O discuție cu ChatGPT despre “România Educată”: Nici inteligența artificială nu pricepe cum a început și cum va continua proiectul / Programul AI susține că acesta a fost “dezvoltat și implementat de către Guvern” în 2018, când miniștri erau Valentin Popa și Ecaterina Andronescu

1.181 de vizualizări
Foto: © Wanan Yossingkum | Dreamstime.com
Modul cum a evoluat proiectul prezidențial “România Educată” pe parcursul ultimilor șapte ani, de când a fost propus de președinte până la a doua variantă a unui pachet legislativ încă secret, este greu de asimilat chiar și de către inteligența artificială. O discuție cu ChatGPT, un sistem AI bazat pe structuri conversaționale, dezvăluie cum acesta insistă că “România Educată” a fost o inițiativă a Guvernului României, nu a Președinției, apoi se răzgândește parțial și vorbește chiar despre implementarea lui “în 2018”. 

ChatGPT apreciază, în final, că e nevoie de mai multă transparență și de consultări, iar situația actuală nu-l ajută să prevadă cum va evolua reforma de acum încolo: “Este posibil ca reforma să continue sub următorii lideri ai țării și guvernului, cu o abordare diferită sau cu un alt set de priorități, sau ar putea fi dezvoltate alte inițiative de reformă în domeniul educației”.

  • ChatGPT program de inteligență artificială bazat pe conversație ce a produs un val de reacții după lansarea sa, la finalul anului trecut, a accelerat dezbaterile despre impactul pe care AI îl poate avea în nenumărate domenii, inclusiv educația. Este dezvoltat de OpenAI, fundație unde cofondator este și omul de afaceri Elon Musk. Programul se bazează pe un soft precedent, numit GPT-3, iar noua variantă “conversațională” a fost lansată la sfârșitul lunii noiembrie a.c.. Potrivit celor care l-au dezvoltat, el nu culege activ date de pe Internet, ci folosește baze de date care i-au fost livrate în prealabil, putând prelucra și date rezultate din conversațiile avute cu utilizatorii. Prezentarea de pe site-ul gazdă arată că “formatul dialogului permite ChatGPT să răspundă unor întrebări de urmărire, să-și accepte greșelile, să conteste premisele incorecte, să respingă cerințe inadecvate”.
  • OpenAI insistă, în comunicarea sa, că ChatGPT este încă în teste și că poate da erori considerabile în rezultatele sale, fapt pentru care nu trebuie luat, pentru moment, ca referință în vederea unor informări sau analize corecte. Pe de altă parte, programul și-a dovedit abilitatea de a rezolva probleme semnificative de codare, de a elabora eseuri suficient de bune la nivel de facultate sau de a trece examene de drept sau medicină etc..

Întrebat de reporterul Edupedu.ro despre programul România Educată, ChatGPT spune că este o inițiativă “a Guvernului României lansată în 2018”. Apoi se “corectează” spunând că este o inițiativă lansată de președintele Iohannis în 2016 și “preluată și dezvoltată de Guvernul României în 2018”. Chiar și când este corectat, ChatGPT insistă pe faptul că programul inițiat de președinte a fost “dezvoltat și implementat de către Guvernul României în anul 2018”.

  • Întrebat cu privire la șansele ca programul să fie transformat în legi, ChatGPT spune, pe de o parte, că există sprijin din partea guvernului, dar sunt factori care condiționează o reformă de anvergură – sprijinul politic, resursele financiare și tehnice, implicarea altor actori, precum mediul academic sau societatea civilă.

Programul de inteligență artificială notează nevoia de dezbateri și consultări publice înaintea adoptării și apreciază că “ar fi fost important ca programul să fie implementat în mod progresiv și sistematic, astfel încât să fie monitorizate și evaluate efectele sale în timp.”

Iar pe baza datelor pe care le are la dispoziție, el nu poate prevedea ce se va întâmpla cu reforma din educație – dacă va continua la fel sau diferit sau dacă va fi înlocuită cu alte reforme. 

Conversația cu ChatGPT despre „România Educată”:

Sursă foto deschidere: Photo 264866196 © Wanan Yossingkum | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Exerciții de inteligență artificială cu Mihai Viteazul, radicali, Sorescu, Harari și poluarea din Ploiești / Cât de amenințător sau promițător este pentru școală și profesori ChatGPT, cel mai recent sistem AI disponibil la liber pe Internet, care riscă să îngroape temele și spune că poate “înlocui profesorii”?
Aplicația de inteligență artificială ChatGPT a obținut note de trecere la examene, la o facultate de drept din SUA, dar rezultatele sunt ale unui student mediocru – cercetare
Aplicația de inteligență artificială ChatGPT, blocată pe platformele și în rețelele de internet ale școlilor din New York – prima reacție majoră la programul care sperie sistemele de educație
Platforma de inteligență artificială ChatGPT “poate fi o binecuvântare pentru educație”, pentru că scoate școala din confortul compunerilor – profesorul Adrian Hatos / Plus: O aplicație care încearcă să identifice frauda cu ajutorul ChatGPT
ChatGPT, foarte aproape de a trece un dificil examen la care sunt supuși studenții în medicină în SUA


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Daniel David, noul ministru al Educației și Cercetării, anunță o „mică reformă” universitară și în cercetare: reorganizarea arhitecturii mediului academic românesc și a sistemului național de cercetare, „stimularea colaborării între organizațiile de cercetare și finanțarea acestora în raport cu performanțele academice obținute”

Universitățile din România și sistemul național de cercetare vor trece printr-un proces de „mică reformă”, anunță noul ministru al Educației și Cercetării, Daniel David, într-un interviu acordat Edupedu.ro a doua…
Vezi articolul

Jumătate din elevii care au susținut simularea la Logică – BAC 2025 nu au făcut diagramele Venn și un silogism valid la subiectul III / Întrebarea din grilă la care au răspuns corect cei mai puțini elevi – analiză rezultate pe itemi

La simularea Bacalaureatului 2025 la Logică, argumentare și comunicare, aproape jumătate dintre elevi nu au reușit să rezolve corect exercițiile care presupuneau validarea unor silogisme și construirea de definiții, potrivit…
Vezi articolul

OECD: Șase probleme-cheie ale educației, care trebuie urmărite în criza produsă de pandemia Covid-19. Printre ele – dimensiunea claselor, timpul de predare, școlile profesionale

Cheltuielile guvernamentale, mobilitatea, dimensiunea claselor și programele vocaționale se numără printre indicatorii-cheie identificați de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), în eforturile de a ține sub control șocul produs…
Vezi articolul

Critici dure într-un raport al Parlamentului European la adresa regulilor din Legea Deca-Iohannis privind verificarea plagiatului și mandatele rectorilor / Monitorizarea dă exemplu cazurile Cîmpeanu, Ciucă, Bode și invocă „influența și abuzul de putere politică” ca principale amenințări pentru libertatea academică

Influența politicului și abuzul de putere politică, precum și problema conducerii instituționale sunt principalele probleme cu care se confruntă România, când vine vorba despre mediul său academic, potrivit unui raport…
Vezi articolul