Profesoara Maria Lidia Șorop: Alternările acestea de venit la școală și cu plecat imediat nu sunt bune. Revenirea înseamnă iar o perioadă în care trebuie să îi lași pe elevi să se acomodeze

7.218 vizualizări
elev cu rucsac, elev plecare, elev protest, evaluarea nationala, incurcarea subiectelor la Evaluarea Națională
Foto: INQUAM Photos – Liviu Florin Albei
Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „alternările acestea de venit la școală și cu plecat imediat nu sunt bune”. Aceasta a afirmat că „revenirea înseamnă iar o perioadă în care trebuie să îi lași (pe elevi – n.red) să se acomodeze”.

Elevii și copiii de grădiniță au intrat în vacanța de primăvară vineri, 18 aprilie, potrivit calendarului privind structura anului școlar 2024-2025, iar vacanța se încheie pe 28 aprilie, după care elevii vor veni doar 3 zile la școală. Asta pentru că joi este 1 mai, zi liberă, iar 2 mai a fost declarată zi liberă de la Guvern, anul acesta ca punte între 1 mai și weekendul primului tur de alegeri prezidențiale 2025. Următoarea vacanță va fi cea de vară, care începe pe 21 iunie.

Diana Dumitrascu: Săptămâna verde n-ar trebui să aibă legătură cu școala și cu activitățile?De ce facem vacanță cu familia în Săptămâna verde? 

Maria Lidia Șorop: „Noi oricum facem activități extrașcolare tot timpul anului școlar. Oricum îi implicăm în proiecte cu instituțiile statului, cu ONG-uri, acestea se derulează permanent în afara orelor de curs. 

Nu cred că ar fi privați de a mai participa la activități și legate de cele din Săptămâna verde sau cele pe care le facem în Școala altfel. Proiecte oricum se derulează pe tot parcursul anului. 

Cred că ar fi mai important să fie o rigurozitate a cursurilor și ei să fie prezenți, pentru că e foarte greu cu o plecare de o săptămână. Revenirea înseamnă iar o perioadă în care trebuie să îi lași să se acomodeze. Când se acomodează un pic, vine iar o perioadă (fără cursuri – n.red), alternările acestea de venit la școală și cu plecat imediat nu sunt bune”.

Raluca Răducanu, director adjunct al Liceului Teoretic „Jean Monnet”, a spus că Săptămâna verde și Școala altfel, mai ales la liceu, nu funcționează: „Săptămâna verde și Școala altfel pot fi lăsate pentru ciclul primar, unde copiii sunt entuziaști să se plimbe. Începând de la gimnaziu și mai ales la liceu nu funcționează. Activitățile extrașcolare trebuie făcute extrașcolar și nu întrerupt procesul educativ. Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală”.

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat la TVR Timișoara că anul școlar 2024-2025 este „distrus complet” cu „Săptămâna verde, Școala altfel, săptămâna de competențe, simulări peste simulări”.

Violeta Estrella Bontilă, directoare a Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că simulările examenelor naționale (Evaluarea Națională și BAC) „sunt cele care ne produc cele mai mari întreruperi”. Declarațiile au fost făcute într-o dezbatere organizată la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) marți, 4 martie. Conform directoarei, propunerea profesorilor se referă la „comasarea Săptămânii verzi cu săptămâna Școala altfel, astfel încât să avem o săptămână strict pentru simulări”.

Ce sunt Școala Altfel și Săptămâna Verde

Ambele programe Școala Altfel și Săptămâna Verde permit școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.

Școala Altfel este un program introdus în anul școlar 2011-2012, ca „săptămână dedicată activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, având un orar specific”. Potrivit metodologiei de la acel moment, „scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale”.

Potrivit metodologiei programului Școala Altfel, fiecare școală trebuie să analizeze rezultatele și eficiența programului.

Ministerul Educației nu a dat publicității niciun raport centralizat al analizei acestui program din 2012 până în prezent a datelor din țară privind modul de desfășurare al programului.

Există însă o analiză realizată de UBB, în 2021, la 10 ani de la introducerea programului. Din document reies punctele tari, dar și cele slabe ale programului. Plusurile ar fi faptul că au participat 90% dintre elevi și toate cadrele didactice, iar raportul mai arată că a fost vorba despre „dezvoltarea spiritului competitiv, atât sportiv, educaţional, spiritului civic şi ecologic al elevilor, descoperirea de către elevi a unor abilităţi/ deprinderi necunoscute de ei”.

Printre punctele slabe: „mijloacele de transport suprasolicitate, transportul în comun foarte aglomerat, probleme cu existenţa unei baze sportive adecvate sau acolo unde a existat a rezultat suprasolicitarea acesteia, lipsa finanțării”.

La recomandări, raportul sugera ca Ministerul să pună la dispoziția școlii fonduri materiale pentru procurarea mijloacelor necesare, elaborarea unor auxiliare didactice care să sprijine cadrele didactice și elevii în organizarea și desfășurarea activităților din programul „Școala Altfel”, asigurarea transportului elevilor de către școală.

La 12 ani de la introducerea unui program cu un alt tip de învățare, a apărut în calendarul școlar și Săptămâna Verde, în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul susține financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.

