„Profesorii ne ascultă foarte rar, iar adulții ne cataloghează prea repede. Respectul nu înseamnă doar note, ci să fim tratați ca oameni egali”, spun adolescenți și tineri despre felul în care sunt percepuți cei din generația lor

2.228 de vizualizări
ID 77575498 © Darinina | Dreamstime.com
Tinerii se tem să nu fie judecați atunci când își exprimă opiniile și unii simt că profesorii îl ascultă foarte rar, iar adulții îi cataloghează prea repede. „Respectul nu înseamnă doar disciplină și note, ci să fim tratați ca oameni egali, care au idei și emoții”, spune o tânără de 20 de ani care, alături de alți tineri și adolescenți au răspuns întrebărilor Edupedu.ro despre cum trăiesc realitățile lor și cum își văd generația.
  • O parte dintre numele tinerilor din articol sunt fictive, pentru a proteja identitatea celor care au răspuns, la cererea acestora.
  • Pentru acest material, Edupedu.ro a adresat un set de 10 întrebări mai multor tineri cu vârste între 14 și 23 de ani – elevi de gimnaziu, liceeni și studenți. Întrebările au vizat experiențele lor legate de exprimarea liberă la școală, la facultate, relația cu profesorii și adulții, cu părinții, imaginea generației în societate și pe rețelele de socializare, dar și felul în care își descriu propria generație acum și cum ar vrea să fie amintiți peste 10 ani.

„Uneori îmi e frică să nu fiu judecat când spun ce gândesc”, mărturisește Andrei, elev în ultimul an de gimnaziu, în vârstă de 14 ani. „Profesorii vor doar confirmări, nu opiniile noastre”, adaugă Larisa, care este acum studentă în anul al II-lea și are 20 de ani. Voci din generații diferite, dar unite de aceeași percepție: școala îi ascultă prea rar și îi privește mai degrabă prin etichete negative decât prin resursele și creativitatea lor.

„Da, de multe ori. Uneori, dacă nu spui ce vrea profesorul să audă, poți fi notat mai prost”, povestește Alin, care e și el la liceu, are acum 17 ani. Pentru Karina, în vârstă de 20 de ani, situația e similară, deși e la facultate: „profesorii cred că doar opinia lor e corectă, iar elevii care pun întrebări sunt considerați ‘obrăznici’. Te face să taci ca să nu fii judecat.” Georgiana, elevă în clasa a XI-a, în vârstă de 17 ani, adaugă: „da, colegii râdeau și mă făceau să mă simt inconfortabil, iar profesorul nu lua nicio atitudine.”

Am vorbit cu liceeni și studenți între 14 și 23 de ani, fiecare cu propriile experiențe, dar cu frământări asemănătoare. Sunt tineri care își doresc să fie ascultați și respectați, dar care simt adesea că adulții îi privesc prin prejudecăți – „leneși”, „dependenți de telefoane”, „superficiali”. Dincolo de aceste etichete, ei apar ca o generație creativă, adaptabilă, curajoasă, presată de așteptări și dornică să schimbe lumea în bine. Majoritatea sunt critici, conștienți de tensiunile dintre ei și adulții din viețile lor, dar și optimiști, convinși că pot face lucrurile diferit.

  • Alin, 17 ani – simte că profesorii notează preferențial și că foarte rar ascultă cu adevărat ce spun elevii. Își descrie generația prin stres, curiozitate și unitate și crede că tinerii trebuie să fie tratați ca egali, nu ca subordonați.
  • Karina, 20 de ani – spune că mulți adulți trăiesc în comparația cu „pe vremea lor” și nu înțeleg presiunile actuale: social media, competiția, anxietatea. Crede că respectul în școală ar trebui să însemne tratarea elevilor ca oameni, cu dreptul de a greși.
  • Georgiana, 17 ani – povestește că uneori colegii o făceau să se simtă inconfortabil și profesorii nu interveniseră. Crede că generația ei e conectată, grăbită și creativă și își dorește să fie amintită ca una curajoasă, capabilă să folosească tehnologia pentru a schimba lumea.

Dacă profesorii ar încuraja mai mult exprimarea liberă, atmosfera din școală s-ar transforma radical, spun adolescenții. „Ar fi mai multă încredere și mai puțin stres”, explică Karina. „Ar fi mai primitoare, unde elevii ar merge cu interes la ore”, adaugă Alin. „Elevii s-ar simți mai apropiați de profesori”, crede Georgiana. Andrei, 14 ani, rezumă: „ar fi mai relaxată și prietenoasă.”

