PROIECT Reguli noi pentru concursurile extrașcolare 2026: profesorii, școlile sau asociațiile au voie să propună doar proiecte fără taxe pentru elevi, cu etape de calificare și din afara ariilor curriculare – model regulament

11.918 vizualizări
Foto: ISJ Mureș – Facebook.com
Noul proiect de regulament pentru Calendarul proiectelor educaționale extrașcolare (PES 2025) pus în consultare de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) prevede că profesorii, școlile, inspectoratele școlare și alte organizații pot propune în calendarul proiectelor educative doar proiecte gratuite, fără taxe pentru elevi, care se desfășoară în afara orelor de curs și includ o etapă de calificare înainte de nivelul național. Documentul introduce reguli clare privind eligibilitatea, scrierea și evaluarea proiectelor, dar și obligații stricte pentru profesorii care le coordonează.

Potrivit textului, proiectele de educație extrașcolară sunt „activitățile educaționale organizate în afara timpului școlar, care facilitează aplicabilitatea în viața de zi cu zi a competențelor dobândite în sistemul de învățământ preuniversitar”. În această categorie intră concursuri extrașcolare și extracurriculare, festivaluri, tabere de profil, simpozioane, proiecte de voluntariat sau alte activități similare. Acestea pot fi organizate de Ministerul Educației, inspectorate școlare, centre județene de resurse și asistență educațională, casele corpului didactic, unități de învățământ ori partenerii lor.

Textul proiectului subliniază că „participarea elevilor și a cadrelor didactice în cadrul proiectelor de educație extrașcolară nu presupune nicio contribuție financiară din partea lor și nu este condiționată de achiziții de obiecte, materiale didactice, foi de concurs, reviste, cărți, instrumente de calcul sau de scris”.

  • Participarea este opțională, iar activitățile trebuie să aducă elemente de noutate față de disciplinele studiate în mod tradițional și să nu dezvolte competențe deja atinse la una sau mai multe discipline din ariile curriculare.

Proiectele pot fi desfășurate în școli, centre extrașcolare, muzee, biblioteci, tabere, case de cultură, grădini botanice, parcuri naționale sau alte spații care respectă condițiile de siguranță. Calendarul anual va cuprinde proiecte naționale cu sau fără finanțare, interjudețene și județene, iar accesul la etapa națională se va face doar în urma unei calificări la nivel județean sau printr-un proces clar de selecție.

Pentru ca un proiect să poată fi inclus în calendarul național, profesorii trebuie să demonstreze un istoric anterior al acestuia. Regulamentul stabilește că sunt eligibile doar proiectele care au avut cel puțin trei ediții la nivel județean și două la nivel interjudețean, iar pentru calendarul interjudețean – minimum două ediții la nivel județean. Proiectele care nu respectă aceste condiții, care dublează programe europene precum Erasmus+ sau care percep taxe de participare sunt considerate neeligibile.

Profesorii care depun proiecte trebuie să urmeze o structură unitară și să respecte un set clar de cerințe privind conținutul dosarului. Printre documentele obligatorii se numără:

  • formularul de aplicație, care are maximum nouă pagini, și regulamentul de organizare;
  • raportul narativ al ediției anterioare, semnat de coordonator și avizat de inspectorul pentru activități extrașcolare;
  • parteneriatele sau angajamentele de susținere financiară, dacă există;
  • documentele care atestă existența unei etape de calificare sau a unui proces de selecție.

Proiectele pot fi depuse la inspectoratul școlar în format fizic sau online, unde sunt înregistrate oficial. Regulamentul precizează că o unitate de învățământ poate trimite cel mult șase proiecte într-un an, dintre care doar două pot fi de nivel național. Inspectoratele pot înainta către minister un număr de proiecte proporțional cu populația școlară, dar nu mai mult de 50 într-un județ și 100 în municipiul București.

Accesul elevilor la etapa națională se face doar după calificare, iar procesul trebuie documentat prin diplome, procese-verbale sau adeverințe emise de inspectoratele școlare. „Elevii sau echipajele participă la etapa națională doar în urma unei etape de calificare la nivel județean, de sector sau a unui proces de selecție”, prevede regulamentul. Informațiile despre condițiile de participare trebuie publicate în maximum o săptămână de la aprobarea calendarului oficial, pe site-urile instituțiilor organizatoare.

FOTO DOCUMENT MODEL Structura regulamentului de organizare a proiectului de educație extrașcolară:

Pentru înscrierea la etapele de calificare, inspectorii pentru educație extrașcolară trebuie să creeze o platformă online accesibilă profesorilor, care poate fi realizată și cu ajutorul instrumentelor Google. Platforma va include lista completă a proiectelor din calendarul național, termenele-limită de înscriere și contactele responsabililor pentru fiecare domeniu. Linkul platformei trebuie transmis către toate instituțiile partenere și publicat pe site-ul inspectoratului școlar.

