Programa pentru Evaluarea Națională 2020 la Limba și literatura română a fost anunțată de Ministerul Educației pe 10 aprilie și aprobată prin Ordinul 4115/2020. Din conținuturile pe care absolvenții de clasa a VIII-a trebuie să le pregătească pentru examen au fost eliminate cele care trebuiau predate în semestrul al II-lea. Proba scrisă la Limba și literatura română are loc luni, pe 15 iunie 2020.
Concret, fiecare elev trebuie să cunoască noțiunile de fonetică, de vocabular, de morfologie și de sintaxă a propoziției și a frazei, să respecte regulile de ortografie și de punctuație, să așeze corect textul în pagină, să citească cu atenție textele suport și cerințele.
De asemenea, să cunoască și să argumenteze detaliat trăsăturile speciilor (doina populară, pastelul, basmul popular, fabula), ale pesonajului literar, ale genurilor liric și epic.
Totodată, elevii trebuiă să știe etapele realizării unei compuneri libere, narative sau descriptive.
Față de vechea programă modificările sunt următoarele, potrivit Ghidului Evaluarea Națională 2020 făcut de ISJ Călărași:
- schița și nuvela apar în programa pentru Evaluarea Națională 2020, deoarece fragmente din ele pot fi folosite pentru a demonstra genul epic sau pentru a caracteriza un personaj, nu pentru demonstrarea speciei;
- nu se mai regăsesc genul dramatic și balada populară;
- propozițiile subordonate ce trebuie avute în vedere sunt: subiectiva, predicativa, atributiva și completiva directă.
Programa pentru disciplina Limba și literatura română, Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, anul școlar 2019-2020
„Prezenta programă pentru Evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a la disciplina limba și literatura română vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajului scris, din texte literare și nonliterare, în scopuri diverse, de exprimare scrisă și de utilizare corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse.
Deoarece competențele de evaluat sunt ansambluri de cunoștințe, deprinderi și atitudini formate în clasele a V-a – a VIII-a, subiectele pentru evaluarea națională vor evalua atât competențele specifice, cât și conținuturile asociate acestora, conform programei școlare actualizate pentru clasele a V-a – a VIII-a (aprobată prin ordinul ministrului educației, cercetării și inovării cu nr. 5097/09.09.2009),” potrivit documentului citat.
Tabelele de mai jos cuprind competențele generale care vizează receptarea și producerea mesajelor scrise din programa școlară pentru clasa a VIII-a (Receptarea mesajului scris, din texte literare și nonliterare, în scopuri diverse; Utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse), detalierile lor în competențele specifice și conținuturile asociate, din programele școlare pentru clasele a V-a – a VII-a.
O serie de 10 teste cu sugestii de rezolvare a fost publicată de inspectoratul Școlar Județean Călărași. Fiecare test este urmat de indicații despre cum poate fi abordată cerința respectivă. Ghidul pentru Evaluarea Națională al ISJ Călărași poate fi descărcat de aici: Ghid_EN_română
Testele de antrenament pentru Evaluarea Națională 2020 pot fi descărcate de aici.
Foto: Business photo created by katemangostar – www.freepik.com
2 comments
Dar stai puțin, spui că nu se dă din particularitățile nuvelei și ale schiței, iar mai în jos scrie că se dă la texte la prima vedere
Se dă sau nu??
Nu se da argumentarea la specie a nuvelei si a schitei
,se da pentru caracterizare de personaj sau argumentare gen epic.