Noile criterii pentru burse de merit 2025-2026 trec de la meritul național, pentru toți, la meritul pe clasă, dar cu locuri limitate. Ministerul Educației pasează școlilor departajarea elevilor buni de elevii buni care primesc și bani

46.694 de vizualizări
Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com
Elevii de gimnaziu și liceu vor primi burse de merit în valoare de 450 de lei pe lună, în anul școlar 2025-2026, dacă vor avea media anuală peste 9,00 și se încadrează în primii 15% din clasa, potrivit proiectului de hotărâre de Guvern, pus în dezbatere publică pe 12 august de Ministerul Educației și Cercetării. În plus, fiecare școală își va stabili criterii specifice de departajare, dacă exista mai mulți elevi cu aceeași medie pe ultima poziţie din lista beneficiarilor de burse de merit și se depășește pragul de 15% de elevi dintr-o clasă.

UPDATE 5 septembrie 2025 –

Articol initial:

Pentru anul şcolar 2025-2026, cuantumul pentru bursa de merit este 450 lei/lună.

(2) Valoarea burselor poate fi suplimentată prin hotărâre a consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ în funcţie de:
a) sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale;
b) alte venituri obţinute potrivit legii. 

Pe scurt – Bursele de merit se acordă:

  • elevilor de gimnaziu și liceu,
  • la propunerea profesorului diriginte, nefiind condiţionate de depunerea unei cereri,
  • sub condiţia ca elevul beneficiar să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare la finalul anului şcolar anterior,
  • pentru maximum 15% din efectivele de elevi ale fiecărei clase de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar care au medii generale pe anul şcolar anterior mai mari sau egale cu 9,00.

În situaţia în care elevii acumulează 10 sau mai multe absenţe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de merit pentru luna respectivă. 

Bursele de merit nu se vor acorda integral nici în anul școlar 2025-2026

Astfel, conform Art. 23

(2) Pentru lunile din anul şcolar în care sunt vacanţe, modalitatea de calcul al burselor de merit şi al burselor tehnologice este (CB / NZL) x (NZL – NZV), unde:

CB = cuantumul bursei, stabilit prin lege/ordin de ministru/hotărâre de Guvern;

NZL = număr de zile lucrătoare din luna respectivă;

NZV = număr de zile de vacanţă din luna respectivă.

Criteriile generale de acordare a burselor de merit în anul școlar 2025-2026, conform Art.8
  1. Bursele de merit se acordă pentru maximum 15% din efectivele de elevi ale fiecărei clase de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, care au medii generale pe anul școlar anterior mai mari sau egale cu 9,00.
  2. Elevii din clasa a V-a primesc burse de merit în baza mediei primelor două intervale de cursuri din anul școlar curent mai mari sau egale cu 9,00
  3. Elevii din clasa a IX-a primesc burse de merit în baza mediilor de admitere în liceu, profesional sau dual mai mari sau egale cu 9,00.
  4. Pentru învățământul liceal vocațional (profil artistic, sportiv, teologic, militar), prin „media de admitere” se înțelege media finală de admitere, conform ordinului de ministru privind organizarea admiterii.
Calculul numărului de beneficiari și mediei

Calcularea numărului de beneficiari, corespunzător procentului de 15% din efectivul de elevi din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, se face, prin rotunjire la numărul întreg imediat superior numărului fracționar obținut.

Listele pentru clasa a V-a se stabilesc în ianuarie și se plătesc din februarie.

Pentru elevii din clasa a V-a, media care stă la baza acordării burselor de merit se calculează ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute de elevi la toate disciplinele, pe parcursul primelor două intervale de cursuri din anul şcolar curent.

Criterii specifice de departajare pentru bursele de merit, stabilite de fiecare școală

Dacă mai mulți elevi au aceeași medie ca elevul de pe ultima poziție eligibilă și se depășește procentul de 15%, se aplică criterii specifice de departajare stabilite de Comisia de management al burselor din fiecare școală.

Criteriile specifice sunt aprobate de consiliul de administrație al școlii și avizate de ISJ/ISMB în 2 zile (aviz consultativ).

Aceste criterii sunt diferite de cele pentru bursele sociale și trebuie să respecte principiile stabilite de art. 3 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare și ale Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Procedura de acordare a burselor de merit

Bursele de merit se acordă la propunerea dirigintelui, fără cerere.

Dacă sunt mai mulți beneficiari cu medii egale care depășesc 15%, se depun documente conform criteriilor de departajare.

