Mulți tineri pleacă la studii în străinătate „din cauza părinților”, susține Ionuț Panea, asistent universitar la ASE și coordonatorul unei echipe de robotică / „Pentru mulți ăsta e țelul suprem, să-și vadă copilul la o facultate din afară”

12.254 de vizualizări
Ionut Panea in studioul RRA / Sursa: Captura Facebook – Radio Romania Actualitati
O parte dintre tinerii români care pleacă la studii în străinătate „cred că fac lucrul acesta, sincer, din cauza părinților, fiindcă pentru mulți ăsta e țelul suprem, să-și vadă copilul la o facultate din afară”, a susținut vineri, într-un interviu la Radio România Actualități, Ionuț Panea, asistent universitar la ASE și coordonator al unei echipe de robotică pentru elevi. 

Întrebat de realizatoarea emisiunii dacă el sau elevii care îl însoțeau în emisiune doreau să meargă „și mai departe, în străinătate, cu studiul, cu provocările”, el a spus că, personal, „sunt prea bătrân să plec din țară” și că le recomandă copiilor din echipa de robotică pe care o coordonează „să se hotărască exact dacă vor să plece sau nu”.

Și a afirmat, cu această ocazie, că pentru mulți motivul plecării ține de voința părinților, care „poate nu se gândesc și cât de trist este copilul respectiv, dacă are probleme de integrare. Și, până la urmă, poate niciodată nu l-a întrebat pe copilul ăla: „tu chiar îți dorești să faci domeniul x, y, z”, care, culmea, de multe ori e identic cu ce au făcut părinții”.

Ionuț Panea a apreciat, în context, că „nu, românii nu doresc să plece din țară. Românii doresc să rămână în România, că de aceea suntem români”. În privința plecării tinerilor la studii în străinătate, el nu a elaborat pe tema motivelor care i-ar face pe părinți sau pe elevi să-și dorească continuarea studiilor în alte țări, iar realizatoarea a schimbat subiectul.

Secvența din discuția de vineri, de la Radio România Actualități (interviul integral aici):  

Realizator: (…) Atunci când faci performanță și performanța este recunoscută în străinătate, se deschid și alte uși. Sunteți în fața unor uși importante. Și Ștefan, și Antonia, mă gândesc și la domnul profesor Ionuț Panea. Bateți la aceste uși? Aveți perspective? Vreți să mergeți și mai departe, în străinătate, cu studiul, cu provocările?

Ionuț Panea: La noi, această activitate, în primul rând prin felul în care ea s-a născut, cum a început totul printr-o joacă, a fost o poveste foarte frumoasă, nu a fost gândită de la început să creăm specialiști, elită, performanță. După, încet-încet, am observat deschiderea tinerilor de a studia în afară și pentru ei era o rampă de lansare perfectă – „am fost într-o echipă de robotică în care am câștigat premii, am făcut performanță”. Iar asta i-a împins mult, mult înainte, ca să fie acceptați aproape la orice universitate din lumea asta. O parte dintre copii rămân în România – o parte la Politehnică, o parte, culmea, chiar în alte domenii care poate nu au legătură cu robotica, dar această perioadă a vieții poate i-a ajutat să se șlefuiască pe ei ca om și comportament.

Eu unul sunt prea bătrân să plec din țară (…) Mai e un lucru: multă lume pleacă de la premisa că tu din start îți dorești să pleci din țara. Asta cred că e greșit înțeles și poate de asta chiar profită anumiți politicieni, anumiți oameni, să se lege de laitmotivul ăsta. Nu, românii nu doresc să plece din țară. Românii doresc să rămână în România, că de aceea suntem români. (…) Le recomand copiilor să se hotărască exact dacă vor plece sau nu. O parte dintre ei cred că fac lucrul acesta, sincer, din cauza părinților, fiindcă pentru mulți ăsta e țelul suprem, să-și vadă copilul la o facultate din afară. Dar poate nu se gândesc și cât de trist este copilul respectiv, dacă are probleme de integrare. Și, până la urmă, poate niciodată nu l-a întrebat pe copilul ăla: „tu chiar îți dorești să faci domeniul x, y, z”, care, culmea, de multe ori e identic cu ce au făcut părinții. (…)”


