Pregătirea profesorilor să fie decisă de fiecare universitate. Să n-avem un singur model, ci mai multe, propune ministrul Educației, Daniel David, printre altele, în dezbaterea privind masterul didactic

5.381 de vizualizări
Foto: captura MEC
Ministrul Educației Daniel David, propune în discuțiile actuale privind masterul didactic, „să avem traiectorii diferite, adică să n-avem un singur model (…) să lăsăm fiecare universitate să-și aleagă unul dintre modelele pe care o să le propună, dar n-avem o decizie finală încă”, a spus David miercuri seară, în cadrul Raportului săptămânal LIVE pe pagina de Facebook a Ministerului Educației.

Ministrul Educației propune, printre altele, în cadrul discuției actuale din spațiul public privind masterul didactic, ca viitorii profesori să urmeze modele diferite de master, stabilit de fiecare universitate în parte.

„În zona învățământului superior cred că este important să vă spun că încă avem discuții legate de viitoarea formulă pentru masteratul didactic și aici n-aș vrea să mă grăbesc. Repet, legea îmi impune un anumit model. Îmi dau seama însă că acest model nu este larg susținut sau nu suficient de larg cât am crezut eu, pentru că m-am gândit că odată ce a fost prins în lege, cei mai mulți sunt de acord cu acest model, iar acum descopăr cu surprindere că foarte mulți oameni nu sunt de acord cu ceea ce avem în lege, astfel încât nu mă grăbesc să iau decizii. Avem diverse discuții. Foarte posibil la ce văd în acest moment este să avem traiectorii diferite, adică să n-avem un singur model, să avem mai multe modele. Așa există și în alte țări și lăsăm fiecare universitate să-și aleagă unul dintre modelele pe care o să le propună, dar n-avem o decizie finală încă. Purtăm discuții și când voi avea să vă comunic acest lucru”, a spus David.

Daniel David a precizat și faptul că există discuții peste modul în care vor fi formați și cei care predau în învățământul superior.

„În paralel însă, să știți că discutăm doar despre modul în care să formăm profesorii pentru preuniversitar, avem și un modul în care discutăm despre cum să facem pregătirea pedagogică și pentru cei care predau în învățământul superior. Sigur, și aici flexibil fără să birocratizăm lucrurile, dar aceste module de formare există în toate țările europene.

Repet, trebuie să avem grijă să nu birocratizăm lucrurile, să lăsăm flexibilitate pentru oamenii care să vină de afară, în universtățile române și n-au să spun modulul paralogic, să nu fie blocați în activitățile academice și acolo când voi avea un model în faza finală, am să-l anunț și am să-l pun în transparență și chiar în dezbatere publică”, a pus David. 

Informații de context

Amintim că Legea Educației Iohannis-Deca prevede că din 2029 vor putea fi angajați ca profesori în gimnaziu și liceu numai studenții care au parcurs, obligatoriu, un masterat didactic de 1 an sau de 1 an și jumătate (articolul 176 din Legea învățământului preuniversitar 198/2023).

Academia Română a organizat joi, 9 octombrie 2025, o dezbatere cu tema „Masteratul didactic, încotro?”, la care au participat ministrul Daniel David și profesorii Romiță Iucu, Rodica Zafiu, Liviu Ornea, Lucian Ciolan, Cătălin Glava, Oana Fotache Dubălaru și Marian Ilie, potrivit TVR Info. Atât Rodica Zafiu, cât și Cătălin Glava au susținut explicit ideea obligării studenților care vor să devină profesori să parcurgă și masteratul didactic, dar și un masterat de specialitate, deși în specialitate studenții tocmai au absolvit facultatea.

Conferențiarul Cătălin Glava a propus în spațiul public obligativitatea parcurgerii unui masterat de specialitate de către studenții care vor să devină profesori în școlile gimnaziale și licee, pe lângă masteratul didactic obligatoriu deja prin lege.

