Profesorul anonim: Cum rămâne un titular cu doar 5 ore după 15 ani de muncă și perfecționare – Reforma învățământului românesc pe înțelesul celor loviți de ea

24.278 de vizualizări
Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com
Reforma învățământului, promovată recent sub umbrela „eficientizării” și „reducerii deficitului bugetar”, aduce în realitate o lovitură directă cadrelor didactice care, de ani de zile, mențin sistemul pe linia de plutire. Printre victimele directe se numără chiar și profesorii titulari, care, în ciuda tuturor eforturilor de a-și completa norma, rămân în situații absurde, cu 5 ore pe săptămână și în pericol de restrângere de activitate.
  • Nota redacției: Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Este cazul meu. Sunt profesor titular, cu toate gradele didactice, cu peste 15 ani de activitate, și cu o carieră construită cu muncă, sacrificii și perfecționare continuă. Ani la rând m-am deplasat între 3 și 4 școli, în mediul rural și urban, ca să îmi pot forma o catedră completă – cele 18 ore necesare.

În 2025, am parcurs, ca de obicei, toate etapele de mobilitate – pretransferuri, completări, detașări. Mi-am adunat, din nou, catedra din bucăți, cu răbdare și profesionalism.

Dar… după marea simulare a noii legi a educației – cunoscută în spațiul public drept „Legea Bolojan” – dintr-o dată, au „dispărut” orele. Am rămas cu doar 5 ore de predare.

De ce? Pentru că noile norme prevăd că nu pot completa norma la nivel de unitate decât dacă am minimum 10 ore într-o disciplină. Cu alte cuvinte, degeaba sunt titular, degeaba există ore în alte discipline compatibile, degeaba am competențele. Legea îmi spune sec: nu ai jumătate de normă – nu poți completa. Intră în restrângere de activitate, și… dacă ai noroc, poate mai „prinzi” ceva într-o viitoare ședință publică.

„Ni s-a spus că titularii vor avea ore”. De unde, domnule ministru?

În toată această mascaradă numită reformă, ni s-a spus – direct, public, apăsat – că „titularii vor avea ore, nu vor fi dați la o parte”. Că prioritatea e păstrarea în sistem a profesorilor calificați. Că nu va fi afectată stabilitatea catedrelor.

Dar, domnule ministru, de unde să avem ore dacă:

  • Catedrele au fost tăiate din pix? Catedrele vor fi asigurate titularilor dintr-o singură unitate, iar cei titulari în 2 ,3 sau 4 unități vor rămâne fără ore.
  • Clasele s-au comasat fără cap?
  • Normele s-au modificat brusc, fără transparență?
  • Titularii nu pot face completare dacă nu au minimum 10 ore?
  • Se ignoră competențele transversale ale profesorilor, care ar putea preda la nevoie și alte discipline compatibile?

Am fost trimiși prin toate etapele de mobilitate. Am bătut la ușile a 3-4 școli, am întrebat, am cerut, am completat catedre cum s-a putut. Iar acum, după ce s-a tras linie și s-au făcut „simulările” de personal, titularii – adică profesorii pe care statul ar trebui să se bazeze – rămân cu 5 ore.

Și când ne plângem? Ni se spune că „sunt doar simulări”. Că „vom vedea”. Că „se mai reglează”.

Între timp, unii profesori titulari:

  • sunt forțați să intre la restrângere de activitate;
  • riscă să nu mai aibă niciun venit stabil din septembrie;

Vrem epurare morală? Atunci tăiați răul de la rădăcină, nu pe cei care muncesc!

Ni se tot vorbește despre „epurare” în educație, despre curățenie morală, despre nevoia unui sistem curat, echitabil, în care să fie respectate valorile. Bun. Suntem cu toții de acord. Dar atunci de ce sunt păstrați în sistem oameni care s-au compromis, care au dosare, care sunt cunoscuți pentru abuzuri, delăsare sau lipsă de profesionalism, dar sunt „toleranți” **pentru că nu are cine să-i înlocuiască”?

Unde e echitatea? Unde e respectul pentru profesorii care și-au făcut meseria cu demnitate, care s-au perfecționat, care au muncit ani de zile în patru școli ca să-și strângă norma?

Cum demonstrează ministerul că interesele profesorilor onești sunt protejate, dacă cei care se murdăresc scapă cu scuza că „nu avem personal de rezervă”?

Aceasta nu este reformă. E un compromis imoral, e întreținerea răului în sistem. E un semnal că valoarea nu contează, ci doar „să fie cineva acolo”, oricine, chiar și cineva care a compromis fața educației românești. Dacă vrem cu adevărat schimbare, atunci răul trebuie tăiat de la rădăcină, nu mascat, nu păstrat „pentru că nu avem cu cine”.