Regulamentul mai arată că inspectorii pentru educație extrașcolară sunt obligați să verifice eligibilitatea proiectelor, să respingă dosarele care nu respectă criteriile, să consilieze profesorii în procesul de scriere și să monitorizeze activitățile aprobate. În urma fiecărui proiect, aceștia redactează un raport asupra modului de desfășurare și pot propune îmbunătățiri pentru edițiile viitoare – detalii aici.

„În condițiile în care există o diferență netă nejustificată între modul în care a fost scris proiectul și modul în care s-a derulat acesta, organizatorul își pierde dreptul de a depune proiectul pentru înscrierea în calendarul național pentru următorul an calendaristic”, se arată în proiectul de regulament.

DOCUMENT PROIECT Regulamentul de întocmire a calendarului activităților extrașcolare și proiectelor educative:

Citește și:
Elevii de clasele primare să nu poată participa la etapele naționale ale concursurilor extrașcolare, propune Ministerul Educației, indiferent cine le organizează – document
Daniel David: Am văzut în spațiu public ideea că am interzice concursurile sau olimpiadele la nivelul învățământului primar. Nu se pune problema în acest sens
Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect
ULTIMA ORĂ Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect
Părinții să participe obligatoriu la ședințe cu elevii și profesorii înainte de etapa națională – proiect regulament olimpiade 2026 / Elevii care încalcă regulile de conduită vor fi eliminați din competiții și nu vor mai putea participa nici anul următor
Patru elevi olimpici din Buzău îi cer ministrului David să nu reducă numărul de participanți la olimpiadele naționale: După ce ne-ați luat bursele, se pare că doriți să ne luați și motivația și încrederea că munca noastră mai contează
SURSE Noi economii din educație: Ministerul Educației vrea să reducă numărul elevilor la olimpiadele naționale, prin modificări la regulamentul competițiilor școlare – mai puțini profesori însoțitori și corectori, pentru economii la buget


4 comments
  1. Contribui cu mulți bani la acel PIB din care Ministerul se gestionează. Nu sunt de acord cu aceste proiecte care le dă mâna liberă altor Smecheri să facă ce vor cu copiii acestei ȚĂRI. Acești copii sunt VIITORUL nostru, nu bătaia de joc al altora.Exportăm în masă cantitate brută intelectuală pentru a satisface nevoile altor State.

  2. Cum ar putea un elev din clasele O – IV talentat la Gimnastică să nu aibă dreptul de a participa la concursuri organizate de Minister, dacă gimnastica este disciplina unde se obține rezultatele de la vârstele fragede , nu după 12 ani la 55 – 60 de kilograme când nu mai are curajul să facă nici podul de jos. Un elev are nevoie continuă de prezența comparației și a feed backului personal pentru a progresa. Să nu mai amintim de restul sporturilor de echipă unde competiția și Meciul este esența care determina și condiționează ÎNVATAREA și ÎNSUȘIREA. Specia umană a evoluat datorită concurenței și competiției cu mediile în care traiau si nu datorită oului cosmic psihologico-matematic în care s-a retras până in zilele noastre. O inteligență sclipitoare în arta consultanței educaționale !!!!

  3. Vorba vine „în afara orelor de curs”…Săptămânal au loc în timpul orelor, cu sau fara legătură cu materia respectiva, activități în proiecte bine plătite, pentru care unii primesc puncte să ia gradații aiurea. De ce nu ați prorogat plata la gradații, „pentru când se poate”. Toți „gradații” de (ne)merit au fost răsrăsrăsplatiți pe umblătură în proiecte inutile în timp ce orele lor se plăteau înca o dată, tot pentru ei, iar fraierii (strânși cu ușa să le țină pe gratis , pe semnătură!!!). Aiureli de „voluntariat” cu bani dați cash sau D230 la fundațiile și asociațiile unora…înregistrate pe la ANAF ca entități de cult, fără nicio legătură cu tema

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Metodologia privind finanțarea cercetării în universități – adoptată pentru al doilea an de Ministerul Educației înaintea publicării Metarankingului universitar, folosit ca referință pentru repartizarea acestor fonduri / Ordinul invocă două metarankinguri diferite în fundamentarea ordinului și în calcule

Metodologia privind finanțarea cercetării științifice în universități pe 2025 a fost adoptată printr-un Ordin al Ministerului Educației, publicat în Monitorul oficial vineri, 14 februarie. Metodologia, care se bazează pe clasamentul…
Vezi articolul