Profesorii universitari atrag atenția că masteratul didactic scurtat la doar 1 an și 1 an și jumătate de fosta ministră Ligia Deca prin propria Lege a educației nu respectă standardele Bologna. Un student care ar urma să facă masteratul de 1 an sau 1 an și jumătate prevăzut de fosta ministră „nu se poate duce la doctorat dacă va dori vreodată” și „are o problemă cu cadrul european al calificărilor, cu recunoașterea calificărilor la nivel european”, a avertizat Lucian Ciolan, prorector al Universității din București.

Reformarea pregătirii viitorilor profesori prin desființarea DPPD-urilor și înlocuirea pregătirii psihopedagogice și didactice aplicate de aceste departamente prin noile masterate didactice de 2 ani a fost introdusă în lege pentru prima dată în 2011, în Legea Miclea-Funeriu. Universitățile au respins, însă, desființarea DPPD-urilor, astfel că primele masterate au apărut abia în 2020, ca urmare a deciziei ministrului de la acea vreme, Monica Anisie. Preluarea și în Legea educației Deca-Iohannis din 2023 a obligativității ca studenții care vor să devină profesori în școli gimnaziale și licee să parcurgă masterate didactice va conduce, cel mai probabil, de la aplicare, la dispariția unora dintre masteratele de specialitate la care predau parte dintre profesorii care nu sunt din zona psihopedagogică.

Pentru a contracara dispariția unora dintre masteratele de specialitate care nu vor mai fi alese de studenți, parte dintre profesorii din universitar propun obligarea prin lege a studenților să urmeze și masterate de specialitate, nu doar didactice, pentru a deveni profesori în preuniversitar, deși în specialitate au absolvit deja studiile de licență.

Mai mulți profesori universitari au criticat dur propunerea unui masterat didactic scurtat, avertizând că aceasta riscă să diminueze pregătirea de specialitate a viitorilor profesori. Printre aceștia se numără Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de Litere (UB), care a spus la TVR Info că actuala formulă „e aproape integral pedagogică, fără formare de specialitate”:

„Nu e doar o problemă de durată, e o problemă de fond. Nu e de ajuns să știi metode de predare, dacă nu știi conținuturi.”

Și Rodica Zafiu, profesoară la aceeași facultate, a propus o alternativă: 3 ani de licență, 2 ani de masterat de specialitate și 1 an de masterat didactic, o formulă care ar asigura atât competența științifică, cât și pregătirea practică. „Este ideal, chiar dacă pare neeconomic și scandalos”, a spus Zafiu.

De la Iași, profesorul Ionel-Dumitrel Ghiba, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, a avertizat la rândul său că scurtarea perioadei de formare „va afecta calitatea pregătirii profesorilor și, implicit, performanțele elevilor”. Fostul ministru Daniel Funeriu, inițiatorul masteratului didactic de doi ani din Legea educației 1/2011, a declarat că actualul proiect „diminuează pregătirea de specialitate” și că Daniel David este „prizonierul unei legi care nu îi aparține”.

Într-o analiză publicată pe Edupedu.ro, jurnalista Raluca Pantazi a criticat dezbaterea privind dublul masterat, considerând-o „o propunere de un ridicol evident”, menită să mențină controlul universităților asupra formării viitorilor profesori și să aducă bani suplimentari din bugetul public.

Citește și:
Nu vom avea profesori de bună calitate dacă pe lângă masteratele didactice și formarea inițială nu „umblăm” la sistemul de carieră și grade didactice, avertizează Lucian Ciolan, prorector al Universității din București
Două masterate obligatorii pentru studenții care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu – este propunerea avansată de directorul DPPD Cătălin Glava, de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, într-o dezbatere la Academia Română: Soluția este modificarea legii. Un masterat de specialitate și unul didactic ar fi poate versiunea cea mai fezabilă
Val de ironii ale profesorilor, la propunerea universitarilor de a obliga studenții să facă 2 masterate pentru a putea preda în gimnaziu și liceu: O să căutați profesori și prin Sri Lanka! / Vor veni râuri-râuri pentru 40 de lei ora de predare și respect nemărginit / Universitarii au nevoie de bani / Plus centura neagră la karate pentru serviciul pe școală și ședințele cu părinții


