Profesorii să fie evaluați după modelul Marzano, propune Federația Părinților Edupart: Evaluarea să nu fie folosită pentru sancționare, ci ca instrument de auto-reflecție și de construire a unor parcursuri de dezvoltare profesională

20.234 de vizualizări
Foto: captură prezentare Asociația Părinților Edupart
Profesorii să fie evaluați prin introducerea unui sistem inspirat din modelul Marzano, aplicat în SUA – este propunerea Federației Părinților Edupart către Ministerul Educației. Evaluarea nu ar fi folosită pentru control sau pentru sancționare, ci „ca instrument de auto-reflecție și de construire a unor parcursuri de dezvoltare profesională adaptate fiecărui profesor”. Reprezentanții federației cer Ministerului Educației pilotarea acestui model în școli din toată țara.
  • Propunerea vine în contextul anunțului făcut de premierul Marcel Ciolacu, miercuri: Profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii, a declarat prim-ministrul Marcel Ciolacu, la conferinţa „România şi OCDE – Principalul proiect de ţară după NATO, UE şi Schengen”, eveniment organizat de Administraţia Prezidenţială.
Redăm mai jos propunerea integrală a Federației Părinților Edupart

Propunere pentru implementarea unui sistem de evaluare a cadrelor didactice inspirat din modelul Marzano

Context general

În contextul noilor provocări din educația modernă, Federația Națională a Părinților din România – Edupart consideră oportună o reflecție profundă asupra modului în care este evaluată activitatea cadrelor didactice. Observăm că, în unele situații, metodele tradiționale de evaluare nu mai reflectă complexitatea procesului educațional actual. Ne dorim un model care să sprijine profesorii, să pună accent pe dezvoltarea continuă și pe încurajarea unei practici didactice de calitate, într-un cadru echitabil, empatic și bazat pe dovezi concrete.

Federația Națională a Părinților din România – Edupart propune adaptarea și pilotarea unui model de evaluare inspirat din sistemul Marzano, implementat cu succes în diverse state din SUA, dar adaptat realităților educaționale românești. Alegerea modelului Marzano se bazează pe eficiența sa dovedită în promovarea unei evaluări formative, echilibrate și centrate pe dezvoltarea continuă a profesorului.

Acest model este apreciat pentru structura sa clară, bazată pe cercetări educaționale solide, și pentru faptul că oferă un cadru coerent care poate ghida profesorii spre îmbunătățirea practicii didactice fără a genera presiuni punitive. În plus, sistemul valorifică feedbackul contextualizat și permite adaptarea la nevoile fiecărei comunități școlare, ceea ce îl face extrem de potrivit și pentru diversitatea specifică mediului educațional românesc.

Obiectivele sistemului propus

1. Îmbunătățirea calității actului educațional prin feedback personalizat și constant, cadrele didactice pot identifica mai ușor punctele slabe și pot interveni punctual pentru a-și îmbunătăți metodele de predare.

2. Sprijin real pentru formare profesională

Evaluarea nu este folosită pentru sancționare, ci ca instrument de auto-reflecție și de construire a unor parcursuri de dezvoltare profesională adaptate fiecărui profesor.

3. Crearea unei culturi a colaborării și sprijinului

Modelul promovează schimbul de bune practici în cadrul echipei școlii, creând un climat de împărtășire, sprijin reciproc și progres continuu.

4. Creșterea încrederii părinților și elevilor în școală Un sistem transparent și echitabil de evaluare contribuie la percepția pozitivă asupra învățământului și asupra profesionalismului cadrelor didactice.

Structura modelului de evaluare inspirat din sistemul MARZANO

Modelul propus este bazat pe patru piloni principali:

1. Practica didactică observabilă

Observații directe la clasă, planificate și neplanificate, prin care se analizează eficiența predării, claritatea explicațiilor, metodele folosite, relația cu elevii și modul de gestionare a clasei.

2. Planificarea și pregătirea lecțiilor

Analiza documentelor didactice (proiecte de lecții, planificări, fișe de lucru), adaptarea la nevoile elevilor, folosirea resurselor variate și relevante.

3. Climatul emoțional și managementul clasei Capacitatea profesorului de a crea un mediu sigur, incluziv, empatic, în care elevii să se simtă valorizați și motivați.

