Profesoara Lavinia Betea: Nu pot să-i cer elevului să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez. În gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic / Muzica, desenul și educația fizică sunt niște discipline extraordinare, care îl pregătesc pe copil să devină un adult echilibrat psihic

9.777 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Profesoara Lavinia Betea a declarat că „nu pot să-i cer elevului, cum spuneam, să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez”. Aceasta este de părere că „în gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic”. Declarațiile au fost făcute la DCNews.

Cadrul didactic a transmis că muzica, desenul și educația fizică sunt niște discipline extraordinare, care îl pregătesc pe copil să devină un adult echilibrat psihic:

„Nu pot să-i cer elevului, cum spuneam, să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez. În gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic. O altă chestiune a învățământului este supraîncărcarea de astăzi cu chestiuni teoretice. Când mintea copilului este înspre concretețe și tu vrei întruna să facă matematică, să învețe tot felul de chestiuni abstracte, dând la o parte muzica, desenul, educația fizică, acestea sunt niște discipline extraordinare pentru a-l pregăti pe copil ca să devină un adult echilibrat psihic. Tu nu poți trăi, ca intelectual, cu o minte echilibrată, și nu doar ca intelectual, dacă nu ești consumator de artă, dacă nu ești consumator de muzică, dacă nu ești consumator de literatură”, a spus profesoara.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a declarat, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

La disciplinele din domeniul artelor nu se acordă importanța cuvenită, se arată într-un document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Este vorba despre raportul privind Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024. Conform sursei citate, interesul pentru aprofundarea şi dezvoltarea unor discipline la care se dă examen influenţează substanţial şi ofertele care vizează domenii noi de studiu din zona artistică şi culturală.

Informații de context

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

  • Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă”. Răspunsul vine în contextul în care proiectele cu noile-planuri cadru de liceu au fost puse în consultare publică și instituția a fost întrebată care ar trebui să fie legătura dintre planurile-cadru/programe și examene/metoda de evaluare a competențelor.
  • În legătură cu proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, tot cercetătorii de la Unitatea pentru Cercetare în Educație au arătat în 2023 că impactul curriculumului oficial la clasă este diminuat din cauza selectării arbitrare din textul programei școlare a competențelor și conținuturilor. Ei mai susțineau și că subiectele sunt concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care „compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar – pe larg, aici

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
În clasa a VIII-a, elevii sunt axați excesiv pe Română și Matematică, spune profesoara Mihaela Curcan: Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște / Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen
Cum este cu putință să obligi un copil în ciclul primar și, mai ales, în ciclul gimnazial, la un regim de muncă, depășindu-l pe cel al adultului, spune profesoara Lavinia Betea: El are 6 ore, în general, la școală. Apoi vine acasă și se dau o sumedenie de teme
Ar trebui pedepsit foarte dur fenomenul meditațiilor cu elevii de la clasă, afirmă profesoara Lavinia Betea: Sunt profesori care spun că, dacă doctorul își permite, fiind în policlinică, să-i ceară pacientului să vină la cabinetul privat, eu de ce nu mi-aș permite să-i cer elevului din clasa mea să vină după-masă la mine, să-i dau meditații și să mă plătească?

14 comments
  1. Adevărul este că profesorii, ca să nu se streseze prea mult și să nu predea așa cum trebuie, ca elevii să nu facă, acasă, decât foarte puține teme, așa cum se practică în alte țări, le dau acestora teme extrem de multe, de au ajuns săracii copii să numai aibă timp liber , muncesc mai mult decât un adult, adică 10-12 orepentru a se relaxa și se mai miră “stimabilii” profesori, de ce elevii fac temele cu Chat GPT, pentru că profesorii nu își fac treaba cum trebuie la clasă. Știu doar să ceară salarii mari, sporuri pentru toate nimicurile și atât. Sper să fie plătiți în funcție de performanță și de notele luate la Titularizare. Exemplu: ai luat nota 5 la acest examen, salariu maxim 2500 de lei și să nu primească niciun fel de spor și să vezi atunci să-i vezi cum vor începe să își schimbe modul de predare și atitudinea față de copii.

    1. Da, săracii copii, de aceea folosesc ei ChatGPT sau nu mai știu ce… nu ca le e.din ce în ce mai lene sa scrie, sa gândească, sa orice…
      Ia vezi, ție îți spune ChatGPT când scrii “numai” legat și când îl scrii în doua cuvinte, ” nu mai”?

