Profesoara Nina Vasile: Adevărata miză a grevei profesorilor

18.933 de vizualizări
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea
De o săptămână greva din învățământ este la ordinea zilei. În ciuda unor resturi salariale aruncate undeva la începutul anului, culmea, acei profesori debutanți și alții cu salariul lor se descurcă și mai greu. Dacă înainte de 2023 răbdau cam o săptămână fără să cumpere nimic înainte de salariu, acum pe 24 mai, cam cu trei săptămâni înainte de data “fericitei îmbogățiri” a contului, ei pot fluiera și mai fericiți pentru că sunt deja ușurați de bani și buzunarele sunt aproape goale.

Aerul protestelor, al grevei, s-a simțit prin cancelarii dinainte de pandemie, profesorii au tot așteptat răbdători distribuirea echitabilă a fondului pentru Ministerul educației, dar nu au fost decât mereu amăgiri, promisiuni și văicăreli din partea guvernanților. Imediat ce scăpau de gura mică a profesorilor, înaintau la finanțarea pensiilor speciale sau a altor investiții ce “nu suportau amânare”. Iată însă că nu doar buzunarele debutanților s-au simțit ușurate, ci și nevoile celorlalte categorii de lucrători în învățământ s-au văzut de neacoperit.

Dar să revenim la debutanții suplinitori, cu note peste 7, menținuți artificial în această postură prin interminabilul concurs de titularizare. Greva nu are revendicări doar pentru ei, dar o dată mai mult este nevoie să arătăm situația lor: sunt cei mai afectați și cei mai interesați de mărirea salariului și totuși ei sunt, în mod paradoxal, cei care nu pot protesta cu grevă. Așa că, vă rog să rețineți: statistica oficială a protestatarilor este falsă, debutanții sunt nevoiți să lucreze deși vor să protesteze, așa că există un procent ascuns, mult mai mare, al celor care susțin revendicările fără să poată opta pentru grevă, din simplul motiv că, de la nivelul supraviețuirii, ar urma să rămână în stradă din lipsa de bani pentru chirii, majoritatea fiind tineri singuri, cu părinți pensionari sau de condiție modestă. După cum pot fi din acele generații de… decreței care nu au mai apucat o casă gratuită de la stat și sunt maturi, necăsătoriți și fără casă, plătind și ei chirii, de regulă deja fără părinți. 

În era avansului tehnologic fără precedent, profesorii sunt în categoria minimului pe economie. Nu e de mirare că nu ajung cei mai buni profesioniști în sistem. Meseria de profesor a devenit una rușinoasă (a spune că ești profesor a devenit jenant) iar profesorii unii de care elevii cu mașini își pot râde.

Așadar, fie spus: miza grevei generale a profesorilor nu e nici pe departe doar pentru salarii iar între revendicări sunt unele nesalariale care nu au fost formulate și sunt de o importanță vitală pentru sistemul învățământului.

Voi numi doar două, deși sunt mai multe: 1. Scoaterea repetării examenului de titularizare pentru rezultatele peste 7. Și 2: Redenumirea titularizării în funcție de normă și nu de școală. Mai exact: titularizare pe 18 ore pe mai mult de o școală. Acestea sunt cele mai importante, dar ele implică de asemenea scoaterea variantei “post viabil pe 4 ani”, după cum scoaterea dosarelor de continuitate prin dosariade la inspectorat. Continuitatea poate fi simplul acord între angajator și angajat conform performanțelor. Fluidizarea mecanismului de încadrare și funcționare a profesorului trebuie să treacă prin descentralizarea managementului forței de muncă în învățământ. Și nu îi fie teamă nimănui că nu va avea ce face un inspectorat dacă nu se mai ocupă de “dosariade”.

Și acum, să arătăm ce se poate întâmpla când examenul de titularizare s-ar ține doar pentru cei foarte buni și cei care nu au luat 7 în primul an, pentru posturile întregi sau nu, la o școală sau mai multe care se ivesc diferit de la un an la altul: ar interveni cu adevărat concurența, competitivitatea, ar veni – cu condiția și a unei salarizări nu doar decente ci și motivante – chiar studenții cu vocație și unii dintre cei mai buni profesioniști. Doar prin această schimbare a concursului de titularizare de la aceleași n persoane cu n ani de examen, pentru n ore, la n persoane, diferite în fiecare an, pentru n ore, unele fiind norme întregi la câte o singură școală, altele la mai mult de una. Dacă s-ar face această schimbare, toți cei care au dat deja de cel puțin două ori examenul ar trebui să rămână pe locurile lor începând din acest an, iar concursul să se organizeze doar pentru cei care vin prima dată sau nu au luat peste 7 anul trecut. E simplă această măsură. Dar se pare că politicienii noștri sunt încremeniți în ce au moștenit fără să mai aibă vreo justificare în realitate. Căci trebuie reținut: aproape toți suplinitorii de acum sunt calificați și supracalificați unii dintre ei, și au uneori mai mult de o normă în încadrarea lor. Singura problemă este că orele și normele sunt la mai mult de o școală. Iar asta se poate rezolva doar prin schimbarea denumirii titularizării: nu pe o singură școală, ci pe normă. Cu observația că nu are sens titular pe o jumătate de normă, căci asemenea profesori ar fi în acest caz, titulari pe două norme, întrucât majoritatea au deja normă obișnuită completă, doar că împărțită în cel puțin 2 școli.

