% din PIB în 2025 și 0,20% în 2026, arată analiza Romanian Economic Monitor, proiect al Facultății de Științe Economice din cadrul Universității Babeș-Bolyai. Așadar, apare această întrebare… 

Daniel David, ministru al Educației: Este o interpretare greșită care am văzut în spațiul public este rostogolită de diverse partide politice, din opoziție, de diverși oameni care nu înțeleg ce înseamnă aceste date. Totuși, sunt colegii mei de la UBB, eu știu bine despre ce se vorbește acolo. 

Radio România Iași: Așadar, nu sunt reale aceste date, spuneți dumneavoastră.

Daniel David: Nu. Datele sunt reale, trebuie să le interpretăm corect. Noi trebuie să înțelegem următorul lucru: noi avem un buget în acest an pentru educație. Acest buget nu acoperea până la sfârșitul anului salariile, bursele noastre și toate cheltuielile. Pentru că Educația în fiecare an a trecut sau trecea prin procesul de rectificare, în care în vară, în toamnă veneai cu suplimentările de care avea nevoie sistemul. Ce spune această analiză, alături de mai vechea analiză a Consiliului Fiscal este că din bugetul insuficient pe care l-am primit, ca urmare a acestor măsuri, salvăm aproximativ 400 de milioane în acest an și 800 de milioane ar fi pe un an întreg, că vedeți, 400 de milioane se referă la aproximativ o jumătate de an. Numai că este vorba de ce salvezi din bugetul insuficient pe care l-ai avut. Educația ar fi avut nevoie la rectificare de încă 2 miliarde.

Deci, altfel spus, făcând aceste măsuri, noi, practic, nu mai cerem 2 miliarde și am salvat 400 de milioane. În total 2.400.000, este o sumă mare. Gândiți-vă că noi am început să întoarcem țara pe dos și să luăm aceste măsuri pornind de la un deficit de 30 de miliarde. Sigur că acum e mai mare, dar de la 30 de miliarde am pornit. Deci aproape 10% este suma pe care noi am reușit să o salvăm ca urmare a acestor măsuri. Dincolo de toate discuțiile, repet, adesea poate unele sunt cu bună-credință, nu spun, dar nu se pricep să interpreteze datele, altele însă cred că sunt cu rea-credință, fiindcă de atâtea ori a spus aceste lucruri: că nu se reduce efectul la 400 de milioane, ci la 2.400.000.000 în acest an, ceea ce este o sumă importantă. Și iarăși, fiindcă mi-ați dat această oportunitate, vreau să punctez următorul lucru: educației nu i se taie ceva, cum se spune, tăieri din educație. Nu se taie nimic, doar că nu mai primim cele 2 miliarde la rectificare. Asta este marea problemă și trebuia să ne descurcăm fără cele 2 miliarde. De aceea au apărut măsurile de criză fiscal-bugetară”.

Informații de context

Impactul real al tăierilor din educație operate prin Legea Bolojan este marginal pentru bugetul României – doar 0,02% din PIB în 2025 și 0,20% în 2026, se arată în estimările Consiliului Fiscal. 0,02% din PIB reprezintă 378 de milioane de lei, adică 0,6% din bugetul Ministerului Educației alocat pentru acest an. Edupedu.ro a scris pe acest subiect pe 1 august.

Ca reacție, ministrul Educației, Daniel David a declarat pe 6 august: Nu ei sunt experții. Eu vă spun câți bani mi-ar fi trebuit”.

Datele au fost recent folosite și în analiza Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB).

Principalele măsuri din Educație, cuprinse în pachetul 1, așa-zisa Lege Bolojan:
  1. Creșterea normei didactice
    • Pentru profesori: norma de predare crește cu 2-4 ore pe săptămână.
    • Pentru directori și inspectori: norma crește cu 4, 6 sau 8 ore, în funcție de funcție.
  2. Reorganizarea rețelei școlare
    • Școlile cu mai puțin de 500 de elevi au fost obligate să se comaseze sau să fie absorbite de alte unități.
    • Peste 500 de unități de învățământ și-au pierdut personalitatea juridică în vara 2025.
  3. Reducerea numărului de norme și supliniri
    • Scădere mecanică a numărului total de norme ca efect al majorării obligației didactice.
    • Creștere semnificativă a ponderii suplinirilor și a plății cu ora în 2024–2025, chiar înainte de intrarea în vigoare a regulii.
  4. Bursele școlare
    • Eliminarea burselor de reziliență și performanță.
    • Reducerea criteriilor pentru bursele de merit (astfel încât să se acorde mai puțin de jumătate față de 2023).
Citește și:
UPDATE Impactul tăierilor din educație operate de Legea Bolojan este de doar 0,02% din PIB în 2025, marginal pentru bugetul României, dar pentru anul viitor „ar putea afecta semnificativ funcționarea sectorului” – arată Romanian Economic Monitor de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, citând și datele Consiliului Fiscal / Ministrul Daniel David susținea că „nu ei sunt experții”


