Profesorul Mircea Miclea: Trebuie să fii complet nerealist să crezi că analfabetismul funcțional nu va crește din aceste măsuri / Situația este extrem de dramatică, de aceea profesorii încearcă să-și facă auzită vocea, nu pledează pentru privilegii proprii, ci atrag atenția asupra consecințelor pe termen lung

7.087 de vizualizări
Foto: G4Media.ro
Deciziile precum mărirea normei didactice sau creșterea numărului de elevi în clase vor agrava fenomenul analfabetismului funcțional, a afirmat recent, în emisiunea „Viitor pentru România” de la Prima News, profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, critic al măsurilor introduse în învățământ de Legea Bolojan. „Profesorii nu pledează pentru privilegii proprii, ci atrag atenția asupra consecințelor pe termen lung”, a mai spus acesta.
Redăm dialogul pe acest subiect din interviul acordat de Mircea Miclea în emisiunea „Viitor pentru România”:

RealizatoareVă propun să vorbim mai întâi despre profesori, pentru că în acest moment glasul profesorilor se aude cel mai tare.

Profesorul Mircea MicleaDin păcate, se aude grasul profesorilor pentru că ei, în momentul acesta, reprezintă conștiința lucidă a acestei națiuni în ceea ce privește educația. Pentru că, dacă ne uităm clar, avem o rată foarte mare de analfabetism funcțional. Toată lumea o recunoaște, dar ceea ce se întâmplă în acest moment este exact invers decât ar trebui să procedăm. Adică să intervenim acolo unde apare analfabetismul funcțional.

De exemplu, mărirea normei didactice va face și mai neatractivă profesia de profesor. Mai ales să mergi la țară, zona principală de unde apare analfabetismul funcțional. Deci, prin urmare, analfabetismul funcțional va crește din aceste măsuri, cred că trebuie să fii complet nerealist să crezi că o astfel de măsură va duce la creșterea calității educației sau va duce la reducerea analfabetismului funcțional, dimpotrivă. La fel, creșterea numărului de elevi într-o clasă va reduce calitatea educației, în loc să o crească.

La fel, faptul că nu se mai dau acele burse, greșit numite „burse de excelență” erau, de fapt, burse de supraviețuire. Erau niște burse educaționale. Sumele acelea puteau fi convertite în vouchere, voucherele puteau fi utilizate pentru achiziția de cărți. Și, uite așa, era și un ajutor pentru edituri, pentru că elevii ar fi cumpărat mai multe cărți, în condițiile în care, o spun cu toții, suntem pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește numărul de cărți pe cap de locuitor.

Prin urmare, se aude vocea profesorilor pentru că ei încearcă să atragă atenția că o măsură contabilă, care vor aduce o brumă de reducere a cheltuielilor bugetare, va avea un impact masiv, semnificativ, nu numai pe calitatea vieții lor, ci pe calitatea educației și pe ceea ce se va întâmpla cu analfabetismul funcțional în România în următorii ani.

Este vocea de disperare. Nu cumva să înțelegem că vocea lor este vocea care pledează pentru confortul lor. Am auzit adesea în spațiu public spunându-se că ei au suficient timp liber și hai să le mai luăm din timpul liber etc. Dacă este atât de atractivă această meserie de profesor, spuneți-mi de ce doar 9% dintre profesori sunt sub 30 de ani? Adică situația este extrem de dramatică și de aceea profesorii încearcă să-și facă auzită vocea, nu pentru a pleda în favoarea unor privilegii proprii, ei n-au avut niciodată privilegii, ci în ideea de a atrage atenția asupra consecințelor pe termen lung.

Informații de context

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

Organizarea şi desfăşurarea activităţilor conform prevederilor Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, denumită în continuare Procedură şi reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate. Perioada: 8-22 august 2025”, se arată în anexa documentului de lege.

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

În ceea ce privește creșterea numărului de elevi din clase, de la 1 septembrie 2025, modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent.