8 comments
  1. Daca asta crezi, esti varza. Invatamantul din romania e sub orice critica de slab, de asta multi tineri aleg sa invete in strainatate. Si doar cei instariti o fac, saracii raman in tara sa faca o facultate daca isi permit, daca nu, pleaca din dara la munca. in 80% din cazuri e facultatea facuta degeaba, (bani aruncati pe fereastra), nu gasesc de lucru in domeniu, ori sunt extrem de prost platiti.

    1. 80% dintre absolventi nu au habar de profesia obtinuta si chiar daca ar fii niste genii tot nu ar gasi de lucru, pentru ca numarul de locuri si de programe de studii stabilit pentru facultati nu are nici o legatura cu realitatea economica, ci cu asigurarea materiei prime pentru existenta fabricilor de diplome

  2. Ce legatura are ASE-ul cu robotica ?
    Termini ASE – spec. contabilitate si incurci debitul cu creditul ?!?
    Pleci in afara fiindca aici nu ai solutii !

  3. Copilul meu este la Delft in Olanda in anul III pentru că a dorit el. A plecat singur acolo. Eu abia în anul II am ajuns să il vizitez. Eu nu am vrut să plece în străinătate .

  4. aici ii dau dreptate domnului, știu părinți care s-au îndatorat pe ani buni pentru facultatea copiilor în străinătate pentru ca toți prietenii lor aveau copiii afara și doar n-or fi al lor mai prost.Unii nici nu făceau fata cerintelor de acolo, dar stăteau pentru ca era rușine sa vina acasă (cunosc un caz dramatic al unui tânăr căzut în patima drogurilor ca nu se putea integra afara)

  5. Un demers parsiv a le recomanda „să se hotărască exact dacă vor plece sau nu”. Ce atata hotarare la varsta aceea?! Se duc, vad cum e, apoi, pe parcurs, avand toate cartile pe masa, mai vad ei ce au de facut. Studiosii se integreaza oriunde, fara probleme. Pisicii, unde nu ajunge, ii pute; se invata zicala la dl? E naspa sa vada copiii afara ce e adevarata robotica :-)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu

Cadrele didactice ar urma să realizeze planuri individualizate de învățare, în funcție de rezultatele evaluărilor, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Acestea vor fi un instrument de planificare și…
Vezi articolul

Ligia Deca: În contextul actual, a investi în măsuri pentru a reduce costurile psihologice ale pandemiei a devenit un imperativ. Avem două direcții de acțiune: asigurarea echilibrului emoțional al elevilor și siguranța lor – VIDEO

România trebuie să investească „în măsuri pentru a reduce costurile psihologice ale pandemiei” și aici „avem două direcții de acțiune: asigurarea echilibrului emoțional al elevilor și siguranța lor”, a declarat…
Vezi articolul

24 iunie va fi marcată ca „Ziua Iei tradiționale românești”, au votat aleșii în Camera deputaților, for decizional / Actul prevede că unitățile de învățământ vor participa la activități de promovare a iei, deși elevii sunt în vacanță

Proiectul de lege privind declararea zilei de 24 iunie „Ziua Iei” a trecut de Camera Deputaților, for decizional. Urmează ca șeful statului să promulge legea și apoi să fie publicată…
Vezi articolul

Controale ale Protecției Consumatorului la rechizite și uniforme școlare, înainte de începerea cursurilor. ANPC, atenționare pentru părinți: Uneori un preț exagerat de mic poate ascunde probleme legate de calitatea produselor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunță că derulează, în perioada premergătoare începutului noului an şcolar, o serie de acţiuni de verificare a modului în care este respectată legislaţia în…
Vezi articolul