4. Reflecție profesională și implicare Implicarea în formare continuă, participarea la proiecte educaționale, colaborarea cu alți colegi și atitudinea față de perfecționare.

Evaluarea se va realiza printr-o platformă digitală, pe baza unei grile care definește nivelurile de dezvoltare: „neobservat”, „în dezvoltare”, „aplicare”, „inovare”.

Etapele propuse pentru implementare

1. Etapa 1: Consultare națională (2025) Se vor organiza consultări publice cu sindicatele, părinți, elevi, inspectori și universități pentru adaptarea metodologiei la sistemul românesc.

2. Etapa 2: Pilotare (2025-2026) Vor fi selectate 50 de unități de învățământ din medii diverse (urban/rural, teoretic/profesional, învățământ special). Se va testa platforma și metodologia cu sprijinul direct al FNPE.

3. Etapa 3: Analiză și optimizare (2026) Se vor colecta feedbackuri din partea profesorilor, directorilor, elevilor și părinților. Se vor ajusta criteriile și procedurile de evaluare în funcție de rezultatele pilotării.

4. Etapa 4: Extindere națională (din 2027) Pe baza rezultatelor pozitive, sistemul va fi implementat progresiv la nivel național, cu sprijin guvernamental și posibil cu finanțare din fonduri europene.

Solicitări către Ministerul Educației

1. Constituirea unui grup de lucru interinstituțional (Minister, FNPE, sindicate, elevi, experți).

2. Acceptarea pilotării modelului propus în unități selectate din țtară.

3. Transparența completă a procesului și comunicarea clară cu toți actorii implicați.

Concluzie

Federația Națională a Părinților din România – Edupart consideră că o astfel de abordare formativă, coerentă și adaptată la nevoile sistemului educațional românesc reprezintă un pas esențial pentru o educație de calitate. Ne exprimăm disponibilitatea deplină de a contribui cu expertiză, rețea națională și instrumente de sprijin pentru realizarea acestui obiectiv.

Citește și:
Directoarea Daniela Orășanu, reacție la anunțul premierului Ciolacu că toți profesorii vor fi evaluați anual: Noi nu avem standarde naționale de evaluare pentru elevi, adică nota 8 de la un liceu din Pașcani să fie egală, ca performanță, cu nota 8 de la un liceu din București
Profesoara Iuliana Șerban, reacție la anunțul premierului Ciolacu că toți profesorii vor fi evaluați anual: Este aberant să evaluezi activitatea unei persoane pe baza rezultatelor obținute de altcineva. Rezultatele elevilor pot fi influențate de o mulțime de factori

27 comments
  1. aduceți de prin străinătate tot ce va sună ,,frumos”in urechi și de cele mai multe ori,se potrivește sistemului nostru de vedere învățământ precum nuca pe perete! Exista in sistemul nostru de învățământ standarde de evaluare pentru toți ,,actorii”? Cu siguranță,nu există! Atunci,cum aplicați acest sistem?? Cineva trebuie sa mai pună mâna pe niște fonduri!?!?

  2. Cine evalueaza parintii? Atitudinea si comportamentul multora dintre odraslele lor ,,spune” multe despre cresterea si educarea lor in familie.
    Fisa de evaluare anuala NU este elocventa??

  3. Ok! Toată lumea vrea să ne evalueze! Dar înainte de a fi evaluată munca noastră nu ar trebui să evaluam comportamentul psihoemoțional al copilului? Și prin acesta munca părintelui cu el de 6-7 ani? În ultimul timp am remarcat că lipsesc cu desăvârșire ,,cei 7 ani de acasă,,. Părinții, prea ocupați, să-i poarte de grijă micuțului, de la doi ani îi pun în mână telefonul mobil. Adio concentrare! La școală nu se va putea focusa pe o sarcină de lucru mai mult de două minute! Apoi sunt familii în care sistemul de învățământ și profesorii sunt ,,bârfa,, zilnică de față cu cei mici! Având de luptat cu AI și comportamente nocive, cât progres putem aduce?! Putem fi superprofesori, dar când ai aproape o lume întreagă împotriva ta, ce poți face? Va exista progres real atunci când școala și familia vor trage în aceeași direcție și va fi un parteneriat real.