Și acum, insist să arăt ordinea consecințelor unui salariu motivant pentru debutanții din învățământ, cu condiția unui unic examen de intrare: concurența crescută oferă prestigiul recuperat al profesiei iar cei deja intrați nu mai sunt umiliți cu o repetare inutilă a examenului de început. Asta îi condamnă la statutul de discriminați în interiorul sistemului, atât prin salariu cât și prin starea permanentizată de provizorat care nu le permite avansarea profesională, nici afirmarea în cadrul instituției, tot fiind nevoiți să schimbe școli. De asemenea, concurența aduce profesorii cei tineri și competenți care pot împrospăta benefic atmosfera și rezultatele elevilor în doar câțiva ani. Mai departe: dacă profesorii noi sunt cei mai buni și ei intră în sistemul educațional prin concursul care se dă o singură dată (pentru titulari pe normă și nu pe școală), elevii vor fi mai buni iar viitorul lor ca studenți este unul mult mai promițător, în ultimă instanță aceștia vor fi printre viitorii cetățeni responsabili și de valoare. Nu toți la nivelul excelenței dar o îmbunătățire generală este ceea ce caută societatea românească și ea uneori este ținută în loc de câte un artificiu administrativ de care țin strâns cu dinții cei care gândesc doar la propriul beneficiu sau cei care “dorm în timp ce trăiesc”.

De necrezut, însă de revendicarea salarizării motivante pentru debutanți dar și de un Concurs dat o singură dată, depinde viitorul performanței profesionale în învățământ în viitorul apropiat. De salariul decent al tuturor lucrătorilor în învățământ , de investiția conform nevoilor reale pentru funcționare, depinde calitatea serviciilor educaționale de orice fel: de la toalete și table Smart, mediu ambiant agreabil pentru toți, laboratoare, programe extrașcolare până la educare-predare, nu atât de cunoștințe cât de cunoaștere și competențe teoretice și aptitudini practice.

În treacăt fie spus, AI (Inteligența Artificială) poate desigur înlocui orice profesor la nivel de informații sau cunoștințe predate, fiind cu mult peste putința celui mai strălucit profesor; și pentru cine nu știe, există deja școli fără profesor în țări avansate. Dar trebuie spus: nicio inteligență artificială nu va putea preda cunoaștere, personalitate, înțelepciune, etică. Și mai mult decât orice, nicio inteligență artificială nu va putea forma conștiințe, creatori, artiști vii. Energia naturală, emoția care fixează informațiile și formează descoperirea conștiinței, se transmite doar de la om la om. De aceea menirea, valoarea și necesitatea profesorului în viitor va rămâne una vitală pentru umanitate.

Și acum, în imediată legătură cu starea crizei societății românești: declanșarea grevei are o miză cu mult peste salarizarea personalului didactic sau a debutanților în sistemul educațional. Soluționarea acestor salarii obligă de fapt, la restructurarea și regândirea întregului sistem politic de la noi: este nevoie de oameni politici cu mentalitatea avansată, trecută de etapa rudimentară a democrației mercantile. În ciuda unor aparente presiuni externe pe care ne place să le punem drept scuză pentru neputințele (impotențele?) interne, oameni cu valoare adevărată (și sigur neplagiatori) sunt încă așteptați la cârma unui stat care progresează spre binele tuturor.

Adevărata problemă a bugetului statului român nu sunt exigențele europene ci managementul defectuos în interiorul sistemului politic românesc, lipsa de viziune și de coloană vertebrală prin moralitate și eficiență diplomatică internă și internațională.