Întrebările sunt multe și legitime:

  • Cum este posibil ca un cadru didactic cu experiență, titular, să ajungă în acest haos administrativ?
  • Cum se justifică această risipă de resursă umană calificată?
  • Unde este reforma, dacă rezultatul este pierderea unor oameni formați, care ar trebui să fie stâlpi ai sistemului?
  • Ce fac profesorii care au investit timp, bani și energie în cariera lor, când statul îi elimină pe criterii absurde?

În realitate, nu este vorba despre reformă, ci despre o reducere brutală și grăbită a cheltuielilor, cu prețul destabilizării întregului corp profesoral. Se mimează eficiența, dar se sacrifică oameni. Se invocă reformarea sistemului, dar nu există o strategie reală de valorizare a cadrelor didactice și acum este prea târziu să vă opriți pentru că nu aveți capacitatea de a recunoaște că ați greșit.

Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


23 comments
  1. Tot ce e bun la legea asta,este doar comasarea școlilor, nu poți să ți o școală cu 80 de copii și 10 profesorii și la 7km altă școală cu 70 copii cu alții profesorii, sunt clase cu 8 copii ,vi se pare corect ca noi mediul privat să plătim pentru risipa asta,Să dea examene, și să rămână cei mai buni și clase cu cel puțin 20 elevi,și atunci o să crească și nivelul de performanță. Să nu se plângă că au salarii mici ,că nu e asa,au.naveta decontate,vauchere vacanță,tichete pentru aparatură și multe altele.Să nu să supere ,dar trebuie o reformă.

  2. eu as propune altceva…sa ne ofere două variante:pt cine acceptă aceste noi condiții sa rămână cu norma de 20 de ore și celelalte,nu au decât să muncească în plus,pe bani puțini,iar cine nu accepta,sa li se ofere ,așa cum li s-au oferit la mineri pe vremuri,24 de salarii compensatorii plătite chiar și la jumătate de an și să plece acasă..as fi primul care m-as cere acasă,pt că găsesc o mulțime de alte lucruri de făcut în afara de învățământ.

    1. Cred ca de aceea nici nu oferă asa ceva pentru ca am pleca toți. Și eu as alege aceeași varianta și sunt sigura ca mulți ar vrea asta.

  3. Drama acestui popor este sa avem conducători care nu țin cont de nevoile reale ale populației. Ceea ce se întâmplă astăzi, îmi amintește teribil de mult de Comunism. Decizii impuse fara consultări și fără pic de empatie. Dupa atâta muncă și pregătire îmi dau seama că nimeni în această țară nu are nevoie de mine. Ce mai caut aici?
    Niciodată lucrurile făcute cu forța nu au efectul scontat. Nu numai că nu voi avea poate de lucru, dar am copil in școală și mi-e groaza cum o sa se facă școală. Nu arata a reforma ci a masacrare a educației. Poate ar trebui sa se folosească metode precum brainstormingul in luarea deciziilor.
    ideile bune se nasc din comunicare și
    dintr-o voință reală de a face schimbări
    pozitive și nu doar din decizia unora
    care, fara supărare, nu m-au reprezentat niciodată. Sincer nu mai cred că vom avea vreo șansă ca popor atâta timp cat cultura și educația sunt la pământ. A lua sursa de venit a cuiva nejustificat nu înseamnă că reduci deficitul. Ce faci cu acei oameni care rămân fără job? Nu vor fi cheltuieli sociale? Mă întreb doar…

  4. Cei care au gândit și creat acest haos trebuie dați în judecată! Cu avocați puternici, plătiți de noi. asta până la grevă!

  5. Demisia Davide împreună cu gașca de consilieri… sunteți precum plăgile asupra Egiptului antic

  6. cei care sunteti nemulțumiti . aveti loc destul de muncă in privat. Eu muncesc in 3 schimburi in fabrica . sa stiti ca e loc si pentru voi aici să vedeti cum e dupa o luna de munca sa iei 3000 lei

    1. nu te supăra, dar consider că este doar o frustrare a ta. nu te oprește nimeni sa intri în învățământ. sa devii titular, prin concurs. și nu compara munca ta cu alta. unii nu sunt capabili să-și educe propriul copil, unul fiind, dar au pretenția de a da sfaturi. succes!

    2. Profesorii au facut licenta + masterat + examene nationale si tot felul de cursuri. De ce sa lucreze in fabrica? In plus, perspectiva e gresita. Problema nu e ca au profesorii prea mult (si oricum n-au), ci ca au muncitorii din fabrica prea putin.

    3. ai învățat ,cumva,cât au învațat colegii mei? Dacă ai impresia,că un profesor are un salariu cât al unui medic,deși ambii studiază toată viața,te înșeli!! Ce sa facă un profesor de istorie în fabrică??

