Profesorul Marius Lobază: Ministerul procedează, iarăși, urât, pentru că vorbește în permanență de câți titulari și-au păstrat titulatura, uitând că profesori sunt și colegii suplinitori calificați care n-au reușit să-și ia un post. A ignora aceste persoane este inuman

13.725 de vizualizări
Marius Lobază / Foto: captură Banatul Azi – YouTube.com
Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a afirmat că „ministerul procedează, iarăși, urât, pentru că vorbește în permanență de câți titulari și-au păstrat titulatura”. Acesta a spus, într-un interviu la Banatul Azi, că „profesori sunt și colegii suplinitori calificați care n-au reușit să-și ia un post, nu pentru că sunt ei slab pregătiți, ci pentru că nu se scot posturi”.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Tot ministerul a mai transmis că mărirea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari.

Marius Lobază a precizat că „peste 530 de cadre didactice (titulare – n.red) s-au trezit că nu mai au ore” și „au fost obligați fie să se împartă în mai multe unități, fie să treacă complet în alte unități”:

„Chiar în aceste zile există ședințele de ocupare a ceea ce mai este liber. Ce pot să vă spun este că peste 530 de cadre didactice s-au trezit că nu mai au ore, cum aveau în anii trecuți, în școlile în care aveau. Au fost obligați fie să se împartă în mai multe unități, fie să treacă complet în alte unități, deci prin restrângere totală. 500 și ceva de colegi care sunt titulari, deci nu vorbesc de cei care suplineau.”

Cadrul didactic a adus în atenție și situația profesorilor suplinitori calificați:

„Aici, ministerul procedează, iarăși, urât, pentru că vorbește în permanență de câți titulari și-au păstrat titulatura – dă niște valori de 94% dintre titulari își păstrează titulatura – uitând că profesori sunt și colegii suplinitori calificați care n-au reușit să-și ia un post, nu pentru că sunt ei slab pregătiți, ci pentru că nu se scot posturi, din cauza dinamicii cifrelor de școlarizare, din cauza faptului că sunt foarte fragmentate. Avem multe discipline de 1-2 ore pe săptămână. Nu ai cum să ai post într-o școală, așa că sunt foarte mulți suplinitori. A ignora aceste persoane este inuman. Aceste persoane sunt cele mai lovite. (…)

Ce este titularizarea?

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Aceasta este o condiție obligatorie, dar nu garantează și obținerea postului / catedrei de titular, adică pe perioadă nedeterminată.

În zilele de 26 și 27 august sunt repartizați candidații care au obținut cel puțin media 7 la concursul național de Titularizare 2025 și profesorii titulari prin detașare la cerere prin concurs specific în ordinea descrescătoare a punctajelor, conform noului calendar al mobilității cadrelor didactice pentru anul școlar 2025-2026. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.

În perioada 20-22 august, profesorii care au avut nevoie de completarea normei didactice de predare au putut participa la ședințele organizate de inspectoratele școlare.

Citește și:
Profesorul Marius Lobază: O grevă generală nu ar face altceva decât să îi bucure pe guvernanți, pentru că n-ar plăti salariile, îi doare la bască de câtă școală fac elevii / Nu cred că astăzi este suficientă, dar la vară, înainte de examene, când doare, s-ar putea să facem grevă
Ministerul Educației: Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari
Din toamnă, aproximativ 1,4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării / Sunt vizate peste 2.400 de cadre didactice titulare – calcul estimativ


17 comments
  1. Ce mult a luptat sindicatul din învățământ să rezolve toate aceste probleme! Bine că plătim o grămadă de bani,iar când avem nevoie de sprijin ,tot de partea guvernanților sunt.Chiar sunt curioasă câți profesori nemulțumiți vor ieși din sindicat.

  2. Dr ce ministerul face restructurări doar în preuniversitar ?
    Cunosc persoane care au diplomă de facultate fără a participa la cursuri.
    Oare dl ministru este străin de ce se întâmplă în sistemul universitar?
    Ne- am obișnuit să dăm vina doar pe preuniversitar !
    De ce nu se spune clar câți elevi sunt în plasament sau câți elevi au probleme grave de comportament ?
    Pentru că vrem să distrugem ce a mai rămas bun din sistemul preuniversitar!