  4. Pe bune? Vouă nu va este rușine? Terminați cu”Maria-Sa” elevul și “Inaltimea-Sa” parintele.
    Numai inepții debitati.Parintele și elevul pe locul 1 și apoi profesorul.Cum vreți sa aveți învățământ de calitate intr-o asemenea tara.

  5. Sa inteleg ca toti care ati lasat comentarii sunteti profesori.
    Dar ce se intampla cand profesorii jignesc copiii si ii injosesc in fata clasei. Ii fac buni de nimic si le distrug orice vis si orice speranta.
    Eu inteleg ca sunt mult mai dificili copiii din ziua de azi, dar daca te pui in papucii lor si incerci sa ii intelegi, altfel ar sta lucrurile.
    Da stiu, dascalii nu sunt platiti sa inteleaga…sunt platiti sa predea. Si de fapt nici macar nu e vina voastra ca in Romania sunt 16 materii in clasa a 8a de exemplu in timp ce in alte tari sunt 6/semestru.

  6. tot se caută soluții, până când o evaluare adevărată nu se va mai face niciodată… Problema este că tot la acele gradații de merit se va rezuma evaluarea unui profesor…din păcate,acele gradații sunt false,sunt acordate politic și nimeni nu a fost luat la întrebări niciodată despre cum a evaluat,că nu contează cum se evaluează ci contează cine este evaluatorul….

  7. Aș propune și eu ca părinții să fie evaluați înainte de a-și înscrie copiii la grădiniță, pe baza comportamentului pe care îl are copilul la momentul respectiv, apoi la intrarea în fiecare nivel de învățământ. Dacă comportamentul copilului nu corespunde standardelor, părintele să fie obligat să facă cursuri de parenting și ,,Școala familiei”, chiar și de bune maniere și gramatică.
    Sigur, nimeni nu e perfect, însă am putea să ne străduim să ne facem fiecare treaba pentru care ne-am angajat și să lăsăm specialiștii din fiecare domeniu să lucreze fără Sabia lui Damocles permanent deasupra capului…

  8. o alta aberatie o noua gaselnita politica cabsa dea bine …..prin asociatia x care este a lui …y cu legatura cu z ….. sau ne trezim cu declaratia unuia sau altuia cu propunerea a b c si pac gata aplicam o afacere cu promovare…. cati oameni buni nu propun soluții pt zeci de probleme si nu ii baga in seama nici naiba pe principiul vb. pana lesinati si muriti ca altfel încurcati ploile …. o mizerie …. toti sunt priceputi doar profesorii sunt prosti …. se alimenteaza interese ascunse prin sofisme …. de ex anul scolar este segmentat ca a devenit o vacanta continua cica pt a nu fi surmenat elevul …. aiurea pe deoparte parintii elevii si chiar unii profesori sustin forma ca sa nu mai faca efort sa faca aproape nimic si sa curga note de 10 pe o pagina de referat cel mult ….. iar motivul 2 este ca industria turistica hotelierii sa aiba cat mai multi clienti cu vacantele si ne trezim cu vr parinte patron de hotel ca ridica osanale ce bine e adica oda mitei puturoseniei ca pe partea cealalta sa bage banutu in buzunar prin afacerea lui …. deci povestea cu mediu de afaceri este nemultumit , parintii sunt nemultumiti , eleviii sunt nemultumiti , ministerul si inspectoratul sunt nemultumiti …. si vor in sus sau vor in jos ascunde defapt interese personale ce contribuie cu inca un cui la cosciugul educatiei mizerieeeeeeeee totalaaaaaa

  9. Domnule părinte , eu zic sa va vedeți de mecanica fina, poate o terminați, și să lăsați propunerile pentru evaluarea profesorilor

  10. Propunerea metodologiei va fi pusa în discuția părinților, elevilor, etc. Profesorii nu sunt pe nicăieri, ei sunt cobaii…
    Părinții, înainte de a evalua cadrele didactice, sa se autoevalueze (daca au aceasta capacitate, unii dintre ei…) si sa-si evalueze copiii, înainte de a-i trimite la scoala (nu au timp, sunt prea ocupați cu “intretinerea” celor “intretinuti”, profesorii, care nu produc nimic…).
    Eu va propun formarea unei comisii, care sa includă “premianti” precum ciolacu, “marele piedone” și alții, aflați în poziții cheie și deținând competente valoroase în domeniu (caracterele mici utilizate sunt pe masura maretiei premiantilor mentionati).