  7. Eu am devenit profesor titular dupa 2 ani de suplinire. Eram bucuroasa chiar daca eram la tara si faceam naveta . Copiii ma iubeau si eram apreciata de colegi . Asta era tot ce conta. Dar apoi ni s-au taiat 25% din salar. Am ramas cu 7 mil jumate, tanara si cu visuri marete. Am ales sa plec. Dupa 10 ani de Anglia in care am lucrat ca profesor suplinitor si apoi ca profesor asistent, cu foarte multe cursuri de perfectionare, m-am lasat pacalita de chemarea guvernantilor, sa vina profesorii in tara ca este nevoie de ei. Ce nevoie? Nu intereseaza pe nimeni calificarile mele. Trebuie la 40 de ani sa o iau de la zero. Aceleasi opere pe care le-am studiat cu 20 de ani in urma, care nu au nici o relevanta cu ce se preda in clasa , si cu nivelul real al elevilor. La 40 de ani ma simt ingenuncheata, lipsita de perspective si incapabila sa imi privesc copii in ochi si sa le spun ca va fi bine . Si de ce? Pentru tot sistemul corupt, invechit si plin de nepotism in care nu conteaza ce stii sa faci, ci doar cat de mult poti toci. Dezamagitor….

  8. Nu contează nr de elevi din clasa. am avut 36 de elevi ca norma, dar și clase cu 44 de elevi. Orele se desfășurau foarte bine. Asa ca nu nr de elevi e problema. Ministru trebuie sa-si dea demisia fără a mai încerca judecați de valoare ca nu-i ies.

    1. Hai sa facem 100 la clasa, daca asta nu e problema🤮! Probabil ca nu te intereseaza calitatea sau stai si bine cu nervii!🤬

    2. Cum să nu conteze numărul de elevi? Dacă ai o disciplină pe care o predai în laborator și trebuie să formezi deprinderi, iar laboratorul este subdimensionat, exemplu concret au doar 20 de calculatoare iar ei sunt deja 25 în clasă iar 3 dintre acestea sunt defecte, cum își formează elevii deprinderile? Când mai ai timp să vezi ce au făcut? Ora are 50 de minute iar tu ești unul singur. Ce faci cu elevii cu CES? Și ăia trebuie urmăriți si îndrumați.

  9. Ar trebui ca profesorii să nu mai participe la a doua sesiune de Bacalaureat înainte de a face grevă în septembrie. Dar liderii de sindicat trebuie să inițieze acest demers dacă chiar doresc să se implice.
    De asemenea, să propună eliminarea gradațiilor de merit (care de multe ori mai degrabă pe nemerit se dau), anularea cursurilor de perfecționare, investiții inutile și astfel s-ar mai găsi bani pentru a menține profesorii competenți în sistem. Dar din nou, dacă într-adevăr liderii de sindicat ne doresc binele. În septembrie va fi târziu, normele didactice vor fi deja stabilite, nu vor ieși în stradă decât acei profesori care nu vor mai avea unde preda, dacă vor mai ieși.

    1. Da, gradațiile de merit trebuie eliminate.
      Se acorda pe criterii ciudate..
      Un exemplu,economista Colegiului …din Pașcani a avut toată viața ei gradație de merit,iar la verificarile Curții de Conturi a scos la iveală că,timp de vreo 6-7 ani
      a delapidat 125.000 Euro.
      Desigur , directorii nu știau nimic….Si ei beneficiari ai gradațiilor ,,de merit”!
      Verificați ,daca nu credeti

  10. Trebuie să fie acționați în judecată atât tovarășul ministru, cât și Ministerul, tovarășul Bolojan și guvernul, ba chiar și președintele! În caz contrar, va fi prea târziu!!!

  11. Domnul Ministru ” tehnocrat ” ne spune că demisia dumnealui nu rezolva problemele . Chiar uită că a girat și implementat aceste schimbări?!
    Să demisioneze în fapt nu doar în teorie

  12. situatia reala e ca statul nu da doi bani pe munca ta, profesorul e un fel de paznic care tine elevii in clasa, altfel neavand ce face ar vagabonda pe strazi, nu le pasa ca ies analfabeti, ba chiar se bucura ca sunt asa fiind mai simplu de manipulat.

  13. Ce mi se pare ciudat este că de gradațiile de merit nu spune nimic ministrul.
    Despre cursurile de perfecționare făcute de profesori cu angajații inspectoratelor, nimic!

  14. In realitate, nu este reforma ci incalcarea legii!
    Sindicatele au inceput demersuri pe cale juridica sau vor sa rezolve cu forta printr-o greva?
    Sa apeleze la toate caile posibile de atac pana sa se ajunga la greva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Ionuț Moșteanu, purtătorul de cuvânt al USR / Foto: Agerpres - Alex Tudor

USR şi Forţa Dreptei anunţă moţiune simplă împotriva ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, în urma acuzaţiilor de plagiat: „România educată să fure. Sorin Cîmpeanu face şcoala de ruşine”

Purtătorul de cuvânt al USR, deputatul Ionuţ Moşteanu, a anunţat, marţi, în plen, că USR şi Forţa Dreptei depun moţiune simplă împotriva ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, cu titlul „România educată…
Vezi articolul