  3. Inceputul acestui an scolar va fi pentru mine ca o pedeapsa. Acest sistem m-a pedepsit si mi-a ignorat toate reusitele…Cea mai mare nota din judet la examenul pentru definitivare in invatamant, prin care am demonstrat ca imi merit locul la clasa, pentru domnul ministru machiavelic inseamna 0- zero, asa incat, in acest an scolar, nu am loc de munca. Nu cred ca acest om este apt pentru a analiza aceste situatii si repercusiunile lor pana la capat. Nu voi plati asigurarea in sistemul de sanatate din bugetul puternic afectat al unei familii, in care un singur salariat nu lucreaza pentru a-mi plati mie asigurare de sanatate, ci lucreaza pentru a sustine un copil care se pregateste pentru admiterea la facultate si pentru asigurarea traiului zilnic ( alimente, taxe si impozite marite) pentru care daca vor fi bani le vom plati, daca nu, nu. Toate au o limita! Si noi avem prioritati, stimati guvernanti! Cea mai mare prioritate este aceea de a trai! Iar prioritatea dumneavoastra si a celor care v-au precedat ar fi trebuit sa fie aceea de a gandi! Momentan, toata lumea va semnaleaza ca nu ati facut si in continuare nu faceti acest lucru inainte de a lua aceste decizii. Aveti impresia ca toti avem acasa un sac de bani din care va vom indeplini toate aberatiile? Nici voi nu aveti bani? Pai nici noi nu avem. Cum vom proceda? Inca asteptam demisia domnului David…Stimate domnule Bolojan, m-ati dezamagit atat de puternic, incat regret ca am votat cu atata speranta in bine, cand, defapt, mi-am votat “somajul” si declinul familiei.

    1. Dacă ai rămas fără loc de muncă la stat, un an de zile, poți lucra la privat, să vezi și tu cum e. Simplu!!! Și am încheiat povestea. Ce atâtea lamentări, că numai ai catedră și că ai copil de crescut. Aia e, un bugetar în minus!!!

      1. Stiu cum este, stimate domn…alegerile profesionale le facem personal, nu dictate de nimeni. Repet, daca va deranjeaza atat de mult profesia de dascal, inclin sa cred ca educatia dumneavoastra este egala cu un alt 0. A fi educat inseamna mult mai mult decat a bifa niste ani intr-o clasa in care s-a “lipit “ informatia de dumneavoastra “ ca nuca in perete “. Dovada, raspunsul eminent si probabil si cele care vor urma.

      2. Am lucrat si in privat ( aveam salariu cam de 4 -5ori mai mare ca in invatamant la vremea aceea), am plecat pentru ca patronul si-a mutat afacerea in alta tara cu taxe mai mici si fara spagi, am lucrat si in alte domenii de activitate. În invatamant oamenii sunt ultraspecializati, de aceea pleaca doar cei tineri care pot sa o ia total de la inceput si pensionabilii, nu raman de puturosi ci pentru ca societatea îi condamna ca muncesc cu viitoarele generatii, adica de fapt vreti disparitia poporului roman de pe acest teritoriu si voi care sruncati cu pietre in profesori si politicienii ( suveranistii vor teritoriu rusesc, stim).

        1. Ana,
          👍👍
          De acord!

          Si este cu atat mai regretabil ca guvernantii si toti cei care iau deciziile nu inteleg cat dureaza si cu ce eforturi se formeaza si se specializeaza profesorii de calitate si cu experienta.
          Iar apoi (dupa 5-20 de ani) sa constate ca nu-s apreciati si …sa se reprofileze?? Pacat!!

          Majoritatea dintre profesori sunt inteligenti si foarte capabili si o pot lua de la capat in alte domenii (cat le mai permite varsta!) DAR DE CE??De ce sa se piarda oameni de calitate??

          Cei care participa (de peste 30 de ani) la toate masurile de distrugere a invatamantului romanesc ar trebui sa stie ca:
          1.Cine seamana vant, culege furtuna! (o societate va fi asa cum o lasati/faceti sa fie, educata sau nu si, cu cat e mai needucata, cu atat va fi mai violenta si mai greu … de privit)
          2.Cat dai, atata face! (daca vreti oameni de calitate, nu taiati cheltuieli tocmai de la … asigurarea calitatii – invatamantul si sanatatea!!)

        2. „( suveranistii vor teritoriu rusesc, stim)”
          Măcar acum știți și faptul că prostia, naivitatea, credulitatea costă. Puteți spune că ați învățat din propria experiență și nu din experiența altora 😉

    2. Fa un CV frumos și trimite-l la toate agențiile din tara și străinătate. Dacă ai definitivat te vei angaja la sigur și cu plata mai mare.E greu sa fii plecat din tara ta dar daca nu ai alta alternativă, nu ai ce face.Trebuie sa plătești facturi,școală copiilor etc.

