Material susținut de Liceului Teoretic „Genesis College”

O specializare nouă pentru admiterea la liceu 2023 – Economie și business management. În clasa a IX-a elevii cu medii peste 9 sau cei talentați pot primi 10 burse – au început înscrierile / Ioana Necula, fondator Genesis College: Profilul economic e mult mai potrivit pentru cei care vor să devină contabili, bancheri, directori de vânzări, antreprenori, oameni de marketing, manageri

6.548 de vizualizări
Image by freepic.diller on Freepik
Liceul Teoretic „Genesis College” oferă din acest an școlar 2023, o nouă specializare – Economie și Business Management, care se adresează oricărui tânăr care vrea să aibă un loc de muncă în management, vânzări în diverse domenii, domeniul financiar sau orice activități din domeniul economic. Această specializare se adresează nu doar celor care vor să devină antreprenori. Industrii precum cele hoteliere sau de turism, sunt foarte bine dezvoltate atât  în România cât și în străinătate. În completarea celor prevăzute de programa școlară obligatorie, elevii sunt implicați în proiecte practice, fac studii de caz, internshipuri și au contact direct cu firme de la care pot învăța lucruri de bază în domeniul economic, punând accent pe gândirea analitică și abilitățile de lucru în echipă. Ei pot aplica apoi cu șanse crescute de succes  la facultăți din străinătate, în special pentru că pot opta din clasa a XI-a pentru două tipuri de Bacalaureat: internațional sau național.

Elevii Liceului Teoretic „Genesis College” au posibilitatea din clasa a XI-a să-și aleagă tipul de BAC pe vor să îl dea, național sau internațional (n. red IB Diploma Programme). Astfel le va fi mai ușor în cazul în care aleg o facultate în străinătate, spune Ioana Necula, președinte fondator al Liceului „Genesis College”, într-un scurt interviu petru Edupedu.ro.

„Dacă vrei să te înscrii la o facultate din Olanda, de exemplu, poți să aplici așa cum fac mulți copii din România, cu șanse crescute de succes pentru că ai acces la concepte explicate de profesori cu experiență internațională în domeniul economic. Vei putea să faci față mai ușor, pentru că acolo, încă din anul I, cursurile presupun deprinderi de învățare și cercetare pe care elevii le vor fi dobândit deja”, explică Ioana Necula.

  • Liceul Teoretic “Genesis College” a fost deschis în urmă cu patru ani, cu profil umanist științe sociale (bilingv engleză) și profil real (computer science, matematică-informatică, intensiv informatică). Liceul are dublă autorizare, națională și internațională pentru bacalaureat (n.red IB Diploma Programme). Anul acesta Liceul a primit autorizația pentru deschiderea specializării „Business Management și Economie”.
  • În programul de anul acesta al Liceului Teoretic “Genesis College” se vor acorda 10 burse pentru elevi cu medii peste nouă și cu talente deosebite în diferite arii ale științelor și artelor. Bursele pot fi parțiale, totale sau în funcție de rezultatele deosebite, pot consta în sume lunare pe care elevii le pot primi. Orice elev din București sau din țară, care și-ar dori un program personalizat pentru talentul, visul sau performanțele lui, este așteptat să se înscrie în competiția pentru burse,  pentru că unul dintre programele noastre i-ar putea schimba viitorul.

Care sunt criteriile după care părinții și elevii ar trebui să se orienteze ca să aplice la această specializare de business și management? Ce abilități ar trebui să aibă copiii?

Reprezentanții liceului cred că răspunsul este simplu și ar putea veni din răspunsul la la alte întrebări, de exemplu: Ce vrei să profesezi în viitor? Vrei să devii contabil, bancher, om de vânzări, antreprenor, om de marketing, manager în diverse departamente economice, vrei să conduci un hotel, un restaurant, o rețea de hotelui, restaurante, cafenele etc.?

Elevii care vor să studieze economia și toate aspectele acesteia, care vor să-și continue studiile la o Facultate de Științe/ Studii Economice, de Business management sau Administrare a Afacerilor, sau de Turism, elevii care vor să afle cum funcționează economia, cum se vând produsele sau ce stă în spatele unei afaceri, sunt așteptați să se înscrie pentru o astfel de pregătire, ca cea oferită de Liceului Teoretic „Genesis College”. La acest liceu sunt alăturate curriculumul național și cel internațional, respectiv curriculumul IB (International Baccalaureate) care pune accent pe noțiunile de antreprenoriat și business management.

