Scăderea bruscă a numărului de profesori titulari anunțată în mesajul de început de an școlar de ministrul Educației, Daniel David, ridică semne majore de întrebare asupra transparenței și acurateții datelor oficiale. Deși ministrul susține că nu s-au făcut concedieri și că măsurile din Legea Bolojan nu reduc salariile cadrelor didactice, statisticile comunicate arată un minus de aproximativ 17.100 titulari față de anul 2023–2024, o prăbușire fără precedent a ponderii posturilor ocupate cu titulari, inexplicată prin documente publice, potrivit unei analize Edupedu.ro.
- Titularii sunt profesorii angajați pe perioadă nedeterminată.
În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan prin care normele didactice au crescut cu 2-4 ore, la profesori și cu 4-6-8 ore la directori și inspectori.
„Începem anul școlar 2025 – 2026 cu un total de aproximativ 214.700 norme în sistem (229.110 în anul școlar 2024 – 2025), din care aproximativ 156.390 acoperite cu titulari (un număr similar cu cel din anul școlar 2024 – 2025), celelalte norme urmând a fi acoperite de suplinitori”, a scris ministrul.
Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari.
Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.
În mesajul tramsmis de ministrul David acesta afirmă: „Am acceptat implementarea măsurilor cu condiția de a nu se concedia oameni și de a nu se reduce salarii”. Tot el susține că „cel puțin 98,6% dintre titulari” au primit cele două ore în plus în aceeași unitate și că „nu mai este loc pentru alte măsuri de criză-austeritate”.
Cifrele nu se leagă între ele și nici cu seria istorică. În 2023–2024, SIIIR indică 223.865 norme în total, din care 173.533 ocupate cu titulari (77,52%). Pentru 2024–2025, ministerul comunică 229.110 norme în total și circa 156.390 de titulari (68,26%). Pentru 2025–2026, ministerul anunță 214.700 norme în total și același volum de circa 156.390 titulari (72,84%). Cu alte cuvinte, în 2024–2025 cresc normele totale, dar scad abrupt titularii, iar în 2025–2026 scad normele totale, dar numărul de titulari rămâne neschimbat față de anul anterior.
Ministrul Educației și Cercetării nu publică o defalcare pe județe și discipline, pe modelul prezentării premierului Ilie Bolojan, care să arate dacă vorbim despre neocupări, conversii de posturi în suplinire/plata cu ora, pensionări sau pur și simplu o redefinire a indicatorilor față de rapoartele SIIIR.
Invocata creștere a normei de predare cu două ore pe săptămână se aplică din 2025–2026 și poate explica mecanic scăderea numărului total de norme în acest an, dar nu justifică prăbușirea ponderii titularilor în 2024–2025, când regula nu era încă în vigoare. De ce ministrul scrie că anul trecut numărul de titulari era unul similar? De altfel, dacă datele ar fi ca în anunțul ministrului, tocmai în 2024–2025 ponderea suplinirilor explodează: aproximativ 72.720 norme acoperite prin suplinire și plată cu ora, față de circa 50.331 în 2023–2024. În 2025–2026, suplinirile coboară la aproximativ 58.310, însă rămân peste nivelul din 2023–2024.
Contextul recent arată serioase dubii cu privire la integritatea informației publice dn partea ministrului Daniel David. În cazul solicitării Edupedu.ro pentru punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației asupra pachetului din Legea 141/2025, ministerul a transmis un răspuns semnat de minister, nu de ISE, iar varianta reală a cercetătorilor a fost cenzurată și înlocuită. Ulterior, ministrul a confirmat că documentul final trimis către presă nu a fost scris de ISE, ci de către cabinetul său și că textul a fost modificat. Precedentul arată un tipar de opacitate care justifică exigențe suplimentare atunci când apar rupturi statistice majore, modificări ale datelor sau transparența acestora.
Cu atât mai mult cu cât în ultima lună, în toate comunicatele de presă care vizează schimbările impuse de Legea Bolojan la fiecare apare câte o frază care promite transparență și date:

Joi, 14 august, anunțul că 507 școli se desființează ca școli cu personalitate juridică: „Ministerul Educației și Cercetării va comunica în mod constant în privința procesului de reorganizare a rețelei școlare – pe măsură ce acest proces se finalizează în județe și se actualizează informațiile”.
În afară de această informație repetată într-un alt comunicat, nu a mai existat niciun detaliu, nici pe județe, nici pe situații apărute, nici pe medii – urban-rural, pe nimic.