13 comments
  1. Uau, să te bucuri ca ministru că ministerul tău nu mai primește e…..mind blowing! David nu vă reprezintă, profesori, reprezintă „interesul învățământului” (odioasă expresie!) Haideți, vorbim de un domn ce a „profilat” un întreg popor, ce Dumnezeului! Poporul e maleabil, ductil, poate nu moare ca măgarul lui Nastratin. Poate!!
    Aș numi această argumentare a sa „atacul zerourilor”.
    Văz că oamenii așteaptă să numere tăieri de zerouri prin alte părți, cum ar fi incompetenții veritabili de prin ministere, agenții, coloși de stat și pensionarii foarte specioși ce încasează cât n-au cotizat. Îi consider capabili de generozități (visez), încât să zică și ei curând „nu mai primim” numeroasele zerouri

  2. Vă dați seama că David recunoaște public ca a încălcat legile pe baza unor premoniții?

    De unde știa el ca nu va primi banii la rectificarea bugetară?
    Pe ce documente se bazează?

    Cum a anticipat el ca nu se vor da banii necesari?

    Câte ministere au făcut disponibilzari de 10% din angajați (10.000 profesori in cazul MEC) preventiv că să aibă MAPN, președinția , parlamentul bani in plus la rectificare ?
    Niciunul.
    Câte disponibilizări vor face primăriile? Niciuna.

    Câți bani au pierdut din venituri salariații din minister?

    Criză, criză dar doar pt fraieri.

    David e pe post de paratrăsnet apoi isi primește o sinecură mai bună.
    Folosesc doar numele pt ca el nu a fost niciodată ministrul educației.

    Politicienii si politrucii urăsc educatia.
    Pt ei e bună doar pt un doctorat plagiat sau pt campania electorală.

    Pt David educația e doar o sinecură temporară de unde mulgi resurse pt binele partidului.
    El nu trăiește, nu respiră, nu simte nimic din ce ar trebui să fie un profesor.

  3. Ce mi-e 0.02%, ce mi-e 0.12%. Tot putin e.
    Dar sa remarcam ca cei 2 mld sunt bani care nu exista. Sa te lauzi ca nu ceri la rectificare niste bani pe care, oricum, nu-i ai, e putin cam…
    Dar sa explice mai bine cat din bugetul propus, conform legii bugetului de stat pe 2025 a si ajuns la ministerul educatiei.