În viață, indiferent de domeniul pe care și-l alege un tânăr, economia reprezintă un principiu de bază, iar termeni ca inflație, impozitare, rate ale dobânzilor, ne influențează viața de zi cu zi. De aceea este tot mai necesar pentru tineri să cunoască acești termeni înainte să se confrunte cu ceea ce înseamnă ei în viața reală, ca să fie pregătiți.  

„Dacă îi întrebi pe elevi ce vor să devină, mulți spun că vor să fie directori. Ne-am obișnuit cu acest aspect. Domeniile sunt vaste, pot fi manageri de diverse departamente, poate vor să conducă un hotel, un restaurant, o rețea de hoteluri sau cafenele”, spune Ioana Necula, președinte fondator al Liceului Teoretic „Genesis College”.

„Mulți dintre copiii care își doresc să meargă mai departe la facultate cred că țintesc la un moment dat o componentă managerială. Nu trebuie să aleagă  neapărat domeniul finanțelor  sau să vrea neapărat să-și deschidă o afacere. Poate că încă nu știu ce vor, dar îi atrage domeniul acesta, simt că pot face o schimbare prin aptitudinile lor, prin creativitatea lor,  poate vor să devină directori de vânzări la o firmă.

Le spun copiilor așa:  studiază cât mai devreme noțiunile  economice și acestea te vor ajuta să te orientezi către orice domeniu. Abilitățile de antreprenoriat fac parte dintre meta competențele de care acești copii au nevoie și de care se vorbește din ce în ce mai mult în mediul educațional, dar la înscrierea la liceu criteriile de alegere, din păcate, sunt altele. Mentalitatea antreprenorială este considerată în toată lumea  o meta-competență și nu în sensul în care trebuie neapărat să faci o afacere ci în ce privește modalitatea în care tu îți pui problemele, în care le rezolvi, în care cauți soluții. E o deprindere care face diferența, pentru că se pleacă de la ideea că un antreprenor nu se ocupă doar cu rezolvarea problemelor, ci își arată valoarea prin descoperirea oportunităților și valorificarea lor. Este și motivul pentru care am deschis această clasă de Economic și Business Management”, spune Ioana Necula.

Ioana Necula, președinte fondator al Liceului Teoretic “Genesis College”

Înainte de a deschide această specializare, liceul a testat acest interes al elevilor pentru economie printr-un opțional numit „Școala de antreprenori Genesis”. „L-am construit sub formă de  club, în orele de după școală. Noi am deschis liceul cu profilurile de științe sociale și mate-info, dar pe parcurs am observat că există o mare dorință a copiilor de a se îndrepta către facultăți de business, management și economie sau administrare a afacerilor – fie că sunt în România, fie că sunt în străinătate. Peste 4 ani o să avem primii absolvenți ai acestui nou profil. Convingător este că deja sunt înscrieri la profilul economic, iar  interesul este așa cum mă așteptam, în creștere. O să vedem rezultatele, pare să fie într-adevăr un lucru pe care anumiți copii și-l doreau, dar nu știau cum să-l abordeze”, spune Ioana Necula.

Ce pot învăța elevii la un profil economic și cum știu dacă este potrivit pentru ei

Elevii care urmează să se înscrie la liceu pot lua în considerare un liceu cu profil economic și dacă vor să lucreze în domeniul hotelier, sau în turism. Pornind de la întrebarea simplă „ce vrei să profesezi în viitor“ ei își pot alege specializarea dorită.

“Profilul economic este mult mai potrivit pentru cei care vor să devină contabili, bancheri, directori de vânzări, antreprenori, oameni de marketing, manageri. Totodată, dacă le place să studieze economia și aspectele acestea care sunt foarte vaste, dacă vor să continue la o facultate de științe și studii economice, de business management sau de administrarea afacerilor, așa cum se numesc ele în România, dacă vor să se înscrie la o facultate de turism”, recomandă Ioana Necula.

  • Elevii își aleg de multe ori liceul după ce se consultă cu familia și prietenii, nu neapărat folosindu-se de competențele și abilitățile pe care le au sau pe care și le doresc. O arată și Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, raport întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2022-2023. Opinia consilierului școlar, cel care are în atribuții exact în orientarea școlară și ghidarea elevilor către o carieră sau un profil de liceu, contează cel mai puțin, potrivit raportului.