În acest an școlar 2024-2025, programul „Săptămâna verde” a primit 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, deși suma anunțată inițial de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, era de 100 de milioane de euro. Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie.

Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Citește și:
Săptămâna verde și Școala altfel, mai ales la liceu, nu funcționează, spune profesoara Raluca Răducanu: Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală
Cu Săptămâna verde, Școala altfel, săptămâna de competențe, simulări peste simulări, anul acesta școlar este distrus total, este de părere profesorul Marius Lobază: În mod cert nu se pot desfășura cursuri în perioada bacalaureatului 2025
Simulările examenelor naționale sunt cele care ne produc cele mai mari întreruperi, spune directoarea Violeta Estrella Bontilă: Colegii mei propun comasarea Săptămânii verzi cu săptămâna Școala altfel, astfel încât să avem o săptămână strict pentru simulări


3 comments
  1. da, dar cine ar mai avea atâtea concedii plătite și excursii gratuite?

  2. Stiti ce au spus elevii mei? Au observat ca de cand zilele IMPORTANTE sunt libere, nu au nici o valoare!!!! Ei nu stiu de ce stam acasa, de ce nu sarbatorim acea zi importanta prin activități specifice evenimentul…Ei ,copiii ,sunt cinstiti! nu stiu ce sarbatorim la 1 decembrie, la 24 ianuarie….Si ar dori sa sarbatorim 1 iunie prin ” munca”! Adică, impreuna! Sa nu credeti ca nu le vorbim despre importanta zilelor in care stam acasa! Nu e vorba despre asta …si nu e vorba ca noi, prof, nu ne dorim inca o zi libera! Ne dorim!!!! Pt ca habar nu aveti ,cei care nu sunteti prof, cat e de greu! Dar , eu sunt de acord cu copiii. Cand zilele importante nu erau libere, erau chiar zile cu amintiti de neuitat!

    1. Eu am prins comunismul în gimnaziu. Zilele alea importante erau precedate de zile în care învățam pe de rost poezii ”patriotice” și apoi defilam în pas de gâscă prin oraș ca să pregătim serbarea pentru ziua specială. Și-mi aduc aminte și de o ocazie când ar fi trebuit să ne viziteze vreun CCP-ist important (care până la urmă n-a mai venit) și l-am așteptat în soare vreo 4 ore, în formație, ca niște id.i.oți, până am început să leșinăm.

      Nu cred că le mai pasă așa mult copiilor de chestiunile formale. Mai ales când societății îi pasă și mai puțin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Modul în care școlile încurajează dezvoltarea personală a elevilor și motivația acestora în învățare, urmărit în cadrul inspecțiilor generale din județul Giurgiu

Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Giurgiu se referă la modul în care unitatea de învățământ sprijină şi încurajează dezvoltarea personală a elevilor şi motivaţia acestora în…
Vezi articolul

CJRAE și CMBRAE nu se desființează. Centrele pentru resurse și asistență educațională trec de la inspectorate la noul Centru Național pentru Educație Incluzivă, potrivit proiectului Legii Educației preuniversitare – surse

Centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE) și Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE), nu se desființează, însă vor trece din subordinea inspectoratelor școlare – care…
Vezi articolul

Profesoară: Dacă face Nicușor Dan un calcul, așa cum îi place dumnealui, s-ar putea să vadă că sunt mai multe ore și mai mulți bani de dat în Învățământ decât erau înainte de nebunia asta

O profesoară din București, care a participat la protestul național al cadrelor didactice, a spus, pentru Edupedu.ro, că au fost introduse noi opționale, astfel încât „să nu plece oamenii din școli”.…
Vezi articolul

VIDEO Celebrarea Zilei Educației la Realitatea TV. Cadrele didactice care nu vor să predea online sunt „reticiente”, spune Ministrul Educației, Monica Anisie, profesoară de Limba română / Moderatoarea îl prezintă pe Anton Hadăr ca președintele „Alma Metăr”

„Sunt cadre didactice care sunt „reticiente” și trebuie să spunem lucrul acesta”, a declarat ministrul Educației, Monica Anisie, la Realitatea TV, întrebată ce se întâmplă cu profesorii care nu vor…
Vezi articolul

Programele școlare trebuie să țină cont de particularitățile de vârstă ale elevilor și de principiul corelației interdisciplinare, consideră Federația Națională a Părinților

Cu referire la programele școlare, Federația Națională a Părinților este de părere că „trebuie abordate conținuturile din perspectiva competențelor specifice, ținându-se cont de particularitățile de vârstă ale elevilor și de…
Vezi articolul

Festivalul de literatură LitVest aduce inteligența artificială într-un „texteriment” la Biblioteca Județeană Timiș. Directorul Tudor Crețu: Dacă în România numărul de cititori ar crește, ipotetic, de 10 ori, am vorbi despre o altă țară, care ar crește și ea de 10 ori

Unul dintre cele mai creative festivaluri literare europene, LitVest, ajuns la cea de a XIV-a ediție, va aduce la Timișoara, în perioada 24 – 26 septembrie, un program variat, cu…
Vezi articolul