Conform procedurii elaborate de Ministerul Educației, pusă în dezbatere publică, inspectoratele școlare trebuie să reanalizeze toate formațiunile de studiu pentru a le alinia la prevederile articolului 23 din Legea 198/2023, modificat prin Legea 141/2025. În mod concret, formațiunile de studiu trebuie să depășească valorile medii stabilite de lege.

„Formaţiunile de studiu se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depăşească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare”, prevede procedura ministerului.

Referitor la bursele elevilor, au fost desființate bursele de reziliență și performanță, introduse prin Legea Educației Klaus-Iohannis din 2023.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Mircea Miclea, fondatorul școlii psihologice cognitive din România: A deranjat că toate aceste măsuri au fost prezentate într-o notă lipsită de empatie. S-a spus că „vom aduce încă două bănci în clasă”. Patru elevi nu sunt două bănci, ci sunt patru ființe


18 comments
  1. Este inadmisibil ca ministrul educației să ignore tocmai elevii care aduc prestigiu învățământului românesc – olimpicii naționali. Să lași acești copii fără bursa de excelență, în timp ce promiți reforme și investiții în educație, este o dovadă clară de ipocrizie și de lipsă de respect față de performanță. Într-un sistem care se plânge constant de rezultate slabe, exact cei care excelează sunt penalizați. Este o decizie rușinoasă și profund descurajantă pentru elevii care muncesc ani de zile pentru a atinge performanța. Ministrul ar trebui să își reconsidere prioritățile – altfel, mesajul transmis este clar: în România, excelența nu mai contează.

  2. Așa este Ana in zilele astea n ai auzit părinții luandu va apărarea,dar în 35 de ani ai auzit de profesori apărând elevii? Acei elevi ,care au multe ore la clasa in medie 25-30 ore,multe ore de CDȘ că trebuie să ,,iasă ” norma si PCO pentru profesor,că nu sunt materiale didactice pentru orele de curs ,că nu sunt sali de sport în scoli,că nu sunt manuale pentru elevi sau atunci când sunt că nu corespund au un conținut prost,că programa școlară este prea încărcată,că programul național cu laptele și cornul nu este ce trebuie …….etc.De ce au tăcut profesorii 35 de ani ?

    1. George,
      DA!! Profesorii au avut mereu si revendicari in favoarea elevilor.
      Iar cel mai recent, la greva din 2023, au fost foarte multe puncte cu revendicari pt elevi (legate de manuale, de program, burse, probleme sociale etc). Ar fi fost de ajuns sa te plimbi pe strada, sa citesti pancartele profesorilor grevisti. Din pacate in presa NU au aparut, decat, eventual, putine mentionari vagi despre acestea.
      ACUM profesorii iar au atras atentia cu privire la bursele de excelenta pt olimpici, care nu e corect sa fie desfiintate, asa cum in 2023 ei au atras atentia ca nu e bine sa se dea burse pt medii ridicule – de 5 sau sub!! Si profesorii au atras atentia ca noua lege 141/2025 loveste nu doar in profesori, ci in primul rand in elevi, afectand in mod negativ si ireversibil calitatea procesului de invatamant/educatie.

      Pe de alta parte ar fi normal ca parintii sa nu-i mai urasca pe profesori, sa nu-i mai saboteze (da, or fi si uscaturi, dar nu-s toti asa!). Acum este un moment ideal ca parintii sa inteleaga ca trebuie si ei sa-i sustina pe profesori tocmai in interesul elevilor, al copiilor lor. Cu cat un profesor e respectat, remunerat corect (cu salariu bun, nu cu „bani de alune/peanut money,” cum zic americanii – alunele fiind servite gratis in multe locuri), cu atat profesorul va fi mai motivat, mai bine pregatit si dornic sa stea la scoala printre elevi.

      Altfel, parintii nu au voie sa se planga, daca ei (parintii) doar dau cu pietre si-i invata si pe copii sa aiba aceeasi atitudine fata de scoala si profesori.

