Povestea singurului liceu special înscris la un concurs național de robotică: Am arătat că putem să dăm și noi ceva nou. Abia mi-am putut stăpâni lacrimile de emoție, când am avut recunoașterea pe scenă

4.328 de vizualizări
Echipa Robot Team Alpha / Foto: Liceul Special ”Sfânta Maria”
„Când pui afișul de liceu special, lumea se uită așa… nu cu ochi buni, dar noi am încercat să ne creăm o imagine bună. Am arătat că putem să dăm și noi ceva nou. Fiecare copil are ceva bun, trebuie să îl descoperi și să îl crești”, spune profesorul Sauliuc Toma, mentorul echipei de robotică a Liceului Special „Sfânta Maria” din Arad, care a câștigat un premiu special la un concurs național de robotică, într-un interviu pentru Edupedu.ro. 

Gabi Băcanu, Eli Butar, Sebi Nedolici, Oli Tanațcu și Alex Katona sunt elevii care au format  echipa Robot Team Alpha a Liceului Special „Sfânta Maria”, singurul liceu special înscris în competiție și au obținut premiul special „Nație prin Educație”, la Campionatul Național de Robotică First Tech Challenge.

Mentorii elevilor de la Liceul Special „Sfânta Maria” au fost și Campionii mondiali la robotică din 2022, echipa Delta Force a Liceului Național de Informatică din Arad. „Ei au venit la noi, noi am mers la ei. Am văzut ce cale să urmăm, că rezultatele se obțin numai cu muncă multă și cu eforturi mari”, spune profesorul Sauliuc Toma. 

„Atâtea praguri am trecut, atâtea bariere am ridicat, încât nu aș ști să spun care a fost provocarea cea mai mare. Când am avut recunoașterea acolo sus pe scenă, a fost un moment extraordinar pentru copii și pentru mine. Toate sentimentele le-am avut, de bucurie, de recunoștință. Abia mi-am putut spune numele, abia mi-am putut stăpâni lacrimile de emoție. Că am stat ore întregi și am lucrat cu ei, că am avut provocări, toate s-or uitat în momentul acela când am fost pe scenă”.

Momentul premierii elevilor de la Liceul Special “Sfânta Maria”:

Interviul cu profesorul Sauliuc Toma:

Rep.: Cum s-a format echipa Robot Team Alpha?

Sauliuc Toma: Am promovat echipa de robotică în școală. Avem și fete și băieți și în funcție de experiență, am legat o echipă. În primul rând, nimeni nu este constrâns să intre în echipă. Toată lumea vine de bunăvoie, vine cu plăcere și dacă nu-i place ceva ne spune. Suntem o echipă unită. Încercăm să ne rezolvăm problemele între noi. 

Rep.: Cum v-a ajutat echipa Delta Force a Liceului Național de Informatică din Arad?

Sauliuc Toma: A fost ca un schimb de experiență. Ei au venit la noi, noi am mers la ei, am putut să vedem cum lucrează. Ei sunt la un nivel foarte înalt. Pe baza asta ne-am mobilizat și noi și am văzut că rezultatele se obțin numai cu muncă multă și cu eforturi mari. Am văzut ce cale sa urmăm. Practic, un fel de mentori ne-au fost cei de la Delta Force. 

Rep.: Îi poate ajuta robotica pe copiii cu cerințe educaționale speciale?

Sauliuc Toma: Noi ne bazăm pe abilitățile practice ale copiilor. Chiar dacă sunt copii cu probleme speciale, să știți că și ei dețin abilități practice, sunt îndemânatici la dirijarea robotului. Avem un driver, conducătorul, care foarte bine se concentrează și reușea să pună foarte multe conuri.

Le-am explicat pe înțelesul lor și la motor am pus etichete, sunt 4 motoare și fiecare motor avea o etichetă ca să știe în care port să îl pună.

Sunt bucuroși, implicați, se simte adrenalina concursului. Sunt organizați, știu când trebuie să intre în concurs, când trebuie să meargă la diferite probe înainte de concurs. Trebuie să mergi cu robotul la inspecție să verifice robotul, dacă corespunde din punct de vedere al siguranței, din punct de vedere tehnic, să nu aibă părți dăunătoare. Ei se organizează și se manageriază singuri. Îmi place că au reușit să ajungă la un fel de maturitate. 

Echipa Robot Team Alpha în concurs / Foto: Liceul Special ”Sfânta Maria”

Pe lângă concurs, am avut și partea logistică, deplasare, transport, cazare. Am încercat să ne ajutăm unii pe alții si aici, deci munca în echipă e foarte importantă.

Rep.: În ce a constat concursul?

Sauliuc Toma: Fiecare echipă își construiește robotul și îl programează după cum consideră. Toți roboții din competiție trebuie să respecte acele cerințe. 

Concursul durează 3 minute. 30 de secunde sunt alocate pentru autonomie, în care robotul trebuie să se miște autonom, adică singur și să facă anumite task-uri, adică trebuie să identifice un desen și să prindă un con, să-l ridice și să-l pună pe un junction, un fel de jalon. Sunt 3 tipuri de zone, jalonul mic, mijlociu și mare și atunci în funcție de desenul pe care îl citește în perioadă de autonomie, robotul trebuie să se parcheze într-o anumită zonă a terenului de concurs.

După perioada de autonomie, vin 2 minute și 30 de secunde, în care robotul este dirijat de driver, cel care conduce efectiv robotul de pe controller, care pune cât mai multe conuri pe acele jaloane. În funcție de câte conuri puneai, primeai punctaj 

Concursul presupune formarea a două alianțe: Alianța Roșia și Alianța Albastră și practic, ești coechipier cu cineva, o altă echipă de robotică. E foarte frumos pentru că se formează prietenii cu copii din diferite orașe, de la Baia Mare, Sighetul Marmației, depinde cu cine nimerești în Alianța.  