Ioana Necula mai dă câteva exemple de cum și de ce să aleagă un elev de 14 ani un liceu cu profil economic. Pentru că mulți își aleg specializarea mai târziu, în timpul anilor de liceu, la facultate s-ar putea să aibă dificultăți în a înțelege niște termeni de bază.

“Evoluția sectoarelor serviciilor financiare, sau a celor privitoare la tranzacții  este foarte rapidă și toate contextele acestea bursiere, toate piețele de capital, în genere,  au o evoluție deosebit de rapidă și cred că este foarte important să ai noțiuni cât mai devreme despre ceea ce se întâmplă într-o economie. Pot urma un profil economic și cei cărora  le-ar plăcea să studieze matematica în continuare, dar nu la nivelul la care ajunge să fie studiată la un profil cu matematică principal, M1, cum se numește el. Pentru că, cei care mai târziu pornesc pe calea diverselor specializări în finanțe, management și domenii economice, au nevoie de matematică și pot întâmpina dificultăți. La facultățile din străinătate, spre exemplu, de cele mai multe ori este cerut examenul de bacalaureat la matematică.

De aceea ei trebuie să dea un examen suplimentar în cazul în care vin de la un profil de științe sociale, așa cum de multe ori se întâmplă. Pentru mine este surprinzător că înscrierile la toate facultățile de profil economic din România se fac pe bază de dosar”, mai spune Ioana Necula.

Posibilitatea de a alege între cele două tipuri de BAC

Liceul Teoretic „Genesis College” a introdus profilul economic, așa cum este acesta reprezentat în curriculumul românesc, îmbogățit cu elemente de învățare conceptuală și aplicată aduse de programul internațional. Deschis în urmă cu 4 ani, liceul are o dublă acreditare: elevii pot alege între Bac-ul național sau cel internațional. (IB- Diploma Programme )

“Noi am ales deocamdată specializarea de economie generală pentru că ne dă o bună perspectivă în ce privește așezarea  materiilor. În primii 2 ani, în clasa a IX-a și a X-a marea majoritate a disciplinelor fac parte din așa-numitul trunchi comun. Practic, elevii urmează aproape aceleași materii ca cei de la științe sociale, pentru că economia este o știință socială, așa este ea considerată și încadrată de mult timp, la care se adaugă niște module obligatorii foarte folositoare, respectiv practica obligatorie în diverse firme, o serie întreagă de proiecte. Îi ajută pe copii să se familiarizeze cu noțiuni de  marketing, de organizarea întreprinderii, chiar și să își diversifice competențele de comunicare.  În clasele a 11-a și a 12-a, materiile din trunchiul comun se reduc și elevii au posibilitatea să se specializeze, alegând fie opțiunea Bac-ului internațional și trecând la studiu exclusiv în limba engleză, fie continuând în programul românesc personalizat cu module potrivite opțiunilor lor cum ar fi Bazele Contabilității, Tehnologia Informației și a comunicării, Firma de exercițiu, sau Marketing și Managementul Calității și altele.

Proiectele elevilor create în liceu ajung la competiții internaționale

Elevii pot participa la competiții internaționale prin proiectele lor. De exemplu, anul trecut una dintre eleve, Alexandra, a obținut locul 26 din 2.000 de participanți, realizând o brățară pentru oameni cu diferite afecțiuni, ce poate fi purtată pe braț și care furnizează automat medicamentul de care pacientul are nevoie.

Ioana Necula povestește despre această competiție: “Am participat la un concurs celebru în întreaga lume: Competiția Internațională „Blue Ocean”. În acest concurs, elevii sunt invitați să dezvolte, să inventeze un produs sau un serviciu cu care să demonstreze că reușesc să pună în aplicare elementele de strategie trasate de program. Această strategie, foarte frumos reprezentată pentru adolescenți prin trimiteri psihologice și simbolice la imaginea unui ocean albastru, cu realitatea de suprafață și de profunzime a acestuia, reprezintă o provocare surprinzătoare prin similitudinea puternică cu viața reală, cu viața lor.  Ea presupune să translatezi experiența de a te sustrage dintr-un ocean roșu, însângerat, plin de rechini- echivalentul unui spațiu al competiției acerbe și să încerci să-ți stimulezi gândirea pentru a găsi o idee care să te să te ducă în apele albastre și liniștite”. Acest exercițiu strategic de business are o recunoaștere internațională largă și pentru folosirea acestei metode este nevoie de o anumită specializare, pe care noi, la Genesis College, o avem.

