Ne este naturală această tendință de a ne compara copilul cu cei din clasă, spune psihologul Simona Hainagiu: Profesorii se străduiesc să nu facă comparații explicite, dar niște comparații implicite vor fi întotdeauna

758 de vizualizări
Foto: Unai Huizi | Dreamstime.com
Psihologul Simona Hainagiu a declarat, pentru Știrile ProTv, că „ne este naturală această tendință de a ne compara copilul cu cei din clasă”. „Profesorii se străduiesc să nu facă comparații explicite, dar niște comparații implicite vor fi întotdeauna, pe care copiii le detectează”, a precizat aceasta.
  • Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2026 și vor fi în total 36 de săptămâni de școală​. Vezi mai jos, în articol, calendarul complet al anului școlar 2025-2026.

„Ne este naturală această tendință de a ne compara copilul cu cei din clasă. Dar ceilalți cum au răspuns la asta? Și doamna profesoară pe cine a lăudat? Profesorii se străduiesc să nu facă comparații explicite, dar niște comparații implicite vor fi întotdeauna, pe care copiii le detectează”, a spus psihologul.

În cadrul evaluărilor de la clasele primare, copiii nu vor fi comparați, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului, potrivit sursei citate.

Despre evaluarea elevilor, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – (1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: «Calificativul/data», respectiv «Nota/data», și/sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar, prin compartimentul secretariat, în conformitate cu prevederile cuprinse în Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic, aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), la nivelurile antepreșcolar și preșcolar (grupa mică și mijlocie), rezultatele evaluării sunt consemnate în caietul de observații, iar pentru grupa mare din învățământul preșcolar și clasa pregătitoare din învățământul primar, în raportul anual de evaluare.

Foto: Unai Huizi | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea elevilor din clasele primare. Copiii nu vor fi comparați – scrisoare metodică pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului


4 comments
  1. Ce tampenii…..Nu facem comparatii, nu ierarhizam, dar societatea functioneaza pe astfel de ierarhii. Nu era vorba ca scoala trebuie sa-i pregateasca pe elevi pentru viata? Pentru piata muncii si tot restul….Nu asta ne zicea domnul David in logoreea lui ministeriala? Doamne, oare vede cineva cat de jos a ajuns educatia in Romania? Suntem ca o musca fara cap. Nu tu viziune, nu tu logica, nimc…..NIMIC!

  2. scoala trebuie sa ii pregateasca pentru viata, iar dupa scoala vine un concurs de angajare/internship in care se alege 1 om dintr-o multime de oameni

    1. Când încep să rateze în viața reală, de vină va fi școala, recte profesorii, că „nu i-au pregătit pentru viață”. Iar dacă profesorul are cea mai mică tentativă de a-i pregăti pentru realitate, încep reclamațiile la director, inspectorat și minister că e stresat elevul sau lovit în demnitatea personală. Nu mai educam oameni, ci mimoze.

  3. Nu este buna aceasta comparație?Și când te angajează de ce sunt bune comparațiile?De ce sunt funcții,salarii și studii diferite dacă suntem toți la fel?E o utopie idiotică sa nu ii cresti pentru lumea reală!Școală a ajuns o groapa de gunoi și ii pregătește pentru eșec. Acesta este adevărul,școală nu ii mai pregătește pentru succes datorita parelologilor ca duamna care o tine înainte cu partidul.Nu se vede rezultatul educației promovate de voi:sunt depresivi și inadaptabili pentru ca au fost educați în niște standarde utopice.Cand te duci la locul de munca nu zice nimeni sa nu facem comparații ca altfel nu ar fi premă,nu ar fi bonusuri de performanță,nu ar exista promovare in functie de performanță etc!Din cauza celor ca tine sunt crescuți și educați copii incompatibili cu viata,cu lumea reală. Nimic nu te aduce mai repede cu picioarele pe pământ ca doua șuturi în fund.Doare?Cum sa nu dar daca ești în formare te adaptezi și vezi și lucrezi unde ai greșit!Dacă tu îl crești cu floricele și fluturași și apoi îl arunci în vâltoarea vieții nu rezistă. De aceea sunt mulți care stau acasa pe banii părinților, li se pare greu sa și respire sau stau pe ajutoare sociale și nu reușesc sa stea mai mult de o luna la un loc de muncă. Nu e plăcut sa ți se spună ca ai greșit dar îți este de folos!!
    Din cauza unora ca tine sunt distruse sute și sute de vieți, în loc sa ii facem buni pentru viata sunt rebuturi dinainte de a deveni adulți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere / Regulile de funcționare a creșelor de stat au fost publicate în Monitorul Oficial

Metodologia privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară, aprobată de Guvern în data de 28 aprilie, prevede o serie de drepturi ale părinților și copiilor de…
Vezi articolul

Sorin Ion, secretar de stat, despre profesorii corectori de la examenele naționale: Am recomandat folosirea, cu precădere, de evaluatori care au parcurs cursul CNPEE. Avem câteva mii de absolvenți. La vară va fi și mai pregnant

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că la simulările pentru examenele naționale ministerul a recomandat să fie folosiți „cu precădere” evaluatori care au fost instruiți în…
Vezi articolul

Vom propune deschiderea școlilor pentru toți elevii, cu prezență fizică, fără condiția de testare, anunță Sorin Cîmpeanu, contră la declarațiile lui Vlad Voiculescu și ale secretarului de stat Andreea Moldovan de la Sănătate

„Vom propune, din partea Ministerului Educației, să se respecte doar trei condiții pentru redeschiderea tuturor școlilor cu prezență fizică”, a declarat la Digi24 ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Reacția oficialului a…
Vezi articolul