      Deci: DA, profesorii intotdeauna au avut revendicari si in interesul elevilor!

      Parerea mea este ca cele mai importante lucruri si primele care trebuie avute in vedere sunt salarizarea si conditiile de lucru.

      Profesorii nu trebuie fortati sa lucreze in CONDITII ca cele ALE LEGII 141/2025, care SABOTEAZA ACTUL EDUCATIEI si trebuie sa fie remunerați la un nivel corect, pornind (pt debutanti) cel putin de la salariul mediu pe economie si crescand cu gradele si vechimea, astfel incat sa-i asigure profesorului si o pensie realista si onorabila dupa 35-40 de ani de munca dificila, de mare uzura.

      Legea 141/2025 face ca ora de lucru a profesorului sa ajunga la valoarea de plată de 22 lei/pe ora. Spune-mi, George, ce zilier sau muncitor necalificat din orice domeniu ar accepta asemenea plata?!

      DRAGI PARINTI, in interesul si pt binele copiilor vostri, FACETI acum GREVA IMPREUNA CU si IN SPRIJINUL PROFESORILOR!

  3. Pai daca sunt analfabeți funcționali..de unde sa înțeleagă efectul măsurilor??

    Ăștia sunt. Ei ne conduc.

  4. Legat de analfabetism, doar sa spun că de la o vârstă în sus, poate 10-11 ani, de la elevii europeni se așteaptă, pe bună dreptate (căci mentalul e gata) sa prindă un pic mai multă de autonomie în învățare. Așadar, analfabetismul la 15-18 ani, chiar la 13-14 NU poate fi doar de la influența/lipsa de influență a profesorilor.
    Prof. Miclea are dreptate, ader la opinia profesionistă, căci cu prof. mai triști din toamnă nu are cum funcționa nici o reparație, recuperare a celor la risc de analfabetism, se va simți nervozitatea prin pori în loc să fie lăsată pe preș, la ușa școlii.
    Și vă asigur că părinții, ca și în iun. 2023 NU vor înțelege prof. care nu intră la ore in prima săpt. de școală, în prima zi și zilnic. Cum să fie fericiți când nu vor putea munci, având copiii acasă sau cu nimeni in clasă?!?! Va fi și șantajul cu neplata orelor (din partea insp. via dir.) Semeni vânt, David, culegi furtună! Se putea și altfel decât cu pumnul în gură și vorbe aruncate la întâmplare. Ai greșit că ai lăsat dumneatale la primele declarații de presă secretarii de stat să vb. Te-ai amestecat în vopseaua lor. Bad management, min. David. Cine strică repară. Data viitoare poate cu noroc. Concediu liniștit, cu o carte de leadership în brațe!

  5. Domnul profesor Miclea, gentleman cum e dânsul in orice situație, știe cum să pună puntul le „i” fără a fi agresiv. E un moment bun, ca dl David să reflecteze în vacanță la ce spune (poate) mentorul său, prof. Miclea. Fără îndoială că domnul prof. Miclea ar fi fost minunat la MEC, însă dl e un profesionist și, cum rar vezi, un om de onoare – nu îi dai unelte, nu sculptează. Regret neputința acelor vremuri, poate cu dânsul ar fi fost multe rezolvate până azi in preuniversitar.
    Mulțumesc domnului Toma, că mă regăsesc mereu în opiniile dânsului, de asemenea, de mare diplomație și cu tâlc!

  6. N-am auzit in spatiul public vreun parinte zicand ceva impotriva decimarii Educatiei, nici vreun patron spunand ca vor oameni capabili sa inteleaga ce le cere la locul de munca, nici vreun ,,special spalator de infractori” pe șpagi grase zicand ca va creste infractionalitatea scazand nivelul Educatiei. Nici vreun rector numit politic spunand ca vor avea studenti analfabeti de-a dreptul, toti acestia injura si arunca cu pietre in profesori, exact cei ce mai tin in viata sistemul, pe banii lor , partial.