  • Andrei, 14 ani – recunoaște că uneori se teme să nu fie judecat atunci când își spune opinia. Simte că adulții îi etichetează prea repede ca „leneși” și „dependenți de telefon”. Vede generația lui ca fiind creativă, curajoasă și inteligentă și speră să fie amintiți ca cei care au încercat să schimbe viitorul.

Ar fi de remarcat în context și raportul Ministerului Educației și Comisiei Europene „Analiza stării de bine și a sănătății mintale în rândul copiilor din învățământul gimnazial în România”, lansat marți, 16 septembrie. Datele din cercetarea cantitativă arată că 40% dintre elevi nu se simt încurajați să își exprime opiniile, 35% spun că nu pot discuta deschis cu un profesor, iar 26% au experimentat situații de frică față de un coleg.

Raportul arată că încrederea în școală scade odată cu vârsta, iar tinerii cu care am stat de vorbă confirmă acest lucru. „Adulții sunt depășiți de problemele noastre. Părinții le minimizează, profesorii și autoritățile nu știu cum să le privească”, spune Larisa, 20 de ani. „Nu mereu, pentru că ne compară cu ei când erau ca noi, și e total greșit”, consideră Ingrid, tot 20 de ani. Ana Maria, 23 de ani, completează: „mulți profesori se comportă de parcă ei știu tot. Doar cei populari chiar ascultă. Respectul nu se câștigă prin frică, ci prin comunicare reală.”

  • Larisa, 20 de ani – vede generația ei ca adaptabilă, empatică și implicată. Crede că adulții îi privesc greșit ca fragili și slabi, dar de fapt sunt implicați social și empatici. Își dorește ca peste 10 ani să fie amintiți ca o generație progresistă și implicată.
  • Ingrid, 20 de ani – observă că uneori colegii monopolizează discuțiile, dar și că profesorii pot ține cont de opinii atunci când mai mulți elevi gândesc la fel. Crede că adulții îi subestimează și îi consideră superficiali. Vede generația ei creativă și optimistă, dar și superficială.
  • Ana Maria, 23 de ani – critică atitudinea de superioritate a multor profesori, inclusiv la facultate. Spune că generația ei este inteligentă, perseverentă și respectuoasă și își dorește ca, peste 10 ani, să se vorbească despre ce au făcut tinerii, nu doar despre realizările generațiilor anterioare.

Când vine vorba despre cum îi văd adulții, majoritatea tinerilor spun că imaginea este mai degrabă negativă: „ne judecă prea repede fără să ne cunoască”, crede Andrei. „Adulții observă mai repede defectele decât calitățile”, spune Karina. „Ne subestimează foarte mult”, adaugă Ingrid.

Pe social media, imaginea generației lor e amestecată. „Tinerii expun o imagine de ‘totul merge bine’, care poate influența societatea să creadă că noi nu avem probleme reale”, spune Larisa. „Sunt atât mesaje pozitive, cât și negative, dar influența mai mare o au cele negative”, crede Ingrid. „Glumele și exagerările ne defavorizează și îi fac pe adulți să creadă că toți suntem la fel”, observă Andrei.

Întrebați cum și-ar descrie generația, tinerii au folosit cuvinte precum „adaptabilă, empatică, implicată” (Larisa), „conectată, creativă, presată” (Karina), „stres, curiozitate, unitate” (Alin), „creativi, curajoși, inteligenți” (Andrei), „conectată, grăbită, creativă” (Georgiana), „creativitate, optimism, superficialitate” (Ingrid), „inteligentă, perseverentă, respectuoasă” (Ana Maria).

Iar peste 10 ani, își doresc să fie văzuți ca o generație care a schimbat mentalități, a adus empatie și a încercat să facă lucrurile diferit. „O generație progresistă și implicată”, spune Larisa. „O generație de vizionari creativi care au luptat pentru drepturile lor cu zâmbetul pe buze”, crede Ingrid. „Curajoasă și capabilă să schimbe lumea”, afirmă Georgiana. „O generație care a încercat să schimbe viitorul”, adaugă Andrei. „O generație care s-a adaptat și a făcut lucrurile diferit”, spune Alin. „Una care a schimbat mentalități și a adus empatie”, rezumă Karina.

Foto: ID 77575498 © Darinina | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


12 comments
  1. Mari, e impresionat ce spuneți dumneavoastră! Sper și eu că niște comentatori de aici nu sunt profesori. De Hattie nu au auzit, era lectură obligatorie, de aceea zic: profesorii capricioși și mânioși sunt ca niște adolescenți….chiar nu văd de ce ii critică atât pe tineri.

  2. la 22 de Ron /ora după ce îți faci munca , tre sa faci și psihoterapie ??
    pai să întrebăm primul-psiholog al țarii , cat mâie ora de psihoterapie !!