  4. Să moară și capra vecinului! Zero empatie. Am devenit din răi și mai răi…nu împărățim lumea aceasta! Știu foarte mulți suplinitori adevărați profesioniști care nu s-au putut titulariza din cauza celor care conduc destinele educației și cercetării și care ascund posturi.
    Nu ne vindecăm în 100 de ani!

    1. Va puteti imagina un astfel de individ frustrat ca fiindu-va coleg de serviciu? “ Sa vezi si tu cum e..:) Stim cum e, nu suntem aterizati de pe luna, dar, probabil, studiile ne permit sa iesim din sistemul privat si sa profesam ceea ce ne place. La privat, stiti cum e, azi acolo, maine dincolo, oricate studii ai avea esti incadrat cu salariul minim…asa ca, pentru a fi dascal, am invatat cat probabil nu a citit si nu va citi domnul Dark pe tot parcursul vietii. Da, intelectualii au deranjat si vor deranja mereu. Fie ca sunt la privat sau in sistemul de stat.

  5. A concedia pe ascuns pe suplinitorii care fac de ani de zile eforturi uriașe pentru a servi nevoile învățământului nu este doar inuman, este irațional și indecent!

  6. Bună ziua! De ce nu se discută despre funcționarii din minister care au și o normă întreagă în școală? Când își fac munca de 40 ore în minister și cea din școală?

  7. Nu ca „nu au reusit” – caci este incorecta formularea.
    Nu AU AVUT post titularizabil.
    Au fost pe ore de directori, pe ore de inspectori, pe catedre complete de ani de zile dar care niciodată nu sunt scoase la titularizare, etc.
    Sunt profesori „suplinitori”, calificati, cu toate gradele date si care predau la acelasi liceu de mai bine de 15 ani, de fiecare data cu contract anual.
    O anomalie a sistemului de care paratrasnetul nu are habar sau o ignora.

    1. Corect, au fost împiedicați să obțină posturile pentru care sunt calificați. Au fost împiedicat să muncească prin scăderea calității generale a dotării cu personal a școlilor.

    2. Corect dar mai este o situație acum:directorii icare fragmentează norma unui titular (in 3 scoli)pe specialitate pt.a le da cuiva pt.a nu face naveta.Ps.una din școli fiind tot cu naveta ,de vreo 20 de ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Carti si documente / Foto: Pexels.com

USR îi cere președintelui Iohannis să retrimită Legile Educației în Parlament, iar ministrului să piloteze „noul examen de admitere la liceu”, cu experţi internaţionali, iar dacă rezultatele nu sunt satisfăcătoare să renunţe la examen

USR îi cere preşedintelui Klaus Iohannis să retrimită în Parlament Legile Educaţiei, pentru a corecta prevederile care „discriminează” între elevi, „baronizează” universităţile şi „protejează plagiatorii”, transmite Agerpres. Apelul vine în…
Vezi articolul

FBI a cerut în decembrie 2024 extrădarea minorului de 17 ani audiat în cazul mesajelor de amenințare transmise către școli și spitale (surse) / Justiția română a respins cererea, argumentând că pedeapsa pe care o risca în SUA ar fi fost prea mare

Minorul român în vârstă de 17 ani audiat miercuri în cazul mesajelor de amenințare transmise către mai multe școli și spitale din toată România era vizat de o cerere de extrădare formulată…
Vezi articolul

Evaluarea psihosomatică pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2019 – Cum se desfășoară evaluarea psihosomatică, ce trebuie să știe copiii și care sunt riscurile școlarizării înainte de vreme

Copiii care împlinesc 6 ani după 1 septembrie 2019 pot să urmeze clasa pregătitoare numai după ce trec printr-o evaluare psihosomatică. Durează 20 de minute, se realizează la grădinițele de…
Vezi articolul

UPDATE Baremele de corectare și notare pentru proba scrisă de Limba română de la Evaluarea Națională 2023 au întârziat să fie publicate din cauza unei erori la site-ul subiecte.edu.ro, al Ministerului Educației

Site-ul care ar fi trebuit să publice subiectele și baremele de notare este nefuncțional pentru pagina pe care ar fi trebuit să apară acestea de la ora 15:00. Ministerul Educației…
Vezi articolul

În mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea, deși memorarea are un rol de bază în învățare, spune Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să…
Vezi articolul