Mircea Bertea: Început de nou an școlar – Educația ca o promisiune

661 de vizualizări
Școala finlandeză
Mircea Bertea / Foto: Arhivă personală
Deși e multă tristețe în educația românească și aceasta nu numai în preajma și după examenele naționale, desi școala românească are ca principal obiectiv reușita copilului/elevului la școală (citiți, vă rog, la examene!) și nu progresul său zilnic, la care să se adauge bucuria reușitei copilului pe drumul cunoașterii și, de aici, plăcerea de a învăța și de a cunoaște și bucuria părintelui la bucuria copilului său, luna septembrie a fiecărui an completează prin entuziasmul copilăresc al începutului de an școlar deficitul de optimism de după examene, dând școlii românești iarăși și iarăși speranțe. Fiind vorba de copii, fenomenul acesta este oarecum explicabil. Oricât ar fi de tristă astăzi, din varii motive, școala românească, am văzut zilele acestea destui copii fericiți la gândul apropierii unui nou început de an școlar, cu deosebire copii din clasele ciclului primar.

După cum spuneam, fericirea aceasta a lor este oarecum explicabilă. Sunt mici, sunt inocenți, sunt dornici să-și revadă colegii și prietenii și chiar pe dna învățătoare. Nu au încă grija examenelor, desi sunt și ei încercați deja de emoțiile testărilor naționale încă din clasa a II-a.

De o anume fericire a începutului de an școlar nu sunt străini nici părinții și bunicii copiilor. Aceasta în ciuda faptului că Guvernul a tăiat din bugetul Educației peste un miliard de lei. Ba mai mult, nici nu a asigurat un ministru titular la portofoliul Educație. Fenomen ce constituie prilej de bucurie pentru unii dascăli, la gândul că măcar nu e cine să îi mai înnebunească cu ”reforme și inovații” în cascadă. Și totuși, în această nepăsare tristă, un candidat la prezidențiale își asumă profetic Educația: ”Doar un colosal efort de educație poate ridica această țară” afirma de curând Theodor Paleologu, autoproiectându-se în viitor ca un președinte învățător: ”un învățător care învață el însuși, care ascultă și pune întrebările cu adevărat importante…” Un președinte învățător este un educator și un inspirator, un continuator și un transmițător, un mediator și un moderator, un ascultător și un îndrumător, spune în continuare intelectualul Theodor Paleologu.

Deși nu campania sa ne interesează, trebuie să recunoaștem că vocația de educatori este la noi o trăsătură națională și că, într-adevăr, în ultimă instanță, toate problemele noastre încep și se termină cu educația.

Luni, 9 septembrie a.c., a început un nou an școlar, inegal și șugubăț prin însăși structura sa, cu două semestre care nu sunt chiar semestre (primul fiind doar de trei luni și jumătate, deci, trimestru!), odată cu începerea noului an școlar redevenind extrem de vizibile marile probleme ale învățământului românesc.

Și totuși, optimismul pedagogic ne îndeamnă să sperăm că cineva dintre cei cu adevărat pricepuți în ale educației și căruia îi pasă se va angaja la nivel guvernamental să rezolve o parte din aceste probleme și, dacă nu le va putea rezolva, măcar să ne asigure că aceste probleme nu vor fi amplificate.

___

Mircea Bertea este Directorul Colegiului Național Pedagogic “Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat la Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Educația nu este o povară pentru țări, este cea mai profitabilă investiție pe care o pot face, spune Jean Michel-Blanquer, ministrul Educației din Franța: Într-o lume tot mai tehnologizată care riscă să se dezumanizeze, avem nevoie de factorul uman mai mult ca niciodată – una din prioritățile Hexagonului la președinția Consiliului UE

Într-o lume tot mai tehnologizată care riscă să se dezumanizeze, avem nevoie de factorul uman mai mult ca niciodată, așa a explicat ministrul Educației Jean Michel-Blanquer de ce țara sa,…
Vezi articolul

Minimum 15 credite transferabile obținute prin cursuri de formare continuă o dată la 5 ani, condiție pentru profesori în proiectul legii Deca. Impactul formărilor va fi monitorizat la clasă, anunță ministra

Profesorii vor trebui să obțină minimum 15 credite ECTS prin cursuri de formare continuă, la fiecare 5 ani, începând de la data licențierii în cariera didactică (actuala definitivare în învățământ…
Vezi articolul

Controale în școlile din Bacău pentru publicarea transparentă a funcțiilor plătite din bani publici și a salariilor, anunțate de Inspecția Muncii. Lista acestora trebuie afișată în școli și online, anual, pe 31 martie și 30 septembrie, potrivit legii

Școlile din județul Bacău vor fi verificate de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) pentru publicarea în mod transparent a listelor cu funcțiile personalului plătit din fonduri publice și salariile angajaților,…
Vezi articolul