Alexandra Vasile, Genesis College
Firmele de exercițiu oferă multă experiență și practică

Firmele de exercițiu sunt expresia unui concept didactic bazat pe învățarea prin practică. Elevii creează o firmă virtuală care este în același timp o firmă creată cu toată structura ei reală: cu act constitutiv, statut, nume, sediu social etc Ei o înregistrează pe o platformă, așa cum ar fi necesar să o înregistreze la Registrul Comerțului. După aceea îi adaugă elementele de produs, de marketing, de imagine, dar elevii trec prin toți pașii, altfel nu poți să înaintezi în proiect și asta îi obligă să înțeleagă toate aceste etape.

“Este un exercițiu extraordinar pentru un copil de 16-17 ani. În felul acesta, fiind o simulare a unei situații profesionale reale, dezvolți competențe generale pe care altfel nu ai cum să le aplici. Elevii lucrează în echipă, își fundamentează ideile, elaborează oferta și după ce fac toate lucrurile acestea și sunt pregătiți pentru nivelul următor, intră pe niște platforme internaționale care funcționează într-un mediu securizat în care fac tranzacții cu alte firme de exercițiu din țară sau din străinătate, reale, dar în mediu virtual. Elevii au un coș de monede virtuale, dacă vreți, care li se alocă în cadrul acestor competiții și încearcă să vândă ceea ce au produs. Fac contracte, încheie tranzacții și după aceea, la sfârșitul concursului, văd ce au reușit să câștige. Un exercițiu extraordinar, unic, după părerea mea. Abia după ce treci prin el realizezi de fapt  cât de importantă este în viața copiilor o astfel de experiență și mai ales am considerat că în România, unde în continuare teoretizăm foarte mult, avem nevoie de aceste aplicații practice. Exercițiul poate fi făcut oricând și în clasa a IX-a și în clasa a X-a, în orice an”, spune președintele „Genesis College”.

Tehnica studiului de caz / Elevii pot fi CEO ai unor mari companii, iau decizii singuri

„Pe lângă firma de exercițiu, elevii mai practică o tehnică foarte valoroasă”, spune Ioana Necula: Metoda studiul de caz își are rădăcinile în tehnicile străvechi ale dialogului socratic sau a chestionării, precum și în logica aristotelică și în metoda argumentării și contraargumentării.

Astăzi, metoda cazului rămâne o piatră de temelie de neînlocuit a educației manageriale în școlile de afaceri din întreaga lume.Harvard Business School a fost pionier în utilizarea studiilor de caz pentru a preda managementul în 1921. Aceste studii de caz descriu situații de afaceri din viața reală care implică de obicei o provocare sau o decizie dificilă cu care se confruntă protagonistul cazului. Participanții la clasă pot să intre în pielea protagonistului pentru a discuta posibile soluții și a analiza avantajele și dezavantajele diferitelor abordări ale problemei. În contextul procesului de luare a deciziilor în viața reală, elevii preiau idei și concepte noi, învățând teoria afacerilor și a managementului, dezvoltând în același timp o gamă largă de abilități profesionale și de viață, dintre care aș enumera negocierea, analiza, expunerea punctelor de vedere provocatoare, lucrul în echipă și capacitatea de a se proteja împotriva luării deciziilor bazate pe prea puține informații. Metoda studiului de caz a transformat învățarea.

Prin lucrul în echipă se urmăresc niște obiective în procesul de învățare. Elevii ajung să ia decizii ca și cum ar fi decidenți în viața reală. Și bineînțeles că le place să fie directori de marketing la Amazon sau la LEGO. Jocul acesta îi prinde imediat și în felul acesta structurează foarte bine ideile și conceptele noi, învață aproape fără să-și dea seama teorii ale managementului și dezvoltă o gamă largă de abilități profesionale și de viață.

De exemplu, studiul de caz „Amazon” poate să fie ales pentru experimentarea activității în mai multe departamente. Elevii lucrează în echipă, câte doi, sunt fiecare dintr-un departament, fie de marketing, de vânzări, financiar sau de conducere. Se face o scurtă prezentare a companiei și se începe povestea, care e fascinantă pentru mulți dintre ei. Amazon vindeau DVD-uri și CD-uri, iar elevii din ziua de azi nu mai știu ce înseamnă lucrurile acestea. Se trece prin toată povestea, după care, bineînțeles, prin prezentarea celebrului Jeff Bezos și a lucrurilor interesante pe care le-a spus de la cum a devenit Amazon să fie ceea ce este astăzi, inițial fiind doar un distribuitor de cărți”.