    1. Adica cei ca tine, va plangeti toata ziua de altii, dar nu sunteti in stare si nu vreti sa faceti ceva sa schimbati situatia. astepti mura-n gura. mai lasa internetul ca nu e de tine, mosule

  3. Eu cred că este dăunător să generalizăm!
    Vă garantez că există și profesori dedicați, profesori cu adevărat formatori de caractere. Ce-i drept, numărul acestora este infim. La catedră au rămas foarte mulți profesori plictisiți, profesori ce transmit mecanic programa școlară și cam atât. Nu-și asumă rolul de psiholog, confesor, formator de caractere, nu-i stimulează pe elevi să-și depășească condiția, nu-i încurajează să evolueze, să treacă la un nivel superior de înțelegere a noțiunilor abstracte predate prin explicarea fenomenelor și efectelor.
    Noțiunile tehnice din programe nu au mai fost actualizate de 30..35 de ani, iar profesorii au astfel sentimentul inutilității din cauza inutilității informațiilor transmise. Unii, riscă și transmit informații utile, dar aceștia sunt de asemenea puțini.
    Metodica este complet inutilă deși este subiect de examen la titularizare. În metodică nu scrie nimic despre empatie sau despre tratarea oamenilor ca oameni nu ca experimente.
    Da, ruptura există dar nu este totală. Încă mai există profesori care pun accentul pe umanitate, pe autodepășire, pe stimulare intelectuală, profesori care știu să se adapteze la nevoile elevilor.

  4. Stiti imaginea unui caine bolnav pe marginea drumului si trece cineva care il mai loveste o data? Cam asta a fost imaginea care mi-a ramas de la vizualizarea lucrarilor la BAC. Am fost unul dintre putinii parinti care si-a insotit copilul la vizualizarea lucrarii de BAC. M-a uimit modul in care personalul scolar trata acei copii de 18-19 ani care deja erau stresati in urma unui examen si pe ale caror fete se citea incertitudinea, nesiguranta… Acei copii erau jigniti si umiliti de catre personalul scolar, nu li se vorbea normal, se zbiera si se latra la ei… parca voiau sa razbune 4 ani in cateva ore. Si cel mai important, niciunul dintre copii nu a raspuns inapoi, nu a comentat, isi asteptau randul, pe culoar, cu capul plecat, individual sau in mici grupuri susotind pe marginea subiectelor.

  5. Problemele si diferentele insurmontabile (de catre tineri care nu Mai vor sa faca nimic care cred da ei nu au nicio oblogatii cu numai drepturi care sa li se deie in continuu !!!) sunt din cauza neintelegerii ce relatie trebuie sa fie intre un profesor (sensei !!!) si un invatacel oricarei ar fi el ! Profesorii nu le sunt nici prieteni, nici confesatori, nici tovarasi, absolut nimic in afara relatiei strict profesionale in care profesorul il invata ceva pe elev. Ori daca elevul vine la scoala din alte motive, sa ia o diploma, sa faca si el ceva acolo cu prietenii lui (extrem de multi aleg un drum ca asa a ales un prieteni, nici macar parintele !!!), sa se distreze in loc sa invete cu adevarat, cu sarguinta, cu pasiune, cu devotament chiar (ca extrem de multi o fac ca sa ia note mari si burse adica bani nemunciti cu adevarat cu prin minciuna !!!) atunci sigur ca iese ce se vede … adica extrem de slab pregatiti dar cu pretentii cat carul !!! Asta.i prapastia care Ii desparte pe profesori de elevii ca vazandu.i extrem de slab pregatiti si mai ales vazandu.i ca nu vor si nu vor sa invete sa se profesionalizezecu adevarat, ca alearga mai mult dupa note invatand pe de rost, atunci nu au cum sa.i respecte … Cat priveste respectul si celelalte probleme afiacente care nu tin de profesionalism cu de sentimentalism trebuie sa stie ca respectul este ceva complicat pe care nici unii dintre parintii lor nu il stiu din cauza de ipocrizie si minciuna !!! De altfel una din cele mai grave boli ale tineretuluo din ziua de astazi care s.a adaptat la minciuna si ipocrizie este tocmai ipocrizia … Cand vorbesti cu ei sunt umilire si slugarnici de ti de glfave si lehamite iar fata de altii si in raport cu altii critica, barfesc si spun numai minciuni adica ce au invatat si la ce s.au adaptat !!! Putini tineri integri mai gasesti pentru ca toti sunt calati pe obtinerea de cat mai multi bani si avantaje dat cu o munca din ce in femai mica … Cam asta este !!!

