O treime dintre copiii din România au fost expuși anul trecut la discurs incitator la ură pe internet. Față de acum 5 ani a crescut gradul de alfabetizare digitală

1.001 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Față de acum 5 ani, a crescut gradul de alfabetizare digitală în rândul copiilor din România, concomitent cu gradul de expunere la riscuri întâlnite în mediul online și cu apariția de noi riscuri (cyberhate), potrivit celui mai recent raport EU Kids Online.

Cu toate că mai puțin de jumătate dintre copii percep internetul ca fiind un mediu sigur și doar o treime cred că în mediul online oamenii sunt drăguți și îți oferă ajutor, peste 60% spun că știu ce să facă atunci când cineva de pe internet se comportă într-un mod care nu le place. Pentru patru din zece copii internetul are valențe pozitive și consideră că le este mai ușor “să fie ei înșiși” atunci când sunt online decât în interacțiunile față în față cu oamenii. Copiii manifestă astfel o atitudine critică asupra internetului, dar care, împreună cu competențele digitale însușite, le permite totuși să se bucure de oportunitățile pe care acesta le oferă. Aceasta este una dintre concluziile noului raport EU Kids Online, coordonat în România de Anca Velicu, cercetător la Institutul de Sociologie al Academiei Române și membru fondator Platforma DigiLiv-REI.

Raportul EU Kids Online 2018 pentru România prezintă date actuale despre utilizarea internetului de către copiii români, cuprinzând informații referitoare la activitățile acestora pe internet, nivelul de competențe digitale, expunerea la riscuri, reziliența în fața situațiilor neplăcute online, precum și la medierea activităților lor pe internet din partea părinților, profesorilor și a grupului de prieteni. În total, cu sprijinul IRES, au fost chestionați 935 de copii cu vârsta cuprinsă între 9 și 17 ani, pe un eșantion reprezentativ național.

Față de datele din 2013 ale proiectului Net Children Go Mobile constatăm o creștere de peste 4 ori a accesului la internet de pe dispozitive mobile. Deși unii copii încă se confruntă cu limitări ale accesului la internet datorate factorilor economici (dispozitive prea scumpe sau costuri de acces mari) sau infrastructurii deficitare, cei mai mulți copii declară că nu au dificultăți în folosirea internetului. Cele mai frecvente activități rămân cele de divertisment și comunicare, dar asistăm la o creștere a folosirii internetului pentru teme sau pentru aflarea de știri. Copiii români raportează întrun grad ridicat diverse forme de competențe digitale, cel mai mic scor obținându-l competențele creative.

Asistăm la o creștere constantă a experiențelor negative ale copiilor pe internet:

● Aproape un sfert dintre copii raportează că în ultimul an au fost victime ale cyberbullying-ului, un procent aproape dublu față de 2013. Pentru prima data băieții declară într-un procent asemănător cu al fetelor că au avut experiențe negative pe internet. Cea mai mare creștere a experiențelor negative online este raportată în grupa de vârstă 9-10 ani (unde se ajunge la 29%), ceea ce înseamnă o expunere din ce în ce mai timpurie la cyberbullying.

● O treime dintre copii au fost expuși în anul precedent la o formă sau alta de discurs incitator la ură. De asemenea, 8% dintre copiii din eșantion declară că au trimis astfel de mesaje sau comentarii instigatoare la ură în ultimul an.

● Un sfert dintre copii au primit mesaje cu caracter sexual pe internet. 15% din copii declară că li s-au solicitat informații cu caracter sexual, iar 7% că au trimis sau au postat informații despre ei cu caracter sexual.

Despre raport:
Raportul “Acces, utilizări, riscuri și oportunități ale internetului pentru copiii din România. Rezultatele EU Kids Online 2018” este scris de Anca Velicu, Bianca Balea și Monica Barbovschi, cu ajutorul reţelei extinse EU Kids Online (metodologie dezvoltată și validată la nivelul tuturor țărilor implicate) și a IRES – Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (care a colectat pro-bono datele reprezentative la nivel național). Raportul se bazează pe chestionare auto-completate în școli, cu 935 de fete și băieți cu vârsta între 9 și 17 ani, utilizând un eşantion stratificat aleator reprezentativ national.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții vor plăti integral abonamentele STB de transport în București până când noile reguli cu reducerile de 90% sunt publicate, cel târziu pe 15 septembrie / Elevii au în continuare abonament gratuit prin aplicația YouthTB

Abonamentele de transport STB pentru studenții din București sunt disponibile la acest moment numai în valoarea integrală, fără vreo reducere pentru aceștia, anunță Societatea de Transport București (STB) într-un comunicat…
Vezi articolul

Peste 70 de studenți ai Universității Dunărea de Jos din Galați, unii dintre ei cu 0 credite anul trecut, “sunt promovați” până la iarnă, când riscă să fie “exmatriculați” / Rectorul Lucian Georgescu declară că, dacă acei studenți nu își rezolvă problemele, “nu vor mai beneficia de buget în niciun fel”

Universitatea Dunărea de Jos din Galați a decis, luna aceasta, să nu mai aplice, pentru un grup de peste 70 de studenți ai uneia dintre facultățile sale, provenind din Republica…
Vezi articolul

Cine sunt miniștrii propuși de Ludovic Orban în guvernul PNL: Anisie – Educație și Cercetare, Turcan – vicepremier, Cîțu, Violeta Alexandru, Costel Alexe, Virgil Popescu, Cătălin Predoiu, Bogdan Aurescu, Nicolae Ciucă

Premierul desemnat, Ludovic Orban, a definitivat lista miniștrilor pe care îi va propune în Guvernul monocolor PNL pe care intenționează să îl conducă dacă va obține votul de învestitură al…
Vezi articolul

”Ne-au spus că vrem transport gratuit ca să mergem la plajă. Și din alocația forfetară să punem bani de benzină sau să închiriem un autobuz”, susține lidera elevilor din Constanța/ Secretar de stat: ”Dacă statul îi plătește naveta și nu o condiționează de școală merge la păcănele, ce-i așa complicat?”

Mai multe asociații de elevi din țară cer retragerea proiectului de OUG cu privire la transportul elevilor, pus în consultare publică de Ministerul Educației, argumentând că alocația forfetară pentru transport…
Vezi articolul

Cine este președintele comisiei de Bacalaureat de la Colegiul „Gheorghe Șincai”, unde peste 70 de lucrări au fost anulate – un preot, director de colegiu și profesor de Religie, dat afară din Inspectoratul Școlar București în 2019, după un scandal amoros cu o educatoare

Profesorul-preot Gheorghe Dogaru, fost inspector școlar de Religie la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, este președintele Comisiei de Bacalaureat de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, conform surselor Edupedu.ro. Acesta a…
Vezi articolul

Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Profesorii care au făcut cinci propuneri concrete de politici publice în Educație, pe care le-au prezentat inspectoratelor școlare județene, în proiectul „Inspectoratul școlar civic” al World Vision România: Finanțare de la județ pentru excursii cu elevii, îmbunătățirea comunicării despre școală și a imaginii acesteia, dezvoltarea literației, reducerea abandonului școlar

Zece școli au creat proiecte de politici publice în comunitatea de profesori, uneori și cu implicarea elevilor, pe care le-au propus apoi autorilor de politici educaționale din teritoriu, adică inspectoratelor…
Vezi articolul