  2. Unde preda cucoana? Pe Lună? Prea îi căutăm în coarne pe elevi și ei nu mai învață nimic. Am ajuns în situația în care peste 50% din elevi au probleme cu tabla înmulțirii și nu știu să facă împărțiri pentru că nu își folosesc capul și își fac temele cu AI.

    1. Păi, voi ce păziți? Așteptați doar să vină la voi, la meditații pe sume mari nedeclarate la fisc și ANAF să vă luați salariile mărite și sporuri pentru orice nimic, cam nejustificat ce-i drept, având în vedere că nu prea vă spetiți muncind?

    2. Gabriela, esti optimista. Te invit in rural. Procentul este muuuulttt mai mare. Facuti la betie, facuti pentru alocatie si alte beneficii, facuti intre veri, rude, elevii sunt de multe ori cu inteligenta sub limita, cu CES cate 3-6 pe clasa, cu tulburari de opozitie sau violenti. Nu exista notiunea de educatie, de cultura generala. Esti ca si cu un perete vorbind singur, oricate cai ai gasi tu si scoala.

      1. Și etniile care se casatoresc doar între ei ,ca asa e tradiția și au tot felul de probleme.Nici nu li se pare anormal ca sunt toți la fel și tu ca profesor nu ai voie sa ceri un examen psihiatric.Stii toti copii”problema ” care fac titlurile ziarelor?Aceia sunt cu boli psihice nedeclarate și netratate și se pare ca prin aceasta lege se respecta drepturile copilului.E normal sa fie neglijat și sa ii fie refuzata îngrijirea medicala de care este evident ca are nevoie?Se respecta drepturile copilului?Dreptul să ce?Sa ii evolueze boala și sa fie chinuit de crizele pe care le are și sa fie lăsat ca un animal și sa fuga toți de el.Ministerul are niște probleme în a prioritiza drepturile copilului.Am și eu la clasă,din veri,verișori de gradul1,2 etc generații și generații la rand ,cu retard și probleme psihice.E groaznic sa lucrezi cu asa ceva.E epuizant și pentru ca nu se face nimic pentru ei ,este inutila cheltuiala cu școlarizarea lor.Unii,prin natura problemelor psihice pe care le au sunt înclinați la violenta,hartuieli etc.Abuzati,devin abuzatori.Un cerc vicios și bolnav.
        În momentul în care nu este capabil sa ia un 5 la EN pentru clasele 5-8 e clar ca nivelul lui mintal este de clasa 1-4.Este cu retard mintal.Este inutil sa îl trimiți la liceu.Nu ai ce face cu el.E bătaie de joc sa iei astfel de elevi la olimpiadă. Doar dacă nu se aranjează niște note ca să obțină un anumit profesor niște “merite”.Și asa se viciaza totul.Apoi disperarea de a avea absolvenți cu Bacalaureat de la astfel de licee. Este clar cum trec ei examenul.Se mai oprește o cameră, mai șoptește un supraveghetor la toți, ca e nevoie și tot așa.
        Vai de mama noastră!
        Acum vor sa reducă orele de romana la 2.Ce faci în doua ore cu ei ca limba romana este limba străină pentru ei și au făcut la litetatura o teorie abstracta de te doare capul și ca intelectual te apuca greața?Ar trebui predata ca o limba străină. Ei nu înțeleg cuvinte simple din limba română….

    3. Nici voi nu vă dați interesul absolut deloc, în concluzie nici elevii numai au tragerea de inimă de a învăța, așa că taci din gura și întoarce-te înapoi în peșteră. Voi sunteți principalii vinovați pentru asta, că mulți dintre voi habar nu aveți să predați, veniți la școală, mulți dintre voi, pentru a-i racola ca și clientelă pentru meditații, pe sume mari, acasă la voi.

      1. barknight 🤣ia-ți și tu un pseudonim potrivit ție: vierme, trogloditu’, proteus anguinus, ceva ce seamănă cu tine😁

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primele măsuri în școlile europene împotriva variantei sud-africane a coronavirusului. Anglia: elevii – îndemnați să poarte iar mască în spațiile comune / Germania: președintele îndeamnă oamenii să ia voluntar măsuri pentru a nu fi nevoie de închiderea școlilor

Primele măsuri și îndemnuri privind mediul școlar, în contextul răspândirii variantei sud-africane a noului coronavirus, au început să se facă auzite de duminică, în Anglia și Germania. La Londra, guvernul…
Vezi articolul