Până atunci, e bine să se știe: nimic din ceea ce se face prost nu mai poate fi ascuns; viteza și forma rapidă de răspândire a informației îi trezește pe oameni și nu mai pot fi manipulați la nesfârșit. Consider că starea de grevă generală în învățământ este acum un simptom al trezirii profesorilor care de obicei răspundeau cu “da, să trăiți”. Sunt încă multe de făcut pentru trezirea conștiinței umane autentice în general, cea care are puterea să vadă dar și să schimbe ce nu funcționează la un moment dat în societate. Legile și regulamentele din învățământ sunt de adaptat mereu la evoluția societății. Și se pare că asta începe, în cazul de față, de la salariile profesorilor. Viitorul bun al elevilor de acum, al întregii societăți românești, chiar depinde de profesori. Mișcați rotița potrivită din sistem și el va funcționa pentru toți cei interesați: profesori, elevi, părinți.

Personal, invit la solidarizare cu greva profesorilor, toată intelectualitatea românească, de la cei mai modești cercetători, mereu vitregiți, la marile personalități academice, pentru a susține revendicările lor care antrenează de fapt, ca într-un puzzle, celelalte schimbări pentru restul categoriilor de lucrători cu mintea, sufletul, cunoașterea și conștiința lor. Orice bun meseriaș, orice fel de lucrător cu mâinile, nu poate fi decât privilegiat dacă este și cultivat, având conștiință, și cu aceasta, inteligență, morală, competență, performanță. Și sigur, acest meseriaș cu o conștiință cultivată, e altceva decât analfabet funcțional. Dar toate acestea depind de …”mica” rotiță a unui salariu ce redă demnitatea profesorilor și motivarea din start pentru renovarea efectivului didactic aflat în pericol de lipsă de personal prin îmbătrânire sau dezinteres.

Despre autor:
Foto: Arhiva Personală

Nina Vasile este profesoară de filosofie, scriitoare, doctor în filosofie.

Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.


41 comments
  1. Pai da, cum zicea careva inainte, ori dau toti profesorii inclusiv aia din minister examene anual de angajare ori dau toti o singura data si gata. Inainte de 90 nu era titularizare, era numire la post cu nota examenului de licenta. Primeaia colo locuinta de servici si gata. Si se facea carte. Azi se scot rebuturi.

  2. Atâta venin și ura în comentariile acestor cadre didactice nu credeam ca îmi va fi dat sa vad. Ar fi indicata o triere psihologică înainte sa mergeți la catedra, pentru ca la cum aruncați cu noroi în toți cei care au o opinie contrara doleanțelor dvs, îmi e groaza sa ma gândesc cum tratați copiii intr-o clasa. Cum sa educați pe cineva cu jigniri și insulte, când nu puteți accepta ca exista și opinii diferite? Foarte mulți v-ati rătăcit prin scoli..poate va mai gândiți și va regăsiți totuși!

  3. Sunteți dinafara sistemului și nu cunoașteți că formarea profesională a personalului didactic este continuă și chiar au examene cam toată viața, cursuri de perfecționare, destule din banii lor, altele gratuite dar obligatorii. Eu vorbesc aici de examenul de intrare ( numit de titularizare) care se repetă pentru majoritatea profesorilor care au note peste 7 la primul examen. Nu există nicio altă profesie, în nicio țară în care examenul de admitere luat, să fie repetat. În treacăt fie spus, după Titularizare urmează Definitivat, apoi gradele didactice și restul, interminabile, și fără vacanțe, căci corectează sau asistă la examenele elevilor, nu cu 4 ore cum ziceți ci chiar cu alte 4, de pregătire acasă, mai ales în ultimii ani când s-au tot schimbat, nu programe și manuale ci exigențe.

  4. Bateti campii, domnule ! Ce ar fi sa dati dumneavoastra examen in fiecare an , in domeniul in care prestati ??Cine si din ce alte domenii de activitate mai dau concurs anual , chiar daca au note peste 7 mereu ???La modul cum ganditi , as fi curios de nota pe care ati lua-o !!!

    1. Da’ chiar, sa dea salahorii soferii uberistii inginerii informaticienii vanzatorii medicii examen de angajare anual si sa fie angajati cate 10-11 luni. Apoi dati afara intrerupta vechimea si iar examen de angajare si tot asa.

      Toata tara sa fie tot intr-un examen de angajare.

      In alte domenii dau o data in viata un test de 10 minute si un interviu simplu si sunt gata angajati pe post pana la pensie. Am fost si eu si in 2 zile am fost angajat. Dupa facultate vreo 10 ani am tot dat titularizare si nu m-am putut angaja definitiv ca ba nu erau locuri titularizabile ba nu luam nota necesara., ba iti venea un titular cu transfer pe locul unde aveam continuitate Si acum mai am cunostinte de prin invatamant care ma suna sa merg sa iau niste ore pe diverse perioade, am refuzat, nu avea rost sa mai revin.