“Încurajăm întrebările și curiozitatea și le explicăm copiilor că, de fapt,greșeala face parte din învățare.În viață răspunsul greșit pe care l-ai dat mai devreme poate să te ducă mai aproape de răspunsul corect care îți asigură succesul. Teama aceasta de eșec distruge creativitatea, inovația, ideile. Noi le spunem de la început că nu noi, profesorii, deținem răspunsul perfect, ci ei trebuie să-l caute. Și chiar acel răspuns așa-zis greșit poate fi cel mai bun răspuns în viitor. E minunat să-i vezi că prind curaj și uneori se duc cu gândul foarte departe și vin cu niște idei extraordinar de interesante, așa cum a fost și fetița care a câștigat – a ocupat locul 26 între 2.000 de copii cu o idee originală și valoroasă”, spune Ioana Necula.

Implicarea profesorilor

Profesorii sunt foarte implicați în proiecte. Sunt instruiți anterior pentru a pune în aplicare aceste tehnici: firma de exercițiu și studiul de caz, și apoi îi ghidează cu competență pe elevi.

“Noi ne mândrim cu lucrul acesta pentru că, datorită noutății și creativității acestor proiecte, reușim să păstrăm viu entuziasmul elevilor și deopotrivă al profesorilor, care devin foarte dornici să se implice și să facă diferența. Este motivant să ai atât de bine reprezentat rezultatul implicării, să lucrezi pe platforme actuale, să ai la dispoziție facilități și mijloace diversificate și în același timp să observi cum elevii ajung să se bazeze în cele din urmă pe resursele propriei experiențe- cum exersează colectarea de fonduri, spre exemplu, sau cum încearcă să găsească sponsori.  Este chiar frumusețea însăși a educației și cred că oricărui profesor îi place să își afirme unicitatea, să își arate competențele, dar și aptitudinile de educator și să vadă în ochii copiilor nerăbdarea de a explora mai departe. Ne place mult să lucrăm alături de copii la proiecte interesante.”, explică Ioana Necula.

Image by freepic.diller on Freepik


2 comments
  1. Am avut și noi o specializare unica de tehnician proiectant produse finite din lemn,care nu a mai fost susținută pt anul școlar 2023-2024 la Colegiul Tehnic Forestier Piatra Neamț,deși era singură în judet

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Reducerea la 26 a numărului maxim de elevi dintr-o clasă de liceu, filiera teoretică și la 24 pentru tehnologică, școală profesională și liceu vocațional, decisă de ministrul Educației. Până acum clasele se constituiau cu 28 de elevi / Inspectoratele trebuie să refacă cifrele de școlarizare până la 1 februarie

Numărul maxim pe baza căruia se poate forma o clasă de liceu este 26 de elevi la filiera teoretică, față de 28 cât era până acum, potrivit unui ordin semnat…
Vezi articolul

Educația și teatrul: Copiii bruscați de educatoare să facă liniște în sală nu pot răspunde creativ în relație cu actorii – Adrian Tibu, Festivalul Tânăr de la Sibiu

Copiii împrumută din atitudinea educatorului, atunci când sunt aduși la teatru cu școala sau cu grădinița. Dacă profesorul “e o persoană deschisă și prietenoasă, vor răspunde liber și creativ, chiar…
Vezi articolul

Actori consacrați vor citi texte din scrierile autorilor români clasici și contemporani, iar participanţii care vor fi apoi și profesori evaluatori vor scrie după dictare. Ziua Limbii Române, celebrată în mod inedit, pe 31 august, la UMFST „George Emil Palade” din Târgu-Mureș. Înscrieri pentru diploma de participare (P)

Istoria unei limbi este istoria unei civilizații, iar o „stare de limbă” reprezintă reconstituirea altei „stări de limbă”, anterioare, aşa cum afirma Eugen Coşeriu. Limba română literară, având la bază…
Vezi articolul

OFICIAL Înscrierea, examenele de certificare și afișarea rezultatelor pentru absolvenții de învățământ profesional și tehnic au loc în perioada 29 mai-23 iunie / Astăzi ar fi fost ultima zi de înscriere, potrivit ordinului de ministru din mai

Fiecare liceu cu filieră tehnologică își va planifica înscrierea, examenele de certificare și afișarea rezultatelor pentru absolvenții de învățământ profesional și tehnic în perioada 29 mai-23 iunie, potrivit unui ordin…
Vezi articolul