  4. Doar medicamente sa iei de banii ăia!

  5. Cata vreme ati lasat someri, profesori cu note mari si grade, orice ati mai incerca in acest moment, nu mai conteaza. Este ultima oara cand mai citesc vreun articol in care va transmiteti impresiile. Bucurati-va de job si de viata, fiti eroul educatilor, salvatorul celor care stau in fotolii si mor de nervi ca profesorii au invatat si au in baza a ce sa isi ceara drepturile, fiti idolul elevilor care vin la clasa obligati de sistem si din 50 de minute, 25-30 canta manele si se comporta cu dascalii asa cum invata de pe tiktok, chiar si atunci cand li se aduc la clasa tehnici de predare moderne, lectii de pe LifeLab…pentru care ne pierdem noptile in zadar, si care ne comunica in fata cat de mult ii doare in zona lombara de ceea ce avem noi de spus. Nu cumva sa ii deranjati cu vreo lege prin care ar trebui scosi instant de la ora si pusi absenti. Din respect pentru cei 10-15 elevi care si-ar dori in clasa liniste si care vor sa invete. Daaaa, desigur, tot noi suntem vinovati! Ce ati dori sa mai facem? Pe sub banci dupa unii copilasi cu CES ne aplecam, poate de aceea au unii invatatori salariul cu 14 % mai mare, deoarece in alte tari Europene, copiii cu CES lucreaza cate 4, cu doua cadre didactice. Am vazut acest lucru in experientele Erasmus. Macar am o satisfactie ca nu mai contribui la salariul dvs. Candva, de undeva, de sus, va veni si pentru dumneavoastra aceeasi moneda. Sa va amintiti ca nu doar viata noastra de cadre didactice ati rasturnat-o, ci si pe cea a copiilor nostri. Dar, vom face sacrificii pentru ei, la fel cum si pentru mine au facut parintii mei atunci cand m-au sustinut sa devin filolog- prof., ulterior, platindu-mi naveta si dandu-mi bani pentru materiale didactice….si cate si mai cate…iar acum, sa fiu numita “ incompetenta” de catre premierul tarii, doar pentru ca nu am avut sansa unui post titularizabil si ma numesc “ suplinitor”, si un ministru care dupa examene ne-a comunicat : “ anul acesta nu vom incheia contracte noi…”! Bravo! Oh, dar sa va permiteti sa il scuturati de guler pe Domnul Miclea…este cireasa de pe tort. Dar am inteles, faceti totul pentru tara! Ne scuzati…Poate si acesta este unul dintre comentariile “ ticaloase” despre care ati discutat pe la radio? Ati vrut sa faceti ceva bine, intelegem. Dar sa instigati impotriva profesorilor o tara intreaga…mai aveti pretentii la rezultate? Daca pana acum elevii ne tratau ca pe “ sora-sa” si prietenul de pe discord, va puteti imagina cum va fi de-acum, cand insusi domnul ministru ii alimenteaza zilnic. Iar suplinitorii, facuti prosti de catre domnul Bolojan, vor avea un succes de zile mari, de-acum inainte. La sfarsitul mandatului, astept sa va cereti scuze in fata tuturor celor pe care I-ati umilit! Tuturor dascalilor jigniti! Si copiilor acestora! Sa vada din fruntea tarii ca atunci cand gresesti, iti ceri scuze, oricat ai fi de MARE.

  6. Adică se taie 2 miliarde. Cel puțin eu asta înțeleg.

  7. Va mandriti pe facebook cu olimpicii internationali, dar le- ati tait busele de excelenta olimpica!!!
    Oare ati fost la o competitie internationala sa vedeti cat de greu este ?

  8. Sa fii ministrul Educației subfinanțate si din ce nu ai sa tai burse si salarii, asta inseamna sa fii mafiot!

    Un gest demn era sa ceri buget sau sa iti dai demisia.
    Suna cunoscut?
    Acum toate ministerele vor cere bani la rectificare si ghici ce – ii vor primi.
    Mai putin educatia, care a avut norocul de a primi cel mai las om posibil – ala de alege sa loveasca in cei mici, in loc sa se puna in gura cu ai mari!

  9. Ati salvat nu stiu cate milioane dar copiii mei nu au profesori la toate materiile si nu se stie cand vor avea. Despre ce salvare vorbim aici?

  10. De la ce ați salvat,ma?Pe cine tot salvați de 35 de ani,ca nu se vede nimic în urma voastră, ca la omizi!Se vad gentile și pantofii și milioanele de euro ale lui Udrea care acum si-a făcut fundație!Se vad miliardele mâncate de voi toti prin faptul ca trăiți ca niște nababi!Dar la oamenii pe care cică ii salvați e tot mai mare sărăcia și asuprirea!
    Ce salvați?Bogătașii creeati din sărăcirea noastră și a copiilor?
    Sa va dea Dumnezeu…pa lumea ailaltă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Învățătoare, la protestul din fața Parlamentului: Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 ore pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore

O învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar. Amintim…
Vezi articolul

VIDEO LIVE TEXT Programele de examen pentru Bacalaureat și Evaluarea Națională au fost modificate, anunță ministrul Educației / Vlad Voiculescu: Va exista un formular tip pentru acordul de testare. Nu este necesară o adeverință de la medicul de familie pentru luni

Programele de examen pentru Bacalaureat și Evaluarea Națională au fost modificate a anunțat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, într-o conferință comună cu cel al Sănătății, Vlad Voiculescu. Cei doi explica regulile…
Vezi articolul