      Cam asta este invatamantul, din iulie pana in noiembrie se dau numai examene de angajare ptr oameni de la catedra. Cum naiba sa fie un domeni dorit de careva?

  5. Eu sunt pensionara, dar am “pastorit<>”, din 1971-2013, cadru universitar, dr.in “Flologie” si sunt socata de cum si-au batut joc de ” INVATAMANT”, Guvernele, de dupa Revolutie ! Intoarceti-va in timp si amintiti-va de cate ori ati auzit ca” EDUCATIA” e la pamant, situatia asemanandu-sr cu cea ” PENSIILOR”, cata vreme, exact de 3 ani si ceva, eu si generatia de “expirati” auzim si vedem la TV cum isi bat loc de noi si inca nu s-a clarificat situatia Pensiilor !Majorarile facute au avut ca scop “sa nu piarda Electoratul cel mai fidel, constant si statornic ! ” Ma doare sufletul, si de Profesori, de Elevi si de Parintii, dornici sa-si realizeze copii !”Doamne, gaseste TU o solutie! Doamne, protejeaza-i ! Amin!

  6. Exista scoli private dar sis coli in tarile vecine care nu fac greva acum.
    va puteti inscrie acolo.

    La privat atxele asunt astfel:

    – circa 1350 lei / luna gradinita
    – circa 340 euro lunar clasele primare
    – circa 500 euro lunar gimnaziu
    – circa 570 euro lunar liceul

    Asta e preturile de baza, la ele adaugandu-se dupa preferinte si alte servicii gen masa calda afterscool si altele.
    Mult succes la inscrieri si nu mai comentati despre invatamantul gratuit de masa. Ziceti mersi ca inca unii mai merg la ore pe 2700 lei si fac si naveta si se chinuie acolo sa nu se impuste intre ei elevii cum se intampla in SUA.

    La banii aia poti lucra cu 10 clase la Lidl sa pui cutii in rafturi, poti face uber sau taxi pe pe doar 4 ore zilnic si program flexibil, fara nervi fara stres fara probleme cu doar 10-12 clase. Poti lucra in constructii cu 3000 lei cu 6-8 clase, poti lucra babysister sau in domeniul hotelier in tarile straine cu 900-2000 euro lunar, poti lucra escorta oriunde cu sume intre 200 si 1000 lei pe ora cu 4-8 clase.

    Faptul ca patronii in romania orera uneori salarii mici iar statul fiscalizeaza excesiv si abuziv salariile in timp ce pe altii ii privilegiaza nu e din cauza profesorilor d ela catedra.

    Profesorii de la catedra au tot dreptul sa ceara si primeasca salarii demne de amercia de nord cata vreme si europarlamentarii au salarii egale intre ei indiferent ca sunt din italia germnaia bulgaria romania sau lituania.

    1. Subiectul se acorda cu predicatul….” asta e preturile”. Eu mi-as permite sa plătesc privatul. Pe tine nici pe degeaba nu te angajează la privat. Ce sa înveți tu copiii cand habar nu ai sa scrii? Pana la salarii marite poate mai pui mana pe gramatica de generala!

  7. sunt de acord cu greva și cererile profesorilor, am 3 copii, dar acest articol este o aberație !!! sa fie salarii decente pentru profesori , dar să dați examen , toți profesorii, in fiecare an !!! așa cum dau de ex cei din US, ce este aia 1 examen și gata ai fost aranjat pe viață? programa se schimba anual, de asemenea eu că școala am interesul să atrag cei mai buni profesori, deci mă repet examen anual pt ocuparea locurilor, timp de învățat aveți în vacanțe că oricum salariul merge. pai daca cerem performante de la copii dar nu avem performanta la profesori….. avem profesori cu note de 4 – 5 care predau ? ce poate preda un repetent ? deci sa se plătească salarii decente dar să se și ceara !