  11. Dragi părinți, înainte de a face propuneri legate de evaluarea profesorilor, asigurați-vă că ați oferit copilului dvs. educație și tot ce are nevoie că sa se integreze în sistemul școlar. Vedeti-va de atribuțiile dvs. de părinți și lăsat evaluarea în sarcina celor avizați. Toate cele bune. P.S. În momentul acesta copilul dvs. e pe telefon sau citește o carte?

  12. orice evaluare în care sunt implicați părinții și copiii e încă un bolovan de gâtul educației.
    o sa aveți fix ce meritați : nimic .
    note goale de substanță pentru generații de părinți și copii semianalfabeți dar aroganți și plini de morgă pe feisbuc…

  13. Cei care propun aceste lucruri, nu înțeleg cum funcționează sistemul de învățământ.
    Putem avea cei mai buni profesori din lume, acest lucru nu garantează nimic. Acest lucru pentru că profesorul este pe locul 3 ca importanță. Pe primul loc este elevul și apoi părintele. Acolo unde părintele nu găsește soluții la problemele de indisciplină semnalate de profesor, totul este pierdut. Soluția este înființarea unui structuri separată de școală care se ocupă cu consilierea elevilor și părinților, respectiv exercitarea unuor măsuri severe când elevul și părintele nu susțin eforturile de educație ale școlii. Nu puteți cere performanță acolo unde părintele nu susține educația. Doriți performanță? Luați de pe umerii profesorilor calitățile de : polițiști, paznici, medici, etc și oferiți mediul in care profesorul aplică ce a studiat. Faceți un sondaj de opinie în rândul debutanților și veți avea un șoc despre așteptările din facultate și realitatea din școli.

  14. >> fișe de lucru
    Sfanta fisa de lucru. Daca fisa nu e nimic nu e LOL.

    >> modelul Marzano
    Marzano nu e gratis. Costa bani. Dar poate trimite Ciolacu Diploma de Bac un emisar si il primim gratuit.

    In tara plagiatorilor poate il copiem si il adaptam LOL.

    1. Ce sa coste nene? Sunt doar o parte din criteriile existente deja in fisa de evaluare anuala a cadrelor didactice. Profesorii sunt deja evaluati anual dupa aceste criterii! Nu este nimic nou, este ridicol sa ” pilotezi” ceva ce exista deja. Cei care propun asta isi arata masura necunoasterii…

  15. Dar Federația Sindicatelor din Învățământ ce spune? Să înțeleg că în țară doar părinții și elevii au dreptul să ceară tot soiul de inepții pe care domnul ministru se grăbește să le aplice semnând precum primarii?!
    Cum e posibil ca unui profesor să ii iei totul, chiar și demnitatea, care mai este rostul unui minister? Care mai este relevanță educației? Dacă părinții ajung să dea ordine aberante, ajung să judece oamenii care au învățat o viața să devină cadru didactic, pentru ce mai avem profesori? Cel mai bine, educați dumneavoastră copiii acasă, că aveți clar mai multă competenta! Îmi e rușine ca trăiesc astfel de vremuri!

  16. Noi avem sistem de învățământ românesc sau amery?! Am trecut la modelul american și s-a putut aplica și adapta la noi?! Când?! Abia aștept să ies la pensie, mi-a ajuns!!!

    1. Să avem și salariile precum americanii, zic! Apoi, evaluări precum ei…până atunci, mucles! 👎👎👎👎👎

  17. Wow!
    Daca inainte de a face aceasta propunere Edupart ar fi consultat FISA DE EVALUARE ANUALA a cadrelor didactice, ar fi vazut ca tot ce propune aceste model este deja prezent in fisa din Romania! Ba sunt formulari aproape identice! In plus, fisa din Romania are 7 pagini si 7 domenii, e mai complexa decat modelul din SUA!!!
    Puteti consulta fisa aici:
    https://pdfhost.io/edit?doc=6463e94d-0430-40d2-9ddb-f877d1bdfcdb
    Precum vedeti in capul de tabel, exista o rubica care se numeste chiar CRITERII DE PERFORMANTA, cu alte cuvinte profesorii au deja criterii de performanta! Profesorii sunt dintotdeauna evaluati anual.
    Ciolacu, Daniel David, federatiile de parinti habar nu au si vin si propun lucruri care exista deja… este ceva de toata jena.

