România, printre țările din UE cu cea mai mare scădere a procentului de tineri liber-profesioniști în ultimii ani, nu oferă măsuri de sprijin pentru antreprenoriat prin învățare nonformală – raport CE

196 de vizualizări
Rata finală de promovare a Bacalaureatului 2020
Foto: Pexels.com
Procentul liber-profesioniștilor în rândul populației tinere (15-29 de ani) active pe piața muncii, în România, este printre cele mai ridicate la nivelul Uniunii Europene, dar, în același timp, țara înregistrează și una dintre cele mai mari scăderi a acestui procent în ultimii ani, potrivit celui mai nou raport privind situația tinerilor din UE. Același raport semnalează, totodată, că România este printre puținele țări, preponderent est- și sud-europene, care nu oferă măsuri de sprijin pentru antreprenoriat prin învățare nonformală.

Raportul citat arată că România este pe locul 7 în UE din punct de vedere al tinerilor care se declarau liber-profesioniști în 2023: 8,8%. Între timp, ultimele date Eurostat arată o ușoară îmbunătățire a situației în 2024 – 9,1%. 

Procentele sunt, însă, considerabil mai mici decât în 2019, când 10,6% dintre tineri – cu 1,5 puncte procentuale mai mult decât anul trecut – se declarau liber-profesioniști.

Sursa: Raport privind situația tinerilor din UE – 2025

Comparativ, o asemenea scădere, între 2019 și 2023, s-a mai înregistrat doar în Cipru și Grecia, potrivit raportului CE menționat.

  • Acesta face trimitere la un Eurobarometru din 2023 care arată că, la nivel UE, dintre motivele care îi determină pe oameni să aleagă această cale pe piața muncii, cele mai importante țin de stil de viață, nu de profitabilitate: independența, condiții de lucru flexibile, respectiv sentimentul de împlinire. În același timp, preocupările financiare reprezintă principalul motiv pentru tinerii care optează să nu deschidă propria afacere, un alt factor important, din acest punct de vedere, fiind lipsa competențelor.
Sursa: Raport privind situația tinerilor din UE – 2025

Documentul citat arată că cele mai multe state europene – două treimi dintre acestea – au stabilit măsuri de întărire a acestor competențe pentru antreprenoriat prin învățare nonformală. Nu este, însă, cazul României, unde nu există astfel de măsuri – situație care se mai întâlnește în câteva țări central și est-europene (Polonia, Ungaria, Croația), sau din sudul Europei (Italia, Grecia), dar și în părți din Belgia.


1 comment
  1. ori esti tânar , ori esti profesionist. altfel e o strutocamila
    meserii de liber profesionist pt tineri , in general arta , servicii etc.. adica nu prea produci nimic . pai noi ne comparam cu tarile nordice ?? păi astia au avut comunism ?
    noi avem resursele lor ?
    tinerii romani se fac ori medici ori IT istii. ca din asta se mai poate trai cat de cat .
    liber profesionist inseamna sa deschizi o afacere cu bani din banca probabil. cred CA aici e disperarea bancilor ca romanul nu prea mai vrea sa se imprumute SI bine face.
    ca sa nu mai zic de barabula fierbinte cu imprumuturi pt studii , alta gogorita care nenorocește lumea.
    uitati va in SUA ca nici la 40 de ani nu termina de platit studiile ..
    ce liber profesionisti visati?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Adrian Opre, decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității Babeș Bolyai: Nu îi echipăm pe elevi, în școală, pentru viață, îi echipăm pentru teză, pentru competiția locală, pentru capacitate, pentru Bacalaureat și ne mândrim cu rezultatele lor. Îi pregătim pentru un mediu artificial

Școala nu îi pregătește pe elevi pentru alt mediu decât cel școlar, susține decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, Adrian Opre. Acesta a…
Vezi articolul

Masa promisă de președintele Iohannis în toate școlile din România a dispărut în proiectul legii Cîmpeanu, care prevede pentru următorii 10 ani tot liste de școli din pixul ministrului / Piedici în generalizarea after school-ului la stat

Masa diversificată în toate școlile din România și extinderea programelor de tip after-school în unitățile de învățământ de stat sunt obiective explicite ale proiectului președintelui Klaus Iohannis – “România educată”,…
Vezi articolul

Cursuri de limba română și servicii de tip afterschool pentru copii – printre principalele nevoi invocate, la doi ani de la declanșarea războiului, de refugiații ucraineni participanți la un sondaj Salvați Copiii

Cursurile de limba română și serviciile de tip afterschool pentru copii se numără, alături de accesul la servicii medicale și sprijin pentru găsirea unui loc de muncă, printre principalele nevoi…
Vezi articolul

“Se pregătește un tip de schimbare inacceptabilă” ce va duce la lipsă de seriozitate privind finanțarea educației, segregarea elevilor, protecție totală pentru plagiatori – analiza universitarului clujean Claudiu Turcuș pe tema proiectelor de lege

“Noile proiecte de legi ale Educației din 2022 ne arată, din păcate, că singurul consens pare a fi acela că se pregătește un tip de schimbare inacceptabilă”, scrie, într-o analiză…
Vezi articolul

Mircea Bertea: Baremul de la proba de Limba română a Evaluării Naționale din Iunie 2023, o dovadă devenită deja obișnuință a atenției scăzute pe care scoala românească o acordă exprimării și scrierii corecte în limba noastră națională

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România atrage atenția asupra baremului în funcție de care absolvenții claselor a VIII-a primesc notele la examenul de astăzi de Limba…
Vezi articolul