    1. Chiar credeți că e bine pentru copiii dumneavoastră ca în fiecare an să aibă un alt învățător sau profesor? Sunteți sigur că doriți ca în fiecare an profesorii să se ocupe de dosare sau examene de reconfirmare pe post? Cred că nu știți absolut deloc câtă birocrație presupune acest proces, cât de fals este sistemul, că inspectorii și directorii sunt și ei oameni și au “obligații”, etc. Da, e adevărat, în ultimii ani au intrat în învățământ destule persoane care nu au ce căuta la catedră, dar asta este urmarea a doi factori pe care îi știm cu toții și care sunt valabile și pentru mediul privat: venituri mici, deci tinerii valoroși preferă să plece din țară sau se plafonează și corupția mare. Vă dau un exemplu despre care mulți din afara sistemului de învățământ nu știu : gradațiile de merit pe care le iau unii profesori pe baza unor dosare pe care trebuie să le ducă într-un cărucior, atât sunt de voluminoase. Credeți că sunt chiar de merit? Dacă le-ați citi, ați spune ori că oamenii aceia nu dorm deloc noaptea, ori că au supraputeri, ori că nu se mai ocupa deloc de școală și fac toată ziua hârtii.
      Știți, nimeni nu prea mai ascultă de profesioniștii adevărați din sistem, lumea își dă cu părerea, noi ne certăm iar politicienii și cei din spatele lor își văd liniștiți de afaceri.

  8. Dacă se îngheață anul și copiii mei sunt obligați sa îl repete din vina acestei greve, îmi rezerv dreptul sa solicit și eu profesorilor rambursarea integrala a salariilor încasate inutil în anul școlar 2022-2023. Au primit bani degeaba pentru ca nu și au îndeplinit obiectivele finale. Și nu suntem obligați sa aducem copiii la scoala după 15 iunie pentru ceea ce ei intenționat au ales sa faca în aceasta perioada. Sa își asume și școlile și ministerul și consecințe din partea părinților! Inclusiv costul vacantelor achitate și planificate!

    1. Poți să le ceri ce vrei, Ghiță! Greva e legală! Poți să îi dai în judecată și să te dai de trei ori peste cap că nu o să primești nimic!
      Dispreț, acuze, revendicări! Atât pot unii părinți-hiene! Și din cauza voastră suntem în stradă!

      1. Nici pe mine nu ma obliga nimeni sa accept modificările astea. Nu doar profesorii au drepturi. Apropo..unii mai avem și studii juridice și ne cunoaștem drepturile. Aveți dreptul la greva. Dar dupa 16 iunie e vacanta. Fiți mai rezervați în comentarii, nu cu părinții va razboiti!

    2. Poti sa ceri orice.
      Daca nu-ti convine muta-ti copchiii la scolile private ca in america sau la scolile dint arile vecine unde nu e greva.
      Sau angajeaza-te matale si preda materiea in locul celor care fac greva dar dupa terminare agrevei, Ore sunt berechent.
      Corect?

      Nu-i corect sa fie salarii mici la profesori iar europarlamentarii sa aibe 10 000 euro salar lunar si nu fac nimic toata viata care sa justifice atata cheltuiala cu ei.

      O familie d eucrainiei in romania primeste de la stat 8000 lei lunar cu 2 copii inscrisi la scoala desi nu stiu limba romana iar profesorii muncesc ptr 8000 lei 3-4 luni

    3. Citește mai jos! Ar fi chiar culmea să dăm fiecăruia explicații doar fiindcă le este greu să citească și celelalte comentarii! Și…ceea ce propui tu, nu există! Dar încearcă, pe noi nu ne afectează încercarea ta!
      Nu ar fi mai înțelept să îți verși furia pe mincinoșii de la putere care au creat acest inconvenient?

    4. Du-te cocoană la particulară, ca tot lăudați voi școlile particulare și lasă suflecatul mânecilor cu ce “bataiuță va dau eu la fund vouă”. Și dacă tot vrei sa faci pe proprietara de sclavi deschide-ți școală ca eu asa intenționez.

      1. Tu ai fi în stare sa predai la privat? Sa respecți elevii și meseria pe care în teorie o cunoști? Dacă vrei bani, baga viteza în privat și muncește cu adevărat. Pe pariu ca nici nu se uita la voi! La stat e viata adevărată, lene multă, timpul trece, leafa merge. Nu ați trece nici de cele mai simple evaluări la o școală particulara. Doar la pomana dacă se poate, cu manuta întinsă! Nu va tine nimeni cu forța! Asta nu înțelegeți! Semănați venin prin tot ceea ce debitati și așteptați solidaritate. E foarte bine, prin tot ce comentați arătați tuturor cât de limitați în caracter sunteți! Nu mai zic de limba romana…unii ati inmormantat-o de mult!

        1. Când te bagi în troaca,te mănâncă porcii!Asa si cu tine!Cum te baga omu’ în seama îl bați cu experienta,nu?
          La particularele din tara noastră se duceau și predau doar cei care nu puteau obține un post la stat și asa este și acum.