10 comments
  1. Bună ziua! Ce specializare să fac eu in mediul universitar ? Am terminat Liceul Pedagogic – 5 ani, Facultate, studii de lunga durată – 5 ani, 3 mastere ( unul în Fac. de Psihologie și Științe ale Educatiei din Univ. Bucuresti ), Gradul 1, ASE BUC. sp. FINANȚE și sunt învațătoare. SĂ VĂ FIE RUȘINE DOMNULE MINISTRU PENTRU CĂ MĂ TRIMITEȚI SĂ MAI STUDIEZ ÎN MEDIUL UNIVERSITAR! Ajung la concluzia că, cap aveți, dar minte/neuroni vă mai trebuie sau lipsesc, cu desăvârșire!

  2. Au ajuns toți ratații, „specialiștii” UNIVERSITARI să își dea cu părerea despre ce ar trebui să facă preuniversitarii sau pentru învățământul preuniversitar . Mai bine și-ar vedea de problemele lor, multe și urâte. Exemplu, profesori UNIVERSITARI extrem de slab pregătiți, care citesc de pe PPT și cer prezența obligatorie studenților (unde sunt marii profesori de acum 30 de ani la cursurile cărora nu găseai loc în amfiteatru?). Plata per capita student a dus la supradimensionarea universităților și în ce privește corpul profesoral dar și nr de studenți. Exagerat, la unele facultăți a crescut de 7 ori nr de locuri față de acum 20 de ani, în condițiile în care populația școlară a scăzut numeric. Este o afacere?! Și, apoi, corupția, șpaga (în euro) pentru trecerea examenelor la unele catedre, la unele universități.
    Mai lăsați preuniversitarii în pace, că datorită implicării acestora, învățământul este ținut pe linia de plutire, să nu se scufunde de tot…

  3. David, mergi acasă și lasă-ne.

    Auzi, cică să facă fiecare universitate pregătirea profesorilor cum vor ei… (Ceea ce și fac, BTW, când ei formează un potențial cadru didactic în specializarea dorită de respectivul). Doar că ar cam trebui să existe niște standarde, ce zici, psihologu’ lu’ pește? Măcar cât să fim siguri că după ce distrugi concursul de titularizare, cum vă doriți voi toți pe acolo, când pune primarul pe nepoata să predea matematică copiilor din sat, nepoata măcar să fi auzit de matematică de nivel universitar, ziceam și eu.

    1. Un medic rezident in primul an ia sub 4000 de lei, cat un profesor debutant deși anii de școală sunt mai multi. Medicii fac gărzi neplătite și vin acasă apoi după 30 de ore, pe salariu de profesor. Ei lucrează si de Crăciun, și de revelion. pe salariu de profesor.

      1. Adevărat! Nu se poate compara!

  4. În aceste discuții, despre formare, cred că ar trebui abordat și subiectul elefantului din încăpere: curriculumul opțional. Mult dorit, mult încurajat, însă asociat mai curând cu formarea normelor, cu pregătirea suplimentară pentru examene, cu iluzionarea elevilor că pot alege, mai puțin cu calitatea actului didactic. Iluzia că se învață din mers, că profesorii pot preda orice, oricând, că o programă analitică poate suplini lipsa resurselor, a manualelor, dar mai ales a formării, denotă diletantism. Universitățile ar trebui să își asume, prin programele de formare în specialitate, „drenarea acestei mlaștini”.

    1. Masterat de specialitate?! Adică,după ce ai făcut o facultate,nu știi nimic și o iei de la început.Pai să te învețe cum trebuie specialitatea,că ca de aia faci studii superioare.Inveti iar materia de liceu sau gimnaziu sau ce?Au nevoie cu orice preț de cursanți că nu mai au ore să-și scoată salariile? Ar merge poate numai dacă dorești să predai și altă specialitate,dar nu un an,ce specialist ieși intr-un an ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like