Robotul elevilor / Foto: Liceul Special ”Sfânta Maria”

Rep.: Care a fost cea mai mare provocare la acest concurs?

Sauliuc Toma: Atâtea praguri am trecut, atâtea bariere am ridicat, încât nu aș ști să spun care a fost provocarea cea mai mare.

De exemplu, la partea logistică noi ne susținem prin donații și sponsorizări. O deplasare la București cu 5 elevi și 3 însoțitori a fost în jur de 1.300 lei transport, plus cazare, plus mâncare, plus echipament. Deci, se adună o sumă mare.

Dacă suntem echipă mică și liceu special, dacă mergi la un sponsor și spui noi suntem liceu special, am avea și noi nevoie de o sumă de bani, atunci e mai greu. Însă, am avut câțiva sponsori care cu inima au intrat și mulțumim lui Dumnezeu că am reușit să stăm la limita de plutire, adică am reușit să acoperim nevoile acestea.

Mai sunt o probleme legate de construcția robotului. An de an primești alte task-uri, alte sarcini și robotul necesită tot timpul îmbunătățire necesită updatare a pieselor, adică mai trebuie cumpărat un senzor, un cablu. Acum ne lipsește acel dispozitiv care e amplasat pe robot și care redistribuie toate informațiile la motoare, la senzori. Am folosit niște telefoane, acum am vrea să îmbunătățim robotul”.

Despre Liceul Special „Sfânta Maria” Arad, cu directoarea Maria Porușnicu

Liceul are 258 elevi cu deficienţe de vedere, mintale şi asociate. „Avem grădiniță, gimnaziu, liceu, învățământ postliceal, învățământul profesional. Anul trecut am sărbătorit centenarul.

Părinții sunt mulțumiți de achizițiile pe care le fac în învățământul special, fiind clasele cu un număr mai mic de elevi, profesori bine pregătiți și specializați pe psihopedagogie specială și pe terapii. Nu avem abandon școlar. Avem copii care vin din alte județ și atunci se cazează în internatul școlii, pentru că avem și internat”, a declarat Maria Porușnicu, pentru Edupedu.ro.

„Pe lângă robotică, mai avem o fată de liceu care se ocupă de cățărări, face parte din lotul național prin asociația sportivă Climb Again din București. Ne-au făcut și nouă un perete de escaladă în scoală în urmă cu doi ani. Deci, trebuie să le placă ceea ce fac și așa să poți să-i prinzi în activitate”, a adăugat Maria Porușnicu.

Profesorii de la Liceul Special „Sfânta Maria” Arad încearcă să îi ajute și să îi integreze pe copii și după ce termină școala. 

„Ar fi binevenită și ideea cu atelierele protejate. Să avem un spațiu în școală, să lucreze aici. Copiii trebuie supravegheați, îndrumați, au nevoie de sprijin, chiar și când se angajează și după ce termină. Este foarte important să-i integrăm acolo unde au făcut practică și să fie angajați. De exemplu, elevii noștri merg cu maiștri tot acolo la practică și îi vad pe copiii noștri care au rămas și lucrează, au remunerație și este un circuit permanent de monitorizare. Unii dintre copii se descurcă și își iau viața în propriile mâini și sunt independenți”, a spus directoarea Maria Porușnicu.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Neasigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu tulburări de învățare, care susțin Bacul și Evaluarea Națională: Explicațiile ISMB pentru organizațiile de părinți și elevi sunt că ministerul întârzie răspunsurile, școlile trebuie să ofere îndrumare pentru materiale compensatorii

Reprezentanții Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB) spun că Ministerul Educației nu a transmis în timp util răspunsul său privind aprobarea măsurilor compensatorii pentru candidații care au depus cereri, acesta…
Vezi articolul
Cei cu medii sub 5, școli profesionale

Ministerul Educației vine cu precizări despre cum va continua școala, după ce noul secretar de stat a spus că speră ca în semestrul II să se facă ore față în față: În funcție de evoluția situației epidemiologice, vom stabili modalitățile de continuare a activităților din învățământ

Ministerul Educației vine cu precizări oficiale cu privire la modul în care va continua școala în România, după ce noul secretar de stat responsabil cu preuniversitar a spus că speră…
Vezi articolul

Se vor închide școlile, dacă lucrurile vor rămâne în felul acesta, avertizează liderul FSLI, Simion Hăncescu, care spune că „oamenii sunt hotărâți să ajungă la grevă generală”

Se vor închide școlile, dacă lucrurile vor rămâne în felul acesta, avertizează liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Simion Hăncescu, într-o declarație pentru Europa FM referitoare la protestele anunțate de…
Vezi articolul

Un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională – cerut de profesorul Liviu Papadima / Selecția evaluatorilor de la BAC să fie mai eficientă și cu expertiză pentru examene naționale – susține directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara

Profesorul universitar al Facultății de Litere, din Universitatea București, Liviu Papadima, a cerut constituirea unui corp profesionist de evaluatori pentru examenul de Bacalaureat, în emisiunea Info Edu de miercuri 20 martie.…
Vezi articolul

Modulul 5 de cursuri începe miercuri, 19 aprilie, și ține până pe 16 iunie. Elevii claselor a II-a, a IV-a și a VI-a susțin în luna mai evaluările naționale / Calendarul examenelor naționale

Pentru elevii și copiii de grădiniță, cursurile ultimului modul din anul școlar 2022-2023 încep miercuri, potrivit calendarului oficial. Vacanța de Paște a ținut de pe data de 7 aprilie și până pe…
Vezi articolul