Termene pentru întocmirea listelor:

– Clasele VI-XII: primele 25 zile de la începutul cursurilor
– Clasa a V-a: primele 15 zile din ianuarie

Dirigintele sprijină elevii/părinții în procesul de depunere a documentelor.

Elevii care au obținut premii la olimpiadele și concursurile școlare nu vor mai primi bursă de merit în anul școlar 2025-2026

Aceștia au beneficiat de această bursă conform metodologiei de anul trecut.

Burse de merit elevi cu premii – Metodologia de acordare a burselor pentru anul scolar 2024-2025 / just.ro
Informarea părinților și proceduri administrative
  1. Profesorul pentru învățământ primar/dirigintele informează părinții în 2 săptămâni de la începutul cursurilor.
  2. Mediatorii școlari sprijină familiile în accesarea burselor.
  3. Calendarul și criteriile de acordare se afișează la avizier și pe site-ul școlii.
  4. Documentele se pot depune online sau fizic la secretariat.
  5. Dosarele incomplete se pot corecta în maximum 5 zile lucrătoare de la solicitare.
  6. Plata burselor se face preferabil prin transfer bancar, fără obligativitatea unei bănci anume.

Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

DOCUMENT Proiect HG Metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026


26 comments
  1. In cazul unei clase cu 20 de elevi, 15% reprezintă 3.0, iar conform metodologiei, se acordă 4 burse?

  2. La liceele de top sunt clase si cu cate 7 medii de 10 de ex si cativa copiii cu doar o singura medie de 9, avand media generala 9,94. Si normal sa fie asa, in liceele acestea sunt cei care au intrat cu medii de 10:00 la e aluarea nationala, sunt varfurile acestei tari.
    Sa obtii 9,94 la Colegiul Sf Sava, Tudor Vianu, Lazar, etc, nu se compara cu nicio alta medie genrala de peste 9,00 la un liceu tehnic. E aberanta propunerea.
    Ar trebui:
    – din start acordata bursa pentru toti care au luat premiu 1,2,3 la fiecare clasa

  3. Ca și istoria, totul se repetă! Pleca ai noștri vin ai noștri, noi rămânem tot ca prostii!
    Bine gândit! Ce să zic? Cum să folosești un procent în acordarea unor burse, punând condiția ca media să nu fie mai mică de 9 iar dacă există egalități să se stabilească criteriii de departajare? Sunt tare curioasă într-o clasă în care 15% reprezintă 3 elevi , iar 1 are media 10 și 3 au media 9,95 cum vor fi aleși 2 din cei 3? Sau altă situație 15% reprezintă 3 elevi, dar au media 10 mai mult de 3 ( să zicem 4) cum îi alegi? Aha, știu! După înălțime!😂

  4. Directorii de școli să refuze în bloc stabilirea de criterii . Să paseze și ei către minister rezolvarea problemei generate de guvern.
    Sau nu-i interesează , stabilesc niște criterii ca dir este vorba de banii elevilor pe care oricum nu-i merită ca se “ pune mare presiune” pe profesori să dea note mari .

    Cred ca cel mai bine ar fi să se dea burse de merit numai olimpicilor de la nivel județean la nivel național și internațional . Cine a participat la olimpiadă , fie și la faza pe școală știe câtă muncă este .

  5. Nu mi se pare corect doar 15 la sută din copiii unei clase, dacă în clasa fetei mele in care sunt 18 copiii cu toții și a terminat cu media 9,44 clasa a -V-a,tot ce se face in școli se face doar pe pile, relații,nu se tine cont de puterea copilului,se tine cont de atenții, cadouri de la ce-i bogați,ma refer părinți,un copil ca fata mea care învață fără meditații, atenții și cadouri nu se încadrează la bursa de merit,ptr că asta e,trist dar adevărat,nu mai e învățământul ce a fost odată,ptr că e un copil mai sarac,suntem satui de privilegiile pe care le oferiți după buzunar

  6. Îmi cer scuze că întreb și eu.
    Cine este mediatorul școlar care sprijină părinții? La care școală există astfel de post? Sau automat mediatorul este învățătoarea și dirigintele, nu?

  7. Nu cumva să facă și acest minister ceva care să nu fie contabilitate! Totul este matematică. Nu mai contează nimic.
    Iar la clasa a 9-a este cel mai rău.

  8. E trist și de neînțeles pentru un copil, care are același 9 ca colegul lui și nu va primi bursă. Și mai trist ieste, când li se ia cornul și apa de la gură, după tot efortul și munca depusă. Ne furăm copiii ? Viitorul României sunt copiii noștri nu doamnele și domnii cu pălării ,așa numiții ,,revoluționari „,care au pensii pe viață. După câte am înțeles unele țări plătesc bine creierele… noi le tăiem plățile… frumos…stil Românesc.

