OFICIAL Profesorilor titulari în 3 sau mai multe școli li se va constitui norma didactică astfel încât numărul școlilor să fie cel mult egal cu al celor din anul școlar 2024-2025

55.056 de vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Pentru profesorii care sunt titulari în 3 sau mai multe unități de învățământ, norma lor didactică se va constitui, în condițiile legii, astfel încât numărul unităților de învățământ să fie cel mult egal cu al celor din anul școlar 2024-2025, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026. Procedura prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Articolul 6 – „(14) Cadrelor didactice titulare în 3 sau mai multe unități de învățământ, în anul școlar 2025-2026, li se va constitui norma didactică de predare, în condițiile legii, astfel încât numărul unităților de învățământ să fie cel mult egal cu al celor din anul școlar 2024-2025”, conform procedurii.

În perioada 20-22 august, profesorii care au nevoie de completarea normei didactice de predare pot participa la ședințele organizate de inspectoratele școlare.

Pentru completarea normei didactice de predare, profesorii titulari, debutanți și cei angajați pe durata de viabilitatea postului au putut depune la inspectoratul școlar, până la data de 14 august, cererea și documentele justificative.

În cazul în care un cadru didactic nu a depus cererea și documentele justificative, conducerea unităţii de învăţământ depune/transmite documentele respective la inspectoratul școlar, iar comisia judeţeană de mobilitate îi atribuie, din oficiu, un post didactic/o catedră vacant(ă) la finalul ședinței de repartizare din lista afişată, conform punctajului.

În anul școlar 2025-2026, profesorii titulari care nu își pot completa norma de predare nici la nivel județean pot primi până la 4 ore pentru activități remediale sau de stimulare a excelenței didactice,  potrivit procedurii oficiale privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii titulari care nu își pot completa norma de predare nici la nivel județean pot primi până la 4 ore pentru activități remediale sau de stimulare a excelenței didactice, în anul școlar 2025-2026
OFICIAL Noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025-2026 / În perioada 11-22 august au loc toate etapele prin care crește norma didactică conform Legii 141
OFICIAL Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent, dacă nu sunt mulțumiți de orele primite în alte școli. În acest caz, le este afectată și vechimea în muncă/învățământ
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, pentru toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar, vor fi incluse obligatoriu în atribuțiile postului didactic – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL De luni, 11 august, școlile încep să încadreze profesorii în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice de predare / Care este ordinea încadrării – procedură
OFICIAL Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată / În perioada 11-18 august 2025 școlile reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate


3 comments
  1. Vă nemulțumește situația prezentă , dar să vă amintesc perioada de dinainte ‘ 89 , cînd se făcea „practică”la sortat cartofi., la cules de porumb … 🙈

  2. Singura salvare pentru obținerea tuturor drepturilor salariale la nivelul lunii IUNIE 2025 este să stam acasă începând cu 8 septembrie și în 3 săptămâni maxim primim tot ce ne-a fost luat, altfel greva din mai-iunie 2023 a fost un eșec care se încheie cu o catastrofă a drepturilor salariale și de management pe o perioadă de cel puțin 5 ani (2030).

    1. Trei școli, suna bine! Dar sunt multe cazuri in care teoretic, profesorii sunt in 3 școli, practic sunt in 5 școli si predau 2, 3, sau chiar 4 materii ( conform studiilor )

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației, Daniel David: Gândirea critică trebuie predată sub aspect metodologic la Logică, Filosofie, Psihologie și încă o disciplină opțională. În ceea ce privește celelalte discipline, aceasta trebuie să devină un mod de predare

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat în cadrul dezbaterilor pe noile planuri-cadru, într-o emisiune difuzată de TVR Info pe 8 martie, că în cadrul disciplinelor Logică, Filosofie și Psihologie, dar…
Vezi articolul

Mai multe cadre didactice de la Școala Gimnazială Sălcioara vor să se mute la alte școli pentru că nu mai primesc bani de navetă de 6 luni: Fac naveta 110 kilometri zilnic, plec de acasă la 6 dimineața. Primăria are să-mi achite 3.000 de lei, spune un profesor / Primarul PNL Gabriel Stoica invocă Ordonanța „trenuleț” dată de Guvernul Ciolacu: Nu spun că n-am bani, dar legea nu-mi permite să plătesc

Șase profesori ai Școlii Gimnaziale Sălcioara din județul Ialomița au decis ca din toamnă să se mute la școli mai aproape de localitatea în care locuiesc pentru că nu-și mai…
Vezi articolul

INTERVIU Daris Mănescu, elevul de clasa a XI-a care a publicat o carte despre teoria sa legată de întemeierea Țării Românești: Domnul meu profesor Claudiu Mărăcine a fost inspirația mea / E foarte deschis și îi pasă mai mult să înțelegem în sine evenimentele istorice, decât să punem accentul pe memorarea anilor

Daris Mănescu, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național Tudor Vladimirescu din Târgu Jiu, a lansat o carte scrisă despre întemeierea Țării Românești. Are o teorie diferită pe care…
Vezi articolul

Baremele de la Olimpiada de Muzică au avut mai puține exerciții pentru că subiectele au conținut itemi din afara programei, retrași și cu punctele redistribuite – explicațiile președintei de comisie de la Craiova, Lăcrămioara Pauliuc / Cum comentează neafișarea unor rezultate, profesorul cu nepot în concurs și elevii descalificați

Baremele de la Olimpiada de Muzică (ONIIVSTM) 2024, etapa națională desfășurată în aceste zile la Craiova pentru sute de elevi de liceu, au conținut mai puține exerciții decât au rezolvat…
Vezi articolul

Ministrul Educației nu își explică rezultatele slabe de la simularea de Evaluare Națională 2022 la Brăila, unde sub jumătate dintre elevii participanți au luat nota 5 la matematică: Nu pot să cred așa ceva. Tot la Brăila, semestrul acesta aproape 60% dintre elevi au medii peste 8,50

Sorin Cîmpeanu a fost surprins să afle că la simularea de Evaluare Națională 2022 de la Brăila, doar 47% dintre elevii care au susținut examenul au luat peste nota 5,…
Vezi articolul