    5. Poți să te dai și cu fundul pe răzătoare George, că tot la tine se întoarce bumerangul (criza de nervi)! Nu văd din partea ta decât repulsie, iar ca să treci cu bine peste acest resentiment te rog să ni te alături în bănoasa noastră profesie!

    6. Da ba ghita, noi stim ca esti posesor de bmw si opresti in fiecare dimineata pe trecerea de pietoni. Stim ca pleci la mare pe 15 ca e plaja mai goala si poti parca bmw-ul direct pe plaja, stim ca ai 2 clase ca trenul, stim ca ai facut bani sfidand orice lege din tara asta….stim toate astea !

      1. Si noi știm ca mănânci cornul și laptele copiilor, rămas nemâncat. Semeni venin de oftica ca tu vezi marea și muntele doar pe locurile ramase moca din taberele cu copiii. Sa moara și capra vecinului dacă se poate..ca tu nu ai reușit mai mult în viata asta! Frustrare si iq minim!
        E liber la Lidl..daca tot comparați. Cine va tine sa va angajați? Era retorica întrebarea…trebuie sa și vrei sa muncești mai mult..nu doar sa ceri!

  9. Si vor vota profesorii cu USR, singurul partid cinstit din Parlament, pentru a incepe repararea tarii? Nu, tot cu PSD vor vota. Profesorul roman e deja un stereotip, un exemplu perfect de slugarnicie fara limite.

    1. Cum le știi tu pe toate. De unde știi tu cu cine votează fiecare cadru didactic în parte, fiecare angajat din sistemul de educație?
      Vooorbește și Ion, că și el e om.

    2. Nu mai voteaza vreun profesor cu psd, mai ales dupa aceasta bataie de joc!
      Pe de alta parte si USR sa taca, cu ei cel mai probabil profesorii ar fi avut salarii si mai mici acum.

      1. Să nu se amestece niciun partid, greva asta nu e despre partide, oricât se agită conspiraționiștii să amestece pesede cu penele cu usere și cu reptilienii în discuție.

        Avem revendicări clare. Votul de la anul e alegerea fiecăruia și prezintă zero interes în momentul ăsta. Dar vom ține minte.

  10. Unele reglementări nu au niciun fundament rațional. De pildă, eu am fost la concurs în 2021, am luat o notă peste 9 și am luat post în două școli (12+6 ore). În 2022 am primit viabilitatea postului, prin decizia Consiliului de Administrație al instituțiilor de învățământ, confirmată mai apoi prin cea a Inspectoratului Școlar Județean. În acest an m-am înscris la concurs, deoarece așa prevede procedura în vederea transformării contractului meu de muncă din viabilitatea postului, în perioadă nedeterminată. Pe lângă situația, altminteri de neînțeles, prin care eu voi participa la proba scrisă (unde trebuie să iau minim nota 7), deși în urmă cu doi ani am promovat concursul cu nota mai sus amintită, a trebuit să susțin și inspecția specială la clasă, deși tot în această lună am susținut ultima inspecție pentru gradul II (nota de la inspecție nu se echivalează decât la definitivat). Toate acestea în condițiile în care am și un doctorat în domeniu, iar cartea urmează să apară anul acesta la editură.

    1. Mulțumesc pentru confirmare. Altfel se crede că spun eu prostii. Practic ar fi nevoie de un protest doar al debutanților care să ceară și celelalte revendicări, nesalariale , și care țin tot de demnitate, eficiență, profesionalism, rezultate așteptate pentru elevi.

    2. Ce daca ai doctorat, nu e neaparat relevant in preuniversitar unde trebuie sa predai lucruri de baza, sa ai metodica, nu nu stiu ce cercetari avansate…

    3. Asta se intampla cand un guvern este slab…iar profesorii nesimtiti…de ce aleg intotdeauna sa faca greva aproape de incheierea anului scolar? de ce numai pentru ei viata este grea? de ce nu spun ca in pandemie au primit atata timp salariilen intregi si au stat acasa..de ce nu face nimeni o statistica sa ne spuna cate ore muncesc pe luna si cati bani primesc raportat la orele muncite..cate zile muncesc intr-un si cati bani primesc..in final cu cat sunt platiti la ora muncita…stiu ei oare angajatii la privat ce salarii primesc..?daca mergi in restaurante,hoteluri, pensiuni, sunt pline de profesorasi…la cata vacanta au trebuiesc bani multi de distractie…dar ce fac ei pentru banii primiti nu isi pune nimeni problema…daca vrei ca un copil sa invete ceva trebuie sa le dai bani grei pentru meditatie…plateste vreunul taxe pentru aceste venituri ?un mare intelept spunea ca scoala romaneasca scoate tampiti pe banda…

      1. Întotdeauna?! E a doua grevă majoră în 34 de ani, amice. Ești dus cu pluta.