  9. cum stimulați participarea elevilor la concursurile școlare/ olimpiade din moment ce nu mai acordați burse pentru olimpici ?
    Sunt mama unui elev care a participat în clasa a 8 – a la olimpiada națională , fiind cu premiul 1 la faza județeană. De ce nu poate lua. bursa în clasa a 9 a ?
    Așa se departajează elevii ?
    Știm cum se acorda și notele la clasa .
    un elev bun pe lângă clasa se remarcă și prin participarea la concursuri/ olimpiade cu luare de premii.
    Așa se încurajează ? Taindu- le bursa că se acordă până acum ?
    RUSINE !!!!

  10. Bună ziua ! Nu este corect să ia burse doar 5 sau 6 elevi dintr o clasă cu media peste 9 având în vedere ca la unele clase mai slabe vor fi elevi cu bursă cu nota 9 iar la cele mai performante vor fi în situația de a nu fi pe listă cu media 9.80 de exemplu ! Atunci unde este performanța ? Echitabil ar fi ,indiferent de clasa și școală ,liceu să ia bursa toți elevii cu cel puțin media 9.50 ! Toți ! Fără procent aplicat ! Este o medie mare pentru care toți acești elevi au muncit ! Și astfel la clasele mai slabe poate sa nu fie nici o bursă de merit ! Deci ar fi sustenabil și echitabil pentru toți elevii de liceu și școala generală și s ar reduce și costurile fiind școli și licee care nu vor acorda deloc burse de merit ! Și astfel i ar pune să muncească mai mult ! Iar cei care au muncit și au învățat să ajungă la media 9.50 să fie stimulați în continuare toți, indiferent de procent !

    1. Asta zic si eu! In clasa ficei mele sunt 6 copii cu media peste 9,70 si singuri din toata scoala….fata mea nu se incadreaza la bursa, desi media ei este 9,70 dar la clasa a 7a se ia bursa de merit cu 9,20.
      Si culmea este ca a tras si a invatat pt a beneficia de bursa de merit cu scopul de a o folosi pentru meditatii ea intrand acum clasa a 8a

      .

  11. Chiar nu doreste nimeni din minister sa gandeasca mai mult sistemul de acordare a burselor de merit? Ar trebui facuta o diferenta intre gimnaziu si liceu. La nivel de liceu, sistemul propus este total inechitabil. Iar lasand la latitudinea unitatilor de invatamant sa stabileasca criteriile de departajare, va duce la si mai multe inechitati, vor aparea interventii ale parintilor, presiuni asupra directorilor si dirigintilor, precum si tensiuni intre elevi. Exista riscul sa creasca si nivelul de bullying intre elevi.
    Si totusi ce se intampla cu elevii olimpici? Inca nimic.

  12. Inteleg argumentele pentru acordarea burselor de merit, mai putin la clasa a IX-a unde este o discriminare evidenta. Un elev cu 9 poate lua bursa fiind la un liceu mai slab pe cand unul cu 9.90 nu va lua fiind la un liceu de top! Ambele situatii fiind in baza unui examen unic national! La clasa a IX-a ar trebuie un criteriu la nivel de tara, poate fi 9.75 ca la acordarea premiului I la scoala sau chiar 9.90 dar sa fie aplicat unitar.

  13. am doi copii cu medii de peste 9.80, la liceu iar clasele lor sunt performante. Anul acesta au fost 12 copii cu media 10 in una din clase. Sunt f curioasa care vor fi criteriile de departajare si daca institutiile scolare vor accepta pisica moarta aruncata in curtea lor. Pt ca parimtii se vor indrepta / revolta impotriva scolilor, din pacate.

  14. De ce nu se stabilește o nota minimă ca și criteriu de acordare a bursei? De ce într-o clasă cu nivel scăzut, cu nota 9 sa iei bursa de merit, iar într-o clasă cu elevi silitori cu nota 9,94 să ratezi bursa? Nu ar fi deloc corectă și ar demotiva masiv aceasta abordare propusă de dvs spre dezbatere. Cercetați situația notelor din cataloagele electronice și găsiți nota minimă clara de la care se pot acorda bursele de merit.

  15. @Popescu
    V- as da dreptate, insa de mult, de prea mult timp aceste olimpiade sunt doar o mascarada- numeroase articole despre clasamente aranjate, coafate, deturnate au fost mereu pe edupedu si nu numai.