      1. Liviu Ciupitu are dreptate, „profa de romana”! E comentariul pe care l-as fi scris si eu si cred ca multi altii, cu exceptia anumitor cadre didactice tinere, care folosesc „gen” ca semn de punctuatie, romgleza si se trag de bracinari cu elevii ori studentii.

        Sa presupun ca dumneata te prezinti in fata elevilor si „parintilor” drept „profa” ?

    1. Liviule, scoala romaneasca nu te invata decat ce crede ministrul de moment, de multe ori baliverne. Informatia trebuie actualizata, si daca ministerul si cadrele care concep manualele nu sunt in stare, vai de noi.
      Si vezi ca ai pre multe puncte de suspensie in text, ceea ce denota ca esti nesigur pe ceea ce zici si te face sa arati ca un debil. Asta se invata la scoala, in caz ca nu stiai. Eu zic sa te lasi de comentat pe internet ca oricum vorbesti in neant si sa mai citesti si tu un Pushkin ceva.

    2. Foarte adevarat pentru liceele tehnologice. Intr o clasa sunt 5-6 care vor sa invete. Defapt aici ajung cei cu medii de 3 si 4 la admitere. Nu- i intereseaza nici macar sa fie atenti. Nu- i intereseaza ca sunt camere in clasa , sau daca raman repetenti sau ca le scazi nota purtare…. NIMIC nu i intereseaza! Parintii … tot cam asa. Sunt licee care apeleaza la jandarmerie destul de des.
      Generalizarile nu si au locul in acest domeniu. Una este sa predai la o scoala cu parinti civilizati si alta unde sunt multi parinti plecati afara, despartiti …etc. Am avut intr-un an un elev f agitat ,Ce are , ce are? Pai tatal sau venea cu amanta in camera si el impreuna cu fratii lui stateau sub pat… apoi bataie la mama si copii.Ce s-o fi ales de bietul copil nu mai stiu … ca nu-si lua nici tratamentul constant.
      Si multe , multe cazuri de saracie extrema , de violenta si nepasare in familie. Si domnul ministru e preocupat cum sa ne anuleze tot ce am trudit in anii astia de lupta continua….daca se poate sa ne dea afara ca de, avem salarii prea mari! Nu mai conteaza grade , pedagogie, se pare ca nici titularizare in curand. Multi ani am avut un salariu de mizerie .Acum, cand tocmai ziceam si noi ca suntem cat de cat in randul lumii cu banii, hop in jos iar! Astept cu nerabdare sa ies la pensie! Nu credeam sa gandesc asta! Poate scadeti varsta de pensionare daca cei in varsta nu va mai plac fiindca au salarii prea mari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Dan Cașcaval, președinte CNR

Mai multe universități din țară întind o mână de ajutor refugiaților din Ucraina: Oferă locuri de cazare, mâncare, servicii medicale sau chiar asistență juridică / „Educația, prin însăși natura ei, are o dimensiune profund umanitară, iar instituțiile dedicate educației sunt, de fapt, în slujba umanității”, spune președintele interimar al Consiliului Național al Rectorilor

Universitatea Titu Maiorescu din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea din Craiova, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și Facultatea de Drept a Universității…
Vezi articolul

Remus Pricopie, SNSPA, în contextul anunțului selecției a 7 universități europene din România: Mă întreb cum o să mai dialogăm noi de la egal la egal cu partenerii europeni, după ce ministrul educației din România susține deschis, public, oficializarea imposturii academice

Reacție a rectorului SNSPA legată de propunerile din proiectul legii educației care amnistiază plagiatorii. Remus Pricopie salută selecția universității pe care o conduce în inițiativa Universități Europene, anunțată de Comisia…
Vezi articolul

Tăierile aduse burselor pentru studenți – o „măsură injustă și discriminatorie” care nu a respectat regulile de transparență decizională, acuză Alianța organizațiilor studențești / ANOSR: „Impactul acestor măsuri se va vedea prin scăderea accesului și absolvirii de studii superioare”

Restrângerea dreptului studenților eligibili de a beneficia de burse „reprezintă o măsură injustă și discriminatorie”, apreciază Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) față de ordinele referitoare la bursele…
Vezi articolul

Campus de învăţământ dual „care va reconfigura învăţământul tehnologic liceal şi universitar” din Târgu Mureş, proiect major în valoare de peste 29.9 milioane de euro anunțat de Universitatea de Medicină „Emil Palade”

Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş anunță că va ridica un campus de învăţământ tehnic dual, care va „reconfigura învăţământul tehnologic liceal şi…
Vezi articolul