  18. Asta cu evaluarea,e enervanta!!!!! Ce alta meserie e evaluată???? Parintii care doriti sa evaluati profesori, va rog sa propuneti sa fiti si Voi evaluati la locul de munca! Daca nu sunteti casnice, pt ca , din pacate, cine nu munceste ,stie ce trebuie sa faca cei care muncesc. Jenant!!!!

  19. Ceva mai ridicol nu am citit.
    Astia propun ceva ce exista deja!
    Toate criteriile enumerate de ei (dar, LA VIRGULA!), plus multe altele exista si acum in FISA DE EVALUARE ANUALA, care exact asta este: o grila cu criterii si punctaje, pe care profesorii o completeaza anual, ataseaza dovezi, si primesc un punctaj.
    Deci nu pot sa cred asa ceva, si mai au si tupeul sa sustina ca ei au “expertiza” cand vin si propun ceva ce exista deja.
    Platforma online PENTRU CE? Adica, care e diferenta, cand acum completam o fisa in format fizic?
    Parintii sa-si vada de treburile lor, ca nu au nicio competenta si nicio autoritate sa propuna asa ceva. Este de noaptea mintii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Cătălin Zaman: Venind din mediul rural, avem copii pe care îi preluăm în clasa a V-a fără să știe să scrie, să citească. Cum să le cerem să extragă idei principale dintr-un text? / Trebuie să acoperim lipsurile, pentru ca mai apoi să putem construi

Uneori profesorii sunt puși în situația de a prelua în clasa a V-a elevi care nu știu să scrie și să citească, fapt care reflectă „hibele sistemului de educație”, a…
Vezi articolul

Testarea obligatorie a salariaților din învățământ pe banii lor este ilegală, spun sindicatele din Învățământ, care avertizează: Vom da statul în judecată, dacă guvernanții ne obligă să plătim pentru eșecul lor

Sindicatele din Învățământul preuniversitar avertizează Guvernul României că „va ataca în justiție orice act prin care angajații din învățământ vor fi obligați să se testeze pe banii lor pentru depistarea…
Vezi articolul

Genoveva Cerchez, profesor de limba română: Dacă bacul ar însemna texte la prima vedere, orele de literatură s-ar putea elibera de această tiranie. Și atunci poate că profesorii s-ar concentra pe literatură, nu pe cerințele de bac

În acest ultim interviu al seriei, am ales pentru interviu un îndrumător foarte drag cu rezultate notabile și performanțe remarcabile. Doamna Genoveva Cerchez este profesor de limba română și instructor…
Vezi articolul

Daniel Funeriu: Acțiunea actuală a sindicatelor este legitimă în măsura în care cer şi lucruri legate de legea educației, nu doar de salarii. Turnesolul bunei lor credințe este dacă au revendicări legate de Evaluarea Națională

Fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, vorbește într-un scurt mesaj pe pagina sa de Facebook despre nevoia de recredibilizare a sindicatelor. Acesta enumeră câteva dintre evenimentele care s-au petrecut, legate…
Vezi articolul

Actele necesare pentru înscrierea la concursul de Titularizare 2023. A fost introdusă declarația privind postul didactic de predare ocupat în etapele anterioare ale mobilității / Cazierul poate fi eliberat și online

Profesorii sau viitoarele cadre didactice se vor înscrie la concursul național de Titularizare 2023 în perioada 8-17 mai, potrivit calendarului oficial. Concret, în această perioadă are loc înregistrarea, la inspectoratele…
Vezi articolul
Scădere dramatică a numărului copiilor de grădiniță

Prezenţa şi programul de lucru al profesorilor în şcoli, în perioada suspendării cursurilor, vor fi stabilite de directorii unităţilor de învăţământ, precizează Ministerul Educaţiei

Programul de lucru al profesorilor în şcoli, în perioada suspendării cursurilor, va fi stabilit de directorii unităţilor de învăţământ, potrivit unei circulare trimisă de Ministerul Educaţiei în teritoriu. Secretarul de…
Vezi articolul