Vineri, 22 august: „Săptămâna viitoare vor fi distribuite normele pentru suplinitori și ulterior numărul de ore disponibile pentru plata cu ora. Ministerul Educației și Cercetării va informa public și în privința acestor demersuri”.
În realitate ministerul nu a mai comunicat nimic despre acestea.

Luni, 25 august: „Ministerul Educației și Cercetării va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul școlar 2025 – 2026, atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală.”.
În realitate, la 8 zile de la acel moment și la trei zile de la debutul anului școlar nu au mai fost comunicate „rezultatele definitive”.
Singurele cifre apar sporadic, mai mult cu titlu de exemplu și ilustrativ, nu de transparență a datelor și de prezentare exhaustivă a situației din învățământ, în mesajul ministrului din 29 august, cel cu datele despre titulari.
În concluzie, o instituție publică induce în eroare cetățenii. Ministerul Educației și Cercetării induce în eroare cetățenii și nu oferă informațiile pe care promite că le oferă.
Potrivit datelor publice ale Ministerului Educației și Cercetării, între 2011 și 2025 situația titularilor este următoarea:
| An școlar | Norme totale | Titulari | Pondere titulari |
|---|---|---|---|
| 2011–2012 | 225.805 | 181.327 | 80,30% |
| 2012–2013 | 227.338 | 179.357 | 78,89% |
| 2013–2014 | 226.395 | 181.261 | 80,06% |
| 2014–2015 | 221.855 | 179.337 | 80,84% |
| 2015–2016 | 218.803 | 177.356 | 81,06% |
| 2016–2017 | 218.414 | 176.306 | 80,72% |
| 2017–2018 | 217.863 | 175.167 | 80,40% |
| 2018–2019 | 215.901 | 174.364 | 80,76% |
| 2019–2020 | 213.925 | 173.367 | 81,04% |
| 2020–2021 | 213.921 | 171.954 | 80,38% |
| 2021–2022 | 216.240 | 170.267 | 78,74% |
| 2022–2023 | 218.628 | 170.433 | 77,96% |
| 2023–2024 | 223.865 | 173.533 | 77,52% |
| 2024–2025* | 229.110 | 156.390 | 68,26% |
| 2025–2026* | 214.700 | 156.390 | 72,84% |
Ministerul Educației și Cercetării trebuie să arate public, transparent pe pagina sa de internet, cum explică diferența dintre 173.533 titulari în anul 2023–2024 și cei circa 156.390 titulari în 2025–2026 anunțați de ministrul David? Câte posturi scoase la concurs în 2024–2025 au rămas neocupate și pe ce discipline și județe? Câte norme de titular au fost desființate/transferate prin reorganizarea rețelei școlare în urma Legii Bolojan?
Până atunci, scăderea de aproximativ 17.100 titulari dintre 2023–2024 și 2025–2026 rămâne neexplicată. Mesajul politic „fără concedieri, intrăm în logica dezvoltării” nu este susținut de seriile numerice, de date, de evidențe, de realitate.
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Săpați mai adânc cu investigația.
Ori e incompetență (cu asta ne-am obișnuit) ori minte iar (se pare că trebuie să ne obișnuim și cu asta) pt ca demisia nu vrea să și-o dea iar de demis nu demite nimeni cel mai slugarnic ministru.
>> 156.390
Este un miracol statistic.