    Corectarea lucrarilor se face doar la nivel judetean, cu ,,prietenii” inspectoratului sa iasa cine trebuie (mereu elevii acelorasi scoli), doar pentru ca unii sa- si ia gradatia de
    merit sau sa aratam cat de grozave sunt scolile,,elita”
    Pana cand nu se va introduce corectarea ca la EN, putem vorbi despre orice altceva in afara de MERIT.

    1. Generalizarea pe care o faceți este inoportună și nedreaptă, întrucât cei mai mulți dintre olimpici își merită din plin premiile. Nu pot nega faptul că ar exista uneori asemenea manevre lipsite de onestitate (și noi ne-am lovit de ele, mai ales la contestații), dar vă garantez; din experiența personală de fostă olimpică internațională și de mamă a unui elev olimpic, că, în cele mai multe cazuri, aceste premii sunt luate PE MERIT și, ca atare, elevii respectivi merită măcar o bursă standard, ca oricare elev fruntaș din atâtea clase, din atâtea școli, fie și mediocre.

    2. La informatică corectarea se face automat , la ieșirea din sală elevul știe ce punctaj are .
      Subiectele sunt unice pe țară.

    3. Dar despre bursele pentru olimpiadele scolare sportive ce spuneti? Acolo nu corecteaza nimeni nici o lucrare. Copilul meu a ajuns la faza zonala cu echipa de fotbal a scolii si dupa noile reguli nu mai primeste bursa. Credeti ca este usor pentru copiii care fac sport?

  16. Care este motivația/logica deciziei de a nu mai fi acordată bursă de merit elevilor care au obținut premii la etapele județene/pe municipiul București ale olimpiadelor și concursurilor școlare? Obținerea unor premii în urma unor astfel de competiții, care implică o evaluare standardizată, nu reprezintă, în mod absolut, un merit?!

  17. Eu ma bucur. Indiferent cat as presa eu sa plece, atitudinea statului roman fata de el ramane cel mai bun argument.

  18. În concluzie elevii să nu mai participe la olimpiadele și concursurile școlare pentru că poate s-a supărat Franța sau Germania că le-am luat premiile la etapele internaționale. Ce învățământ slab avem! Hai să-l dărâmăm!!! Așa este domnule David?

    1. O mare, mare mizerie!
      Pentru clasa A de matematică -informatica la colegiul la care a fost repartizat fiul meu, al cincilea pe județ, in top colegii, primul are 7.88; al doilea 7:85, iar copilul meu 7:80. Medii generale gimnaziu :al meu 9:20, iar ceilalți 8:50, respectiv 8:60. După noua lege ..nu vor primi nimic, desfiintandu- se și bursa de rezistenta. De ce se poarta batjocura asta la orice nivel?

  19. Păi da! Ei scot „perlele” și școlile să repare după ei. NU!!! Nu sunteți capabili plecați acasă doctorilor în educație (tradus pe românește – habarniștilor)!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mai multe ore de latină și greacă în școlile din Franța, vrea ministrul francez al Educației, pentru reapropierea de „valorile comune europene”. Blanquer propune introducerea limbilor clasice la liceele tehnologice și, ca opționale, de la clasa a V-a

Cu ocazia Zilei Limbilor Europene Clasice de pe 16 noiembrie anul acesta, ministrul francez al Educației, Jean-Michel Blanquer, a anunțat un plan european pentru promovarea predării limbilor latină și greacă…
Vezi articolul

Elevii și profesorii din Capitală vor învăța de la medici și de la studenți la Universitatea de Medicină cum să acorde primul ajutor și ce înseamnă un stil de viață sănătos, prin sesiuni teoretice și practice organizate în școli

Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) și Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Carol Davila” din București anunță, printr-un comunicat, că au încheiat un parteneriat prin care să promoveze educația…
Vezi articolul

Concursul Alexandru Philippide 2024 – prima competiție de lingvistică pentru elevii de gimnaziu, organizată online de Colegiul Național Iași și Inspectoratul Școlar Iași. Înscrieri deschise până pe 7 mai

Elevii de gimnaziu din țară pot participa după vacanța de primăvară la Concursul de Lingvistică „Alexandru Philippide”, organizat la a doua ediție de Colegiul Național Iași și Inspectoratul Școlar Județean…
Vezi articolul

Niciun elev din județul Iași nu primește la școală lapte, corn sau fructe prin programul Guvernului pentru o alimentație sănătoasă: Licitațiile abia sunt în curs de derulare, deși școala a început de 3 luni

Elevii din județul Iași nu au primit, până în prezent, niciunul dintre produsele pe care statul este obligat să le dea gratuit preșcolarilor și elevilor de clasele I-VIII, prin Programul…
Vezi articolul