  7. Cu deosebit respect, stiti va decizia d voastra ca media generala sa conteze la admiterea in cl a 9 a,a facut ca muuulti ani de munca cinstita sa dispara? adica,stiti ca f multe „doamne” sau f multi „domni ” ..au făcut presiuni ca prostii lor sa fie ceea ce nu puteau sa fie? Eu, prof , nu am regrete ca d voastră ati disparut repede din viata școlară. As ruga psihologii,sa nu apara prea curand in functii de conducere in minister , sunt zero absolut, sunt neinformati si nepregătiți sa priceapa ce e cu adevarat important pt copii. Nu am nici cel mai mic respect pt psihologii scolari pe care i am cunoscut. personaje care incaseaza multi bani si nu fac nimic!.

  8. Cred ca omul asta mircea miclea care a avut ocazia sa fie ministru acum vreo 25 de ani si si-a dat demisia de frica ar trebui sa taca si sa lase pe cei care chiar vor sa faca o eficientizare.

    Vad si si Funeriu care a luat la rezidentiale abia 0,01% dupa campania pe aici a cam tacut.

    Cred ca e evident ca acum prioritatea nu e sa reduci analfabetismul ci sa nu intre tara in default sa nu ajunga inflatia 50% si sa nu vina trupele ruse pana la carpati.

    1. Remus g…,
      Din pacate nici macar de inflatie si de „default”-ul cum ii zici nu se ocupa cei care trebuie. Totul e doar de fatada, economic vorbind, pt ca de la educatie si cercetare nu au cum sa obtina prea multi bani, fiind domeniile cele mai subfinantate si mai sarace dintotdeauna. Singurul lucru real e ca se distruge educatia si dispare cercetarea. Si asta fara sa se obtina macar vreun folos, ci numai lucruri rele: un viitor cu tot mai mult analfabetism si golanie, somaj si asistati social, pomeni electorale contra voturi vizavi de clasa imbogatitilor formata din „baieti isteti” – abonatii la banii bugetului, fara munca, doar cu pile si relatii.

      Clasa de mijloc, esentiala pt functionarea unei societati, nu va mai exista.

  9. Spune-o ceva mai tare, Miclea, pentru colegii tăi de la UBB. Spune-i-o în față diletantului care distruge un sistem întreg din slugărnicie politică! Spune-le-o celor din guvern care mai au puțin și se umezesc că au ”reușit” să taie de peste tot de la ceea ce ajută populația – cetățenii României – și nimic de la paraziți!

    Spune-i-o ”speranței” Dan, care de la zi la alta se arată mai inert decât ficusul anterior!

    Chiar nu-i mai pasă nimănui de ce se întâmplă? Chiar nu se găsește o minte întreagă în tot guvernul sau la președinție care să vadă dincolo de 1-2 luni de tăieri minimale?

    Legea spune de 30 de ani că educația trebuie să aibă 6% din PIB, niciodată n-a ajuns măcar la jumătate, dar acum din foarte puținul dat se face ”economie”! Vrem o țară ca afară, dar cu școli în paragină, cu profesori scoși din minți de schimbări de pe o zi pe alta – nu suntem roboți, suntem oameni, cu familii, cu rate, exact ca toți ceilalți, de ce se consideră că putem duce orice stres, orice deznădejde, la nesfârșit, și să mai avem și randament?! – cu elevi din ce în ce mai dezinteresați, sprijiniți și îndemnați să plece ”dincolo” chiar de noul președinte…

    Chiar nu vrea nimeni dintre cei aflați temporar la putere să deschidă ochii, până nu e prea târziu?!