        Între greva anterioară și cea de acum au trecut 18 ani, iar cea din 2005 a început în noiembrie și n-a interesat pe nimeni până când nu trecuseră aproape 3 săptămâni. De asta acum greva începe când contează.

        Restul divagațiilor tale nu sunt decât aceleași mizerii auzite la televiziunile de casă ale partidelor de guvernare.

      1. Nu doriți doamna sa nu mai dați niciun examen? Sa primiți post part-time, pentru ca asta este la 18 ore pe săptămână, cum a confirmat și colegul dvs în comentariul anterior. Sa primiți 4000 lei pe luna la 18 ore pe săptămână și 62 zile lucratoare de concediu pe an, e culmea tupeului.Dar cei peste 30 ani de meditații nefiscalizate la care sistemul a închis ochii nu v-au afectat? Știți câte ore stau copiii din vest la scoala și cate saptamani de vacanta au? Comparam doar salariile, pentru ca atat doriți. Aveți timp doamna după 18 ore pe săptămână să mai prestati pana la cele 40 de ore normale de munca, dacă doriți mai multi bani. Pana atunci dacă nu convine, poate mai lăsați loc și celor tineri in invatamant și mai încetați cu victimizarea!

        1. După aparenta politețe “doamnă” apare disprețuitorul “culmea tupeului”. Da’ ce ma socotești tu pe studiile și examenele mele de parca ai fi sclav de iobagi?! Tu vezi-ți acolo de ajutorul tău social și nu mai face pe patronul cu mine cu tupeul insuflat de lozincile populiste ale lichelelor votate de tine. Toți rapciugoșii au văzut pe “Facebook” niște informații și apoi se comporta de parca ar gândi și se dau importanți.

        2. Dna Ina, vad ca sunteti foarte informata. Va invitam sa veniti in scoala o saptamana sa vedeti ce inseamna cele 40 de ore de munca.

          Din pacate, pozitie ca a dvs am vazut chiar la primul ministru Tariceanu si la multi altii. Pacat ca ati trecut prin scoala si asta ati inteles din munca profesorilor.

          Corectatul celor zeci-sute de lucrari, in care timp se cuantifica? Pregatirea pentru fiecare dintre cele 18h, cu documentare, materiale didactice etc, in care timp se cuantifica?

          Cele n rapoarte si n solicitari pentru bunul mers al scolii, sedinte, concursuri si tot ce se intampla in scoala in care timp se cuantifica?

          Mi-as dori enorm sa vad cum aratati dupa o saptamana de munca in scoala.

          Profesorii au stabilit structura anului scolar? Ei stiu cel mai bine cum sunt copii dupa 3 luni de vacanta. De ce nu ii intrebati pe guvernanti despre asta? Nu vor sa mute nici inceperea anului scolar la 1 septembrie, sa nu afecteze industria hoteliera…. Dumneavoastra v-ar conveni sa aveti doar concedii impuse, fara sa puteti alege cand sa mergeti in concediu? Sa nu aveti concediu in care sa nu fiti rechemat din concediu, sau sambetele pentru ca sunt olimpiade, examene, orice. Sa va spunem ce se intampla cu zilele de concediu neefectuate? Sa mai continuam?

          1. Dacă sunteți asa nefericita, mergeți doamna în privat. Și eu as fi curioasa sa va vad muncind de la 8 la 17:30, de luni pana vineri. Sa aveți 21 de zile de co pe an. Din care un sfert sa îl pierdeți pentru punțile de peste an, plătite dar nerecuperate niciodată de profesori.
            Sau zilele de vineri de program scurt. Sa se termine anul și sa mai aveți încă jumătate din concediu, pentru ca surpriza nici în privat nu își ia nimeni co când vrea domnia sa salariatul.
            Sa aveți indicatori de performanta și sa fiți evaluata constant în funcție de rezultate.
            Sa nu aveți concediu de Paște și Crăciun, pe care sa îl petreceți de fiecare data cu proprii copii.
            Si in celelalte categorii oamenii au facultăți, dau examene, se pregătesc constant și nu se mai plâng de aceste lucruri. Daca sunt nemultumiti isi cauta in alta parte, nu se vaita pe toate ecranele.
            Saptamana asta cadrele didactice s-au victimizat atat de mult încât ai impresia ca alta categorie mai importanta nu exista. Ne descurcam și fără voi! Cum ne descurcam de peste 10 ani cu proprii copii, suplinind toate neajunsurile pe care le manifestati voit sau nevoit! Plecati acasa și lăsați loc altora care vor și pot! Și fără placa ca nu vine nimeni! Sunt suficienți care s-au înscris la examenele din vara pentru profesori. Nu sunt posturi pentru toți! “De rau” ce e probabil în învățământ!

    1. Asta e! Și profesorii pierd, nu doar părinții! Și noi avem copii!
      Să ziceți merci dacă nu îngheață anul școlar!
      Nu ne poate obliga nimeni să venim din concediul nostru (în iulie, august) ca să terminăm materia și să încheiem medii! Putem veni doar în zilele trecute ca activitate în școală (timp insuficient pentru recuperare, notare și încheierea mediilor)! S-ar încălca dreptul la repaus anual și nu cred că mai vrea guvernul încă un proces pe rol!
      Dacă părinții înțelegeau cum stau lucrurile și că nu noi am creat acest haos, ci minciunile/promisiunile de acum doi ani ale celor care ne conduc, acum nu ar mai fi fost atâta revoltă din partea unora! Guvernul a știut din toamnă de această grevă, dar a crezut că ne mai poate duce de nas cât timp ei își împart banii între ministere…

  11. Doamna de filosofie, cea care a scris articolul a făcut o greșeală (îmi este greu să spun că poate nu știe) când a spus că există mulți debutanți calificați și extra calificați.
    Ești debutant doar până iei definitivatul (cel care te numește profesor calificat).
    Este rușinos să nu treci examenul de definitivat nici în 3,4,5 ani, rămânând astfel tot debutant.
    Iar în legătură cu titularizarea în mai multe școli (cu normă întreagă în mai multe școli), aceasta există deja!

    1. Îmi pare rău, dar dumneavoastră faceți o confuzie. Profesori necalificați sunt cei care nu au studiile necesare postului. Poți fi angajat doar cu bacalaureatul, dacă nimeni nu vrea postul. Profesorii debutanți nu sunt necalificați. Și da, există titularizare în mai multe școli.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pedeapsă „exemplară” pentru un elev de 16 ani care a terorizat „din pură plăcere” doi colegi de clasă diagnosticați cu CES: condamnat la un an și șase luni de detenție în Centrul de reeducare pentru minori din Târgu Ocna / Familia lui nu s-a interesat suficient de procesul de educare, iar școala a intervenit și sancționat minorul doar post factum – instanța

Un elev de 16 ani din județul Bacău a fost condamnat la un an și jumătate de detenție într-un centru de reeducare pentru minori de Curtea de Apel Bacău, după…
Vezi articolul

“Nu pot să spun că anul viitor alocarea din PIB pentru cercetare în România va fi de 2%”, adică 1% finanțare publică și 1 % privată, spune noul ministru Bogdan-Gruia Ivan / La începutul anului, Nicolae Ciucă și Sebastian Burduja vorbeau despre 1% de la buget pentru cercetare în 2024

Ținta de 2% din PIB pentru cercetare – 1% din bani publici și 1% din zona privată – este “mai mult decât curajoasă”, dar “nu pot să spun că anul…
Vezi articolul

Reorganizarea sistemului de formare inițială și continuă a cadrelor didactice din învățământul militar, „o prioritate majoră” în noua Strategie Militară a României

Reorganizarea sistemului de formare inițială și continuă a cadrelor didactice este „o prioritate majoră” pentru învățământul vocațional militar, potrivit Strategiei Militare a României, pe care Guvernul vrea să o adopte…
Vezi articolul

BREAKING Comisia de etică a UBB constată mai multe exemple de plagiat și citare defectuoasă în teza de doctorat a ministrului Lucian Bode: “Teza este profund viciată” / E cerută retragerea cărții publicate pe baza tezei / Conducătorul de doctorat, Adrian Ivan, a cerut stoparea oricărei analize

Teza de doctorat a ministrului de Interne Lucian Bode ester “profund viciată”, a decis Comisia de Etică a Universității Babeș-Bolyai după a doua analiză a acestei teze, prin care “confirmă…
Vezi articolul

Noile reguli de transport la și dinspre școală, pentru elevi, sunt birocratice și le schimbă pe cele în vigoare – proiect / Cele două condiții pentru ca elevii să beneficieze de suma forfetară limitează mult numărul acestora. Șoferii vor primi listele cu toți elevii pe care îi transportă

În primele 5 zile de când începe anul școlar 2023-2024, părinții elevilor navetiști sau elevii majori vor comunica școlii traseul și operatorul de transport folosit, potrivit unui proiect de Hotărâre…
Vezi articolul