  10. Nu mai fac nimic.Din partea mea sa facă ce vor pentru ca este o mafie cumplită.Nu mai ai loc de ei.Posturi sunt,ore sunt dar și ei sunt nesatui rău de tot.Vor grevă?Sa se ducă, cei care au interes ,la grevă. În fiecare școală este o gașcă ce taie și spanzura, pana acum le-a convenit tot,nici la grevă nu au vrut sa vina ca luau suta de milioane cu orele la plata cu ora și nici nu le făceau, lăsau copii singuri.Acum nu le convine?Sa se ducă, sa se ducă. Eu ma duc la ore asa cum au făcut ei când toată lumea era în grevă.
    Își imaginează cineva ca le va lua cineva partea?Toată lumea știa cum se îmbuibau și ce făceau dar se dădeau cu binisorul sa le pice și lor.Domniile lor sa se ducă la politicienii care i-au numit pe post!
    Ca dispar ore conform noilor planuri cadru?Pai tot directorii și inspectorii ne vor împinge pe noi,cei mai mulți și fără pile,ca să rămână oamenii lor.Sa dispară ca oricum nu apucam post.Totul era pentru ei și oamenii lor.Nu s-au gândit la asta ,nu?

  11. Pe cine sa intereseze? De 35 de ani, asta s-a dorit. Analfabetism. Tara asta nu isi merita asemenea oameni nesimțiți si cocalari. Sa se duca, sa plece, sa ne lase. S-a degradat rasa romaneasca. E cumplit ce e in rural. Nu am mai fost demult prin tara in rural zona Sibiu si sunt oripilata de nesimtire, rautate, cocalarism, smecherism.

  12. Veniți înapoi la minister! Nu ne lăsați pe mana acestui robot executant fara creier!

  13. Da. Asa e! Bine punctat! Un altul care ajuns ministru și csre are o problema cu cei din preuniversitar! E complet rupt de realitate! Nu cerem salarii! Cerem respect pentru munca noastră. E psiholog? Nu se vede!!!! Și de aceea venim cu premii internationale pe banda ca nu facem nimic! Asa spune acest om numit minitru!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Consiliul Legislativ cere reanalizarea „mandatelor complete” pentru Președintele ARACIP, din proiectul de reorganizare a agenției: Poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat

Consiliul Legislativ a cut Ministerului Educației să reanalizeze expresia „mandate complete” pentru Președintele ARACIP, din proiectul de Hotărâre de Guvern care vizează reorganizare a agenției, potrivit documentului publicat pe site-ul…
Vezi articolul

Secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion, îndemn către toți contabilii și secretarii din școli să plătească pe 14 aprilie toți banii pentru profesori pe OUG 48 și decizii ale instanțelor: Vrem să fim și alături de colegii noștri pentru ca de sărbătorile pascale să aibă un plus de buget

Contabilii și secretarii din școli să plătească în aprilie toți banii pentru profesori, obținuți prin hotărâri judecătorești, conform ordonanței de urgență (OUG) 48, le-a transmis secretarul de stat pentru Învățământ…
Vezi articolul

VIDEO Ludovic Orban: Aproximativ 20% din școli nu sunt conectate la internet. În școli va fi necesar portul măștii atât pentru profesori, cât și pentru elevi și personalul auxiliar. Acolo unde e posibilă despărțirea elevilor prin plafoane de plexiglas, este important să se realizeze

Aproximativ 20% din școli nu sunt conectate la internet, a anunțat premierul Ludovic Orban, care a precizat că obiectivul pe care Executivul și-l impune este să asigure „conexiunea la internet…
Vezi articolul

Guvernul francez insistă pentru vaccinarea anti-Covid-19 a copiilor de 5-11 ani, chiar și în condițiile valului Omicron: experții explică felul cum vaccinul previne cazurile grave și sprijină revenirea la normalitate

Medicii francezi încurajează vaccinarea anti-Covid-19 a copiilor din categoria de vârstă 5-11 ani, printr-un videoclip realizat de Guvern, chiar dacă simptomele în cazul copiilor sunt mai ușoare în valul Omicron.…
Vezi articolul